Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SPOTKANIE INFORMACYJNE

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SPOTKANIE INFORMACYJNE"— Zapis prezentacji:

1 SPOTKANIE INFORMACYJNE
w ramach Działania 7.2 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego Konkurs nrRPZP IP K22/17 Szczecin, dnia 10 kwietnia 2017 r.

2 Oś priorytetowa VII Włączenie Społeczne
Działanie 7.2 Wsparcie dla tworzenia podmiotów integracji społecznej oraz podmiotów działających na rzecz aktywizacji społeczno-zawodowej

3 Poziom dofinansowania projektów
LIMIT WARTOŚĆ Alokacja na konkurs ,20 zł. Wsparcie finansowe EFS ,97 zł. Wkład własny wnioskodawcy 5% Dofinansowanie ze środków UE 85% Dofinansowanie z budżetu Państwa 10% Państwo, jako beneficjenci są zobligowani do wniesienia wkładu własnego w wysokości przynajmniej 5 procent kosztów kwalifikowalnych projektu. Dofinansowanie z budżetu Państwa w przedmiotowym konkursie wynosi 10%. Pragnę zaznaczyć iż jeśli zdecydują się Państwo na wniesienie wkładu własnego na poziomie wyższym niż 5% prosimy pierwotnie obniżać dofinansowanie z budżetu państwa, a następnie z puli środków wspólnotowych.

4 Ocena

5 Ocena wniosków w ramach konkursu
Czas trwania oceny dokumentacji aplikacyjnej nie powinien przekroczyć 90 dni. Orientacyjny termin rozstrzygnięcia konkursu – do 21 sierpnia 2017 r. W wyjątkowych przypadkach ocena może zostać wydłużona o kolejne 90 dni; OCENA BRAKÓW FORMALNYCH 14 dni FAZA I KRYTERIA DOPUSZCZALNOŚCI KRYTERIA WYKONALNOŚCI KRYTERIA JAKOŚCI KRYTERIA PREMIUJĄCE KRYTERIA ADMINISTRACYJNOŚCI OMYŁKI PISARSKIE FAZA II OCENA STRATEGICZNA Załączony schemat w najbardziej ogólny sposób przedstawia ocenę składanych przez Państwa projektów. Czas jej oceny nie powinien przekroczyć 90 dni a orientacyjny termin ogłoszenia wyników przypada na 21 sierpnia 2017 roku. Pragnę jednakże zaznaczyć, iż w wyjątkowych przypadkach, na przykład dużej ilości złożonych wniosków, ocena ta może wydłużyć się - jednak nie bardziej niż 90 dni. Pozwoliłam sobie schematycznie przedstawić drogę jaką w trakcie oceny przejdą Państwa wnioski. Na początku ma miejsce ocena braków formalnych i ten etap trwa 14 dni. Następnie projekty kierowane są do I fazy oceny. Warto wspomnieć iż ze na etapie oceny kryteriów dopuszczalności oraz wykonalności projekty sprawdzane są na zasadzie 0-1. W przypadku niespełnienia któregokolwiek z przedmiotowych kryteriów projekty są odrzucane, nie podlegają dalszej ocenie, nie mogą także zostać poprawione. Po I fazie oceny projekty mogą zostać skierowane do II fazy oceny, tzw. oceny strategicznej. Ma ona na celu uporządkowanie projektów na podstawie spełniania przez nie celów strategicznych regionu. Ocena strategiczna nie jest czyniona przez Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie i rzadko do niej dochodzi. Dokładne umówienie poszczególnych kryteriów będzie miało miejsce w późniejszej części prezentacji.

6 Skuteczne złożenie wniosku
Aby skutecznie złożyć dokumentacje aplikacyjną należy: 1. Opublikować wniosek o dofinansowanie w wersji elektronicznej w LSI2014 w terminie naboru projektów tj. od do 2. Doręczyć do IOK pisemny wniosek o przyznanie pomocy wygenerowany z systemu LSI2014: najpóźniej w terminie 3 dni od dnia zakończenia naboru projektów, tj. do r. dostarczyć osobiście, przesłać kurierem lub pocztą do WUP w Szczecinie na adres: Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie ul. A. Mickiewicza 41, Szczecin, pok. 006 w kancelarii urzędu z dopiskiem: Wniosek w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego , Konkurs nr RPZP IP K22/17 Dokumenty są przyjmowane pod ww. adresem od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 – 15:30.

7 LSI2014, czyli Lokalny System Informatyczny 2014
LSI2014, czyli system, w którym należy wypełnić wniosek o dofinansowanie projektu znajduje się pod adresem: Możliwość wypełniania wniosku w systemie LSI2014 pojawia się dopiero w momencie rozpoczęcia naboru, a nie jego ogłoszenia. Aktualną Instrukcję użytkownika Serwisu Beneficjenta LSI2014 (wersja 1.25) znaleźć można pod adresem: Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach RPO WZ dla projektów w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (zawsze najbardziej aktualna) wraz ze wszystkimi niezbędnymi załącznikami zamieszczona jest pod adresem: Przeglądarki internetowe, rekomendowane do obsługi LSI2014 to Mozilla Firefox lub Internet Explorer.

8 Pisemny wniosek o przyznanie pomocy
Pieczęć imienna Wnioskodawcy i ew. Partnera/ów  nie jest wymagana, ale może zostać zamieszczona. Wymagane jest złożenie czytelnego podpisu przez osobę wskazaną we wniosku jako reprezentującą Wnioskodawcę i ew. Partnera/ów. Dane oznaczone na slajdzie kolorem niebieskim generowane są automatycznie. Dane w tej tabeli wypełniane są przez pracowników IOK.

9 Najczęściej popełniane błędy formalne
Brak podpisów wszystkich upoważnionych osób na pisemnym wniosku o przyznanie pomocy; Różne sumy kontrolne na pisemnym wniosku o przyznanie pomocy i elektronicznej wersji wniosku; Podpisy niewłaściwych osób na pisemnym wniosku o przyznanie pomocy (innych niż wymienione we wniosku o dofinansowanie); Nieczytelne podpisy na pisemnym wniosku o przyznanie pomocy; Brak pełnych danych adresowych / niewłaściwe dane adresowe; Brak załącznika Informacja na temat składu osobowego spółki cywilnej (jeśli dotyczy). Uwaga! W razie stwierdzenia braków formalnych WUP wzywa Wnioskodawcę do ich uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania. Uwaga! W przypadku uzupełnienia wniosku w zakresie innym niż wskazane braki formalne wniosek pozostaje bez rozpatrzenia.

10 Ważne informacje! WUP ma możliwość zwrócenia się do Wnioskodawcy o dodatkowe informacje i/lub wyjaśnienia niejasnych kwestii na każdym etapie oceny; Prośba taka ma na celu uporządkowanie i doprecyzowanie treści wniosku; Ewentualne zmiany treści wniosku w żadnym wypadku nie mogą prowadzić do modyfikacji przedmiotu i przebiegu realizacji projektu; Wnioskodawca ma obowiązek udzielenia odpowiedzi w ciągu 7 dni liczonych od następnego dnia po doręczeniu wezwania; Wezwanie może zostać przesłane także za pośrednictwem poczty elektronicznej, na adres podany we wniosku o dofinansowanie.

11 Kryteria dopuszczalności

12 Zgodność z celem szczegółowym i rezultatami Działania
Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki Projekt jest zgodny z właściwym celem szczegółowym RPO WZ oraz koresponduje ze wskaźnikami dla danego Działania/typu projektu. Odzwierciedlenie celu szczegółowego, tj. aktywna integracja osób zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym zwiększająca ich zatrudnienie. We wniosku o dofinansowanie należy określić wskaźniki produktu i rezultatu zapisane w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych RPO WZ (SOOP) dotyczące planowanych typów projektu/operacji. Co najmniej jeden adekwatny wskaźnik żeby sprostać kryterium.

13 2. Zgodność z typem projektu
Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki -Projekt jest zgodny z typem projektu wskazanym w Regulaminie konkursu oraz uwarunkowaniami wynikającymi z zapisów SOOP RPO WZ dla danego typu projektów. Opis projektu wskazuje na zgodność ze wskazanym przez Beneficjenta typem projektu, grupą docelową. - Charakter przewidywanych działań, wskaźniki produktu i rezultatu, wydatki kwalifikowalne dają pewność, że mamy do czynienia z typem projektu zaplanowanym do wsparcia w ramach Działania 7.2. Jasne wskazanie na realizowany typ projektu oraz objętą wsparciem grupę docelową, czego odzwierciedleniem będą odpowiednio założone do realizacji działania i wskaźniki. Wniosek musi być również zgodny z przypisami i innymi uwarunkowaniami wynikającymi z SOOP RPO WZ Z zapisów we wnioksu musi jasno wynikać jaki typ projektu Państwo realizują oraz jaką grupę docelowa zakładają Państwo objąć wsparciem w projekcie oraz czy jest ona zgodna z tą ujętą w Regulaminie. Wniosek sprawdzany jest pod kątem odpowiednich zapisów całościowo

