Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKazimierz Golon Został zmieniony 10 lat temu
1
Przedszkole Gminne im. Krasnala Hałabały w Grodzisku Wielkopolskim
2
AKADEMII ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA „ZBOŻA ZJADAMY, ENERGIĘ Z NICH MAMY”
SPRAWOZDANIE Z V EDYCJI AKADEMII ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA „ZBOŻA ZJADAMY, ENERGIĘ Z NICH MAMY”
3
Na przełomie września i października 2013r
Na przełomie września i października 2013r w naszym przedszkolu realizowaliśmy zagadnienia dotyczące Piramidy Żywienia Przedszkolaka: „ZBOŻA ZJADAMY, ENERGIĘ Z NICH MAMY” W akcji udział brało 21 grup przedszkolnych – łącznie 506 dzieci.
4
Głównym tematem akcji były zboża i produkty zbożowe oraz tłuszcze- produkty zajmujące dwa pierwsze piętra piramidy, dające energię do działania, tak potrzebną przedszkolakom.
5
DO WSPÓŁPRACY ZOSTALI ZAANGAŻOWANI RODZICE
Na stronie internetowej przedszkola została zamieszczona prezentacja, w której znajdują się m.in. informacje o tym, jak rozpoznać dobry chleb, dlaczego warto hodować kiełki i jakie produkty wpływają na IQ ich dzieci. W poszczególnych grupach na zebraniach rodzice zostali zapoznani z ideą oraz założeniami i celami programu.
6
Akcja ta została przeprowadzona w ramach czterech bloków.
Co to są produkty zbożowe i jakie są rodzaje zbóż? Jak powstaje chleb, płatki śniadaniowe i makaron? Kasze, ryż i rośliny strączkowe; Orzechy, nasiona i tłuszcze.
7
1. CO TO SĄ PRODUKTY ZBOŻOWE I JAKIE SĄ RODZAJE ZBÓŻ?
Pierwszym etapem było wprowadzenie dzieci w świat piramidy zdrowego żywienia i jej pięter oraz zapoznanie dzieci z rodzajami zbóż i różnorodnymi produktami zbożowymi. Zarówno dla młodszych, jak i starszych przedszkolaków pomocne okazały się bajki i wdzięczne postacie bajkowe. Starszaki utrwaliły i uporządkowały wiadomości zdobyte podczas wcześniejszych akcji, młodsze w bardzo przystępny sposób poznawały świat piramidy.
8
PIRAMIDA ŻYWIENIA - UTRWALAMY WIADOMOŚCI
9
Wspólnie zastanawiamy się, które produkty są najważniejsze dla naszego zdrowia.
10
Każdy przedszkolak wie, jak zdrowo odżywiać się !
11
POZNAJEMY RÓŻNE RODZAJE ZBÓŻ
12
Poznaliśmy stare narzędzie rolnicze, które nosi nazwę „cep”
Poznaliśmy stare narzędzie rolnicze, które nosi nazwę „cep”. Dowiedzieliśmy się, że właśnie tym narzędziem młócono kiedyś zboże
13
Chętnie kolorowaliśmy obrazki przedstawiające różne zboża
14
Poznajemy rodzaje zbóż nie tylko na obrazkach, ale również w praktyce.
Każdy z nas miał możliwość dotknięcia i powąchania rozmaitych gatunków zbóż.
15
2. JAK POWSTAJE CHLEB, PŁATKI ŚNIADANIOWE I MAKARON ?
W drugim tygodniu wspólnie z dziećmi omówiliśmy poszczególne produkty zbożowe, które powstają w wyniku przetwarzania zbóż: pieczywa, makaronu i płatków zbożowych. Dzieci dowiedziały się jaką drogę musi przejść zboże, żeby powstał z niego chleb, jakie są rodzaje makaronu i dlaczego czekoladowe kuleczki są niezdrowe, odwiedziły sklepy – piekarnie, a także samodzielnie piekły różnorodne wypieki (chleb, ciasto marchewkowe itp). Ponadto powstało wiele ciekawych prac plastycznych związanych z omawianą tematyką.
