Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

GIMP - przewodnik.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "GIMP - przewodnik."— Zapis prezentacji:

1 GIMP - przewodnik

2 O GIMPIE GIMP to darmowa aplikacja, którą z powodzeniem można wykorzystywać zarówno do zaawansowanej obróbki fotografii jak i do tworzenia grafik na potrzeby Internetu. Podobnie jak Photoshop, również GIMP został wyposażony w szereg narzędzi (pędzel, zaznaczenie, gumka, wypełnienie, różdżka, powiększenie, klonowanie, wystawianie tekstu, rozmazanie, ołówek, skalowanie, rozmazanie, lasso itp.) pozwalających wykonać elementarne, choć wcale nie tak proste obliczeniowo operacje na grafice.

3 Historia Dwóch studentów w Berkeley, Spencer Kimball i Peter Mattis, zdecydowało, że wolą napisać program do obróbki obrazów niż kompilator w scheme/lisp dla profesora Fatemana. Żaden z nich nie miał doświadczenia ze sztuką graficzną, ale wydawało się to miłym projektem. Zostali również zachęceni przez profesora Forsythe'a do implementacji kilku nowych cech – plotka głosi, że inteligentne nożyczki to był projekt Spencera. Dlatego Spencer i Peter zaczęli pisać program General Image Manipulation Program, w skrócie GIMP. Pracowali nad nim przez dłuższy czas zanim pozwolili komukolwiek go wypróbować – według aktualnych obliczeń prawdopodobnie około 9-10 miesięcy. Od czasu pierwszego publicznego wydania mieli funkcjonalny produkt. W wersji Gimpa 0.54 pojawiło się wiele przydatnych elementów. (Styczeń 1996). Posiadał system wtyczek, więc projektanci mogli pisać oddzielne programy, aby je dodać do Gimpa bez niszczenia czegokolwiek w głównym kodzie. Miał podstawowe narzędzia do rysowania i umożliwiał operacje na kanałach. Posiadał cofanie operacji jakiego nie miał żaden ze znanych programów do obróbki obrazów. Miał lojalnych, polegających na nim użytkowników. Był chroniony przez GPL. Posiadał też interesującą nazwę. Nie wszystko jednak chodziło bezawaryjne. Program często przestawał działać, co mogło być spowodowane przez wtyczki lub problemy w głównym kodzie. Był zależny od Motifa, używanego jako zestaw narzędzi Graficznego Interfejsu Użytkownika, co było barierą dla wielu entuzjastów. To ograniczenie zraziło też wielu prawdopodobnych projektantów wtyczek. Niektórzy rozsiewali absurdalne twierdzenia, że Gimp jest już bardziej stabilny niż Photoshop. Gimp, tak jak wiele innych projektów, miał raczej skromny start. Jednak otrzymał dużo wsparcia od społeczności użytkowników. W swoich początkach był prawie całkowicie samowystarczalny. Autorzy nie ogłosili planów nie do spełnienia – Spencer i Peter dostarczyli produkt, który coś robił. Nie był perfekcyjny, ale to był zdumiewający czyn dla studentów programistów bez żadnej pomocy z zewnątrz. Źródło:

4 Użytkownicy Jednym z pierwszych kroków po wydaniu 0.54 było stworzenie listy dyskusyjnej dla projektantów. Dzięki temu Peter i Spencer otrzymali informacje o swoim nowym programie, a lista dyskusyjna spełniła funkcję pomostu będąc jednocześnie wygodnym narzędziem. Była to także metoda na informowanie ludzi o stanie prac w sposób prosty i wydajny. Wiadomości na grupie dyskusyjnej były raczej poważne, więc nie wszystkie pytania wydawały się odpowiednie do zadawania projektantom. Ich doświadczenie nie dotyczyło efektywnego tworzenia obrazów, ale raczej manipulowania wskaźnikami i strukturami danych. 5 Lipca 1996 roku lista dyskusyjna gimp-list została podzielona na gimp-user i gimp-developer. Pojawiło się także wiele stron internetowych o tym nowym programie. Użytkownicy Gimpa, tacy jak Zach Beane (Xach), rozpoczęli tworzenie poradników, a pozostali pokazywali prace stworzone w Gimpie i dzielili się technikami ich tworzenia. Federico Mena Quintero, znany również jako Quartic, stworzył stronę ze spisem wszystkich znanych zasobów dla Gimpa. Stała się ona miejscem ogłoszeń o nowych wtyczkach, a dodatkowo zawierała kilka pięknych i interesujących prac. Quartic pokazał też swoje własne wtyczki. Larry Ewing rozreklamował Gimpa tworząc sławnego linuksowego pingwina, (niektórzy zwą go Tux). Umieścił stronę w sieci pokazującą niektóre z kroków, które on przeszedł tworząc Tuxa. Był to prawdopodobnie pierwszy duży rozgłos, jaki uzyskał Gimp.

5 Dokumentacja 13 kwietnia 1997 roku powstała strona GIMP News prowadzona przez Zacha pod adresem Informowała o nowych wtyczkach, wydaniach, zawierała poradniki i formularz raportu błędu. Powstała też strona GIMP Plug-In Registry. Ten centralny rejestr ułatwił zarządzanie wtyczkami, umożliwił autorom aktualizację, a innym wpisywać plany na przyszłe wtyczki. Pod koniec maja 1997 powstał projekt GIMP Bugs. Była to ręcznie zarządzana, z małą pomocą skryptów, lista błędów Gimpa. Siódmego października 1997, dwóch użytkowników, Karin Kylander i Olof S., ogłosili powstanie Gimp Users Manual. Ten podręcznik użytkownika zawiera aktualnie opis wszystkich cech Gimpa na ponad 600 stronach. W odpowiedzi na potrzebę centralnego repozytorium dla wszystkich tych aspektów programu, Shawn Amundson (Snorfle) zabezpieczył domenę "gimp.org". Główny serwer to i zaczął działać 7 października 1997 roku. Aktualnie serwis zawiera poradniki, sztuczki, system wiki, system planet agregujący blogi itp. Michael J. Hammel napisał czteroczęściową serię o Gimpie dla Linux Journal (Październik Styczeń 1998). Ten zestaw artykułów zaznajomił społeczność Linuksa z Gimpem. Gimp jest również regularnie reklamowany w artykułach Graphics Muse pojawiających się w Linux Gazette. Artykuły o Gimpie pojawiają się też w czasopismach nielinuksowych jak Chip lub Komputer Świat.

6 Pomoc - help

7 Instalowanie programu GIMP
Licencja – program darmowy

8 Instalacja c.d. Wybór składników Wybór miejsca instalacji

9 Instalacja c.d. Tworzenie skrótu do programu
Wybór plików, które może otwierać GIMP

10 Właściwa instalacja

11 Pierwsze uruchomienie

12 Okno główne

13 Okno obrazka

14 Okno palety warstw

15 Przybornik wielokątów prostokątne

16 Przybornik c.d.

17 Przybornik c.d.

18 Przybornik c.d.


Pobierz ppt "GIMP - przewodnik."

Podobne prezentacje


Reklamy Google