14 3. Zgodność z wymogami pomocy publicznej
Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki Projekt jest zgodny z regułami pomocy publicznej i/lub pomocy de minimis. Projekt (jeśli dotyczy) jest zgodny z regułami pomocy publicznej i/lub pomocy de minimis. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata Wszystkie wydatki objęte pomocą publiczną i/lub pomocą de minimis powinny zostać odpowiednio oznaczone w projekcie. Oświadczenie Beneficjenta dot. poziomu otrzymanej pomocy de minimis (na dzień publikacji wniosku) – zostanie zweryfikowana w systemie udostępniania danych o pomocy publicznej SUDOP. Weryfikacja występowania pomocy publicznej dotyczy tylko I poziomu jej występowania, a więc sytuacji, kiedy to Wnioskodawca byłby jednocześnie beneficjentem (bezpośrednim odbiorcą) pomocy publicznej. W przypadku zaznaczenia przez Wnioskodawcę odpowiedzi wskazującej, iż pomoc publiczna/de minimis nie występuje (tzn. Wnioskodawca nie jest jednocześnie beneficjentem pomocy publicznej/de minimis), automatycznie uruchamiany jest test pomocy publicznej mający potwierdzić ten stan (pole A.12). Bardzo istotnym jest aby prawidłowo określili Państwo czy i przy jakich wydatkach pojawia się pomoc publiczna lub de minimis. Zaznaczam iż weryfikacja pomocy publicznej w generatorze ujęta w pozycji A 12 wniosku dotyczy jedynie 1 poziomu jej występowania a więc sytuacji kiedy to wnioskodawca jest jednocześnie beneficjentem pomocy publicznej. Taka sytuacja może mieć miejsce np. w przypadku doposażenia (przeszkolenie i zatrudnienie u siebie)

15 4. Zgodność z zasadami horyzontalnymi
Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki Projekt jest zgodny z: 1. zasadą równości szans kobiet i mężczyzn, w oparciu o standard minimum 2. właściwymi politykami i zasadami wspólnotowymi w tym z: - zasadą zrównoważonego rozwoju, -zasadą promowania i realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym. m. in. koniecznością stosowania zasady uniwersalnego projektowania. Zachowanie zgodności z: zasadą równości szans kobiet i mężczyzn (standard minimum); zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami (m.in. zasada uniwersalnego projektowania); koncepcją zrównoważonego rozwoju (RPO WZ, sekcja 11. Zasady horyzontalne, a także wskazówki z Regulaminu konkursu). Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata (wraz z załącznikami). Poradniki dla osób realizujących projekty oraz instytucji systemu wdrażania: JAK REALIZOWAĆ ZASADĘ RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN W PROJEKTACH FINANSOWANYCH Z FUNDUSZY EUROPEJSKICH REALIZACJA ZASADY RÓWNOŚCI SZANS I NIEDYSKRYMINACJI, W TYM DOSTĘPNOŚCI DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI Wyjątki, co do których nie stosuje się standardu minimum: - profil działalności beneficjenta (ograniczenia statutowe), - zamknięta rekrutacja - projekt obejmuje (ze względu na swój zakres oddziaływania) wsparciem wszystkich pracowników/personel konkretnego podmiotu, wyodrębnionej organizacyjnie części danego podmiotu lub konkretnej grupy podmiotów wskazanych we wniosku o dofinansowanie projektu. W przypadku projektów, które należą do wyjątków, zaleca się również planowanie działań zmierzających do przestrzegania zasady równości szans kobiet i mężczyzn.

16 5. Kwalifikowalność Beneficjenta
Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki Beneficjent oraz Partner/rzy (o ile dotyczy) nie podlega/ją wykluczeniu z możliwości ubiegania się o dofinansowanie, w tym wykluczeniu, o którym mowa w art. 207 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia r., o finansach publicznych. - Beneficjent zgodnie z SOOP RPO WZ jest podmiotem uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie w ramach Działania/typu/ów projektu, w którym/ch ogłoszony został konkurs. Zapewnienie, że Beneficjent oraz Partner/rzy (o ile dotyczy) nie podlega/ją wykluczeniu z możliwości ubiegania się o dofinansowanie. Weryfikacja odbywa się na podstawie oświadczenia w treści wniosku w części „I”. Beneficjent może ubiegać się o dofinansowanie w ramach ogłoszonego w konkursie typu projektu. Zapisy we wniosku potwierdzające kryterium muszą być jednoznaczne i niepozostawiające wątpliwości. Jeśli mowa o niepodleganiu wykluczeniu z możliwości ubiegania się o dofinansowanie to potwierdzenie tego faktu odbywa się za pomocą oświadczenia zamieszczanego w częsci „I” wniosku. Literalnie natomiast musi znaleźć się we wniosku potwierdzenie iż, jako beneficjent lub partner, są Państwo uprawieni do ubiegania się o difinansowanie w ramach przedmiotowego konkursu.

17 6. Uproszczone metody rozliczania wydatków
Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki Projekt, w którym łączna wartość środków publicznych nie przekracza wyrażonej w PLN równowartości EUR, jest rozliczany jedną z uproszczonych metod rozliczania wydatków w projektach finansowanych ze środków EFS, o których mowa w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w zakresie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata oraz określoną w Regulaminie konkursu. Konieczność rozliczania projektu wyłącznie kwotami ryczałtowymi w przypadku, w którym łączna wartość środków publicznych (dofinansowania z EFS, z budżetu państwa oraz wkładu własnego publicznego, np. pochodzącego ze środków JST, PFRON) w projekcie nie przekracza wyrażonej w PLN równowartości EUR; Do EUR wkładu publicznego = projekt rozliczany ryczałtowo. Powyżej EUR wkładu publicznego = projekt rozliczany na zasadzie rzeczywiście poniesionych wydatków Należy stosować miesięczny obrachunkowy kurs wymiany stosowany przez KE (kurs opublikowany w: aktualny na dzień ogłoszenia konkursu w przypadku projektów konkursowych Miesięczny obrachunkowy kurs wymiany na marzec 1 EUR = PLN. W sytuacji gdy łączna wartosć środków publicznych w składanym wniosku opiewa na wartość do euro są państwo zobligowani do rozliczania projektu stawkami ryczałtowymi, natomiast w gdy środki te przewyższają przedmiotową kwotę należy zaplanoać rozliczanie wniosku rzeczywiście poniesionymi wydatkami. Zazanczam iż wkład publiczny pochodzący ze środków JST lub PFRON (państwowego funduszu rehalibuitacji osób niepełnosprawnych) są również środkami publicznymi. Należy stosować miesięczny obrachunkowy kurs wymiany stosowany przez KE (kurs opublikowany na podanej stronie.

18 6. Uproszczone metody rozliczania wydatków
Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki Koszty pośrednie rozliczane są w oparciu o stawki ryczałtowe, zgodne z limitami określonymi w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata Konieczność rozliczania kosztów pośrednich wyłącznie w oparciu o stawki ryczałtowe, zgodne z limitami określonymi w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata Koszty pośrednie odpowiadające właściwej stawce ryczałtowej (właściwy % wskazany w Regulaminie konkursu punkt ) Koszty pośrednie, zawsze, niezależnie od wartosci projektu, rozliczają Państwo w oparciu o stawki ryczałtowe. Odpowiednie stawki ryczałtowe należy wyliczyć z ponoszonych w projekcie kosztów bezpośrednich zgodnie z punktem Regulaminu.

19 Kwoty ryczałtowe Kwota ryczałtowa - kwota zadania wyliczona w oparciu o przedstawioną we wniosku (w części G9) metodologię wyliczenia kwoty zgodnie z zapisami punktu 5 podrozdziału Wytycznych w zakresie kwalifikowalności (…) (metodologia wyliczenia wskaźników zapisana jest w Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO dla projektów w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego) tzn. kwoty podane we wniosku należy oszacować na podstawie metodologii np. na podstawie rzetelnych, historycznych danych Wnioskodawcy. Wnioskodawca w karcie wydatków podaje wskaźnik/wskaźniki produktu i/lub rezultatu oraz dokumenty potwierdzające ich osiągnięcie, na podstawie których weryfikowane będą założone do osiągnięcia zadania oraz zostanie dokonane rozliczenie projektu. Co ważne, kwoty ryczałtowe mogą być rozliczane na podstawie wskaźników opisanych w części „E”, jeśli są odpowiednie. Określone przez wnioskodawcę i zaakceptowane przez KOP wskaźniki realizacji zadań wyszczególnione są w Umowie o dofinansowanie projektu. Zgodnie z zapisami w Regulaminie konkursu (część ) oraz w Wytycznych kwalifikowalności (Rozdział 6.6 i 8.5) W projektach EFS w ramach Działania 7.2 możliwe jest stosowanie uproszczonych metod rozliczania wydatków w formie kwot ryczałtowych. Nie jest możliwe stosowanie kwot ryczałtowych wyliczonych w oparciu o szczegółowy budżet projektu określony przez Wnioskodawcę w projekcie o wartości wkładu publicznego przekraczającej wyrażoną w PLN równowartość EUR. Do przeliczenia ww. kwoty na PLN należy stosować miesięczny obrachunkowy kurs wymiany stosowany przez KE (kurs opublikowany na stronie aktualny na dzień ogłoszenia konkursu w przypadku projektów konkursowych). WAŻNE! Uproszczonych metod rozliczania wydatków nie można stosować, w przypadku gdy realizacja projektu jest zlecana w całości wykonawcy na podstawie Ustawy Prawo Zamówień Publicznych (Rozdział 6.6 Wytycznych kwalifikowalności…).

20 Kwoty ryczałtowe W przypadku kwot ryczałtowych – weryfikacja wydatków polega na sprawdzeniu czy działania zadeklarowane przez beneficjenta zostały zrealizowane i określone w umowie o dofinansowanie, a wskaźniki produktu lub rezultatu osiągnięte. IP RPO będąca stroną umowy może weryfikować realizację działań i osiągnięcie wskaźników produktu lub rezultatu w ramach projektu podczas kontroli na miejscu lub wizyty monitoringowej. W zakresie nieuregulowanym stosuje się zapisy podrozdziału 6.6 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata Kwoty ryczałtowe szacuje się i rozlicza na poziomie zadań. Jedno zadanie stanowi jedną kwotę ryczałtową. Weryfikacja ponoszonych wydatków podczas kontroli lub wizyty monitoringowej polega na sprawdzeniu czy zostały zrealizowane zadeklarowane przez beneficjenta działania, a wskaźniki osiągnięte.

