Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
A23
2
GRUPY SYMETRII W LINIACH RYTMICZNYCH WACŁAWA SZPAKOWSKIEGO
Anna Hnat Judyta Tasiemska Instytut Matematyczny specjalność nauczycielska rok III Anna Hnat Judyta Tasiemska Instytut Matematyczny Specjalność nauczycielska III rok GRUPY SYMETRII W LINIACH RYTMICZNYCH WACŁAWA SZPAKOWSKIEGO 2
3
PODSTAWOWE DEFINICJE 3
4
GRUPA Zbiór z działaniem taki, że: 1) działanie jest łączne
2) w zbiorze jest element neutralny 3) dla każdego elementu istnieje element do niego odwrotny
5
(C, +) (a + b) + c = a + (b + c) elementem neutralnym jest liczba 0
elementem odwrotnym do liczby a jest liczba -a
6
(W\{0}, ·) (a · b) · c = a · (b · c)
elementem neutralnym jest liczba 1 elementem odwrotnym do liczby a jest liczba 1/a
7
GRUPA SYMETRII FIGURY Elementami grupy są przekształcenia figury na siebie (identyczność, translacja, symetria osiowa, obrót, symetria z poślizgiem). Działaniem grupowym jest składanie przekształceń. Składanie przekształceń jest łączne, ale nie jest przemienne. Elementem neutralnym jest identyczność. Dla każdego elementu istnieje element do niego odwrotny. 7
8
TRANSLACJA
9
OBRÓT
10
SYMETRIA OSIOWA
11
SYMETRIA Z POŚLIZGIEM Jest to złożenie symetrii osiowej z translacją o pewien wektor równoległy do osi symetrii.
12
FRYZ Figura płaska, nieograniczona o symetrii translacyjnej. Translacja jest realizowana tylko w jednym kierunku. 12
13
IZOMETRIE WŁASNE FRYZU
14
TYPY FRYZÓW 14
15
TYP I translacja 15
16
TYP II translacja symetria względem osi pionowej 16
17
TYP III translacja symetria względem osi poziomej 17
18
TYP IV translacja symetria z poślizgiem 18
19
TYP V
20
TYP VI translacja symetria względem osi pionowej symetria z poślizgiem
obrót o 180° 20
21
TYP VII translacja symetria względem osi pionowej
symetria względem osi poziomej obrót o 180°
22
TWIERDZENIE Istnieje dokładnie 7 typów fryzów wymienionych wcześniej.
22
23
PODSTAWOWE OBSERWACJE
24
DOWÓD Istnieje 16 podzbiorów 4-elementowego zbioru
symetrii własnych fryzu. 1) Tr 2) Tr SI 3) Tr S_ 4) Tr S→ 5) Tr O 6) Tr SI S→ O 7) Tr SI O S_ 8) Tr S_ S→ 9) Tr S_ S→ SI 10) Tr S_ S→ O 11) Tr S_ S→ SI O 12) Tr SI S_ 13) Tr SI O 14) Tr S_ O 15) Tr SI S→ 16) Tr O S→ 24
25
TAPETA Figura płaska, nieograniczona o symetrii translacyjnej. Translacja jest realizowana w dwóch kierunkach. 25
26
IZOMETRIE WŁASNE TAPETY
27
Istnieje dokładnie 17 typów tapet.
TWIERDZENIE Istnieje dokładnie 17 typów tapet. 27
28
Analogiczny jak w przypadku fryzów, ale żmudny.
DOWÓD Analogiczny jak w przypadku fryzów, ale żmudny. 28
29
29
30
SYMETRIE LINII RYTMICZNYCH
30
31
WACŁAW SZPAKOWSKI ur Warszawa, zm Wrocław 31
32
WACŁAW SZPAKOWSKI C.D. architekt artysta plastyk z zamiłowania muzyk
prekursor op-artu, sztuki geometrycznej i minimal-artu
33
ŹRÓDŁA INSPIRACJI
34
Autoportret wielokrotny, 1912
WACŁAW SZPAKOWSKI Autoportret wielokrotny, 1912
35
Witkacy, Portret wielokrotny, 1915 Marcel Duchamp, Portret wielokrotny, 1917
36
SZTUKA GEOMETRYCZNA kryzys tradycyjnej sztuki mimetycznej
przeciwieństwo abstrakcji organicznej operowanie różnymi formami geometrii
37
SZTUKA GEOMETRYCZNA C.D.
