Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SPOTKANIE INFORMACYJNE

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SPOTKANIE INFORMACYJNE"— Zapis prezentacji:

1 SPOTKANIE INFORMACYJNE
w ramach Działania 6.5 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego Konkurs nr RPZP IP K29/17 Szczecin, dnia r.

2 Oś priorytetowa VI Rynek pracy
Działanie 6.5 Kompleksowe wsparcie dla osób bezrobotnych, nieaktywnych zawodowo i poszukujących pracy znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy obejmujące pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy oraz działania na rzecz podnoszenia kwalifikacji zawodowych

3 Poziom dofinansowania projektów
LIMIT WARTOŚĆ Alokacja na konkurs ,30 zł Wsparcie finansowe EFS ,43 zł Wkład własny Wnioskodawcy Minimalnie 5 % wartości projektu Dofinansowanie ze środków UE Maksymalnie 85 % wartości projektu

4 Ocena

5 Ocena wniosków w ramach konkursu
Czas trwania oceny dokumentacji aplikacyjnej nie powinien przekroczyć 90 dni. Orientacyjny termin rozstrzygnięcia konkursu – do r. W wyjątkowych przypadkach ocena może zostać wydłużona o kolejne 30 dni; OCENA BRAKÓW FORMALNYCH 14 dni FAZA I KRYTERIA DOPUSZCZALNOŚCI KRYTERIA WYKONALNOŚCI KRYTERIA JAKOŚCI KRYTERIA PREMIUJĄCE KRYTERIA ADMINISTRACYJNOŚCI OMYŁKI PISARSKIE FAZA II OCENA STRATEGICZNA

6 Skuteczne złożenie wniosku
Aby skutecznie złożyć dokumentacje aplikacyjną należy: Opublikować wniosek o dofinansowanie w wersji elektronicznej w LSI2014 w terminie naboru projektów tj. od r. do r. do godziny UWAGA ZMIANA!!!. Doręczyć do IOK pisemny wniosek o przyznanie pomocy wygenerowany z systemu LSI2014: najpóźniej w terminie 3 dni od dnia zakończenia naboru projektów, tj. do r. dostarczyć osobiście, przesłać kurierem lub pocztą do WUP w Szczecinie na adres: Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie ul. A. Mickiewicza 41, Szczecin, pok. 006 w kancelarii urzędu z dopiskiem: Wniosek w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego , Konkurs nr RPZP IP K29/17 . Dokumenty są przyjmowane pod ww. adresem od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 – 15:30.

7 LSI2014, czyli Lokalny System Informatyczny 2014
LSI2014, czyli system, w którym należy wypełnić wniosek o dofinansowanie projektu znajduje się pod adresem: Możliwość wypełniania wniosku w systemie LSI2014 pojawia się dopiero w momencie rozpoczęcia naboru tj.: r., a nie jego ogłoszenia. Aktualną Instrukcję użytkownika Serwisu Beneficjenta LSI2014 (wersja 1.25) znaleźć można pod adresem: Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach RPO WZ dla projektów w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (zawsze najbardziej aktualna) wraz ze wszystkimi niezbędnymi załącznikami zamieszczona jest pod adresem: Przeglądarki internetowe, rekomendowane do obsługi LSI2014 to Mozilla Firefox lub Internet Explorer.

8 Pisemny wniosek o przyznanie pomocy
Pieczęć imienna Wnioskodawcy i ew. Partnera/ów  nie jest wymagana, ale może zostać zamieszczona. Wymagane jest złożenie czytelnego podpisu przez osobę wskazaną we wniosku jako reprezentującą Wnioskodawcę i ew. Partnera/ów. Dane oznaczone na slajdzie kolorem niebieskim generowane są automatycznie. Dane w tej tabeli wypełniane są przez pracowników IOK.

9 Braki formalne Brak podpisów wszystkich upoważnionych osób na pisemnym wniosku o przyznanie pomocy; Różne sumy kontrolne na pisemnym wniosku o przyznanie pomocy i elektronicznej wersji wniosku; Podpisy niewłaściwych osób na pisemnym wniosku o przyznanie pomocy (innych niż wymienione we wniosku o dofinansowanie); Nieczytelne podpisy na pisemnym wniosku o przyznanie pomocy; Brak pełnych danych adresowych / niewłaściwe dane adresowe; Brak załącznika Informacja na temat składu osobowego spółki cywilnej (jeżeli dotyczy); Brak załącznika Zakres i podstawa prawna ochrony informacji i tajemnic zawartych we wniosku (jeśli dotyczy).

10 Braki formalne W razie stwierdzenia braków formalnych WUP wzywa Wnioskodawcę do ich uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania; Termin 7 dni dotyczy okresu w którym należy dokonać ponownej publikację wniosku w LSI po dokonaniu korekt/uzupełnień; Następnie należy, w terminie 3 dni od daty publikacji poprawionego wniosku, dostarczyć pisemne Oświadczenie o wprowadzeniu uzupełnień/poprawy dokumentacji aplikacyjnej (wygenerowanego z systemu LSI2014 po dokonaniu poprawek). Uwaga! Termin 3 dni na dostarczenie Oświadczenia jest liczony od dnia publikacji wniosku w systemie. Jeżeli poprawki i publikacja nastąpią w okresie krótszym niż przysługujące 7 dni, od tego dnia biegnie termin złożenia dokumentu. Uwaga! W przypadku uzupełnienia wniosku w zakresie innym niż wskazane braki formalne wniosek pozostaje bez rozpatrzenia.

11 Ważne informacje! WUP ma możliwość zwrócenia się do Wnioskodawcy o dodatkowe informacje i/lub wyjaśnienia niejasnych kwestii na każdym etapie oceny; Prośba taka ma na celu uporządkowanie i doprecyzowanie treści wniosku; Ewentualne zmiany treści wniosku w żadnym wypadku nie mogą prowadzić do modyfikacji przedmiotu i przebiegu realizacji projektu; Wnioskodawca ma obowiązek udzielenia odpowiedzi w ciągu 7 dni liczonych od następnego dnia po doręczeniu wezwania; Wezwanie może zostać przesłane także za pośrednictwem poczty elektronicznej, na adres podany we wniosku o dofinansowanie.

12 Kryteria dopuszczalności

13 Zgodność z celem szczegółowym i rezultatami Działania
Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki - Czy projekt jest zgodny z właściwym celem szczegółowym RPO WZ oraz ze wskaźnikami dla danego Działania/typu projektu? Odzwierciedlenie celu szczegółowego, tj. zwiększenia zatrudnienia wśród osób nieaktywnych zawodowo znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy. Określenie adekwatnych wskaźników (odpowiednich do realizowanych form wsparcia) ze Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO WZ (SOOP) dotyczących planowanych typów projektu/operacji. Jeżeli w ramach projektu nie wskazano chociażby jednego, adekwatnego wskaźnika ze wskaźników określonych w SOOP RPO WZ (odpowiadającego planowanym do realizacji typom projektu/operacji) kryterium zostanie uznane za niespełnione i projekt zostanie odrzucony. W sytuacji gdy ewidentnie opis projektu nie będzie znajdował odzwierciedlenia w dostępnych wskaźnikach wniosek zostanie odrzucony. We wniosku o dofinansowanie należy określić adekwatne wskaźniki produktu i rezultatu zapisane w SOOP odpowiadające planowanym do realizacji typom projektu/operacji.