21 Przykładowe wydatki oraz wskaźniki dla rozliczenia kwoty ryczałtowej
Nazwa zadania: Indywidualne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla 30 uczestników projektu Nazwa wydatku 1: Sporządzenie indywidualnych diagnoz dla 30 uczestników. Nazwa wskaźnika 1: Liczba przeprowadzonych diagnoz w ramach doradztwa edukacyjno-zawodowego. Pomiar dokonany przez koordynatora projektu na podstawie kopii sporządzonych diagnoz, po zakończeniu zadania. Nazwa wydatku 2: Wynajem gabinetu do przeprowadzenia doradztwa edukacyjno-zawodowego (30 os. x 12 godz.). Nazwa wskaźnika 2: Liczba godzin wynajmu gabinetu, w którym przeprowadzane będzie doradztwo. Pomiar dokonany przez koordynatora projektu na podstawie harmonogramu indywidualnego doradztwa oraz podpisanych przez uczestników list obecności, po zakończeniu każdego miesiąca doradztwa. Nazwa wydatku 3: Wynagrodzenie doradcy edukacyjno-zawodowego. Nazwa wskaźnika 3: Liczba przeprowadzonych godzin doradztwa edukacyjno-zawodowego. Pomiar dokonany przez koordynatora projektu na podstawie kart konsultacyjnych oraz podpisanych przez uczestników list obecności, po zakończeniu każdego miesiąca doradztwa. Nazwa wydatku 4: Materiały szkoleniowe dla uczestników projektu (karty pracy, materiały piśmiennicze, notatniki, materiały informacyjno-edukacyjne x 30 kpl.). Nazwa wskaźnika 4: Liczba kompletów materiałów szkoleniowych wydanych uczestnikom projektu. Pomiar dokonany przez koordynatora projektu na podstawie oświadczenia uczestników o odbiorze materiałów szkoleniowych oraz dokumentacji fotograficznej zakupionych materiałów.

22 Przykładowe dokumenty, będące podstawą oceny realizacji zadań
lista obecności uczestników/uczestniczek projektu na szkoleniu / spotkaniu lub innej formie wsparcia realizowanej w ramach projektu; dzienniki zajęć prowadzonych w projekcie; dokumentacja zdjęciowa; analizy i raporty wytworzone w ramach projektu; certyfikaty.

23 Koszty pośrednie zgodnie z nowymi Wytycznymi kwalifikowalności wydatków
Koszty pośrednie w EFS rozliczane są wyłącznie stawkami ryczałtowymi liczonymi od wartości kosztów bezpośrednich: 25% - projekty o wartości do 830 tys. zł włącznie; 20% - projekty o wartości powyżej 830 tys. zł do tys. zł włącznie; 15% - projekty o wartości powyżej tys. zł do tys. zł włącznie; 10% - projekty o wartości powyżej tys. zł. Uwaga! Generator wniosków o przyznanie dofinansowania, w oparciu o wartość kosztów bezpośrednich, automatycznie wylicza kwotę przeznaczoną na koszty pośrednie. Rekomendujemy jednak zweryfikowanie wyliczonej kwoty. Koszty wynagrodzenia, delegacji służbowych, szkoleń osób, których zatrudnienie jest niezbędne do realizacji projektu tj. m.in. koordynatora projektu, kierownika projektu, personelu obsługowego; Koszty utrzymania powierzchni biurowych; Koszty obsługi księgowej; Koszty materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych związanych z obsługą administracyjną projektu; Koszty prowadzenia rekrutacji; Amortyzacja lub zakup aktywów (sprzętu, mebli, wartości niematerialnych lub prawnych) na potrzeby zarządzania projektem; Działania informacyjno - promocyjne związane z realizacją projektu.

24 7. Poprawność wypełnienia wniosku
Pytania z listy sprawdzającej Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki Wniosek został wypełniony w języku polskim. Wypełnienie wniosku w języku polskim. Wniosek napisany w sposób zrozumiały i czytelny. Nieużywanie skrótów, które nie są ogólnie przyjęte w języku polskim.

25 Szczegółowe kryteria dopuszczalności

26 Pytania z listy sprawdzającej
8. Wymogi organizacyjne 1. Siedziba Beneficjenta, Biuro projektu, 1 wniosek o dofinansowanie, załącznik 7.1.1 Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki czy Beneficjent składa nie więcej niż jeden wniosek o dofinansowanie? czy w przypadku spółki cywilnej został złożony załącznik nr 7.1.1? - złożenie maksymalnie jednego wniosku o dofinansowanie projektu. - złożenie wniosku rozumiane jest jako opublikowanie go w formie elektronicznej w systemie LSI2014 oraz dostarczenie wydrukowanego i odpowiednio podpisanego pisemnego wniosku o przyznanie pomocy w terminie określonym w Regulaminie, tj. 3 dni od publikacji. integralną częścią wniosku o dofinansowanie jest Informacja na temat składu osobowego spółki cywilnej, stanowiąca załącznik nr do Regulaminu konkursu.

27 8. Wymogi organizacyjne 1. Siedziba Beneficjenta, Biuro projektu, 1 wniosek o dofinansowanie, załącznik 7.1.1 czy Projektodawca we wniosku w części B 9 jasno zadeklarował, że w okresie realizacji projektu będzie prowadził biuro na terenie województwa zachodniopomorskiego, w którym będzie dostępna pełna dokumentacja projektu oraz gdzie uczestnik projektu będzie miał możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu? czy Projektodawca zawarł w treści wniosku informacje (deklarację) na temat posiadanej od co najmniej 1 roku na dzień złożenia wniosku siedziby, filii, delegatury, oddziału lub innej prawnie dozwolonej formie organizacyjnej działalności podmiotu na terenie województwa zachodniopomorskiego? - wskazanie, iż od co najmniej 1 roku na dzień złożenia wniosku posiada siedzibę, filię, delegaturę, oddział czy inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu na terenie województwa zachodniopomorskiego. - wskazanie, że w okresie realizacji projektu Wnioskodawca będzie prowadził biuro projektu (lub posiada siedzibę, filie, delegaturę, oddział czy inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu) na terenie województwa zachodniopomorskiego z możliwością udostępnienia pełnej dokumentacji wdrażanego projektu oraz zapewniające uczestnikom projektu możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu. - jeżeli projektodawca posiada siedzibę na terenie województwa zachodniopomorskiego to jest to wystarczające dla spełnienia kryterium w zakresie prowadzenia biura projektu na terenie województwa; Beneficjent musi posiadać siedzibę filię, delegaturę, oddział lub inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu na terenie województwa zachodniopomorskiego od co najmniej 1 roku, licząc od dnia złożenia wniosku, a nie jak wskazano w pierwszej części poprzedniej odpowiedzi „ w okresie realizacji projektu”. Nie musi być to działalność stricte związana z przedmiotem konkursu, natomiast musi być ona prowadzona przez Wnioskodawcę.

28 Pytania z listy sprawdzającej
9. Zgodność wsparcia 1. Skierowanie projektu do grup docelowych z obszaru województwa zachodniopomorskiego, zgodnych z SOOP Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Czy projekt skierowany jest do grup docelowych z obszaru województwa zachodniopomorskiego (w przypadku osób fizycznych - pracujących, uczących się lub zamieszkujących na obszarze województwa zachodniopomorskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego, a w przypadku innych podmiotów - posiadających jednostkę organizacyjną na obszarze województwa zachodniopomorskiego)? (część D wniosku o dofinansowanie) zgodność grupy z zapisami Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych dla Działania 7.1, tj. osoby zagrożone ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym oraz otoczenie osób; wskazanie, że wsparciem zostaną objęte osoby z obszaru województwa zachodniopomorskiego (nie jest to jednoznaczne z zameldowaniem na obszarze województwa);

29 Pytania z listy sprawdzającej
9. Zgodność wsparcia 2. Okres realizacji projektu jest zgodny z okresem wskazanym w Regulaminie konkursu Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki - Czy okres realizacji projektu jest zgodny z okresem wskazanym w Regulaminie konkursu? Należy odpowiednio zaplanować okres realizacji projektu. Musi on zostać zaplanowany racjonalnie i w taki sposób, aby wszelkie działania w ramach projektu były jak najbardziej efektywne. Okres realizacji nie może wykraczać poza ramy kwalifikowalności wydatków tj r.

30 Pytania z listy sprawdzającej
9. Zgodność wsparcia 3. Wkład własny Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Czy Beneficjent wniesie wkład własny w wysokości nie mniejszej niż określona w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego ? Wkład własny musi zostać wniesiony w wysokości nie mniejszej niż 5% (nie 4,999%) wartości projektu. Zawsze trzeba zweryfikować wartość w części G 4.7 wniosku i G 7. Wnioskodawca musi zapewnić, że wkład własny wnoszony w formie niepieniężnej nie był współfinansowany ze środków wspólnotowych lub dotacji z krajowych środków publicznych. Powyższy wymóg związany jest z zakazem podwójnego finansowania z środków publicznych. Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata (podrozdział 6.7).

31 4. Wskaźniki efektywności społecznej i zatrudnieniowej
9. Zgodność wsparcia 4. Wskaźniki efektywności społecznej i zatrudnieniowej Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Czy projekt zakłada osiągnięcie wskaźników efektywności społecznej i zatrudnieniowej dla uczestników na poziomie zgodnym z Komunikatem Ministra Rozwoju w sprawie wyznaczenia minimalnych poziomów kryterium efektywności społecznej i zatrudnieniowej dla Regionalnych Programów Operacyjnych: - w odniesieniu do osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, (zarówno w zakresie społecznym – 34% i zawodowym – 22%)? - w odniesieniu do osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi. (zarówno w zakresie społecznym – 34% i zawodowym – 12%)?  W odniesieniu do osób lub środowisk zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (w tym do osób z niepełnosprawnościami w stopniu lekkim i  umiarkowanym) wskaźnik efektywności społecznej na poziomie co najmniej 34% oraz efektywności zatrudnieniowej na poziomie co najmniej 22%.

