Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Materiał opracowany przez Lokalną Grupę Działania „Trakt Piastów”. Instytucja Zarządzającą PROW Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. „Europejski.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Materiał opracowany przez Lokalną Grupę Działania „Trakt Piastów”. Instytucja Zarządzającą PROW Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. „Europejski."— Zapis prezentacji:

1 Materiał opracowany przez Lokalną Grupę Działania „Trakt Piastów”. Instytucja Zarządzającą PROW 2014-2020 - Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Europa inwestująca w obszary wiejskie”. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020. 1 SPOTKANIA INFORMACYJNO-KONSULTACYJNE O MOŻLIWOŚCIACH WSPARCIA NA ROZWÓJ DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ dla obszaru gmin: CZERWONAK, GNIEZNO, KLESZCZEWO, KŁECKO, KOSTRZYN, ŁUBOWO, MIELESZYN, POBIEDZISKA, SWARZĘDZ. www.lgdtraktpiastow.pl v. 14 września 2016

2 2 Obszar LGD „Trakt Piastów” obejmuje 9 gmin - ponad 140 tys. mieszkańców

3 BUDŻET- środki finansowe PROW na realizację LSR Umowa o warunkach i sposobie realizacji Strategii Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez społeczność NR 00020-6933-UM1510003/15 z dnia 17.05.2016 r. 3.250.000 euro, w tym 2 067 975 euro z EFRROW 13 000 000 zł, w tym 8 271 900 zł z EFRROW (kurs 4zł) Realizacja operacji w ramach LSR 65.000 euro 260 000 zł (kurs 4zł) Wdrażanie projektów współpracy 662.500 euro 2 650 000 zł (kurs 4zł) Funkcjonowanie LGD 3

4 4

5 Harmonogram planowanych naborów wniosków o udzielenie wsparcia na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. 5 Poddziałanie: „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” Rok naboru L.p.Zakres tematyczny PółroczePlanowana alokacja 2016 1. Budowa lub przebudowa infrastruktury rekreacyjnej lub turystycznej lub kulturalnej II1 600 000 zł 2.Podejmowanie działalności gospodarczej II1 000 000 zł 3. Tworzenie działalności gospodarczej związanej z opieką nad małym dzieckiem i osobami starszymi II500 000 zł 2017 1. Budowa lub przebudowa infrastruktury rekreacyjnej lub turystycznej lub kulturalnej I3 800 000 zł 2.Rozwijanie działalności gospodarczej I3 000 000 zł 3.Integracja I200 000 zł 2018 1.Rozwijanie działalności gospodarczej I1 000 000 zł 2019 1.Rozwijanie działalności gospodarczej I500 000 zł 2.Podejmowanie działalności gospodarczej II450 000 zł 3.Dziedzictwo lokalne II300 000 zł 4.Integracja II100 000 zł 2021 1.Ochrona środowiska II100 000 zł 2.Rozwijanie działalności gospodarczej II100 000 zł 2022 1.Informowanie o obszarze I350 000 zł

6 WYSOKOŚĆ WSPARCIA W LGD limit pomocy na jednego beneficjenta w całym okresie realizacji PROW wynosi 300 tys. refundacja kosztów kwalifikowalnych 50%, w przypadku przedsięwzięcia „Rozwój działalności gospodarczej”, lecz nie więcej niż 300 tys. zł. 6

7 Pozostałe warunki 1) podmiot ubiegający się o jej przyznanie w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy wykonywał łącznie co najmniej przez 365 dni działalność gospodarczą, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, oraz nadal wykonuje tę działalność, 2) operacja zakłada: a) utworzenie co najmniej jednego miejsca pracy w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne i jest to uzasadnione zakresem realizacji operacji, a osoba, dla której zostanie utworzone to miejsce pracy, zostanie zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub spółdzielczej umowy o pracę, b) utrzymanie miejsc pracy, w tym miejsc pracy, które zostaną utworzone w ramach realizacji operacji, do dnia, w którym upłyną 3 lata od dnia wypłaty płatności końcowej; 3) podmiotowi ubiegającemu się o jej przyznanie nie została dotychczas przyznana pomoc na operację w zakresie podejmowania działalności gospodarczej albo upłynęło co najmniej 2 lata od dnia przyznania temu podmiotowi pomocy na operację w zakresie podejmowania działalności gospodarczej; 4) podmiotowi ubiegającemu się o jej przyznanie nie została dotychczas przyznana pomoc na operację w zakresie inkubatorów przetwórstwa lub wsparcia na przystępowanie do systemów jakości – w przypadku ubiegania się o przyznanie tej pomocy przez podmiot, który wykonuje działalność gospodarczą sklasyfikowaną w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) jako produkcja artykułów spożywczych lub produkcja napojów. 7

