Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Jakie prawa mają dzieci?
2
Konwencja o Prawach Dziecka
to międzynarodowa konwencja przyjęta przez ONZ 20 listopada 1989 roku W Konwencji tej zostały spisane wszystkie prawa dziecka, które nie ukończyło 18 lat. Jej celem jest poprawa losu dzieci na całym świecie oraz zapewnienie im przez państwa dobrej opieki i wychowania.
3
Zasady konwencji Zasada dobra dziecka
Zasada równości wobec prawa, niezależnie od płci, koloru skóry, religii, narodowości Zasada poszanowania praw i odpowiedzialności obojga rodziców Zasada pomocy państwa
4
Prawa dziecka Prawa osobiste Prawa socjalne Prawa kulturalne
Prawa polityczne Nie przyznano dzieciom praw ekonomicznych pozostawiając je pod prawną opieką dorosłych
5
Prawa osobiste dziecka
prawo do życia i rozwoju, prawo do tożsamości - nazwisko, imię, obywatelstwo, wiedza o własnym pochodzeniu, prawo do wolności, godności, nietykalności osobistej, prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania,
6
Prawa osobiste dziecka
prawo do wyrażania własnych poglądów i występowania w sprawach dziecka dotyczących, w postępowaniu administracyjnym i sądowym, prawo do wychowywania w rodzinie i kontaktów z rodzicami w przypadku rozłączenia z nimi, prawo do wolności od przemocy fizycznej i psychicznej, prawo nierekrutowania do wojska poniżej 15 roku życia,
7
Prawa socjalne prawo do odpowiedniego standardu życia,
prawo do ochrony zdrowia, prawo do zabezpieczenia socjalnego, prawo do wypoczynku i czasu wolnego,
8
Prawa kulturalne i polityczne
prawo do nauki (bezpłatnej i obowiązkowej w zakresie szkoły podstawowej), prawo do korzystania z dóbr kultury, prawo do informacji, prawo do znajomości swoich praw, prawo stowarzyszania się i zgromadzeń w celach pokojowych,
9
Prawo polskie Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
Kodeks rodzinny i opiekuńczy USTAWA z dnia 25 lutego 1964 roku Ustawa o Rzeczniku Praw Dziecka USTAWA z dnia 6 stycznia 2000roku
10
Konstytucja PR Art. 30 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej "Przyrodzona i niezbywalna godność człowieka stanowi źródło wolności i praw człowieka i obywatela. Jest ona nienaruszalna, a jej poszanowanie i ochrona jest obowiązkiem władz publicznych”
11
Konstytucja PR Art.72 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
1. Rzeczpospolita Polska zapewnia ochronę praw dziecka. Każdy ma prawo żądać od organów władzy publicznej ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją. 2. Dziecko pozbawione opieki rodzicielskiej ma prawo do opieki i pomocy władz publicznych.
12
Konstytucja PR 3. W toku ustalania praw dziecka organy władzy publicznej oraz osoby odpowiedzialne za dziecko są obowiązane do wysłuchania i w miarę możliwości uwzględnienia zdania dziecka. 4. Ustawa określa kompetencje i sposób powoływania Rzecznika Praw Dziecka.
13
Rzecznik Praw Dziecka Rzecznik Praw Dziecka, zwany dalej Rzecznikiem, stoi na straży praw dziecka określonych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Konwencji o prawach dziecka i innych przepisach prawa, z poszanowaniem odpowiedzialności, praw i obowiązków rodziców. Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak
14
Czym zajmuje się Rzecznik Praw Dziecka?
Adresatami działań Rzecznika są wszystkie organy władzy publicznej (między innymi: Sejm, Prezydent RP, Rada Ministrów, sądy), samorządy terytorialne, instytucje rządowe i organizacje pozarządowe.
15
Rzecznik zwraca się do instytucji o:
złożenie wyjaśnień i udzielenie niezbędnych informacji, a także o udostępnienie akt i dokumentów, podjęcie przez nie działań na rzecz dziecka, zgodnie z zakresem ich kompetencji, wystąpienie z inicjatywą ustawodawczą bądź o wydanie lub zmianą innych aktów prawnych.
16
Prawa ucznia Ustawa o systemie oświaty
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej o ocenianiu Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej i inne
17
Statut ZS w Zielonkach kształcenie zgodnie z założeniami podstaw programowych nieodpłatne zajęcia pozalekcyjne przygotowanie i udział uczniów w różnorodnych formach współzawodnictwa zapewnienie odpowiedniej bazy dydaktycznej i dostępu do nośników informacji
18
Statut ZS w Zielonkach rozpoznawanie środowiska wychowawczego ucznia,
umożliwianie działalności organizacjom uczniowskim, których celem statutowym jest działalność wychowawcza upowszechnianie zasady tolerancji, wolności sumienia i poczucia sprawiedliwości podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej szanowanie indywidualności uczniów i ich prawa do własnej oceny rzeczywistości
19
Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów
Organizuje pomoc materialną Organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną Ustala i respektuje zasady oceniania (jawność oceny, prawo do poprawy oceny, organizację oceniania itp.)
20
„Nie ma dzieci – są ludzie” Janusz Korczak
Autor książek dla dzieci i dorosłych - „Król Maciuś Pierwszy”, „Bankructwo Małego Dżeka”, „Kiedy znów będę mały”, „Kajtuś Czarodziej”. Lekarz, pedagog, pisarz, publicysta, działacz społeczny. Prekursor działań na rzecz praw dziecka i równouprawnienia dziecka.
21
Janusz Korczak W czasie drugiej wojny światowej przygarniał zagubione w czasie działań wojennych dzieci. Został aresztowany i uwięziony. Jego byli wychowankowie po kilku miesiącach wykupili go za uskładane pieniądze. W lutym 1942r. Korczak podjął pracę w Getcie. Zginął wraz z wychowankami w komorze gazowej w obozie zagłady w Treblince.
22
UNICEF - Fundusz Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci
Międzynarodowi Ambasadorzy Dobrej Woli UNICEF Angelina Joli Katy Perry Dawid Beckham Roger Federer Whoopi Goldberg Lady Gaga Shakira Lionel Messi
23
I Ty możesz im pomóc! UNICEF niesie natychmiastową pomoc humanitarną wszędzie tam, gdzie odgłosy strzelaniny nie dają dzieciom zasnąć. Dzięki Tobie zapewnimy dzieciom pomoc ratującą życie: wodę, żywność, lekarstwa i schronienie.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.