32 4. Wskaźniki efektywności społecznej i zatrudnieniowej
9. Zgodność wsparcia 4. Wskaźniki efektywności społecznej i zatrudnieniowej Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Czy projekt zakłada osiągnięcie wskaźników efektywności społecznej i zatrudnieniowej dla uczestników na poziomie zgodnym z Komunikatem Ministra Rozwoju w sprawie wyznaczenia minimalnych poziomów kryterium efektywności społecznej i zatrudnieniowej dla Regionalnych Programów Operacyjnych: - w odniesieniu do osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, (zarówno w zakresie społecznym – 34% i zawodowym – 22%)? - w odniesieniu do osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi. (zarówno w zakresie społecznym – 34% i zawodowym – 12%)? W odniesieniu do osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi wskaźnik efektywności społecznej na poziomie co najmniej 34% oraz efektywności zatrudnieniowej na poziomie co najmniej 12%.

33 4. Wskaźniki efektywności społecznej i zatrudnieniowej
9. Zgodność wsparcia 4. Wskaźniki efektywności społecznej i zatrudnieniowej Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Czy projekt zakłada osiągnięcie wskaźników efektywności społecznej i zatrudnieniowej dla uczestników na poziomie zgodnym z Komunikatem Ministra Rozwoju w sprawie wyznaczenia minimalnych poziomów kryterium efektywności społecznej i zatrudnieniowej dla Regionalnych Programów Operacyjnych: - w odniesieniu do osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, (zarówno w zakresie społecznym – 34% i zawodowym – 22%)? - w odniesieniu do osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi. (zarówno w zakresie społecznym – 34% i zawodowym – 12%)?  Powyższe wartości powinny mieć odzwierciedlenie w podanych w Regulaminie wskaźnikach (Podrozdział 5.3 Regulaminu oraz Załącznik 7.14). Spełnienie efektywności zatrudnieniowej = podjęcie zatrudnienia po zakończeniu udziału w projekcie (zgodnie z Wytycznymi…w obszarze rynku pracy).

34 4. Wskaźniki efektywności społecznej i zatrudnieniowej
9. Zgodność wsparcia 4. Wskaźniki efektywności społecznej i zatrudnieniowej Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Czy projekt zakłada osiągnięcie wskaźników efektywności społecznej i zatrudnieniowej dla uczestników na poziomie zgodnym z Komunikatem Ministra Rozwoju w sprawie wyznaczenia minimalnych poziomów kryterium efektywności społecznej i zatrudnieniowej dla Regionalnych Programów Operacyjnych: - w odniesieniu do osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, (zarówno w zakresie społecznym – 34% i zawodowym – 22%)? - w odniesieniu do osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi. (zarówno w zakresie społecznym – 34% i zawodowym – 12%)? W sytuacji gdy Wnioskodawca nie charakteryzuje w projekcie grupy ze względu na poziom/rodzaj niepełnosprawności lub planuje objąć wsparciem osoby kwalifikujące się do obu ww. grup winien zaplanować wszystkie 4 wskaźniki i wskazać właściwe ww. wartości procentowe wskaźników;

35 Wskaźnik efektywności społecznej i zatrudnieniowej
Wskaźnik efektywności społecznej i zatrudnieniowej musi zostać uwzględniony przez każdego z Wnioskodawców co najmniej 2 razy: Jeśli wsparciem obejmuje się tylko osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, to wskaźnik występuje krotnie: w wymiarze społecznym i w wymiarze zatrudnieniowym: a) Wskaźnik efektywności społecznej, w odniesieniu do osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym [%] (na poziomie co najmniej 34%); b) Wskaźnik efektywności zatrudnieniowej, w odniesieniu do osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym [%] (na poziomie co najmniej 22%).

36 Wskaźnik efektywności społecznej i zatrudnieniowej
2. Jeśli wsparciem obejmuje się tylko osoby o znacznym stopniu niepełnosprawności, osoby z niepełnosprawnością intelektualną i/lub osoby z niepełnosprawnościami sprzężonymi, to wskaźnik występuje, to wskaźnik występuje 2 - krotnie: w wymiarze społecznym i w wymiarze zatrudnieniowym: a) Wskaźnik efektywności społecznej w odniesieniu do osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi [%] (na poziomie co najmniej 34%); b) Wskaźnik efektywności zatrudnieniowej w wymiarze zatrudnieniowym w odniesieniu do osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi [%] (na poziomie co najmniej 12%).

37 Wskaźnik efektywności społecznej i zatrudnieniowej
3. Jeśli wsparciem obejmuje się jednocześnie osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym oraz osoby o znacznym stopniu niepełnosprawności, osoby z niepełnosprawnością intelektualną i/lub osoby z niepełnosprawnościami sprzężonymi, to wskaźnik występuje 4-krotnie – 2 razy w wymiarze społecznym i 2 razy w wymiarze zatrudnieniowym na poziomach właściwych dla danej grupy (czyli we wniosku wystąpią wszystkie wskaźniki z niniejszego slajdu): a) Wskaźnik efektywności społecznej, w odniesieniu do osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym [%] (na poziomie co najmniej 34%); b) Wskaźnik efektywności zatrudnieniowej, w odniesieniu do osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym [%] (na poziomie co najmniej 22%). c) Wskaźnik efektywności społecznej w odniesieniu do osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi [%] (na poziomie co najmniej 34%); d) Wskaźnik efektywności zatrudnieniowej w odniesieniu do osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi [%] (na poziomie co najmniej 12%).

38 Wskaźnik efektywności społecznej i zatrudnieniowej
Jeżeli wnioskodawca nie ma jasno sprecyzowanej grupy docelowej (nie wie czy osoby z niepełnosprawnością i w jakim stopniu) będą uczestnikami projektu winien wskazać wszytskie 4 wskaźniki. Nieujęcie we wniosku jakiegokolwiek wskaźnika, który powinien się w nim znaleźć, skutkuje odrzuceniem wniosku; Jeżeli projekt obejmuje wsparciem osoby o znacznym stopniu niepełnosprawności, z niepełnosprawnością intelektualną lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi to wskaźnik efektywności społecznej i zatrudnieniowej w stosunku do tych osób powinien oscylować minimum na poziomie 34% w wymiarze społecznym i 12% w wymiarze zatrudnieniowym. Każdorazowo jednak musi być wyodrębniony jako oddzielny wskaźnik; Osoby o lekkim i umiarkowanym stopniu niepełnosprawności należy we wniosku ujmować tak, jak w odniesieniu do osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, a więc w wyższych wartościach wskaźnika efektywności społecznej i zatrudnieniowej (minimum 34% w wymiarze społecznym i 22% w wymiarze zatrudnieniowym).

39 Pytania z listy sprawdzającej
9. Zgodność wsparcia 5. W projekcie maksymalnie 20% grupy docelowej stanowią osoby wskazane poniżej Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Czy w projekcie maksymalnie 20 % grupy docelowej stanowią osoby: - wspierane w ramach placówek wsparcia dziennego? - będące w pieczy zastępczej i opuszczających tę pieczę? - nieletnie, wobec których zastosowano środki zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości? - przebywające w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii? - do 18. roku życia lub do zakończenia realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki - czy wybrano odpowiedź TAK przy właściwym oświadczeniu, i czy treść wniosku potwierdza złożone oświadczenie? Jeżeli Wnioskodawca planuje objąć wsparciem osoby wskazane w definicji kryterium, to ich liczba nie może przekroczyć 20 % grupy docelowej. W związku z tym, w celu zweryfikowania spełnienia kryterium, należy wskazać liczbę tych osób, która nie będzie przekraczała 20% i/lub informację, że osoby te nie będą stanowiły więcej niż 20% uczestników projektu. Wnioskodawca winien zaznaczyć odpowiedź TAK przy Oświadczeniu w Części I wniosku o dofinansowanie o treści: Oświadczam, iż w ramach projektu uczestnicy będący: osobami wspieranymi w ramach placówek wsparcia dziennego, będący w pieczy zastępczej i opuszczający tę pieczę, nieletni wobec których zastosowano środki zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości, osobom do 18 roku życia lub zakończenia obowiązku szkolnego i nauki nie będą stanowili więcej niż 20% grupy docelowej.

40 Pytania z listy sprawdzającej
9. Zgodność wsparcia 6. Zachowanie trwałości Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Czy Beneficjent zobowiązał się do zachowania trwałości podmiotów, utworzonych ze środków EFS co najmniej przez okres odpowiadający okresowi realizacji projektu, jednak nie krótszy niż 2 lata od momentu zakończenia realizacji projektu? - czy w części E.4.1 wniosku podane informacje o tym, ze zagwarantowana będzie trwałość przez okres realizacji projektu, jednak nie krócej niż 2 lata, i czy wybrano odpowiedź TAK przy właściwym oświadczeniu w części I wniosku? Beneficjent winien opisać w jaki sposób zamierza zachować trwałość podmiotów, utworzonych ze środków EFS co najmniej przez okres odpowiadający okresowi realizacji projektu, jednak nie krótszy niż 2 lata od momentu zakończenia realizacji projektu. Obowiązek ten dotyczy również podmiotów istniejących, które rozszerzają swoją działalność zgodnie z zapisami w Części 5.3 Regulaminu konkursu. Wówczas Wnioskodawca zobowiązany jest do zapewnienia trwałości na powyższych zasadach w stosunku do tej części podmiotu, która została utworzona/rozszerzona w ramach projektu. Wnioskodawca winien zaznaczyć odpowiedź TAK przy Oświadczeniu w Części I wniosku o dofinansowanie o treści: Oświadczam, iż zobowiązuje się do zachowania trwałości tworzonych i wspartych w ramach projektu podmiotów przez okres odpowiadający okresowi realizacji projektu, jednak nie krócej niż 2 lata od jego zakończenia.

