Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Telepraca 2007 – Najlepsze Europejskie Praktyki

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Telepraca 2007 – Najlepsze Europejskie Praktyki"— Zapis prezentacji:

1 Telepraca 2007 – Najlepsze Europejskie Praktyki
Jolanta Jaworska Dyrektor Programów Publicznych IBM Polska

2 Telepraca Definicja TELEPRACA
Praca z dowolnej lokalizacji przy wykorzystaniu sprzętu IT oraz odpowiednich systemów telekomunikacyjnych. TELEPRACA Z DOMU Praca z domu ,na stałe lub w wybranych dniach tygodnia, przy wykorzystaniu sprzętu IT oraz odpowiednich systemów.

3 Wykorzystanie czasu pracy
zewnętrzne wewnętrzne Szkolenia spotkania Urlopy Praca przy biurku Czas u klienta Podróże służbowe Spotkania inne CZAS PRACY

4 Dlaczego telepraca ? Efekty bezpośrednie Efekty pośrednie
Większa elastyczność czasu i miejsca pracy Wzrost wydajności Większa produktywność Zadowoleni pracownicy Atrakcyjniejsze miejsce pracy Niższe koszty (biuro) Mniej zwolnień lekarskich Wyższa jakość pracy Efekty pośrednie Wzrost motywacji Większe zaangażowanie Większa satysfakcja Lepszy wizerunek firmy Pełne wykorzystanie dostępnych umiejętności i kompetencji Lepszy kontakt z klientem Szybka reakcja w pilnych przypadkach

5 Europejskie zasady telepracy
Zapewnienie odpowiedniej równowagi pomiędzy elastycznością a bezpieczeństwem pracy. Dobrowolny charakter telepracy dla pracodawcy i pracownika. Warunki zatrudnienia nie ulegają zmianie dla pracowników świadczących telepracę. Ochrona danych jest obowiązkiem obu stron. Ochrona prywatności pracownika. Wyposażenie stanowiska pracy przez pracodawcę. źródło: Framework Agreement on Telework EU/16/ 07/2002

6 Wyzwania dla kierownictwa
Uzgodnienie klarownych celów biznesowych. Sprawdzanie rezultatów a nie godzin pracy. Nowe kryteria oceny – niezależność, umiejętności organizacyjne, umiejętność pogodzenia pracy z życiem prywatnym Umiejętności zdalnego zarządzania ludźmi i zespołami Doskonała komunikacja w dziale i w firmie Istniejące zasoby są ‘niewidzialne’ Mieszane zespoły stanowią większe wyzwanie dla liderów Aspekt socjalny / obowiązek kontynuowania świadczeń socjalnych Zerwanie z tradycją

7 Wymagania Ryzyko Wyzwania dla pracowników
Rzetelność i obowiązkowość są podstawowym warunkiem Większa samodyscyplina i odpowiedzialność Odpowiednio zorganizowane miejsce do pracy w domu Przedyskutowanie nowej sytuacji z rodziną, przyjaciółmi Zapewnienie opieki dzieciom i innym osobom , które są pod opieką. Ryzyko Dostępność przez ‘całą dobę’ Brak rozdzielenia pracy od życia prywatnego Wyzwanie dla rodziny

8 Dlaczego Jak Od kiedy Stan obecny Polska
Możliwość obecności w różnych lokalizacjach z punktu widzenia biznesu, dzięki zastosowaniu nowych rozwiązań i obniżaniu kosztów Większa elastyczność organizacji, dzięki większej mobilności w kwestii czasu i miejsca pracy Większa motywacja pracowników, dzięki odpowiedzi na ich oczekiwania Jak Wprowadzenie nowej formy wykonywania pracy i jednoczesne, odmienne projektowanie przestrzeni biurowej (wprowadzane przy współpracy z pracownikami oraz ekspertami zewnętrznymi) Telepraca oraz stanowiska mobilne Rotacyjne miejsca pracy Od kiedy Od roku 2001 Stan obecny Ponad 200 osób pracujących w trybie telepracy ( ok. 10%) Około 1000 pracowników uprawnionych do podjęcia telepracy Ponad 200 rotacyjnych miejsc pracy