8 Pomoc nie przysługuje Działalność gospodarcza będąca przedmiotem tej operacji jest sklasyfikowana jako: 1) działalność usługowa wspomagająca rolnictwo i następująca po zbiorach; 2) górnictwo i wydobywanie; 3) działalność usługowa wspomagająca górnictwo i wydobywanie; 4) przetwarzanie i konserwowanie ryb, skorupiaków i mięczaków; 5) wytwarzanie i przetwarzanie koksu i produktów rafinacji ropy naftowej; 6) produkcja chemikaliów oraz wyrobów chemicznych; 7) produkcja podstawowych substancji farmaceutycznych oraz leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych; 8) produkcja metali; 9) produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep oraz motocykli; 10) transport lotniczy i kolejowy; 11) gospodarka magazynowa. 8

9 Informacje ogólne Koszty kwalifikowalne zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 sierpnia 2016 r. (podejmowanie i rozwój działalności gospodarczej) 1. Koszty ogólne, o których mowa w art. 45 ust. 2 lit. c rozporządzenia nr 1305/2013, takich jak honoraria architektów, inżynierów, opłaty za konsultacje, opłaty za doradztwo w zakresie zrównoważenia środowiskowego i gospodarczego, w tym studia wykonalności związane z wydatkami: a) kosztów budowy, nabycia, włącznie z leasingiem, lub modernizacji nieruchomości; b) kosztów zakupu lub leasingu nowych maszyn i wyposażenia do wartości rynkowej majątku, 9

10 Informacje ogólne Koszty kwalifikowalne c.d. 2) zakupu robót budowlanych lub usług, 3) zakupu lub rozwoju oprogramowania komputerowego oraz zakupu patentów, licencji lub wynagrodzeń za przeniesienie autorskich praw majątkowych lub znaków towarowych, 4) najmu lub dzierżawy maszyn, wyposażenia lub nieruchomości, 10

11 Informacje ogólne Koszty kwalifikowalne c.d. 5) zakupu nowych maszyn lub wyposażenia, a w przypadku operacji w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 5 – również używanych maszyn lub wyposażenia, stanowiących eksponaty, 6) zakupu środków transportu, z wyłączeniem zakupu samochodów osobowych przeznaczonych do przewozu mniej niż 8 osób łącznie z kierowcą, 7) zakupu rzeczy innych niż wymienione w pkt 5 i 6, w tym materiałów, 11

12 12 8) wynagrodzenia i innych świadczeń, o których mowa w Kodeksie pracy, związanych z pracą pracowników beneficjenta, a także inne koszty ponoszone przez beneficjenta na podstawie odrębnych przepisów w związku z zatrudnieniem tych pracowników – w przypadku operacji w zakresie inkubatorów przetwórstwa lokalnego i wspierania współpracy między podmiotami wykonującymi działalność gospodarczą na obszarze wiejskim objętym LSR 9) podatku od towarów i usług (VAT), zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013 – które są uzasadnione zakresem operacji, niezbędne do osiągnięcia jej celu oraz racjonalne. Koszty zakupu środków transportu – w wysokości nieprzekraczającej 30% pozostałych kosztów kwalifikowalnych operacji, pomniejszonych o koszty ogólne. Informacje ogólne

13 ROZWIJANIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ 1. Wniosek o przyznanie pomocy - wersja 2z 2. Biznesplan - wersja 2z 3. Oświadczenie 4. Umowa o przyznaniu pomocy 5. Wniosek o płatność - wersja 2z 6. Wyliczanie momentu bazowego - wersja 2z Załącznik - wskaźniki procentowe do obliczenia wartości kar administracyjnych za naruszenie zasad konkurencyjności wydatków w ramach PROW 2014-2020 Załącznik - wykaz działek ewidencyjnych 13