41 7. Okres zatrudnienia osób w ZAZ Pytania z listy sprawdzającej
9. Zgodność wsparcia 7. Okres zatrudnienia osób w ZAZ Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Czy Wnioskodawca zobowiązał się, że okres zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w ZAZ po zakończeniu realizacji projektu jest co najmniej równy okresowi zatrudnienia w ramach projektu (okres może być krótszy, wyłącznie w sytuacji, gdy osoba z niepełnosprawnością podejmie w tym okresie zatrudnienie poza ZAZ)? – czy wskazano odpowiedź TAK przy właściwym oświadczeniu w Części I wniosku? Wnioskodawca zobowiązany jest zadeklarować, że okres zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w ZAZ po zakończeniu realizacji projektu jest co najmniej równy okresowi zatrudnienia w ramach projektu (okres może być krótszy, wyłącznie w sytuacji, gdy osoba z niepełnosprawnością podejmie w tym okresie zatrudnienie poza ZAZ). Wnioskodawca winien zaznaczyć odpowiedź TAK przy oświadczeniu w Części I wniosku o dofinansowanie o treści: Oświadczam, iż okres zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami  w ZAZ po zakończeniu projektu jest co najmniej równy okresowi zatrudnienia w ramach projektu.

42 Pytania z listy sprawdzającej
9. Zgodność wsparcia 8. Ścieżka reintegracji Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki - czy zaplanowane w ramach projektu działania w zakresie aktywizacji zawodowej nie stanowią pierwszego elementu wsparcia w ramach ścieżki reintegracyjnej? – czy wskazano odpowiedź TAK przy właściwym oświadczeniu w Części I wniosku? Beneficjent planując działania w zakresie aktywizacji zawodowej winien mieć na uwadze fakt, że nie mogą one stanowić pierwszego elementu wsparcia w ramach ścieżki reintegracyjnej. Obowiązek ten weryfikowany będzie m.in. na podstawie Oświadczenia zawartego w Części I wniosku o dofinansowanie. Wnioskodawca zobowiązany jest wskazać odpowiedź TAK przy Oświadczeniu o treści: Oświadczam, że działania w zakresie aktywizacji zawodowej nie stanowią pierwszego elementu wsparcia w ramach ścieżki reintegracji.

43 Pytania z listy sprawdzającej
9. Zgodność wsparcia 9. Usługi szkoleniowe Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Czy usługi szkoleniowe oferowane w projekcie gwarantują efektywność wsparcia poprzez nabycie kwalifikacji potwierdzonych dokumentem w rozumieniu Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata lub nabycie kompetencji? – czy wskazano odpowiedź TAK przy właściwym oświadczeniu w Części I wniosku? Aby kryterium zostało uznane za spełnione Wnioskodawca w treści wniosku musi gwarantować w przypadku nabywania kwalifikacji, że zdobyta przez uczestników szkolenia wiedza zostanie poddana ocenie, walidacji i certyfikacji dokonanej przez instytucje uprawnioną do wydawania dokumentów rozpoznawalnych i uznawanych powszechnie w danym środowisku zawodowym, sektorze lub branży. W przypadku kompetencji Wnioskodawca w treści wniosku musi gwarantować, iż kompetencje zostaną nabyte zgodnie z zapisami Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata ; Wnioskodawca winien zaznaczyć odpowiedź TAK przy Oświadczeniu o treści: Oświadczam, iż usługi szkoleniowe oferowane w projekcie gwarantują efektywność wsparcia poprzez nabycie kwalifikacji potwierdzonych dokumentem w rozumieniu Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata lub nabycie kompetencji zgodnie z Wytycznymi w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata

44 Pytania z listy sprawdzającej
9. Zgodność wsparcia 10. Współpraca z OPS i PCPR Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Czy projekt zakłada współpracę w zakresie rekrutacji uczestników z właściwym terytorialnie ośrodkiem pomocy społecznej lub powiatowym centrum pomocy rodzinie oraz informowanie właściwych terytorialne ośrodków pomocy społecznej i powiatowych centrów pomocy rodzinie o udzielonych formach wsparcia? – czy wskazano odpowiedź TAK przy właściwym oświadczeniu w Części I wniosku? Aby kryterium zostało uznane za spełnione, Wnioskodawca w Części I wniosku o dofinansowanie (Oświadczenia) winien wskazać odpowiedź TAK przy oświadczeniu o treści: Oświadczam, iż nawiążę współpracę w zakresie rekrutacji uczestników z właściwym terytorialnie OPS lub PCPR oraz poinformuję właściwy terytorialnie OPS lub PCPR o udzielanych w ramach projektu formach wsparcia (oświadczenie dotyczy podmiotu innego niż OPS/PCPR). Wnioskodawca w ramach współpracy nie  jest zobligowany do zawarcia partnerstwa.

45 Kryteria wykonalności

46 Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą
1. Zgodność prawna Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki Projekt jest zgodny z prawodawstwem wspólnotowym i krajowym, w tym przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych oraz z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z póź, zm. Działania w projekcie należy zaplanować zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym i krajowym, w szczególności z ustawą Prawo zamówień publicznych. W przypadku realizacji niektórych typów projektów konieczne jest stosowanie odpowiednich odrębnych przepisów prawa. W przypadku projektów zakładających tworzenie CIS lub KIS wsparcie musi być realizowane zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 13 czerwca 2003 o zatrudnieniu socjalnym natomiast w przypadku tworzenia ZAZ i WTZ zgodnie z Ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz odpowiednimi Rozporządzeniami. Kryterium zostanie zweryfikowane na podstawie treści wniosku o dofinansowanie projektu. Pragnę zaznaczyć iż niezależnie od Państwa obowiązków jako beneficjentów zawsze i niezmiennie obowiązują Państwa zapisy prawa krajowego i wspólnotowego. W przypadku gdy IP nie konktoroluje Państwa projektów z pewnym zakresie – np. ponoszenia kosztów pośrednich w projektach- nie zwalnia to Państwa od konieczności ponoszenia ich zgodnie z prawodawstwem krajowym.

47 2. Zdolność organizacyjno-operacyjna
Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki Beneficjent gwarantuje zdolność organizacyjną do realizacji projektu zgodnie z zakresem wskazanym we wniosku. Beneficjent dysponuje doświadczeniem w realizacji podobnych przedsięwzięć. Beneficjent zapewni do realizacji projektu odpowiednio wykwalifikowaną kadrę, zarówno do jego obsługi jak i realizacji przedsięwzięć merytorycznych. Beneficjent dysponuje odpowiednim potencjałem technicznym Należy jasno wskazać posiadanie przez Wnioskodawcę odpowiednich zasobów: organizacyjnych (np. możliwości realizacji projektu w takim a nie innym wymiarze), kadrowych (odpowiednie kwalifikacje), technicznych (m.in. zaplecze techniczne, lokalowe), a także posiadanie doświadczenia w prowadzeniu podobnych działań, we wsparciu podobnej grupy docelowej w regionie oraz wskazanie metod zarządzania projektem (tak, aby było sprawne i efektywne, ze szczególnym uwzględnieniem roli ew. partnera). Jeżeli w projekcie występuje partner, to należy opisać także jego potencjał. Zarówno wnioskodawca jak i ewentualni partnerzy muszą wykazać się we wniosku potencjałem organizacyjnym, kadrowym i technicznym a także doświadczeniem w obszarze, tematyce i wstosunku do danej grupy odbiorców analogicznych w stosunku do tego w którym składany jest projekt. Oceniający na podstawie zapisów wniosku muszą wiedzieć iż beneficjent jest w stanie sprawnie i efektywnie przeprowadzić projekt.

48 Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą
3. Zdolność finansowa Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki Kondycja finansowa Beneficjenta gwarantuje osiągnięcie deklarowanych produktów lub rezultatów, zgodnie z deklarowanym planem finansowym i w terminie określonym we wniosku. Beneficjent oraz Partner/rzy krajowi (o ile dotyczy), ponoszący wydatki w danym projekcie z EFS, posiadają łączny obrót za rok kalendarzowy równy lub wyższy od łącznych rocznych wydatków w danym projekcie, w którym wydatki są najwyższe. W przypadku Beneficjenta będącego jednostką sektora finansów publicznych i/ lub w przypadku projektu realizowanego w partnerstwie gdzie Beneficjentem – Liderem jest podmiot będący jednostką sektora finansów publicznych (w przypadku JSFP kryterium zostaje automatycznie uznane za spełnione). Odpowiednia kondycja finansowa Beneficjenta, gwarantującej płynność finansową oraz możliwość wniesienia wkładu własnego. Kryterium jest weryfikowane stosownie do wariantu realizacji projektu, tj: I – projekt jest realizowany samodzielnie przez JSFP; II - projekt jest realizowany samodzielnie przez podmiot niebędący JSFP; III – projekt jest realizowany w partnerstwie pomiędzy podmiotami niebędącymi JSFP; IV - projekt jest realizowany w partnerstwie pomiędzy podmiotami niebędącymi JSFP oraz podmiotami będącymi JSFP Ad. I- taka informacja musi znaleźć się we wniosku, dzięki czemu kryterium zostanie spełnione automatycznie Ad II – wskazany obrót musi być równy lub wyższy od łącznych najwyższych rocznych wydatków z wniosku podlegającego ocenie oraz wydatków z tego samego roku z innych projektów (EFS), w ramach których na dzień rozpoczęcia pracy KOP Projektodawca podpisał umowę/wy z WUP w Szczecinie Ad. III – łączny obrót podmiotów, których udział w projekcie ma charakter finansowy; porównanie łącznych obrotów wszystkich podmiotów do najwyższych rocznych wydatków z wniosku podlegającego ocenie oraz wydatków z tego samego roku z innych projektów (EFS), w ramach których na dzień rozpoczęcia pracy KOP lider partnerstwa - Projektodawca podpisał umowę/wy z WUP w Szczecinie. Ad. IV - ocenie potencjału finansowego podlega tylko obrót podmiotu niebędącego JSFP/ łączny obrót podmiotów niebędących JSFP, których udział w projekcie ma charakter finansowy; ocena ta polegać będzie na porównaniu obrotu do wydatków ponoszonych przez podmiot niebędący JSFP/ łączne wydatki podmiotów niebędących JSFP z wniosku podlegającego ocenie oraz : w przypadku gdy Liderem partnerstwa – Projektodawcą jest podmiot niebędący JSFP również do wydatków z tego samego roku z innych projektów, w ramach których na dzień rozpoczęcia pracy KOP Lider podpisał umowę/wy z WUP w Szczecinie. w przypadku gdy Liderem partnerstwa – Projektodawcą jest podmiot będący JSFP łączny obrót partnera/ów niebędących JSFP porównywany jest jedynie do łącznych wydatków partnera/ów niebędących JSFP wykazanych w ramach ocenianego projektu. Wydatki łącznie z kosztami pośrednimi z roku, w którym wydatki w ocenianym projekcie są najwyższe (w przypadku projektów trwających dłużej niż rok bądź w przypadku realizacji projektów na przełomie lat za punkt odniesienia należy przyjąć rok, w którym wydatki w ocenianym projekcie są najwyższe). Wysokość wydatków w ramach kosztów pośrednich ponoszonych przez Lidera partnerstwa/ partnera nie będących JSFP weryfikowana jest na podstawie szczegółowych danych zawartych we wniosku o dofinansowanie w części G3 (zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach RPO WZ dla projektów w ramach EFS).