14 2. Zgodność z typem projektu Pytania z listy sprawdzającej
Wskazówki - Czy projekt jest zgodny z typem projektu wskazanym w Regulaminie konkursu oraz uwarunkowaniami wynikającymi z zapisów SOOP RPO WZ dla danego typu projektów? - Czy opis projektu wskazuje na zgodność ze wskazanym przez Beneficjenta typem projektu, grupą docelową? - Czy charakter przewidywanych działań, wskaźniki produktu i rezultatu, wydatki kwalifikowalne dają pewność, że mamy do czynienia z typem projektu zaplanowanym do wsparcia w ramach Działania 6.5? Jasne wskazanie na realizowany typ projektu oraz objętą wsparciem grupę docelową, czego odzwierciedleniem będą odpowiednio założone do realizacji działania i wskaźniki. Wniosek musi być również zgodny z przypisami i innymi uwarunkowaniami wynikającymi z SOOP RPO WZ , co także będzie podlegać ocenie.

15 3. Zgodność z wymogami pomocy publicznej Pytania z listy sprawdzającej
Wskazówki - Czy projekt jest zgodny regułami pomocy publicznej i/lub pomocy de minimis? Projekt (jeśli dotyczy) jest zgodny z regułami pomocy publicznej i/lub pomocy de minimis. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata Wszystkie wydatki objęte pomocą publiczną i/lub pomocą de minimis powinny zostać odpowiednio oznaczone w projekcie. Oświadczenie Beneficjenta dot. poziomu otrzymanej pomocy de minimis (na dzień publikacji wniosku) zostanie zweryfikowana w systemie udostępniania danych o pomocy publicznej SUDOP. Weryfikacja występowania pomocy publicznej dotyczy tylko I poziomu jej występowania, a więc sytuacji, kiedy to Wnioskodawca byłby jednocześnie beneficjentem (bezpośrednim odbiorcą) pomocy publicznej. W przypadku zaznaczenia przez Wnioskodawcę odpowiedzi wskazującej, iż pomoc publiczna/de minimis nie występuje (tzn. Wnioskodawca nie jest jednocześnie beneficjentem pomocy publicznej/de minimis), automatycznie uruchamiany jest test pomocy publicznej mający potwierdzić ten stan (pole A.12).

16 4. Zgodność z zasadami horyzontalnymi Pytania z listy sprawdzającej
Wskazówki Czy projekt jest zgodny z: zasadą równości szans kobiet i mężczyzn w oparciu o standard minimum? właściwymi politykami i zasadami wspólnotowym: zrównoważonego rozwoju, promowania i realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym. m. in. koniecznością stosowania zasady uniwersalnego projektowania? Czy projekt zakłada dostępność dla jak najszerszego grona odbiorców, w szczególności osób z niepełnosprawnościami? Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w oparciu o standard minimum: Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata (wraz z załącznikami); Poradnik „JAK REALIZOWAĆ ZASADĘ RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN W PROJEKTACH FINANSOWANYCH Z FUNDUSZY EUROPEJSKICH ” Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami (m.in. zasada uniwersalnego projektowania): Poradnik „REALIZACJA ZASADY RÓWNOŚCI SZANS I NIEDYSKRYMINACJI, W TYM DOSTĘPNOŚCI DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI”; Witryna Koncepcją zrównoważonego rozwoju - wskazówki z Regulaminu konkursu. Uniwersalne projektowanie to projektowanie produktów, środowiska, programów i usług w taki sposób, by były użyteczne dla wszystkich, w możliwie największym stopniu, bez potrzeby późniejszej adaptacji lub specjalistycznego projektowania. Projektodawca na każdym etapie realizacji projektu powinien zapewnić uczestnikom projektu pełny i sprawiedliwy udział we wszystkich zaplanowanych formach wsparcia, a w przypadku udziału w projekcie osób z niepełnosprawnościami powinien zapewnić również odpowiednie warunki ich uczestnictwa. Wnioskodawca winien zawrzeć we wniosku o dofinansowanie adekwatne do realizowanego wsparcia zapisy, świadczące o realizacji bądź pozostawaniu neutralnym w stosunku do zasady zrównoważonego rozwoju.

17 5. Kwalifikowalność Beneficjenta/Partnera
Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki - Czy Beneficjent oraz Partner/rzy (o ile dotyczy) nie podlega/ją wykluczeniu z możliwości ubiegania się o dofinansowanie, w tym wykluczeniu, o którym mowa w art. 207 ust. 4 ustawy z  dnia 27 sierpnia 2009 r., o finansach publicznych? - Czy Beneficjent oraz Partner/rzy (o ile dotyczy) zgodnie z SOOP RPO WZ jest/są podmiotem/ami uprawnionym/i do ubiegania się o dofinansowanie w ramach Działania/typu projektu, w którym ogłoszony został konkurs? Zapewnienie, że Beneficjent oraz Partner/rzy (o ile dotyczy) nie podlega/ją wykluczeniu z możliwości ubiegania się o dofinansowanie. Weryfikacja odbywa się na podstawie oświadczenia w treści wniosku w części „I”. Zapewnienie, że Beneficjent oraz Partner/rzy może/gą ubiegać się o dofinansowanie w ramach ogłoszonego w konkursie typu projektu. Zapisy we wniosku potwierdzające kryterium muszą być jednoznaczne i niepozostawiające wątpliwości.

18 6. Uproszczone metody rozliczania wydatków
Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki - Czy projekt, w którym łączna wartość środków publicznych nie przekracza wyrażonej w PLN równowartości EUR, jest rozliczany jedną z uproszczonych metod rozliczania wydatków w projektach finansowanych ze środków EFS, o których mowa w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków… oraz określoną w Regulaminie konkursu? - Czy koszty pośrednie rozliczane są w oparciu o stawki ryczałtowe, zgodne z limitami określonymi w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków…? Konieczność rozliczania projektu wyłącznie kwotami ryczałtowymi w przypadku, w którym łączna wartość środków publicznych (dofinansowania z EFS, z budżetu państwa [jeśli dotyczy] oraz wkładu własnego publicznego, np. pochodzącego ze środków JST, PFRON) w projekcie nie przekracza wyrażonej w PLN równowartości EUR; Do EUR wkładu publicznego = projekt rozliczany ryczałtowo. Powyżej EUR wkładu publicznego = projekt rozliczany na zasadzie rzeczywiście poniesionych wydatków Miesięczny obrachunkowy kurs wymiany na lipiec 2017: 1 EUR = PLN. Konieczność rozliczania kosztów pośrednich wyłącznie w oparciu o stawki ryczałtowe, zgodne z limitami określonymi w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata (właściwy % wskazany w Regulaminie konkursu punkt )