14 ZŁOŻENIE WNIOSKU podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy składa wniosek bezpośrednio (osobiście albo przez pełnomocnika ) w miejscu i w terminie wskazanym w Ogłoszeniu o naborze wniosków o udzielenie wsparcia, złożenie wniosku w LGD potwierdza się na jego kopii pieczęcią LGD, datą złożenia oraz podpisem osoby przyjmującej wniosek, można złożyć tylko jeden wniosek dotyczący tej samej operacji, wnioski, które nie podlegają w LGD ocenie zgodności z LSR oraz kryteriami wybory oraz wnioski niewybrane przez LGD do finansowania nie są przekazywane do UM. 14

15 ZŁOŻENIE WNIOSKU – ROZWÓJ DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ 15 LGD UMWW Złożenie wniosku o przyznanie pomocy Wniosek o płatność I etap operacji Po zakończeniu realizacji całości operacji Wniosek o płatność II etapy operacji - po zakończeniu I etapu, - po zakończeniu II etapu (nie później niż w terminie 2 lat od dnia zawarcia umowy i nie później niż w dniu 31 grudnia 2022 r.) Podpisanie umowy lub

16 PROCEDURA WYBORU OPERACJI Rada jest organem decyzyjnym w zakresie kierowania rozwojem lokalnym. Do uprawnień Rady należy: ocena i wybór wniosków, rozpatrywanie protestów, monitorowanie poziomu osiągania wskaźników LSR, wnioskowanie do Zarządu o zmianę procedur, w tym kryteriów wyboru operacji, jeżeli wymagają usprawnienia lub uaktualnienia, w związku z zagrożeniem nieosiągnięcia celów LSR. Szczegóły postępowania w sprawie wyboru wniosków regulują procedury, stanowiące załącznik do Regulaminu Rady. 16

17 ROZPATRZENIE WNIOSKU PRZEZ UMWW Zarządu Województwa rozpatruje Wniosek o przyznanie pomocy w terminie 3 miesięcy od dnia przekazania przez LGD. 1. ZW wzywa podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy do zawarcia umowy – w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o przyznanie pomocy; 2. ZW informuje podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy o odmowie przyznania pomocy – w przypadku, gdy nie są spełnione warunki przyznania pomocy 17

18 ZOBOWIĄZANIA BENEFICJENTA 18

19 ZOBOWIĄZANIA BENEFICJENTA Beneficjent zobowiązuje się do spełnienia warunków określonych w Programie, przepisach ustawy, rozporządzenia oraz realizacji operacji zgodnie z postanowieniami podpisanej umowy, a w szczególności do: 1. Poniesienia kosztów kwalifikowalnych, stanowiących podstawę wyliczenia przysługującej Beneficjentowi pomocy od dnia w którym została zawarta umowa, a w przypadku kosztów ogólnych od dnia 1 stycznia 2014 r. - w formie rozliczenia pieniężnego, a w przypadku transakcji której wartość, bez względu na liczbę wynikającej z niej płatności przekracza 1 tys. złotych – w formie rozliczenia bezgotówkowego; 2. niefinansowania operacji z innych środków publicznych zgodnie z warunkami przyznania pomocy; 3. realizacji operacji, zgodnie z biznesplanem, stanowiącym załącznik nr 1 do umowy; 4. osiągnięcia co najmniej 30% zakładanego w biznesplanie, ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług do dnia, w którym upłynie rok od dnia wypłaty płatności końcowej; 19

20 ZOBOWIĄZANIA BENEFICJENTA c.d. Utworzenia, najpóźniej do dnia złożenia wniosku o płatność końcową, w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne miejsc pracy w odniesieniu do momentu bazowego oraz ponoszenia kosztów zatrudnienia pracownika(ów), w odniesieniu do miejsc(a) pracy, 20

21 ZOBOWIĄZANIA BENEFICJENTA c.d. W trakcie realizacji operacji oraz przez okres 3 lat liczony od dnia wypłaty przez Agencję płatności końcowej: a) nieprzenoszenia prawa własności lub posiadania nabytych dóbr, wybudowanych, przebudowanych, wyremontowanych w połączeniu z modernizacją budynków lub budowli, na które została przyznana i wypłacona pomoc, oraz ich wykorzystywania w sposób zgodny z przeznaczeniem i celami operacji, b) zapewnienia trwałości operacji zgodnie z art. 71 rozporządzenia nr 1303/2013, c) udostępniania uprawnionym podmiotom dokonywania kontroli i wizyt w miejscu realizacji operacji, dokonywania audytów i kontroli dokumentów związanych z realizacją operacji, udostępnienia informacji niezbędnych do monitorowania i ewaluacji Programu; 21