49 Pytania z listy sprawdzającej
4. Celowość partnerstwa Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Projekt spełnia wymogi utworzenia partnerstwa zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej - W celu wspólnej realizacji projektu, może zostać utworzone partnerstwo przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólnie projekt, zwany dalej „projektem partnerskim”, na warunkach określonych w porozumieniu albo umowie o partnerstwie Należy udowodnić, że projekt realizowany w partnerstwie wnosi określoną wartość dodaną (zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne, finansowe). Przy wyborze partnera JSFP musi spełnić wymogi art. 33 ustawy z dnia 11 lipca r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej , a co za tym idzie wymogi PZP. Informacja o tym musi pojawić się w treści wniosku. W przypadku projektu partnerskiego to Wnioskodawca (lider partnerstwa) bierze na siebie zobowiązania związane z prawidłową realizacją projektu. Niedopuszczalne jest zawarcie partnerstwa przez podmiot z własną jednostką organizacyjną. Zawiązanie partnerstwa każdorazowo musi skutować wniesieniem określonej wartości dodanej co jasno musi wynikać z zapisów wniosku o dofinansowanie projektu. Przy wyborze partnera jednostki sektora finansów publicznych należy pamiętać o wymogach prawa zamówień publicznych. Niedopuszczalne jest zawieranie partnerstwa z własną jednostką organizacyjną.

50 Kryteria jakości

51 1.Odpowiedniość/ Adekwatność/ Trafność 2. Skuteczność/ Efektywność
KRYTERIA JAKOŚCI 1.Odpowiedniość/ Adekwatność/ Trafność Projekt jest spójny merytorycznie w zakresie wskazanego opisu grupy docelowej, trafności doboru zadań, harmonogramu zadań, wskaźników planowanych do osiągnięcia, szacowanego budżetu projektu oraz przyczynia się do osiągnięcia celów RPO WZ Skala punktów :1 - 5; waga: 6 2. Skuteczność/ Efektywność Spójność projektu z analizą sytuacji problemowej zawartą we wniosku, szacowanym budżetem oraz rodzajem działań, będących głównym przedmiotem konkursu. Stopień w jakim projekt przyczyni się do osiągnięcia zakładanych rezultatów do zaplanowanych kosztów. Skala punktów: 1-5; waga: 6 3. Użyteczność Trafność doboru form wsparcia w odniesieniu do zdiagnozowanych problemów grupy docelowej (zasada równości szans i niedyskryminacji). 4. Trwałość Ocena w jakim stopniu zaproponowane w projekcie instrumenty wsparcia oraz zaplanowane rezultaty przyczynią się do trwałej zmiany sytuacji grup docelowych. waga: 2 Ocena kryteriów jakości właściwych dla IOK WUP polega na przyznaniu punktów za dane kryterium oraz przemnożeniu przyznanej liczby punktów przez odpowiednią dla danego kryterium wagę. Uzyskanie co najmniej 60% punktów za każde z wymienionych kryteriów jakości tj. Odpowiedniość/Adekwatność/Trafność; Skuteczność/Efektywność; Użyteczność; trwałość pozwoli na dalszą ocene projektu.

52 Kryteria premiujące

53 1. Efektywność społeczna i zatrudnieniowa wynosi co najmniej o 10 pp więcej niż określona w Komunikacie Ministra Rozwoju w sprawie wyznaczenia minimalnych poziomów kryterium efektywności społecznej i zatrudnieniowej dla Regionalnych Programów Operacyjnych: w odniesieniu do osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w odniesieniu do osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Wskazówki Liczba punktów W odniesieniu do osób lub środowisk zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym projekt zakłada osiągnięcie wskaźnika efektywności społecznej dla uczestników na poziomie co najmniej 44% oraz efektywności zatrudnieniowej na poziomie co najmniej – 32%, W odniesieniu do osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi projekt zakłada osiągnięcie wskaźnika efektywności społecznej na poziomie co najmniej 44% oraz efektywności zatrudnieniowej na poziomie co najmniej – 22%, 10

54 2. Projekt skierowany jest do osób:
- o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności; - z niepełnosprawnością sprzężoną oraz osoby z zaburzeniami psychicznymi, w tym osoby z niepełnosprawnością intelektualną i osoby z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi na poziomie minimum 10% z ogółu uczestników projektu. Wskazówki Liczba punktów kryterium zostanie uznane za spełnione, w przypadku gdy objętych wsparciem zostanie co najmniej 10% uczestników projektu, z którejkolwiek z grup wymienionych w przedmiotowym kryterium. kryterium ukierunkowane jest na zintensyfikowanie działań skierowanych do osób niepełnosprawnych o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności i/lub z niepełnosprawnością sprzężoną oraz osoby z zaburzeniami psychicznymi, w tym osoby z niepełnosprawnością intelektualną i osoby z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi, które doświadczają największych problemów związanych z aktywizacją społeczną i zawodową. w przypadku  przeliczania na osoby zaokrąglamy w górę wartości np. jeśli 10% stanowi 3,1 osoby to znaczy że dla spełnienia kryterium należy ująć 4 osoby z niepełnosprawnościami. 10

55 3. Czy projekt uwzględnia wykorzystanie zwalidowanych narzędzi i/lub produktów wypracowanych w ramach projektów innowacyjnych Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013 i/lub Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL? Wskazówki Liczba punktów Kryterium ukierunkowane jest na zintensyfikowanie działań ukierunkowanych na wykorzystanie narzędzi i/lub produktów wypracowanych w ramach projektów innowacyjnych Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013 lub Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Aby kryterium zostało uznane za spełnione należy napisać jakie narzędzia i/ lub produkty oraz w jaki sposób zostaną wykorzystane w ramach projektu. Opisy projektów oraz lista produktów i rezultatów znajdują się m.in. na stronach: oraz 5

56 4. Projekt realizowany jest na terenie gmin typu A wskazanych w Zasadach realizacji przedsięwzięć rewitalizacyjnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego  (tj. gmin o najmniejszym potencjale rozwojowym, położone na terenie SSW). Wskazówki Liczba punktów Kryterium ma zachęcić wnioskodawców do realizacji działań projektowych na terenie gmin typu A wskazanych w Zasadach realizacji przedsięwzięć rewitalizacyjnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego  tj.: Barwice, Brojce, Brzeżno, Dobra, Dobrzany, Drawno, Grzmiąca, Karnice, Kozielice, Krzęcin, Moryń, Ostrowice, Płoty, Radowo Małe, Rąbino, Szczecinek (gmina wiejska), Świdwin,(gmina wiejska), Węgorzyno. 10

57 - Partnerstwo 2 sektorów – 5 punktów
5. Projekt realizowany jest w partnerstwie wielosektorowym (sektor społeczny, prywatny, publiczny): - Partnerstwo 2 sektorów – 5 punktów - Partnerstwo 3 sektorów – 10 punktów. Wskazówki Liczba punktów Kryterium ma na celu zachęcić projektodawców do realizowania projektów w partnerstwie wielosektorowym: - sektor społeczny, - prywatny, - publiczny, tj.: Partnerstwo Wnioskodawcy z podmiotem z jednego z ww. sektorów (innym niż Wnioskodawca) identyfikowane jest jako partnerstwo dwóch sektorów - 5 punktów ; Partnerstwo z dwoma podmiotami z ww. sektorów (innymi od siebie i Wnioskodawcy) – identyfikowane jest jako partnerstwo 3 sektorów – 10 punktów; 5/10

58 6. Minimum 50 % grupy docelowej stanowią osoby:
- zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, doświadczające wielokrotnego wykluczenia społecznego rozumianego jako wykluczenie z powodu więcej niż jednej z przesłanek, o których mowa w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata 2014 – 2020 lub - osoby korzystające z Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa. Wskazówki Liczba punktów Kryterium w tej treści ma zachęcić projektodawców do podejmowania działań na rzecz osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, doświadczających wielokrotnego wykluczenia społecznego, a także osób korzystających z PO PŻ. Kryterium zostanie uznane za spełnione w dwóch przypadkach: - w przypadku wskazania przyczyny wykluczenia społecznego, wynikającej z dwóch lub więcej przesłanek wymienionych w katalogu określonym w kryterium, należy uznać kryterium za spełnione. Osoby te powinny stanowić 50% grupy docelowej. - w przypadku objęcia osób korzystających z PO PŻ w ramach projektu. Osoby te stanowią 50% grupy docelowej. 5

59 Kryteria administracyjności

60 1. Spójność i kompletność zapisów
Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki Wniosek jest spójny i kompletny w odniesieniu do dokonanej oceny w zakresie kryteriów jakości oraz został sporządzony zgodnie z obowiązującym Regulaminem konkursu? Zapisy we wniosku muszą być spójne. Opis zadań musi mieć przełożenie na wykazane koszty, wskaźniki oraz grupę docelową. Muszą zostać przedstawione wszystkie niezbędne informacje, które pozwolą prawidłowo ocenić wniosek. Kompletność wniosku rozumiana jest jako prawidłowe wypełnienie wymaganych pól oraz przedstawienia niezbędnych (zgodnych z obowiązującym Regulaminem konkursu oraz Instrukcją wypełniania wniosku (…) w danej części wniosku informacji.

