Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSzczęsny Czyżyk Został zmieniony 10 lat temu
1
„Pomóżmy dzieciom, by każdy z nich stał się tym, kim stać się może.” J. Korczak
2
1. Mądrze motywuj Obowiązkiem dziecka jest odrabianie lekcji, a obowiązkiem rodzica – okazywanie szczerego zainteresowania jego problemami Zacząć należy od uświadomienia dzieciom, że zdaniem rodziców, szkoła i postępy w nauce są czymś bardzo ważnym. Jeżeli rodzice mówią, że nauka jest ważna, to dzieci również tak uważają. Jeżeli natomiast wyrażają się lekceważąco o szkole i nauczycielach, to nie powinno ich zaskoczyć, że dzieci będą powtarzać to samo
4
2. Wspieraj, ale nie wyręczaj
Dzieciom trzeba pomagać, muszą wiedzieć, że mogą na rodziców liczyć. Mądra pomoc rozwija w nich samodzielność, wiarę w siebie i swoje możliwości oraz chęć pokonywania trudności i motywację do wysiłku intelektualnego. Pomoc ze strony rodziców musi być właściwa i przemyślana, nie może to być wyręczanie dzieci z ich obowiązków.
5
3. Interesuj się postępami dziecka
Rozwój zainteresowania nauką i motywacja do spełniania obowiązków szkolnych zależy głównie od zainteresowania się rodziców tym, co dziecko robi w szkole „Czego się dziś nauczyłeś?” „Co dziś dostałeś?” Obecność rodziców na zebraniu w szkole jest dla dziecka bardzo istotna. Świadczy o zainteresowaniu , o tym iż Dziecko jest dla rodziców ważne
6
4. Doceniaj osiągnięcia dziecka
Powiedz o swoich uczuciach: „Miło mi było, gdy …” Od kar lepsze są nagrody, ale stosowanie ich musi być ostrożne. Złotym środkiem jest drobna nagroda, np. w postaci uznania rodziców Unikaj płacenia za wyniki w nauce (motywacja zewnętrzna jest krótkotrwała)
7
. 5. Nie pozwól dziecku, by źle mówiło o sobie
Powiedz jakie są Twoje oczekiwania np. „chcę abyś pracował na miarę swoich możliwości”, „bądź obowiązkowy”, „jeśli napotkasz trudności, powiedz mi o tym” Unikaj sformułowań: „jak nie potrafisz, to nie rób”, „zostaw, niech zrobi ktoś inny”,– to skutkuje niskimi aspiracjami i unikaniem zadań 6. Buduj w dziecku poczucie własnej wartości „Może i nie jesteś najlepszym uczniem w klasie, ale pracujesz na miarę swoich możliwości, ponadto wyjątkowo dobrze śpiewasz/grasz w piłkę/ gotujesz/opiekujesz się młodszymi”
8
Zasady skutecznego uczenia się – o czym rodzic powinien pamiętać, aby skutecznie pomóc swemu dziecku
9
Pomaganie to nie odrabianie za dziecko!
1. Samodzielność Wg. teorii rozwoju psychospołecznego Eriksona dziecko w wieku 6-12 lat powinno nabyć kompetencję pracowitości. Stanie się tak, jeśli jak najczęściej doznawać będzie uczucia przyjemności związanego z samodzielnym wykonywaniem zadań. W przeciwnym razie jego rozwój zostanie zachwiany i rozwinie się w dziecku poczucie niższości. Pomaganie to nie odrabianie za dziecko! Dziecko powinno: Rozpoczynać odrabianie lekcji bez polecenia rodzica Samodzielnie pakować plecak, uprzątnąć biurko Samodzielnie przeczytać i zrozumieć treść polecenia! Nie czytaj za dziecko, nie tłumacz o co chodzi od razu, pozwól dziecku myśleć!