Piet Mondrian ( ) Composition II in Red, Blue and Yellow
38
OP-ART oddziaływanie na oko widza, a nie na jego intelekt czy emocje
złudzenia optyczne wywołujące wrażenia głębi oraz ruchu rozwibrowaniem pola widzenia abstrakcyjne kombinacje linii
39
OP-ART C.D. Victor Vasarely ( ) Rzeźba w Peczu
40
MINIMAL-ART ograniczenie w dziele środków plastycznych, wyeliminowanie „śladu autorskiego”, tworzenie prac o anonimowej atmosferze uproszczona bryła, podstawowe kształty (okrąg, trójkąt, prostokąt), gładkie powierzchnie spokój, kontemplacja, medytacja, bezruch, cisza
41
Kazimierz Malewicz (1879-1935)
MINIMAL-ART C.D. Kazimierz Malewicz ( ) ICzarny kwadrat
42
LINIE RYTMICZNE powstawały w latach 1900-1954
są podzielone na serie: A0, A, B, C, D, E, F, S były wystawiane: Łódź (1978), Wrocław (1979, 1994), Paryż (1983), Budapeszt (1989), Warszawa (1991, 1993), Lyon (1992), Bruksela (1992), Słupsk (1994), Poznań (1997), Lublin (1998)
43
CECHY LINII RYTMICZNEJ
ciągłość linii stały kąt załamania 90° długości odcinków są współmierne między sobą łamana daje się kontynuować w nieskończoność 5) powtarzalność motywów – np. jodełki, grzebyka, członów meandra itp. 6) wielokrotne zastosowanie symetrii
45
„(…)Linearną prawidłowość swoich światów, do której doszedł, chciał udowodnić matematyką i geometrią. Porządek świata, porządek przyrody, budowy liści, drzew, formy znajdowane w przyrodzie, instynktownie znajdowane u ludów prymitywnych w budownictwie, wzorach ludowych, to wszystko potwierdzało tę drogę. Teraz to były linie geometryczne...” Anna Szpakowska-Kujawska
46
„(…)pomysły liniowe zbliżają się do twórczości muzycznej, a w szczególności do jej pewnego rodzaju - melodii, gdyż posiadają rytmikę…” Wacław Szpakowski
47
A23
48
TYP VI (32 przykłady) Tr SI S→ O 48
49
D8 1928
50
A0 1930 A A A
51
A A A A
52
A A A A
53
A Seria A, poz. 23, ok. 1924 B Seria B, poz. 31, ok. 1924
54
B8 1925 B6 1924 B1 1925 B7 1924
55
C1 1924 Seria D, poz. 47, 1925 D3 1925
56
E1 1926 E2 1926 E3 1926 E5 1926
57
Seria F, poz. 68, ok. 1925 F Seria S, poz. 78, ok F
58
TYP V (9 przykładów) Tr O 58
59
D6 1926
60
A A1 1930 A2 1924 A3 1924
61
B9 1926 Seria B, poz. 30, ok. 1924
62
D4 1925 D5 1926
63
TYP IV (5 przykładów) Tr S→ 63
64
Seria F, poz. 67, 64
65
A A
66
C4 1924 D
67
TYP II (3 przykłady) Tr SI
68
B
69
C2 1924
70
F3 1925
71
TYP I (1 przykład) Tr 71
72
D7 1928
73
TYP III Tr S_
74
TYPU III NIE DA SIĘ ZREALIZOWAĆ
METODĄ SZPAKOWSKIEGO a) linia rytmiczna w całości pokrywa się z poziomą osią symetrii: powstaje linia bez załamań (linia Szpakowskiego ma załamania) b) linia rytmiczna na żadnym odcinku nie pokrywa się z poziomą osią symetrii - linia w ogóle nie przecina osi symetrii: powstają dwie rozłączne linie (linia Szpakowskiego jest pojedynczą linią) - linia przecina oś symetrii: powstaje łamana zamknięta (linia Szpakowskiego nie jest łamaną zamkniętą) c) linia rytmiczna na pewnych odcinkach pokrywa się z poziomą osią symetrii: powstaje łamana zamknięta (linia Szpakowskiego nie jest łamaną zamkniętą)
75
TYP VII Tr SI O S_
76
TYPU VII NIE DA SIĘ ZREALIZOWAĆ
METODĄ SZPAKOWSKIEGO Nie da się go zrealizować, ponieważ symetria względem osi poziomej nie jest możliwa do zrealizowania.
77
FAKTYCZNIE II POZORNIE VI
78
FAKTYCZNIE IV POZORNIE VI
79
FAKTYCZNIE V POZORNIE VI
80
WNIOSKI Ulubionym typem symetrii Szpakowskiego jest typ VI (translacja, symetria względem osi pionowej, symetria z poślizgiem). W symetriach pozornych również typ VI występuje najczęściej. W Liniach rytmicznych niemożliwe jest zrealizowanie typu III oraz typu VII. Podział Linii rytmicznych na serie nie jest oparty na typie ich symetrii. Pozorne typy symetrii w Liniach rytmicznych Wacława Szpakowskiego wskazują na jego zainteresowanie op-artem.
81
PROGRAM KALI 81
82
WYDARZENIA KULTURALNE
wystawa monograficzna Wacław Szpakowski ( ) Linie rytmiczne w Muzeum Miejskim Wrocławia – Pałac Królewski ( – ) koncert Adama Bałdycha w Muzeum Miejskim Wrocławia – Stary Ratusz ( ) wystawa prac Wacława Szpakowskiego w galerii Łącznik – Wydział Matematyki i Informatyki UWr (wrzesień 2016) 82
83
Dziękujemy za uwagę. 83
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.