61 2. Zgodność z kwalifikowalnością wydatków
Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki - Wydatki w projekcie są zgodne z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków… oraz z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata - Planowane wydatki są uzasadnione, niezbędne, racjonalne i adekwatne do zakresu merytorycznego projektu w tym opisu grupy docelowej i planowanego wsparcia - Wydatki założone w projekcie są zgodne z katalogiem wydatków, limitami oraz zasadami kwalifikowalności określonymi w Regulaminie konkursu (jeśli dotyczy) Projekt musi zachowywać zgodność z: Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata ; Wytyczne w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata Zestawieniem standardu i cen rynkowych wybranych wydatków i usług typowych dla konkursu w ramach 7.2 (załącznik 7.13 do Regulaminu). Wydatki należy zaplanować w sposób celowy, oszczędny, rzetelny i czasowo uzasadniony. Ważna jest metodologia kosztu – sposób wyliczenia kwoty kosztu w karcie wydatku.

62 2. Zgodność z kwalifikowalnością wydatków
Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki - Poziom wydatków w ramach cross financingu oraz środków trwałych jest zgodny z poziomem tych wydatków wskazanym w Regulaminie konkursu? Projekt musi zachowywać poziom wydatków w ramach określonych limitów: cross-financingu maksymalnie na poziomie 20% całkowitych wydatków kwalifikowlanych projektu; środków trwałych maksymalnie na poziomie 40% całkowitych wydatków kwalifikowlanych projektu. Maksymalny poziom wydatków w ramach cross-financingu wynosi do 20% całkowitych wydatków kwalifikowalnych; Cross-financing obejmuje wyłącznie: zakup nieruchomości, zakup infrastruktury nieprzenośnej oraz dostosowywanie budynków i adaptację pomieszczeń; Koszt zaplanowanych do poniesienia w projekcie wydatków na środki trwałe nie może przekraczać 40% wartości projektu Zakup środków trwałych, za wyjątkiem zakupu nieruchomości, infrastruktury i środków trwałych przeznaczonych na dostosowanie lub adaptację budynków i pomieszczeń, nie stanowi wydatku w ramach cross‐financingu; Środki trwałe to np. komputery, urządzenia biurowe, tablice multimedialne, sprzęty rehabilitacyjne itp., których wartość jednostkowa (zgodnie z nowymi Wytycznymi kwalifikowalności…) jest równa i wyższa niż 3500 zł netto.

63 3. Intensywność wsparcia
Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki Czy wnioskowana kwota i poziom wsparcia są zgodne z zapisami Regulaminu Konkursu? Maksymalny % poziomu dofinansowania UE nie może wynieść więcej niż 85% wydatków kwalifikowalnych w projekcie. Dofinansowanie musi zostać podane do 10 miejsc po przecinku. W ramach Działania przewidziano dofinansowanie z budżetu państwa na maksymalnym poziomie 10%. Pozostałe (minimum) 5% wydatków kwalifikowalnych musi stanowić wkład własny Wnioskodawcy, który jednak może zostać przez niego wniesiony ze środków publicznych, co musi zostać odpowiednio oznaczone w polu G7 wniosku. Powtórzyć aby najpierw zdejmowali z dofinansowania ze środków budżetu państwa

64 Wkład własny Wkładem własnym są środki finansowe lub wkład niepieniężny zabezpieczone przez wnioskodawcę, które zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków kwalifikowalnych projektu i nie zostaną przekazane wnioskodawcy w postaci dofinansowania; Wysokość wkładu własnego w konkursie nr RPZP IP K22/17 wynosi: minimum 5% wartości projektu; Wnioskodawca sam określa formę wniesienia wkładu własnego; Wkład własny może pochodzić ze środków prywatnych; Istnieje możliwość wniesienia wkładu niepieniężnego na rzecz projektu - wydatki poniesione na wycenę wkładu niepieniężnego są kwalifikowalne.

65 Pytania z listy sprawdzającej
Oczywiste omyłki Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Czy wniosek zawiera oczywiste omyłki (określone we właściwym Regulaminie konkursu)? Oczywiste omyłki należy czytać w rozumieniu z art. 43 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020; Poprawa wniosku o dofinansowanie w zakresie oczywistych omyłek dopuszczalna jest jednokrotnie i odbywa się na wezwanie IOK; Termin na skorygowanie oczywistych pomyłek to to 7 dni od dnia otrzymania wezwania. Poprawienie we wniosku o dofinansowanie oczywistej omyłki nie może prowadzić do jego istotnej modyfikacji.

66 Stanowisko to nie negocjacje!
Podczas wnoszenia przez Wnioskodawców ewentualnych poprawek do projektu, szczególnie istotny jest fakt, że przekazane przez Instytucję Pośredniczącą (WUP w Szczecinie) stanowisko to nie negocjacje. Oznacza to, że Wnioskodawca musi uwzględnić wszystkie uwagi i zalecenia przekazane przez IP i nie może wnosić do nich żadnych swoich uwag bądź zmian. Ponowna weryfikacja wniosku rozpatrywana jest w tym zakresie zero-jedynkowo, a więc sprawdzane są wszystkie pozycje wskazane Wnioskodawcy do poprawy i muszą one odpowiadać w 100% zaleceniom przekazanym w stanowisku. Wnioskodawcy przysługuje prawo do, co do zasady, jednokrotnej poprawy/uzupełnienia złożonej dokumentacji. Dopuszcza się możliwość ponownego wezwania wnioskodawcy do poprawy/ uzupełnienia wniosku jeżeli zmiany nie zostały wprowadzone kompleksowo i nie zapewniają spójności jego zapisów. UWAGA! Możliwość skierowania do powtórnej korekty/ uzupełnienia nie oznacza możliwości negocjowania zapisów projektu.

67 Wytyczne do realizacji projektów

68 Wnioskodawcy zobowiązani są:
z uczestnikami projektu realizowanego przez podmiot inny niż OPS podpisywać umowy na wzór kontraktu socjalnego – weryfikacja na podstawie treści wniosku i/lub Oświadczenia w Części I wniosku o dofinansowanie; wskazać, że proces wsparcia osób, rodzin, środowisk zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym odbędzie się w oparciu o ścieżkę reintegracji, stworzoną indywidualnie dla każdej osoby, rodziny, środowiska zagrożonego ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, z uwzględnieniem diagnozy sytuacji problemowej, zasobów, potencjału, predyspozycji, potrzeb – weryfikacja na podstawie treści wniosku i/lub Oświadczenia w Części I wniosku o dofinansowanie; WAŻNE – z uwagi na indywidualizację wsparcia nie ma możliwości na etapie aplikowania rezygnacji z jakiejkolwiek formy aktywnej integracji; pamiętać, że osobom uczestniczącym w szkoleniach lub kursach przysługuje stypendium w wysokości 120% zasiłku, o którym mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy pod warunkiem, że liczba godzin szkolenia lub kursu wynosi nie mniej niż 150 godzin miesięcznie – w przypadku niższego miesięcznego wymiaru godzin, wysokość stypendium ustala się proporcjonalnie. IP określi szczegółowe warunki odbywania szkolenia lub kursu, mając na uwadze zapewnienie właściwych warunków nabywania umiejętności przez uczestników projektu - jeżeli powyższe działania zostały zaplanowane w projekcie należy zawrzeć je w treści wniosku. Kwota 120% zasiłku publikowana jest pod adresem: (wskazana kwota jest kwotą brutto, natomiast w ramach projektu istnieje możliwość kwalifikowania kwoty tzw. brutto brutto);

69 Wnioskodawcy zobowiązani są (c.d.):
pamiętać, że osobom uczestniczącym w stażu lub odbywającym praktyki zawodowe przysługuje miesięczne stypendium w wysokości nie większej niż kwota minimalnego wynagrodzenia (IP określi szczegółowe warunki odbywania stażu oraz praktyki zawodowej, biorąc pod uwagę zapewnienie właściwych warunków nabywania umiejętności przez uczestników projektu) – jeżeli powyższe działania zostały zaplanowane w projekcie należy zawrzeć je w treści wniosku (wskazana kwota jest kwotą brutto, natomiast w ramach projektu istnieje możliwość kwalifikowania kwoty tzw. brutto brutto); wskazać, że działania wspierające tworzenie miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnościami będą realizowane wyłącznie jako element kompleksowych projektów obejmujących również aktywizację społeczno - zawodową osób z niepełnosprawnościami - jeżeli działania w zakresie tworzenia miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnościami zostały zaplanowane w projekcie należy zawrzeć odpowiednie zapisy w treści wniosku i zaplanować pozostałe działania gwarantujące kompleksowość wsparcia;