16
Podczas oglądania prezentacji dowiedzieliśmy się, jak powstaje chleb.
Po zajęciach czekała na nas niespodzianka - wizyta w piekarni, gdzie mieliśmy możliwość poznania różnych gatunków chleba.
17
Teraz przyszła pora na skosztowanie wypieków z piekarni…
Nie wiedzieliśmy, że mogą mieć tak różne smaki ! PYCHA !!!
18
Zamieniliśmy się w prawdziwych piekarzy i z wielką radością lepiliśmy z masy solnej bułki, rogale i chleby.
19
Nasze ulubione makarony mają różne kształty
i kolory. Poznaliśmy chyba wszystkie ich rodzaje !!!
20
Z makaronu zrobiliśmy jeżyki i kolorowe korale
21
Poznaliśmy płatki kukurydziane, owsiane oraz pszenne
Poznaliśmy płatki kukurydziane, owsiane oraz pszenne. Samodzielnie wykonaliśmy mussli śniadaniowe z płatków owsianych z dodatkiem banana, jabłka, żurawiny, pestek dyni i słonecznika oraz miodu.
22
3. KASZE, RYŻ I ROŚLINY STRĄCZKOWE
Trzeci tydzień to czas, kiedy dzieci poznawały świat kaszy i ryżu, ich rodzajów, cech charakterystycznych czy też miejsca pochodzenia. Dowiedziały się także co to są rośliny strączkowe i dlaczego zajmują one przedostatnie piętro piramidy. Omawiając poszczególne produkty dzieci miały okazję poznać różne zakątki świata oraz produkty związane z klimatem czy regionem. Równocześnie przedszkolaki uczestniczyły w różnorodnych zabawach i zajęciach badawczych (pęcznienie kasz, rozmiękanie ryżu), kulinarnych (wykonanie kulek i ciasteczek ryżowych)
23
POZNAJEMY KASZĘ, RYŻ I ROŚLINY STRĄCZKOWE
25
Po zapoznaniu się z rodzajami kasz, ryżu i roślinami strączkowymi wykonaliśmy
kolorowe grzechotki
27
4. ORZECHY, NASIONA I TŁUSZCZE
Czwarty tydzień zdominowały tłuszcze, ich pochodzenie, proces wytwarzania, a także walory zdrowotne. Była to okazja do odwiedzenia sklepów spożywczych, spotkania z pielęgniarką, a także zabaw badawczych, mających na celu poznanie cech charakterystycznych poszczególnych tłuszczy. Dzieci dowiedziały się, że tłuszcze które znamy na co dzień, pochodzą z różnych źródeł (ryby, orzechy, pestki słonecznika), a jednocześnie pełnią ważną rolę w naszej diecie. Dzięki zdobytej wiedzy przedszkolaki chętniej spożywają orzechy, ziarna, czy też owoce zamiast słodyczy.
28
Podczas kolejnego spotkania dowiedzieliśmy się , jak powstaje olej i z czego się go robi.
29
WYCIECZKA DO OLEJARNI
30
Dzieci nie tylko w teorii poznawały proces powstawania oleju, ale również miały okazję zobaczyć to w praktyce !
31
PODSUMOWANIE Przeprowadzane zajęcia dostarczyły dzieciom wiele wrażeń, nowych doświadczeń oraz wiele potrzebnej wiedzy dotyczącej racjonalnego odżywiania się. Cele założone przez organizatora akcji zostały osiągnięte. Zajęcia wzbogacone o liczne zabawy ruchowe oraz ciekawe pomoce dydaktyczne dostarczone przez organizatora, pomogły dzieciom w jak najlepszy sposób zrozumieć i przyswoić wiedzę na wymienione tematy.
32
Opracowała: Alicja Piotrowska
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.