19 Kwoty ryczałtowe Kwota ryczałtowa - kwota zadania wyliczona w oparciu o przedstawioną we wniosku (w części G9) metodologię wyliczenia kwoty zgodnie z zapisami punktu 5 podrozdziału Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków… (metodologia wyliczenia wskaźników zapisana jest w Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO dla projektów w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego) tzn. kwoty podane we wniosku należy oszacować na podstawie metodologii np. na podstawie rzetelnych, historycznych danych Wnioskodawcy. Wnioskodawca w karcie wydatków podaje wskaźnik/wskaźniki produktu i/lub rezultatu oraz dokumenty potwierdzające ich osiągnięcie, na podstawie których weryfikowane będą założone do osiągnięcia zadania oraz zostanie dokonane rozliczenie projektu. Co ważne, kwoty ryczałtowe mogą być rozliczane na podstawie wskaźników opisanych w części E, jeśli są odpowiednie. Określone przez wnioskodawcę i zaakceptowane przez KOP wskaźniki realizacji zadań wyszczególnione są w Umowie o dofinansowanie projektu.

20 Kwoty ryczałtowe W przypadku kwot ryczałtowych weryfikacja wydatków polega na sprawdzeniu czy działania zadeklarowane przez beneficjenta zostały zrealizowane i określone w umowie o dofinansowanie, a wskaźniki produktu lub rezultatu osiągnięte. IP RPO będąca stroną umowy może weryfikować realizację działań i osiągnięcie wskaźników produktu lub rezultatu w ramach projektu podczas kontroli na miejscu lub wizyty monitoringowej. W zakresie nieuregulowanym stosuje się zapisy podrozdziału 6.6 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata

21 Przykładowe wydatki oraz wskaźniki dla rozliczenia kwoty ryczałtowej
Nazwa zadania: Indywidualne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla 30 uczestników projektu Nazwa wydatku 1: Sporządzenie indywidualnych diagnoz dla 30 uczestników. Nazwa wskaźnika 1: Liczba przeprowadzonych diagnoz w ramach doradztwa edukacyjno-zawodowego. Pomiar dokonany przez koordynatora projektu na podstawie kopii sporządzonych diagnoz, po zakończeniu zadania. Nazwa wydatku 2: Wynajem gabinetu do przeprowadzenia doradztwa edukacyjno-zawodowego (30 os. x 12 godz.). Nazwa wskaźnika 2: Liczba godzin wynajmu gabinetu. Pomiar dokonany przez koordynatora projektu na podstawie harmonogramu indywidualnego doradztwa oraz podpisanych przez uczestników list obecności, po zakończeniu każdego miesiąca doradztwa. Nazwa wydatku 3: Wynagrodzenie doradcy edukacyjno-zawodowego. Nazwa wskaźnika 3: Liczba przeprowadzonych godzin doradztwa edukacyjno-zawodowego. Pomiar dokonany przez koordynatora projektu na podstawie kart konsultacyjnych oraz podpisanych przez uczestników list obecności, po zakończeniu każdego miesiąca doradztwa. Nazwa wydatku 4: Materiały szkoleniowe dla uczestników projektu (karty pracy, materiały piśmiennicze, notatniki, materiały informacyjno- edukacyjne x 30 kpl.). Nazwa wskaźnika 4: Liczba kompletów materiałów szkoleniowych wydanych uczestnikom projektu. Pomiar dokonany przez koordynatora projektu na podstawie oświadczenia uczestników o odbiorze materiałów szkoleniowych oraz dokumentacji fotograficznej zakupionych materiałów.

22 Kwoty ryczałtowe Przykładowe dokumenty, będące podstawą oceny realizacji zadań to: lista obecności uczestników/uczestniczek projektu na szkoleniu/spotkaniu lub innej formie wsparcia realizowanej w ramach projektu; dzienniki zajęć prowadzonych w projekcie; dokumentacja zdjęciowa; analizy i raporty wytworzone w ramach projektu; certyfikaty.

23 Koszty pośrednie zgodnie z aktualnymi Wytycznymi kwalifikowalności wydatków
Koszty pośrednie w EFS rozliczane są wyłącznie stawkami ryczałtowymi liczonymi od wartości kosztów bezpośrednich: 25% - projekty o wartości do 830 tys. zł włącznie; 20% - projekty o wartości powyżej 830 tys. zł do tys. zł włącznie; 15% - projekty o wartości powyżej tys. zł do tys. zł włącznie; 10% - projekty o wartości powyżej tys. zł. Uwaga! Generator wniosków o przyznanie dofinansowania, w oparciu o wartość kosztów bezpośrednich, automatycznie wylicza kwotę przeznaczoną na koszty pośrednie. Rekomendujemy jednak zweryfikowanie wyliczonej kwoty.

24 7. Poprawność wypełnienia wniosku Pytania z listy sprawdzającej
Wskazówki - Czy wniosek został wypełniony w języku polskim Wypełnienie wniosku w języku polskim. Wniosek napisany w sposób zrozumiały i czytelny. Nieużywanie skrótów, które nie są ogólnie przyjęte w języku polskim.

25 Szczegółowe kryteria dopuszczalności

26 8. Wymogi organizacyjne 1. Siedziba wnioskodawcy i biuro projektu
Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki - Czy Beneficjent od co najmniej 1 roku na dzień złożenia wniosku posiada siedzibę, filię, delegaturę, oddział lub inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu na terenie województwa zachodniopomorskiego? - Czy Beneficjent w okresie realizacji projektu prowadzi biuro projektu (lub posiada siedzibę, filię, delegaturę, oddział czy inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu) na terenie województwa zachodniopomorskiego z możliwością udostępnienia pełnej dokumentacji wdrażanego projektu oraz zapewniające uczestnikom projektu możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu? Projektodawca we wniosku musi jasno zadeklarować, iż od co najmniej 1 roku na dzień złożenia wniosku posiada siedzibę, filię, delegaturę, oddział lub inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu na terenie województwa zachodniopomorskiego. Wnioskodawca zobowiązany jest także zadeklarować, iż w okresie realizacji projektu będzie prowadził biuro, w którym będzie dostępna pełna dokumentacja projektu oraz gdzie uczestnik projektu będzie miał możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu. Brak zapisów odnoszących się do warunków określonych w treści kryterium spowoduje odrzucenie wniosku.

