Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMałgorzata Szymczak Został zmieniony 7 lat temu
1
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
ROLA KOZŁA OFIARNEGO W KONTEKŚCIE DYSFUNKCYJNEGO ZASPOKAJANIA POTRZEB GRUPY MAGDALENA WOLAŃSKA
2
KLASA Z DZIECKIEM W ROLI KOZŁA
Jednego lub więcej uczniów dotyka: Obarczanie winą Werbalne i niewerbalne odtrącanie Ataki fizyczne Zastraszanie – grożenie jemu lub bliskim mu osobom Wyzyskiwanie, przekupstwo dla zyskania odpowiednich zachowań Izolowanie, odtrącanie W przemocy uczestniczy więcej niż jedna osoba. Pozostali członkowie pozostają bierni. Nie jest zdarzeniem o charakterze incydentalnym i jednostkowym.
3
KLASA Z DZIECKIEM W ROLI KOZŁA
W momencie niepowodzenia jedna osoba jest wskazywana jako winowajca. W sytuacji wzmożonego napięcia, trudnego wydarzenia w klasie, rozmowy o relacjach, nagle uwaga wielu osób kieruje się na „kozła”. Używanie meta języka na forum klasy – podwójność komunikatów „Jesteśmy świetną klasą, naszym jedynym problemem jest…” Jawne odrzucanie lub pomijanie jednej osoby przy decyzjach i wyborach
4
Po co grupa potrzebuje „kozła”? –
Charakterystyka dziecka wchodzącego w rolę “kozła ofiarnego” – czynnik indywidualny Po co grupa potrzebuje „kozła”? – czynnik systemowy
5
DZIECKO W ROLI „KOZŁA” ROLE GRUPOWE to charakterystyczne sposoby zachowania się osób w grupie, będące wypadkową oczekiwań innych wobec nich oraz ich osobowości. Zwykle podejmowane są spontanicznie i nieświadomie. Często są lepiej widoczne dla innych, niż dla samego zainteresowanego. Przyjęta rola determinuje poziom i rodzaj podejmowanej w grupie aktywności.
6
Rola nie jest równa osobie.
7
CZYNNIK INDYWIDUALNY Niepewne siebie, o niskim poczuciu własnej wartości Większa wrażliwość Przeżywające problemy z kontrolą emocji Trudność z wytrzymywaniem napięcia, często reagujące agresją Nadaktywne, mające problemy z koncentracją O mniejszej dojrzałości psychoruchowej, problemy z koordynacją, słabsze w nauce Posiadające drażniące dla otoczenia nawyki Wyróżniające się pod jakimś względem
8
CZYNNIK INDYWIDUALNY Kozioł ofiarny bierny
Kozioł ofiarny prowokujący, narzucający się
9
STRATEGIE PRZETRWANIA DZIECKA W ROLI KOZŁA
Wycofanie z życia klasy Stawianie granic poprzez agresję Obojętność Próby pokazania się od dobrej strony Obracanie w żart Łamanie norm
10
CZYNNIK SYSTEMOWY Rozładowanie napięcia
Przemieszczenie frustracji i gniewu Zapewnienie ciągłości przetrwania grupy Odwrócenie uwagi od rzeczywistych problemów Mechanizm przeniesienia i projekcji Rozszczepienie atrybutów na dobre, przypisywane sobie, i złe — przypisywane „innemu”. Wyprojektowanie na jednostkę nieakceptowanych aspektów członków grupy.
11
Stworzenie “złego bohatera” implikuje istnienie “dobrego”.
CZYNNIK SYSTEMOWY Stworzenie “złego bohatera” implikuje istnienie “dobrego”. Obie role są czysto fikcyjne i nierealistyczne.
12
KOZIOŁ OFIARNY Nieświadome postrzeganie swojej roli, jako tego, który spaja grupę, chroni ją przed rozpadem.
13
KONSEKWENCJE ROLI „KOZŁA OFIARNEGO”
Niezaspokojenie podstawowych potrzeb bezpieczeństwa, przynależności Zablokowanie rozwoju Brak możliwości wchodzenia w inne role, uczenia się społecznego “Nie jestem wart bycia lubianym” “Cokolwiek zrobię nie uda się”
14
PRACA Z KLASĄ Z DZIECKIEM W ROLI „KOZŁA OFIARNEGO”
Zmniejszenie widoczności dziecka w roli „kozła” Konsekwencja w trzymaniu norm Uruchomienie konstruktywnej rywalizacji w grupie Rozładowanie napięcia Pomoc w klaryfikacji ról liderskich Zaakceptowanie zróżnicowania w grupie Wsparcie dziecka w roli „kozła” w podejmowaniu bardziej konstruktywnych ról
15
PRACA Z KLASĄ Z DZIECKIEM W ROLI „KOZŁA OFIARNEGO NARZUCAJĄCEGO SIĘ”
Oddzielenie dziecka od jego zachowań Zmniejszenie widoczności dziecka w roli „kozła” Konsekwencja w trzymaniu norm Uruchomienie konstruktywnej rywalizacji w grupie Rozładowanie napięcia Pomoc w klaryfikacji ról liderskich Zaakceptowanie zróżnicowania w grupie Wsparcie dziecka w roli „kozła” w podejmowaniu bardziej konstruktywnych ról
16
NIEŚWIADOME PODTRZYMYWANIE ROLI „KOZŁA” W GRUPIE
Obawa przed otwartym wyrażaniem złości Znaczenie „kozła ofiarnego” dla szerszego systemu
17
DZIĘKUJĘ MAGDALENA WOLAŃSKA
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.