Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Budżet partycypacyjny
Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych W prezentacji jest zbyt dużo informacji, za mało elementów graficznych. Opowiedzenie tego wszystkiego będzie trwać więcej niż czas przeznaczony na spotkanie. Brak powiązania prezentacji ze scenariuszem lekcji. Slajdy luźno ze sobą powiązane, brak wyszczególnienia najważniejszych informacji.
2
Budżet gminy Budżet gminy to plan jej dochodów i wydatków.
Wyłączną kompetencję do uchwalania budżetu gminy oraz dokonywania w nim zmian w trakcie roku budżetowego (również poprzez podjęcie uchwały) posiada rada gminy. Wójt lub burmistrz czy prezydent miasta (czyli jednoosobowy organ wykonawczy w zależności od wielkości gminy) jest odpowiedzialny za opracowanie projektu budżetu, który z kolei przedstawia zgodnie z procedurą radzie gminy, a ona uchwala go przed rozpoczęciem roku budżetowego. Zbyt zawiłe – istotą jest, że budżet jest uchwalany wewnątrz gminy na zasadzie demokracji pośredniej. Mieszkańcy wybierają przestawicieli, którzy w ich imieniu wydają częśc ich pieniędzy z podatków
3
Za co odpowiada gmina Szkoły podstawowe i gimnazja Pomoc społeczną
Sieć wodno-kanalizacyjną Chodniki, drogi lokalne, oświetlenie ulic Publiczną komunikację lokalną Parki, boiska Wysypiska śmieci Biblioteki, domy kultury Straż miejską i bezpieczeństwo publiczne Poradnie i przychodnie gminne Przydałoby się to przedstawić w formie infografiki, wykresu kołowego
4
Historia pomysłu włączenia mieszkańców w decydowanie o części gminnego budżetu
W 1989 r. w brazylijskim 1,5-milionowym Porto Alegre nowo wybrany burmistrz z centrolewicowej Partii Robotniczej zdecydował, że władze oddadzą w ręce mieszkańców decyzje, na co wydawać pieniądze z podatków. Rządzący miastem wierzyli, że w ten sposób uda się pokonać nierówności i podnieść poziom życia setek tysięcy mieszkających w slumsach na przedmieściach.
5
Na świecie Od czasu powstania w Ameryce Południowej, budżet partycypacyjny rozszerzył się na setki miast całego świata – w Europie, Azji, Afryce czy też Ameryce Północnej. W niektórych miastach został wprowadzony do szkół, uniwersytetów i budownictwa społecznego czy instytucji kultury. Mechanizmy stosowania budżetu partycypacyjnego różnią się od siebie. Przystosowuje się je do lokalnego kontekstu; różny jest procent miejskiego budżetu oddawanego do dyspozycji mieszkańców. Na świecie budżet partycypacyjny stosowany jest obecnie w ponad 1200 miejscowościach.
6
Korzyści dla rozwoju miasta
Podniesienie wiedzy mieszkańców o funkcjonowaniu budżetu. Integracja mieszkańców wokół ważnych dla nich kwestii. Lepsze poznanie potrzeb i opinii mieszkańców na temat aktualnie prowadzonej polityki lokalnych władz. Poznanie i wykorzystanie dobrych pomysłów mieszkańców. Zbudowanie lepszych relacji pomiędzy przedstawicielami władzy i ich wyborcami. Podniesienie poziomu zaufania mieszkańców.
7
Co jest ważne w przygotowywaniu budżetu obywatelskiego?
Kluczowy dla późniejszego funkcjonowania tego mechanizmu jest proces przygotowywania budżetu. Najistotniejsze jest, aby przy wdrażaniu budżetu partycypacyjnego jak najszerzej zaangażować lokalną społeczność. Ważna jest również wysokość przeznaczonej do rozdysponowania kwoty, która powinna dawać realne szanse na zrealizowanie pomysłów zgłoszonych przez obywateli.
8
Podstawy prawne Budżety partycypacyjne w Polsce wprowadzane są w większości miast w oparciu o artykuł 5a Ustawy o samorządzie gminnym, na mocy którego w wypadkach przewidzianych Ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy na jej terytorium mogą być przeprowadzane konsultacje z mieszkańcami. Zasady i tryb ich przeprowadzania określa stosowna uchwała rady gminy.