27 Pytania z listy sprawdzającej
8. Wymogi organizacyjne 2. Liczba wniosków Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki - Czy jeden podmiot występuje w ramach konkursu – jako wnioskodawca albo partner - nie więcej niż 1 raz we wniosku o dofinansowanie? Wnioskodawca, który złoży w odpowiedzi na konkurs wniosek o dofinansowanie, nie może jednocześnie wystąpić jako partner w żadnym innym wniosku o dofinansowanie składanym w ramach przedmiotowego konkursu oraz ma możliwość złożenia wyłącznie jednego wniosku. Podmiot, który wystąpi w ramach konkursu jako partner w dowolnym projekcie, nie może jednocześnie być wnioskodawcą innego projektu, a jako partner może wystąpić w przedmiotowym konkursie wyłącznie jeden raz

28 Pytania z listy sprawdzającej
2. Zgodność wsparcia 1. Skierowanie projektu do osób biernych zawodowo z obszaru województwa zachodniopomorskiego Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki - Czy projekt jest skierowany do osób biernych zawodowo z obszaru województwa zachodniopomorskiego (w przypadku osób fizycznych, uczących się lub zamieszkujących na obszarze województwa zachodniopomorskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego) Zapewnienie zgodności grupy z zapisami Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych dla Działania 6.5, tj. wyłącznie osoby bierne zawodowo; Definicja osoby biernej zawodowo zawarta jest w RK oraz Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014 – 2020; Wskazanie, że wsparciem zostaną objęte osoby z obszaru województwa zachodniopomorskiego (nie jest to jednoznaczne z zameldowaniem na obszarze województwa);

29 2. Osiągnięcie wymaganego poziomu efektywności zatrudnieniowej
2. Zgodność wsparcia 2. Osiągnięcie wymaganego poziomu efektywności zatrudnieniowej Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Czy wskaźnik efektywności zatrudnieniowej zostanie osiągnięty na poziomie określonym w Komunikacie Ministra Rozwoju w sprawie wyznaczenia minimalnych poziomów kryterium efektywności zatrudnieniowej dla Regionalnych Programów Operacyjnych: dla osób w wieku 50 lat i więcej; dla kobiet; dla osób z niepełnosprawnościami; dla osób o niskich kwalifikacjach? Odsetek osób, które podjęły pracę w okresie do 3 miesięcy po dniu, w którym zakończyły udział w projekcie: dla osób w wieku 50 lat i więcej na poziomie co najmniej 33%; dla kobiet na poziomie co najmniej 39%; dla osób z niepełnosprawnościami na poziomie co najmniej 33%; dla osób o niskich kwalifikacjach na poziomie co najmniej 38%. W przypadku, gdy projekt jest skierowany do jednej grupy (100% uczestników z tej grupy, co należy jednoznacznie wskazać w treści wniosku) znajdującej się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy (np. do osób o niskich kwalifikacjach), Wnioskodawca zobowiązany jest wskazać wskaźnik efektywności zatrudnieniowej dot. wyłącznie tej grupy (pomimo tego, że można z niej wyodrębnić także inne grupy, np. kobiety). W ramach projektu wsparciem nie muszą być objęte wszystkie wskazane powyżej grupy. Sposób i metodologia mierzenia kryterium zawarte są w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków EFS w obszarze rynku pracy na lata

30 Pytania z listy sprawdzającej
2. Zgodność wsparcia 3. Kompleksowa aktywizacja zawodowo-edukacyjna osób biernych zawodowo (udzielenie co najmniej 3 elementów pomocy wskazanych w typach operacji, w tym pomoc w określeniu ścieżki zawodowej – obligatoryjnie) Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki - Czy w ramach projektu realizowana jest indywidualna i kompleksowa aktywizacja zawodowo-edukacyjna osób biernych zawodowo, która opiera się na co najmniej trzech elementach pomocy wskazanych w typach operacji? Przy czym dwa elementy określone w typie operacji 2a) wsparcie oraz pomoc w zakresie określenia ścieżki zawodowej są obligatoryjne. Kolejne elementy wsparcia są fakultatywne. Z opisu zadania musi jasno wynikać, iż uwzględniono obligatoryjne elementy pomocy wskazane w typie 2a) oraz dobrano trzeci element pomocy. Wnioskodawca może wybrać więcej form wsparcia.

31 Pytania z listy sprawdzającej
2. Zgodność wsparcia 4. Gwarancja efektywności wsparcia poprzez nabycie kwalifikacji lub kompetencji zawodowych Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki - Czy usługi szkoleniowe oferowane w projekcie gwarantują efektywność wsparcia poprzez nabycie kwalifikacji zawodowych lub nabycie kompetencji potwierdzonych dokumentem w rozumieniu Wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata ? Kwalifikacje lub kompetencje potwierdzone stosownym dokumentem. Należy odzwierciedlić zgodność z kryterium na poziomie wskaźników poprzez obligatoryjne wybranie odpowiednich wskaźników rezultatu bezpośredniego i określenie ich wartości docelowej. Ponadto, należy zawrzeć odpowiedni opis uzyskiwania kwalifikacji, bądź kompetencji. Informacje dot. procesu uzyskania kwalifikacji i kompetencji zawarte są w Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata

32 Pytania z listy sprawdzającej
2. Zgodność wsparcia 5. Poprawa lub zmiana sytuacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami (wsparcie trenera pracy) Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki - Czy w przypadku zdiagnozowania potrzeb osoby z niepełnosprawnościami obligatoryjnie zapewniane jest wsparcie trenera pracy realizującego działania w zakresie zatrudnienia wspomaganego? W przypadku zdiagnozowania takiej potrzeby na etapie planowania projektu należy obligatoryjnie zapewnić wsparcie trenera pracy. W przypadku braku informacji/wiedzy/zdiagnozowanej potrzeby na etapie planowania projektu należy we wniosku zawrzeć jasne zapisy, że w sytuacji, gdy taka potrzeba się pojawi, trener pracy zostanie zagwarantowany.

33 Pytania z listy sprawdzającej
2. Zgodność wsparcia 6. Wniesienie wkładu własnego w wysokości nie mniejszej niż 5% wartości projektu Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki - Czy Beneficjent wniesie wkład własny w wysokości określonej w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego ? Wkład własny musi zostać wniesiony w wysokości nie mniejszej niż 5% wartości projektu., z dokładnością do dziesięciu miejsc po przecinku (tj. nie mniejszej niż 5, % wartości projektu). Zawsze trzeba zweryfikować wartość w części G.4.7 wniosku i G.7. W przypadku wnoszenia wkładu własnego na wyższym poziomie niż wymagany minimalny, należy w pierwszej kolejności pomniejszyć wkład z budżetu Państwa. Wnioskodawca musi zapewnić, że wkład własny wnoszony w formie niepieniężnej nie był współfinansowany ze środków wspólnotowych lub dotacji z krajowych środków publicznych. Powyższy wymóg związany jest z zakazem podwójnego finansowania ze środków publicznych.