70 Wnioskodawcy zobowiązani są (c.d.):
pamiętać, że jednorazowy dodatek relokacyjny w wysokości zł brutto może być wypłacony osobie, która uzyskała zatrudnienie w odległości powyżej 50 km od miejsca stałego zamieszkania (w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego), z przeznaczeniem na pokrycie kosztów dojazdu i/lub zakwaterowania w początkowym okresie zatrudnienia. Jednorazowy dodatek relokacyjny może być realizowany w ramach projektu wyłącznie w połączeniu z innymi aktywizującymi formami wsparcia przewidzianymi w typie operacji. Osoba, dla której może być przyznany dodatek relokacyjny jest zatrudniona na warunkach określonych dla mierzenia wskaźnika efektywności zatrudnieniowej w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata wskazać, że wsparcie w ramach KIS i CIS realizowane jest w oparciu o ustawę z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym - jeżeli działania projektowe będą dotyczyły CIS i/lub KIS w projekcie należy zawrzeć odpowiednie zapisy gwarantujące zgodność z ustawą; wskazać, że okres zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w ZAZ po zakończeniu realizacji projektu jest co najmniej równy okresowi zatrudnienia w ramach projektu. Okres może być krótszy, wyłącznie w sytuacji, gdy osoba z niepełnosprawnością podejmie w tym okresie zatrudnienie poza ZAZ – weryfikacja na podstawie treści wniosku i/lub Oświadczenia w Części I wniosku o dofinansowanie; wskazać, że aktywizacja społeczno-zawodowa osób z niepełnosprawnościami odbywa się poprzez wykorzystanie usług aktywnej integracji w ramach WTZ i ZAZ zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - jeżeli działania projektowe będą dotyczyły WTZ i/lub ZAZ w projekcie należy zawrzeć odpowiednie zapisy gwarantujące zgodność z ustawą.

71 Wnioskodawcy zobowiązani są (c.d.):
zobowiązać się do zachowania trwałości podmiotów, utworzonych ze środków EFS co najmniej przez okres odpowiadający okresowi realizacji projektu, jednak nie krótszy niż 2 lata od momentu zakończenia działań projektowych - weryfikacja na podstawie treści wniosku i/lub  Oświadczenia w Części I wniosku o dofinansowanie; współpracować z OWES w zakresie tworzenia miejsc pracy w PES. Oznacza to, że Wnioskodawcy powinni informować OWES w danym subregionie o uczestnikach i oferowanych im formach wsparcia oraz okresie realizacji projektu, w celu stworzenia możliwości zatrudnienia uczestników w PES, które wspierane są w ramach Działań 7.3 i 7.4 przez OWES – wnioskodawcy zostaną zobowiązani do współpracy na podstawie zapisów umowy o dofinansowanie. nawiązać współpracę w zakresie rekrutacji uczestników z właściwym terytorialnie OPS lub PCPR oraz poinformować właściwy terytorialnie OPS lub PCPR o udzielanych w ramach projektu formach wsparcia (dotyczy podmiotu innego niż OPS/PCPR) - weryfikacja na podstawie treści wniosku i/lub Oświadczenia w Części I wniosku o dofinansowanie;

72 Koncepcja uniwersalnego projektowania
Koncepcja uniwersalnego projektowania –projektowanie produktów, środowiska, programów i usług w taki sposób, by były użyteczne dla wszystkich, w możliwie największym stopniu, bez potrzeby adaptacji lub specjalistycznego projektowania. Uniwersalne projektowanie nie wyklucza możliwości zapewniania dodatkowych udogodnień dla szczególnych grup osób z niepełnosprawnościami, jeżeli jest to potrzebne. Oznacza to, że muszą być zgodne z koncepcją uniwersalnego projektowania, opartego na ośmiu regułach : 1. Użyteczność dla osób o różnej sprawności 2. Elastyczność w użytkowaniu 3. Proste i intuicyjne użytkowanie 4. Czytelna informacja 5. Tolerancja na błędy 6. Wygodne użytkowanie bez wysiłku 7. Wielkość i przestrzeń odpowiednie dla dostępu i użytkowania 8. Percepcja równości

73 Koncepcja uniwersalnego projektowania
Uniwersalne projektowanie to projektowanie produktów, środowiska, programów i usług w taki sposób, by były użyteczne dla wszystkich, w możliwie największym stopniu, bez potrzeby późniejszej adaptacji lub specjalistycznego projektowania. Projekt zakłada dostępność dla jak najszerszego grona odbiorców, w szczególności osób z niepełnosprawnościami. Wnioskodawca zobowiązany jest do stosowania zasady uniwersalnego projektowania, tj.: wszystkie produkty projektów realizowanych ze środków EFS (produkty, towary, usługi, infrastruktura) są dostępne dla wszystkich osób, w tym również dostosowane do zidentyfikowanych potrzeb osób z niepełnosprawnościami . Oznacza to, że np. Wnioskodawca przygotowując wsparcie musi zapewnić miejsce, w którym odbywają się szkolenia/spotkania w taki sposób, by możliwy był udział również osób o indywidualnych potrzebach; przygotowując materiały szkoleniowe należy sporządzić je w taki sposób, by informacje byłe czytelne, wygodne w użytkowania bez wysiłku, proste i intuicyjne w użytkowaniu oraz użyteczne dla osób o różnej sprawności. Zasady te winny być stosowane do wszystkich produktów i usług wytworzonych i świadczonych w ramach projektu.

74 Mechanizm racjonalnych usprawnień
Koszt racjonalnych usprawnień to wydatki pojawiające się podczas realizacji projektu związane z koniecznością wsparcia w projekcie uczestnika ze specjalnymi potrzebami, nieprzewidziane wcześniej w budżecie projektu. Należy je odróżnić od związków z uczestnictwem w projekcie osób z niepełnosprawnościami, przewidzianych w projekcie o dofinansowanie. Te nie stanowią mechanizmu racjonalnych usprawnień ale wsparcie na zasadzie uniwersalnego projektowania.

75 Demarkacja pomiędzy aktywizacją o charakterze edukacyjnym, a aktywizacją o charakterze zawodowym
Planując wsparcie należy pamiętać o poprawnym jego zakwalifikowaniu do aktywizacji o charakterze edukacyjnym lub zawodowej. Należy tego dokonać zgodnie z poniższym zapisem. Jeśli ostatecznym celem realizacji szkoleń i kursów zawodowych jest podjęcie zatrudnienia oraz osobę bezrobotną lub bierną zawodową (aktywizacja zawodowa), tj. osoba została wyposażona w kwalifikacje zawodowe, które zostaną przez nią wykorzystane do uzyskania zatrudnienia – będą one miały charakter usług aktywizacji zawodowej. Natomiast jeżeli podjęcie kursów i szkoleń ma prowadzić do podniesienia kwalifikacji lub kompetencji osób już pracujących – tj. kwalifikacje zawodowe osoby zostaną dostosowanie do potrzeb rynku pracy, to usług o charakterze edukacyjnym.

76 Wskazówki do realizacji projektów dotyczące grup docelowych
Demarkacja grupy docelowej CT8 i CT9 – niepowielanie się grupy odbiorców w osi priorytetowej VI i VII. W Osi VII wsparcie mogą otrzymać osoby wobec których zastosowanie instrumentów i usług rynku pracy są niewystarczające: osoby bezrobotne z I i II profilu objęte wsparciem z przesłanki innej niż bezrobocie (z wyłączeniem integracji o charakterze zawodowym); osoby bezrobotne z III profilu (każdy rodzaj integracji: społeczny, edukacyjny, zdrowotny i zawodowy); osoby zarejestrowane jako poszukujące pracy – i pozostające bez zatrudnienia oraz osoby kwalifikujące się do kategorii ubogich osób pracujących (każdy rodzaj integracji, w tym zawodowy); osoby bierne zawodowo oraz bezrobotne niezarejestrowane w PUP (każdy rodzaj integracji, w tym zawodowy); osoby ubogie pracujące (każdy rodzaj integracji, w tym zawodowy).

77 Aktualne nabory na www.wup.pl/rpo

78 Informacja i promocja

79 Informacja i promocja Wytyczne Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie informacji i promocji programów operacyjnych polityki spójności na lata  ; Strategia komunikacji polityki spójności na lata ; Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności w zakresie informacji i promocji; Księga identyfikacji wizualnej znaku marki Fundusze Europejskie i znaków programów polityki spójności na lata ; Strategia Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego

80 Obowiązki informacyjne
Beneficjent w zakresie informacji musi co najmniej: oznaczać znakiem Unii Europejskiej i znakiem Funduszy Europejskich: wszystkie działania informacyjne i promocyjne; wszystkie dokumenty związane z realizacją projektu, które podaje do wiadomości publicznej; dokumenty i materiały dla osób i podmiotów uczestniczących w projekcie; wydarzenia związane z projektem (np. odpowiednio oznaczać konferencje, szkolenia, targi itp.); umieścić plakat (lub tablicę informacyjną i/lub pamiątkową) w miejscu realizacji projektu; umieścić opis projektu na stronie internetowej (jeśli taką posiada); dokumentować działania.

81 Jak oznaczyć miejsce projektu?
Plakat o wielkości minimum A3 musi zostać wyeksponowany w widocznym miejscu w trakcie realizacji projektu. Można go zdjąć dopiero po zakończeniu projektu (to znaczy po jego rozliczeniu).

82 Budżet w LSI2014

83

84

85

86

87

88

89 Dodatkowych informacji na temat konkursu udzielają:
Biuro Informacji i Promocji EFS w Koszalinie ul. Słowiańska 15 a Koszalin tel /26 Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego

90 Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie
Dziękuję za uwagę Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie ul. A. Mickiewicza 41 Szczecin tel  100 fax  103


Pobierz ppt "SPOTKANIE INFORMACYJNE"

Podobne prezentacje


Reklamy Google