10
2. Względnie stała pora nauki
Dziecko powinno odrabiać zadania/ uczyć się codziennie względnie o tej samej porze (ale po obiedzie i odpoczynku*) – w ten sposób wykorzysta własny zegar biologiczny (po jakimś czasie organizm nastawia się w tym czasie na wysiłek umysłowy, dlatego efekty nauki będą dużo lepsze) *Nie należy uczyć się bezpośrednio po posiłku – bo organizm wykorzystuje większość energii na trawienie, stąd nauka mniej efektywna. Nie jest dobrze, aby nauka odbywała się tuż po przyjściu ze szkoły - dziecko ma prawo być zmęczone (czasem 1/2h wytchnienia wystarczy)
11
NIE – „muszę”, ALE „chcę”
3. Nastawienie – NIE – „muszę”, ALE „chcę” Negatywne nastawienie znacznie obniża motywację! Każdy przymus budzi sprzeciw, więc zanim dziecko przystąpi do nauki (zwłaszcza jeżeli ma z tym problem) niech doda sobie animuszu – „chcę to zrobić teraz, bo potem będę miał czas na grę kolegami/ film itp.”
12
4. Kolejność nauki Najlepiej odrabiać lekcje w dniu, w którym zostały zadane (z jednej strony dziecko utrwala świeżo zdobyte informacje, a z drugiej uniknie sytuacji, kiedy ucząc się w ostatniej chwili musi przypominać w2szystko na nowo) Zaczynamy od lekcji najtrudniejszych - umysł jest wypoczęty, a świadomość że to co trudne już za nami daje satysfakcję i znacznie podnosi motywację Naukę z przedmiotów „podobnych” przeplatamy znacznie się od nich różniącymi j. polski – historia – matematyka źle j. polski – matematyka – historia dobrze Unikamy w ten sposób monotonii i mózg utrzymuje wyższy stopień uwagi, co sprzyja efektywnej nauce
13
Człowiek o wiele lepiej się uczy, jeśli wie czego ma się nauczyć!
5.Zrozumienie tematu – nie wkuwamy na pamięć! Człowiek o wiele lepiej się uczy, jeśli wie czego ma się nauczyć! Przed rozpoczęciem nauki należy określić zakres materiału do opanowania – przeczytać polecenia do tekstu (rodzicu sprawdź, czy dziecko je zrozumiało!), to nakierowuje uwagę na wybieranie informacji istotnych spośród mniej ważnych
14
Rodzicu stwórz sytuację zadaniową:
Pozwól dziecku być ekspertem – niech spróbuje cię nauczyć tego, czego się przed chwilą uczyło Przepytaj dziecko W ten sposób utrwali wiadomości, sformułuje myśli - przełoży je na wypowiedź ustną – potem zapytane w szkole ma większą łatwość wysłowienia się, będzie bardziej pewne siebie
15
Zanim powiesz, że to czasochłonne rozważ, że podobno uczymy się:
10% z tego, co czytamy 20% z tego, co słyszymy 30% z tego, co widzimy 50 % z tego, co widzimy i słyszymy 70% z tego, co mówimy 90% z tego, co mówimy i robimy „Powiedz mi – a zapomnę, pokaż mi – a zapamiętam, pozwól mi przeżyć – a zrozumiem” Konfucjusz
16
6. Systematyczność Najlepiej odrabiać lekcje w dniu, w którym zostały zadane Jeśli chcesz, aby wiadomości zostały naprawdę utrwalone powtórz je dnia następnego, a potem z tydzień Utrwaloną już wiedzę powtórz przed snem Rodzicu ty też bądź systematyczny! – sprawdzaj zadania domowe swego dziecka, nie zadawalaj się jedynie słownymi zapewnieniami „uczyłem się”, „zrobiłem zadanie”, może unikniesz w ten sposób przykrej niespodzianki na wywiadówce
17
7. Odpoczynek sprawia, że dziecka nie dopadnie przemęczenie, znużenie i złość (zły nastrój obniża efektywność nauki) dlatego jeśli pojawią się oznaki znużenia należy zrobić krótką przerwę (najlepiej w formie aktywnego wypoczynku)
18
im dziecko ma większe problemy z koncentracją – przerwy w nauce powinny być dłuższe i częstsze
Niezwykle ważna jest odpowiednia ilość snu(8 -9godz. dziennie ) – zapewni regenerację organizmu, ponadto podczas snu mózg porządkuje sobie materiał do zapamiętania Pamiętaj! Nauka może być przyjemnością!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.