34 Pytania z listy sprawdzającej
2. Zgodność wsparcia 7. Zakres szkoleń kończących się nabyciem kwalifikacji musi być zgodny z zapotrzebowaniem na pracowników o określonych kwalifikacjach zawodowych Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki - Czy w przypadku szkoleń kończących się nabyciem kwalifikacji, przewidzianych do realizacji w ramach projektu, ich zakres jest zgodny z zapotrzebowaniem zgłaszanym przez konkretnych przedsiębiorców na pracowników o określonych kwalifikacjach (na podstawie diagnozy zawartej we wniosku o dofinansowanie)? Tematyka szkoleń, kończących się nabyciem kwalifikacji, planowanych w projekcie powinna odpowiadać na potrzeby zgłaszane przez przedsiębiorców w zakresie konkretnych, deficytowych kwalifikacji zawodowych. Należy we wniosku jasno wskazać, że planowane szkolenia są zgodne z tym wymogiem, powołując się na konkretne informacje. Wystarczające są zapisy wskazujące na deficytowe zawody, bądź odwołujące się do dostępnej diagnozy dot. obszaru terytorialnego projektu i potrzeb potencjalnych uczestników projektu, jak również odwołanie się do badań własnych, przy czym diagnoza własna powinna być dokładnie opisana (należy wskazać w jakim terminie była przeprowadzona, na jakim obszarze i w jaki sposób została wykonana).

35 Pytania z listy sprawdzającej
2. Zgodność wsparcia 8. Gwarancja osiągnięcia wymaganego poziomu wskaźnika dot. kwalifikacji (jeśli dotyczy) Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki - Czy w przypadku realizacji szkoleń w ramach projektu, co najmniej 31% grupy docelowej uzyska kwalifikacje potwierdzone dokumentem w rozumieniu Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata ? Jeżeli projekt przewiduje objęcie uczestników wsparciem w postaci szkoleń, odsetek osób, które uzyskały kwalifikacje nie może być niższy niż 31%. Obligatoryjne jest wybranie wskaźnika rezultatu bezpośredniego o nazwie Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu i określenie jego wartości docelowej na poziomie minimum 31% liczby osób stanowiących grupę docelową.

36 Kryteria wykonalności

37 Pytania z listy sprawdzającej
1. Zgodność prawna Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki - Czy projekt jest zgodny z prawodawstwem wspólnotowym i krajowym, w tym przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych Działania w projekcie należy zaplanować zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym i krajowym, w szczególności z ustawą Prawo zamówień publicznych.

38 2. Zdolność organizacyjno-operacyjna Pytania z listy sprawdzającej
Wskazówki - Czy Beneficjent gwarantuje zdolność organizacyjną do realizacji projektu zgodnie z zakresem wskazanym we wniosku? - Czy Beneficjent dysponuje doświadczeniem w realizacji podobnych przedsięwzięć? - Czy Beneficjent zapewni do realizacji projektu odpowiednio wykwalifikowaną kadrę, zarówno do jego obsługi jak i realizacji przedsięwzięć merytorycznych? - Czy Beneficjent dysponuje odpowiednim potencjałem technicznym? Należy jasno wskazać posiadanie przez Wnioskodawcę odpowiednich zasobów: organizacyjnych (np. możliwości realizacji projektu w takim a nie innym wymiarze), kadrowych (odpowiednie kwalifikacje), technicznych (m.in. zaplecze techniczne, lokalowe), a także posiadanie doświadczenia w prowadzeniu podobnych działań, w tym we wsparciu podobnej grupy docelowej w regionie oraz wskazanie metod zarządzania projektem (tak, aby było sprawne i efektywne, ze szczególnym uwzględnieniem roli ew. partnera). Jeżeli w projekcie występuje partner, to należy opisać także jego potencjału.

39 Pytania z listy sprawdzającej
3. Zdolność finansowa Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki - Czy kondycja finansowa Beneficjenta gwarantuje osiągnięcie deklarowanych produktów lub rezultatów, zgodnie z deklarowanym planem finansowym i w terminie określonym we wniosku o dofinansowanie? - Czy Beneficjent oraz Partner/rzy krajowi (o ile dotyczy), ponoszący wydatki w danym projekcie z EFS, posiadają łączny obrót za rok kalendarzowy równy lub wyższy od łącznych rocznych wydatków w danym projekcie, w którym wydatki są najwyższe? Odpowiednia kondycja finansowa Beneficjenta, gwarantującej płynność finansową oraz możliwość wniesienia wkładu własnego. Kryterium zostaje uznane za spełnione w przypadku, gdy projekt jest realizowany samodzielnie przez JSFP lub w partnerstwie z innymi podmiotami, a  projektodawcą jest JSFP ;

40 Pytania z listy sprawdzającej
4. Celowość partnerstwa Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki - Czy projekt spełnia wymogi utworzenia partnerstwa zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej ? - Czy w celu wspólnej realizacji projektu, może zostać utworzone partnerstwo przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólnie projekt, zwany dalej „projektem partnerskim”, na warunkach określonych w porozumieniu albo umowie o partnerstwie? Należy udowodnić, że projekt realizowany w partnerstwie wnosi określoną wartość dodaną (zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne, finansowe). Beneficjent zobligowany jest do wskazania, w jakim zakresie w projekcie uczestniczyć będzie partner/partnerzy, jakie wniesie/są zasoby organizacyjne, ludzkie, finansowe. Przy wyborze partnera JSFP musi spełnić wymogi art. 33 ustawy z dnia 11 lipca r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej , a co za tym idzie wymogi PZP. Informacja o tym musi pojawić się w treści wniosku. We wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca zobowiązany jest także umieścić informacje na temat sposobu wyboru partnerów do projektu. W przypadku projektu partnerskiego to Wnioskodawca (lider partnerstwa) bierze na siebie zobowiązania związane z prawidłową realizacją projektu. Niedopuszczalne jest zawarcie partnerstwa przez podmiot z własną jednostką organizacyjną!

41 Kryteria jakości

42 1.Odpowiedniość/ Adekwatność/ Trafność
KRYTERIA JAKOŚCI 1.Odpowiedniość/ Adekwatność/ Trafność Projekt jest spójny merytorycznie w zakresie wskazanego opisu grupy docelowej, trafności doboru zadań, harmonogramu zadań, wskaźników planowanych do osiągnięcia, szacowanego budżetu projektu oraz przyczynia się do osiągnięcia celów RPO WZ , a także jest odpowiedzią na diagnozę i postawione problemy. Oceniana będzie również sama diagnoza oraz opis zaproponowanych zadań. Skala punktów: waga: 6 2. Skuteczność Skuteczność zaproponowanych działań (wpływ na grupę docelową i zdiagnozowane problemy), spójność projektu z analizą sytuacji problemowej zawartą we wniosku, szacowanym budżetem oraz rodzajem działań, będących głównym przedmiotem konkursu. Wskaźniki muszą być odzwierciedleniem powyższych założeń. Skala punktów: waga: 4 3. Efektywność Stopień w jakim projekt przyczyni się do osiągnięcia zakładanych rezultatów w ramach zaplanowanych kosztów. Relacja nakład/rezultat. Ocena efektywności kosztowej. Skala punktów: 1-5 waga: 4 4. Użyteczność Trafność doboru form wsparcia w odniesieniu do zdiagnozowanych problemów grupy docelowej (w tym także zasada równości szans i niedyskryminacji), niwelowanie barier udziału w projekcie. 5. Trwałość Stopień wpływu zaplanowanych w projekcie rezultatów na uzyskanie trwałej zmiany sytuacji grup docelowych. waga: 2