22 ZOBOWIĄZANIA BENEFICJENTA c.d. dokumentowania zrealizowania operacji lub jej części oraz przechowywania całości dokumentacji związanej z przyznaną pomocą, niezwłocznego informowania Zarządu Województwa o planowanych albo zaistniałych zdarzeniach związanych ze zmianą sytuacji faktycznej lub prawnej, mogących mieć wpływ na realizację operacji zgodnie z postanowieniami umowy, wypłatę pomocy lub spełnienie wymagań określonych w Programie i aktach prawnych wymienionych w § 1, prowadzenia działalności związanej z przyznaną pomocą, której służyła realizacja operacji, lub której prowadzenie stanowiło warunek przyznania pomocy, bez zmiany sposobu lub miejsca jej prowadzenia i z wykorzystaniem zrealizowanego zakresu rzeczowego operacji, 22

23 23 ponoszenia wszystkich kosztów kwalifikowalnych operacji z zachowaniem zasad równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych, a w przypadku gdy przepisy ustawy pzp nie będą miały zastosowania, a wartość danego zadania ujętego w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji przekracza 20000 złotych netto, przeprowadzenia postępowania ofertowego i ponoszenia wszystkich kosztów kwalifikowalnych operacji zgodnie z zasadami określonymi w załączniku nr 3 do umowy, Prowadzenia oddzielnego systemu rachunkowości albo korzystania z odpowiedniego kodu rachunkowego, o których mowa w art. 66 ust. 1 lit. c pkt i rozporządzenia nr 1305/2013, dla wszystkich transakcji związanych z realizacją operacji, w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych; ZOBOWIĄZANIA BENEFICJENTA c.d.

24 24 osiągnięcia celu operacji oraz wskaźników jego realizacji, nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność końcową; złożenia w Zarządzie Województwa informacji monitorującej z realizacji biznesplanu, zgodnie ze wzorem dostępnym na stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego, z zachowaniem terminu do końca kwartału, następującego po pierwszym roku, liczonym od dna wypłaty przez Agencję drugiej transzy pomocy; informowania i rozpowszechniania informacji o pomocy otrzymanej z EFRROW, ZOBOWIĄZANIA BENEFICJENTA c.d.

25 25 ZOBOWIĄZANIA BENEFICJENTA c.d. niezwłocznego poinformowania Zarządu Województwa o prawomocnym orzeczeniu sądu o zakazie dostępu do środków publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 ustawy o finansach publicznych;

26 ŚRODKI FINANSOWE PRZYZNANE NA ROZWÓJ DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ Pomoc będzie przekazana: 1. jednorazowo lub, 2. w dwóch płatnościach: płatność pośrednia poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji, płatność końcowa poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji. 26

27 ŚRODKI FINANSOWE PRZYZNANE NA ROZWÓJ DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ Beneficjent składa w Urzędzie Marszałkowskim wniosek o płatność wraz z dokumentami w następujących terminach: 1) w przypadku realizacji operacji w jednym etapie - po zakończeniu realizacji całości operacji, 2) w przypadku realizacji operacji w dwóch etapach: a) po zakończeniu realizacji pierwszego etapu operacji b) b) po zakończeniu realizacji drugiego etapu operacji jednak nie później niż w terminie 2 lat od dnia zawarcia umowy i nie później niż w dniu 31 grudnia 2022 r. 27

28 ŚRODKI FINANSOWE PRZYZNANE NA ROZWÓJ DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ Beneficjentowi mogą zostać wypłacone środki finansowe tytułem zaliczki, na realizację operacji, w wysokości nie więcej jednak niż 50% przyznanej Beneficjentowi umową kwoty pomocy w części dotyczącej inwestycji. Warunkiem wypłaty kolejnej transzy zaliczki, jest rozliczenie nie mniej niż 60% dotychczas otrzymanej kwoty zaliczki. Kwota wyprzedzającego finansowania operacji nie może przekraczać 36,37% kwoty pomocy. 28

29 Informacje ogólne Dla każdej transzy pomocy należy złożyć oddzielny wniosek (wniosek o płatność pierwszej transzy pomocy/wniosek o płatność drugiej transzy pomocy). Dane finansowe podawane we wniosku, w tym w rzeczowym wykonaniu biznesplanu wyrażone są w złotych. 29