9 Jak - wewnętrzne regulacje
Wewnętrzne regulacje – regulamin i umowy dotyczące pracy w domu określają obowiązki i odpowiedzialność firmy i pracownika. Zawierają one poniższe zagadnienia: kwestie organizacyjne wymagane akceptacje ustalenie godzin pracy i czasu trwania okresu pracy z domu zakres pracy i materiały niezbędne do pracy z domu bezpieczeństwo danych i informacji odpowiedzialność zasady komunikacji zapewnienie bezpieczeństwa miejsca pracy

10 Rola systemów pracy grupowej w organizacji telepracy
Komunikacja telepracownika z pracodawcą Udostępnianie niezbędnych informacji i dokumentów Współpraca i komunikacja z innymi pracownikami Koordynacja pracy zespołów Wspólna praca nad dokumentami Włączenie telepracowników w procesy biznesowe firmy Wymiana wiedzy i doświadczeń Kształcenie pracowników na odległość Zdalny dostęp do systemów informatycznych przedsiębiorstwa Obszary robocze Lotus QuickPlace Poczta elektroniczna i kalendarze Lotus Notes & Domino Komunikator Lotus Sametime

11 Edukacja w organizacji
Przejrzysta organizacja i struktury ‘widzisz co robia inni’ Pracownik jako ‘pracodawca’ Przywództwo, edukacja Wspólna wartość: Praca w zespole Elastyczność biura Telepraca Rotacyjne miejsca pracy Procesy Przyjazny użytkownikom sprzęt IT Zarządzanie wiedzą Kultura komunikacji i spotkań Dostosowanie systemów oceny

12 Korzyści dla pracowników
Większa niezależność Większa autonomia w kształtowaniu organizacji i czasu pracy Mniej czasu/ pieniędzy i stresu na dojazdy Większa równowaga między pracą a życiem osobistym Bardziej atrakcyjne oferty pracy Lepsze warunki pracy Uwaga na minusy – izolacja, brak rozdzielenia pracy i życia prywatnego …

13 Korzyści dla pracodawcy
Wzrost elastyczności organizacyjnej Wyższa motywacja i zaangażowanie pracowników Wzrost produktywności Wyższa jakość pracy Utrzymanie wyszkolonej kadry Dostęp do szerszego rynku pracy Zmniejszenie ilości zwolnień lekarskich Oszczędności – biura, nadzór, transport…

14 Korzyści dla społeczności
Wzrost możliwości zatrudnienia Wzmocnienie lokalnych społeczności – decentralizacja aktywności Poprawa warunków życia poprzez zmniejszenie czasu spędzanego na dojazdach Możliwości zatrudnienia dla osób mało mobilnych i niepełnosprawnych Zmniejszenie obciążenia dróg, liczby wypadków Zmniejszenie zanieczyszczenia spalinami

15

16 Formy wzrostu produktywności telepracy
Denmark Germany Italy Netherlands UK Wyższa wydajność 63,8% 80,9% 65,4% 69,6% 66,2% Wyższa jakość pracy 68,1% 76,9% 65,2% 61,8% Lepsze całkowite wyniki 21,3% 42,6% 46,2% 34,8% 45,5% Bardziej kreatywna praca 2,1% 29,4% 26,9% 30,4% 39,3% Inne efekty - 5,9% 4,3% 5,3% Źródło: SUSTEL

17 Efekty elastycznych programów pracy.
Wzrost liczby pracowników pracujących w systemie telepracy - około 13% pracowników w UE, ok 3% w Polsce , ok 15% w IBM PL. Rozwój programów zmniejszania obciążenia pracą (delegowanie, upraszczanie raportowania, narzędzia multimedialne ). Wzrost satysfakcji pracowników. Większe możliwości zatrudnienia dla osób mało mobilnych.

18 Wprowadzenie telepracy
Główne przeszkody : brak dostatecznych uregulowań prawnych, ograniczone możliwości telekomunikacyjne, brak podobnych doświadczeń na lokalnym rynku, brak zdefiniowanych rozwiązań finansowania przez firmy kosztów pracy w domu. Konieczne warunki : dojrzali pracownicy, wsparcie kierownictwa, akceptacja uwarunkowań prawnych.

19 Wpływ mobilności /zdalnej pracy w IBM

20 Dziękuję i zapraszam na nasze strony www.ibm.com/pl/
Pytania ? Dziękuję i zapraszam na nasze strony


Pobierz ppt "Telepraca 2007 – Najlepsze Europejskie Praktyki"

Podobne prezentacje


Reklamy Google