43 Kryteria premiujące

44 1. Co najmniej 50% grupy docelowej stanowią osoby z niepełnosprawnościami
Wskazówki Liczba punktów Aby kryterium zostało uznane za spełnione należy określić we wniosku o dofinansowanie wskaźnik Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie na minimalnym poziomie 50% grupy docelowej. 10

45 2. 100% całości działań w projekcie jest odpowiedzią na zidentyfikowane potrzeby konkretnego pracodawcy lub maksymalnie pięciu konkretnych pracodawców i jednocześnie efektywność zatrudnieniowa nie może być mniejsza niż 60% Wskazówki Liczba punktów W treści wniosku o dofinansowanie musi się znaleźć jasna informacja, że oferowane wsparcie w całości jest odpowiedzią na zidentyfikowane potrzeby konkretnego pracodawcy lub maksymalnie pięciu pracodawców. Należy również opisać zidentyfikowane potrzeby konkretnych przedsiębiorców oraz sposób, w jaki te potrzeby zostały zidentyfikowane. Przyznanie premii punktowej jest uwarunkowane opisem w treści wniosku oraz określeniem wskaźnika efektywności zatrudnieniowej na poziomie równym lub wyższym niż 60%. 10

46 3. Co najmniej 60% uczestników projektu, którzy odbywali praktyki zawodowe/staż/subsydiowane zatrudnienie w ramach projektu uzyska zatrudnienie. Wskazówki Liczba punktów Przyznanie premii punktowej uwarunkowane będzie określeniem wskaźnika efektywności zatrudnieniowej w projekcie na poziomie równym lub wyższym niż 60% w odniesieniu do uczestników projektu, którzy odbyli wsparcie w formie praktyk zawodowych/stażu/subsydiowanego zatrudnienia. 5

47 4. 100% grupy docelowej stanowią mieszkańcy Specjalnej Strefy Włączenia
Wskazówki Liczba punktów Projekt w ramach przedmiotowego kryterium skierowany jest w 100% do osób zamieszkujących, w rozumieniu zapisów Kodeksu Cywilnego, obszar terenów gmin wiejskich i/lub miejsko-wiejskich z obszaru Specjalnej Strefy Włączenia. Kryterium będzie weryfikowane na podstawie zapisów zawartych we wniosku o dofinansowanie projektu pod kątem zgodności z Wykazem gmin należących do SSW wskazanym w części 5.3 Regulaminu konkursu. 5

48 5. Wszystkie szkolenia kończące się uzyskaniem kwalifikacji przewidziane w ramach projektu będą wpisywać się w zakres tematyczny Inteligentnych Specjalizacji Województwa Zachodniopomorskiego. Wskazówki Liczba punktów Wnioskodawca w treści wniosku musi jasno wskazać, że oferowane szkolenia wpisują się w zakres tematyczny Inteligentnych Specjalizacji Województwa Zachodniopomorskiego. Wykaz Inteligentnych Specjalizacji dostępny jest na stronie 5

49 Kryteria administracyjności

50 1. Spójność i kompletność zapisów
Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki - Czy wniosek jest spójny i kompletny w odniesieniu do dokonanej oceny w zakresie kryteriów jakości oraz został sporządzony zgodnie z obowiązującym Regulaminem konkursu? Zapisy we wniosku muszą być spójne. Opis zadań musi mieć przełożenie na wykazane koszty, wskaźniki oraz grupę docelową. Muszą zostać przedstawione wszystkie niezbędne informacje, które pozwolą prawidłowo ocenić wniosek. Nie mogą pojawiać się rozbieżne informacje. Kompletność wniosku rozumiana jest jako prawidłowe wypełnienie wymaganych pól oraz przedstawienia niezbędnych (zgodnych z obowiązującym Regulaminem konkursu oraz Instrukcją wypełniania wniosku…) w danej części wniosku informacji.

51 2. Zgodność z kwalifikowalnością wydatków
Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki - Czy wydatki w projekcie są zgodne z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków… oraz z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze rynku pracy…? - Czy planowane wydatki są uzasadnione, niezbędne, racjonalne i adekwatne do zakresu merytorycznego projektu w tym opisu grupy docelowej i planowanego wsparcia? - Czy wydatki założone w projekcie są zgodne z katalogiem wydatków, limitami oraz zasadami kwalifikowalności określonymi w Regulaminie konkursu (jeśli dotyczy)? - Czy poziom wydatków w ramach cross financingu oraz środków trwałych jest zgodny z poziomem tych wydatków wskazanym w Regulaminie konkursu? Projekt musi zachowywać zgodność z: Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata ; Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze rynku pracy na lata 2014 – 2020 z dnia r.; Zestawieniem standardu i cen rynkowych wybranych wydatków i usług typowych dla konkursu nr: RPZP IP K29/17, w ramach Działania 6.5 (załącznik 7.14 do Regulaminu). Projekt musi zachowywać poziom wydatków w ramach określonych limitów: cross-financingu maksymalnie na poziomie 10 % wartości projektu; środków trwałych maksymalnie na poziomie 10 % wartości projektu. Wydatki należy zaplanować w sposób celowy, oszczędny, rzetelny i czasowo uzasadniony. Niezbędna metodologia kosztu – sposób wyliczenia kwoty kosztu w karcie wydatku.

52 Cross-financing i środki trwałe
Maksymalny poziom wydatków w ramach cross-financingu wynosi do 10% całkowitych wydatków kwalifikowalnych; Cross-financing obejmuje wyłącznie: zakup nieruchomości, zakup infrastruktury nieprzenośnej oraz dostosowywanie budynków i adaptację pomieszczeń; Wydatki objęte cross-financingiem objęte są warunkiem zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat; Koszt zaplanowanych do poniesienia w projekcie wydatków na środki trwałe nie może przekraczać 10% wartości projektu; Zakup środków trwałych, za wyjątkiem zakupu nieruchomości, infrastruktury i środków trwałych przeznaczonych na dostosowanie lub adaptację budynków i pomieszczeń, nie stanowi wydatku w ramach cross‐financingu; Środki trwałe to np. komputery, urządzenia biurowe, tablice multimedialne, sprzęty rehabilitacyjne itp., których wartość jednostkowa (zgodnie z obowiązującymi Wytycznymi kwalifikowalności…) jest równa i wyższa niż 3500 zł netto.