30 Nabór wniosków (14 dni) Ocena i wybór wniosków (do 45 dni) Podpisanie umowy (do 3 miesięcy od przekazania wniosków do UMWW) Realizacja operacji (do 3 lat od podpisania umowy)

31 1.2.2 KRYTERIA WYBORU OPERACJI Rozwój działalności gospodarczej 31

32 32 Lokalne kryteria oceny operacjiDefinicja Operacja dotyczy rozwoju usług lokalnych TAK – 5 pkt NIE – 0 Zgodność z analizą SWOT. Brak podmiotów świadczących usługi lokalne. Operacja przyczyni się do wzrostu funkcji rekreacyjnych obszaru. TAK – 3 pkt. NIE – 0 pkt. Preferuje się operacje skierowane na rozwój funkcji rekreacyjnych obszaru. Kryterium mierzalne i adekwatne do diagnozy. Obszar atrakcyjny rekreacyjnie wymagający rozbudowy bazy rekreacyjnej. Rekreacja rozumiana jest, jako forma działania w czasie wolnym dla odpoczynku, rozrywki i rozwoju własnej osobowości. 1.2.2 Rozwój działalności gospodarczej

33 33 Operacja jest innowacyjna: TAK – 5 pkt NIE – 0 pkt Tzn. wprowadza na terenie gminy, w której zaplanowano operację: - nowy lub znacząco ulepszony produkt obejmujący znaczące ulepszenia parametrów technicznych, komponentów, materiałów lub funkcjonalności, - nową metodę marketingową obejmującą znaczące zmiany w wyglądzie produktu, jego opakowaniu, pozycjonowaniu, promocji, polityce cenowej lub modelu biznesowym, - nowy proces w metodach wytwarzania wyrobów lub metodach świadczenia usług, a także w sposobach docierania z produktem do odbiorców, - nową metodę organizacji w biznesowych praktykach przedsiębiorstwa, organizacji miejsca pracy lub też w relacjach zewnętrznych Czy efektem realizacji operacji będzie utworzenie więcej niż jednego miejsca pracy? TAK – 2 pkt. NIE – 0 pkt Kryterium umożliwiające osiąganie celów i wskaźników LSR.

34 34 Lokalne kryteria oceny operacjiDefinicja Realizacja operacji ma wpływ na sytuację grupy defaworyzowanej na obszarze. TAK – 1 pkt. NIE – 0 pkt. Preferowane będą operacje mające wpływ na sytuacje grupy defaworyzowanej - kobiety. Przez wpływ rozumiemy stworzenie dodatkowo poprzez realizację operacji warunków ułatwiających pracownicom świadczenie pracy – np. zapewnienie opieki dzieciom pracowników. Kryterium adekwatne do diagnozy. Grupa wymaga wsparcia, kobiety mają większe problemy na rynku pracy.

35 35 Projekt nie ma charakteru wyłącznie budowlanego TAK – 2 pkt. NIE – 0 pkt. Preferuje się projekty niemające charakteru budowlanego, niewymagające pozwolenia budowę, ze względu na trudności proceduralne związane z realizacją projektu i potencjalnie długi czas realizacji projektu. Czy jest to jedyna operacja złożona w ramach naboru TAK – 3 pkt. NIE – 0 pkt. Preferuje się wnioskodawców, którzy nie zostali dotychczas wybrani przez LGD (w ramach PROW 2014-2020), w celu poszerzenia kręgu beneficjentów.

36 36 Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, o rozwój, której ubiega się w przedmiotowym wniosku, min. 24 m-e. TAK – 5 NIE - 0 Preferuje się wspieranie wnioskodawców o ugruntowanej sytuacji, doświadczonych w prowadzonej działalności. Uprawdopodabnia to prawidłową realizację wniosku. Operacja jest realizowana w partnerstwie z innymi podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą TAK – 2 NIE – 0 Premiuje się sieciowanie podmiotów gospodarczych i tworzenie kompleksowych usług. Maksymalna liczba punktów - 28 Minimalna wymagana liczba punktów - 14

37 Dziękuję za uwagę 37

38 Materiał opracowany przez Lokalną Grupę Działania „Trakt Piastów”. Instytucja Zarządzającą PROW 2014-2020 - Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Europa inwestująca w obszary wiejskie”. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach działanie 19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020. 38


Pobierz ppt "Materiał opracowany przez Lokalną Grupę Działania „Trakt Piastów”. Instytucja Zarządzającą PROW Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. „Europejski."

Podobne prezentacje


Reklamy Google