9
Ważne! Budżet partycypacyjny nie jest tym samym co konsultacje społeczne, które z zasady nie mają charakteru wiążącego dla władz. BP jest umową społeczną, w której władza obiecuje mieszkańcom, że ich wola zostanie uszanowana. Schemat podziału: BP a konsultacje – różnice w tabelce
10
Budżet partycypacyjny w Warszawie
Dla każdej dzielnicy ustala się inny budżet partycypacyjny, czyli właściwie 18 budżetów. W każdej dzielnicy został wyznaczony koordynator, który zajmuje się wdrażaniem budżetu partycypacyjnego. Powołane są też dzielnicowe zespoły ds. budżetu partycypacyjnego, które składają się z przedstawicieli: mieszkańców, organizacji pozarządowych, radnych Rady Dzielnicy, radnych osiedlowych i urzędników.
11
Rada ds. budżetu partycypacyjnego
Na mocy zarządzenia Prezydenta m.st. Warszawy, 5 grudnia 2013 r. powołano też Radę ds. budżetu partycypacyjnego. W skład Rady ds. budżetu partycypacyjnego wchodzi 17 osób, część to eksperci wyłonieni w drodze otwartego naboru prowadzonego od 15 listopada do 15 grudnia 2016 r. Pozostałe osoby reprezentują miejskie władze. Wystarczające info na poprzednim slajdzie
12
Budżet partycypacyjny w Warszawie
O pierwszym w stolicy BP zdecydowała prezydent Hanna Gronkiewicz-Walz w czerwcu 2013 r. Od stycznia 2014 r. można było zgłaszać pierwsze pomysły do realizacji w 2015 r. Procedura zgłaszania projektów opisana jest na stronie:
13
Kto może zgłosić projekt?
Każda osoba mieszkająca w Warszawie. Jeśli projekt składa osoba niepełnoletnia potrzebna jest zgoda opiekuna. Każdy projekt musi poprzeć co najmniej 30 warszawiaków.
14
Jak zgłosić projekt? Formularz zgłoszeniowy można:
W niektórych dzielnicach można zgłosić projekt, który dotyczy terenu nienależącego do dzielnicy lub miasta. Wówczas należy sprawdzić, czy na tym terenie jest to możliwe i uzyskać zgodę właściciela terenu. Formularz zgłoszeniowy można: złożyć przez stronę internetową złożyć w Wydziale Obsługi Mieszkańców w Twojej dzielnicy, przesłać listownie na adres urzędu dzielnicy z dopiskiem „Budżet partycypacyjny 2017” (o uznaniu projektu decyduje data jego wpływu do Urzędu m.st. Warszawy). Punkty konsultacyjne udzielają pomocy i porad. Informacje o dyżurach i lokalizacji punktów oraz przykładowe wyceny najczęściej zgłaszanych projektów znajdują się na stronie:
15
Co można zgłaszać? Można zgłaszać wszelkie pomysły:
tzw. projekty inwestycyjne, czyli np. budowę boiska, ścieżki rowerowej, chodnika, zamontowanie latarni. tzw. projekty pozainwestycyjne, czyli np. warsztaty taneczne, zajęcia plastyczne, sportowe, koncerty, wystawy; Warunek: projekty mają być możliwe do realizacji w ciągu jednego roku.
16
Ile jest pieniędzy? W każdej dzielnicy o kwocie BP decyduje burmistrz.
Jest to od 1% do 2% rocznego budżetu danej dzielnicy. W IV edycji BP w Warszawie jest do podziału ponad 61 mln zł. Powinno być wcześniej, po 22 slajdzie
17
Jak wybieramy? Mieszkańcy mogą lobbować za wybranymi projektami, prowadzić własną kampanię informacyjną, zachęcać sąsiadów i znajomych do głosowania na nie. Głosować może każdy mieszkaniec Warszawy na projekty z wybranej dzielnicy lub obszaru, którym jest zainteresowany). Głos oddajemy: przez internet – osobiście wrzucając kartę z zaznaczonym projektem do urny, przez pracownika urzędu w miejscu zamieszkania (opcja dla osób, które ze względów zdrowotnych nie będą w stanie dotrzeć do urn).
18
Co dalej? Rekomendowane projekty burmistrzowie wpisują do realizacji w budżet dzielnicy w następnym roku kalendarzowym. Jedyna sankcja, jaką dysponują mieszkańcy za niewykonanie przedsięwzięć wyznaczonych w budżecie partycypacyjnym, to niegłosowanie na dane władze w wyborach samorządowych lub zorganizowanie referendum odwoławczego.
19
BP zależy od Was i Waszych bliskich
O tym co jest najbardziej potrzebne, nie decyduje wybrana raz na cztery lata dość wąska grupa przedstawicieli, a wszyscy, którym na tym zależy. Im większe zaangażowanie mieszkańców w przygotowywanie projektów, a później ich czynny udział w głosowaniu na nie tym większa szansa na powodzenie budżetu obywatelskiego – z każdym następnym rokiem decyzją coraz większej grupy ludzi można poprawiać poziom życia mieszkańców danej miejscowości.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.