53 3. Intensywność wsparcia Pytania z listy sprawdzającej
Wskazówki - Czy wnioskowana kwota i poziom wsparcia są zgodne z zapisami Regulaminu Konkursu? Maksymalny % poziomu dofinansowania UE nie może wynieść więcej niż 85% wydatków kwalifikowalnych w projekcie. W ramach Działania przewidziano dofinansowanie z budżetu państwa w wysokości 10 %. Pozostałe (minimum) 5% wydatków kwalifikowalnych musi stanowić wkład własny Wnioskodawcy, który jednak może zostać przez niego wniesiony ze środków publicznych (JST, PFRON), co musi zostać odpowiednio oznaczone w polu G7 wniosku.

54 Wkład własny Wkładem własnym są środki finansowe lub wkład niepieniężny zabezpieczone przez wnioskodawcę, które zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków kwalifikowalnych projektu i nie zostaną przekazane wnioskodawcy w postaci dofinansowania; Wysokość wkładu własnego w konkursie nr RPZP IP K29/17 wynosi: minimum 5% wartości projektu; Wnioskodawca sam określa formę wniesienia wkładu własnego; Wkład własny może pochodzić ze środków prywatnych przedsiębiorców (w zakresie ich partycypacji w kosztach udziału w usłudze); Istnieje możliwość wniesienia wkładu niepieniężnego na rzecz projektu - wydatki poniesione na wycenę wkładu niepieniężnego są kwalifikowalne.

55 Pytania z listy sprawdzającej
Oczywiste omyłki Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Czy wniosek zawiera oczywiste omyłki (określone we właściwym Regulaminie konkursu)? Oczywiste omyłki należy czytać w rozumieniu art. 43 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020; Poprawa wniosku o dofinansowanie w zakresie oczywistych omyłek dopuszczalna jest co do zasady jednokrotnie i odbywa się na wezwanie IOK. Dopuszcza się możliwość ponownego wezwania Wnioskodawcy do poprawy/uzupełnienia wniosku jeżeli zmiany nie zostały wprowadzone kompleksowo i nie zapewniają spójności jego zapisów. Nie oznacza możliwości negocjowania zapisów projektu! Termin na skorygowanie oczywistych pomyłek to 7 dni od dnia otrzymania wezwania. Poprawienie we wniosku o dofinansowanie oczywistej omyłki nie może prowadzić do jego istotnej modyfikacji.

56 Stanowisko to nie negocjacje!
Podczas wnoszenia przez Wnioskodawców ewentualnych poprawek do projektu, szczególnie istotny jest fakt, że przekazane przez Instytucję Pośredniczącą (WUP w Szczecinie) stanowisko to nie negocjacje. Oznacza to, że Wnioskodawca musi uwzględnić wszystkie uwagi i zalecenia przekazane przez IP i nie może wnosić do nich żadnych swoich uwag bądź zmian. Ponowna weryfikacja wniosku rozpatrywana jest w tym zakresie zero-jedynkowo, a więc sprawdzane są wszystkie pozycje wskazane Wnioskodawcy do poprawy i muszą one odpowiadać w 100% zaleceniom przekazanym w stanowisku. Wnioskodawcy przysługuje prawo do, co do zasady, jednokrotnej poprawy/uzupełnienia złożonej dokumentacji. Dopuszcza się możliwość ponownego wezwania wnioskodawcy do poprawy/uzupełnienia wniosku jeżeli zmiany nie zostały wprowadzone kompleksowo i nie zapewniają spójności jego zapisów. UWAGA! Możliwość skierowania do powtórnej korekty/ uzupełnienia nie oznacza możliwości negocjowania zapisów projektu.

57 Wytyczne do realizacji projektów

58 Koncepcja uniwersalnego projektowania
Uniwersalne projektowanie to projektowanie produktów, środowiska, programów i usług w taki sposób, by były użyteczne dla wszystkich, w możliwie największym stopniu, bez potrzeby późniejszej adaptacji lub specjalistycznego projektowania. Projekt zakłada dostępność dla jak najszerszego grona odbiorców, w szczególności osób z niepełnosprawnościami. Wnioskodawca zobowiązany jest do stosowania zasady uniwersalnego projektowania, tj.: wszystkie produkty projektów realizowanych ze środków EFS (produkty, towary, usługi, infrastruktura) są dostępne dla wszystkich osób, w tym również dostosowane do zidentyfikowanych potrzeb osób z niepełnosprawnościami . Oznacza to, że np. Wnioskodawca przygotowując wsparcie musi zapewnić miejsce, w którym odbywają się szkolenia/spotkania w taki sposób, by możliwy był udział również osób o indywidualnych potrzebach; przygotowując materiały szkoleniowe należy sporządzić je w taki sposób, by informacje byłe czytelne, wygodne w użytkowania bez wysiłku, proste i intuicyjne w użytkowaniu oraz użyteczne dla osób o różnej sprawności. Zasady te winny być stosowane do wszystkich produktów i usług wytworzonych i świadczonych w ramach projektu.

59 Mechanizm racjonalnych usprawnień
Koszt racjonalnych usprawnień to wydatki pojawiające się podczas realizacji projektu związane z koniecznością wsparcia w projekcie uczestnika ze specjalnymi potrzebami, nieprzewidziane wcześniej w budżecie projektu. Należy je odróżnić od związków z uczestnictwem w  projekcie osób z niepełnosprawnościami, przewidzianych w projekcie o dofinansowanie. Te nie stanowią mechanizmu racjonalnych usprawnień, ale wsparcie na zasadzie uniwersalnego projektowania.

60 Najczęściej popełniane błędy merytoryczne
Brak informacji o planowanych środkach zaradczych w przypadku potencjalnych problemów z rekrutacją uczestników projektu; Brak ujęcia w formach wsparcia dwóch obligatoryjnych elementów pomocy wskazanych w typie operacji 2a); Brak zapisów potwierdzających posiadanie przez Wnioskodawcę wpisu do Rejestru Agencji Zatrudnienia, przy jednoczesnym zaplanowaniu samodzielnego prowadzenia na rzecz uczestników projektu poradnictwa zawodowego/pośrednictwa pracy; Brak metodologii wyliczenia kosztów szkoleń otwartych, tj. nieoznaczonych z nazwy; Brak zapisów, z których wynika, że szkolenia zawodowe będą odpowiadać na potrzeby zgłaszane przez przedsiębiorców na pracowników o określonych kwalifikacjach zawodowych;

61 Najczęściej popełniane błędy merytoryczne
Brak wskazania tematyki szkoleń w treści wniosku o dofinansowanie; Określenie niewłaściwej kwoty stypendium szkoleniowego i / lub stażowego. Zgodnie z Regulaminem konkursu kwota stypendium jest równa 120% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z uwzględnieniem waloryzacji, o której mowa w art. 72 ust. 6 ww. ustawy. UWAGA: należy pamiętać, że jeżeli kwota stypendium jest równa np. 997,40 PLN to jest to kwota, którą należy w całości wypłacić uczestnikowi projektu bez pomniejszania kwoty o składki na ubezpieczenie ZUS. Składki ZUS mogą być kwalifikowalne w projekcie, ale nie mieszczą się ww. określonej wartości. Zaplanowanie kosztów opieki nad dzieckiem / osobą zależną w kwocie wyższej niż połowa zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz zaplanowanie godzinowej stawki powyższych wydatków w kwocie niższej od minimalnej stawki godzinowej określonej ustawowo na poziomie 13,00 PLN / h;

62 Najczęściej popełniane błędy merytoryczne
Zaplanowanie wsparcia w postaci szkoleń w zawodach, które nie są zawodami deficytowymi; brak zgodności pomiędzy analizą zawartą we wniosku, a tematyką szkoleń zaplanowanych do wsparcia; Wybranie opcji „Zadanie ogólne” w części G.1.1 Planowane zadania w ramach kosztów bezpośrednich i ich charakterystyka w polu Główny wskaźnik projektu, dla osiągnięcia którego realizowane jest zadanie; Brak wybrania wskaźnika Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu oraz Liczba osób, które nabyły kompetencje po opuszczeniu programu, przy jednoczesnym zaplanowaniu szkoleń dla uczestników projektu; Rozbieżność pomiędzy liczbą osób w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy objętych wsparciem wskazaną w treści wniosku o dofinansowanie, a liczbą osób w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy przedstawioną we wskaźnikach; Błędne (niezgodne ze Wspólną Listą Wskaźników Kluczowych ) określenie czasu pomiaru wskaźników (wskaźniki rezultatu bezpośredniego należy mierzyć do 4 tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie);

63 Najczęściej popełniane błędy merytoryczne
Brak wszystkich, adekwatnych do zaplanowanego wsparcia wskaźników, np. Wnioskodawca w treści wniosku o dofinansowanie wskazał, że obejmie wsparciem osoby w wieku 50 lat i więcej, lecz nie określił wskaźnika produktu Liczba osób w wieku 50 lat i więcej objętych wsparciem w programie; Rozbieżność w wartości wskaźnika Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu w polu E.2 Wskaźniki rezultatu i E.3 Główne wskaźniki projektu; Brak wskaźników horyzontalnych; Wskazanie w treści wniosku o dofinansowanie danego zadania/części zadania, jako „zadanie zlecone” przy jednoczesnym nie wybraniu właściwej opcji w części G.1.2. Planowane wydatki w ramach kosztów bezpośrednich projektu i ich charakterystyka w polu Zadanie zlecone;

64 Najczęściej popełniane błędy merytoryczne
Ujęcie w kosztach bezpośrednich wydatków związanych z wynajmem sal przeznaczonych na cele rekrutacyjne; Zaplanowanie rozliczania wydatków metodą uproszczoną w budżecie przekraczającym wyrażoną w PLN równowartość ,00 EUR; Zaplanowanie zatrudnienia trenera / doradcy zawodowego / psychologa bez uwzględnienia wymagań dot. ich doświadczenia zawodowego wskazanych w dokumencie Zestawienie standardu i wysokości cen rynkowych wybranych wydatków i usług dla konkursu ogłaszanego w ramach działania 6.5 RPO WZ , co powoduje uznanie kosztów zatrudnienia powyższych osób za niekwalifikowalne; Zakwalifikowanie wkładu własnego w postaci wynagrodzeń personelu projektu jako wkładu niepieniężnego; Błędne określenie wkładu własnego ponoszonego w ramach kosztów pośrednich jako wkład niepieniężny;

65 Najczęściej popełniane błędy merytoryczne
Określenie wkładu własnego na poziomie poniżej 5%, np. na poziomie 4, %, co jest niezgodne z Regulaminem konkursu; Brak zapisów potwierdzających realizację zasady zrównoważonego rozwoju; Złożenie w części I. Deklaracja Wnioskodawcy – oświadczenia oświadczeń dot. Partnera podczas gdy Partner nie występuje w danym wniosku o dofinansowanie.

66 UWAGA: Ocena poniższych kryteriów:
Zgodność wsparcia nr 5 w zakresie deklaracji zapewnienia wsparcia w postaci trenera pracy w przypadku zdiagnozowania takiej potrzeby u osoby z niepełnosprawnością, a w przypadku braku możliwości zdiagnozowania takich potrzeb na etapie konstruowania założeń projektu deklaracji zapewnienia takiego wsparcia w razie wystąpienia takiej potrzeby; Zgodność z typem projektu w zakresie zapewnienia realizacji usług szkoleniowych przez instytucje posiadające wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych (RIS) prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy właściwy ze względu na siedzibę instytucji szkoleniowej; Zgodność prawna w zakresie deklaracji zapewnienia, że usługi prowadzone na rzecz uczestników projektu w formie poradnictwa zawodowego i pośrednictwa pracy będą prowadzone przez agencję zatrudnienia wpisane do Rejestru Podmiotów Prowadzących Agencje Zatrudnienia (KRAZ); będzie dokonywana na podstawie oświadczeń w części I. Deklaracja Wnioskodawcy – oświadczenia wniosku o dofinansowanie.

67 Informacja i promocja

68 Informacja i promocja Wytyczne Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie informacji i promocji programów operacyjnych polityki spójności na lata  ; Strategia komunikacji polityki spójności na lata ; Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności w zakresie informacji i promocji; Księga identyfikacji wizualnej znaku marki Fundusze Europejskie i znaków programów polityki spójności na lata ; Strategia Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego

69 Obowiązki informacyjne
Beneficjent w zakresie informacji musi co najmniej: oznaczać znakiem Unii Europejskiej i znakiem Funduszy Europejskich: wszystkie działania informacyjne i promocyjne; wszystkie dokumenty związane z realizacją projektu, które podaje do wiadomości publicznej; dokumenty i materiały dla osób i podmiotów uczestniczących w projekcie; wydarzenia związane z projektem (np. odpowiednio oznaczać konferencje, szkolenia, targi itp.); umieścić plakat (lub tablicę informacyjną i/lub pamiątkową) w miejscu realizacji projektu; umieścić opis projektu na stronie internetowej (jeśli taką posiada); dokumentować działania.

70 Jak oznaczyć miejsce projektu?
Plakat o wielkości minimum A3 musi zostać wyeksponowany w widocznym miejscu w trakcie realizacji projektu. Można go zdjąć dopiero po zakończeniu projektu (to znaczy po jego rozliczeniu).

71 Aktualne nabory na www.wup.pl/rpo

72 Dodatkowych informacji na temat konkursu udzielają:
Biuro Informacji i Promocji EFS w Koszalinie ul. Słowiańska 15 a Koszalin tel /26 Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego

73 Budżet w LSI2014

74

75

76

77

78

79

80 Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie
Dziękuję za uwagę Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie ul. A. Mickiewicza 41 Szczecin tel  100 fax  103


Pobierz ppt "SPOTKANIE INFORMACYJNE"

Podobne prezentacje


Reklamy Google