Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJulian Cichoń Został zmieniony 8 lat temu
1
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania W Bielsku-Białej Kierunek informatyka Specjalność : Systemy informatyczne Praca dyplomowa inżynierska : System komputerowy do badania algorytmu pszczelego na przykładzie problemu komiwojażera z pobieraniem i dostarczaniem towaru Wydział informatyki Dyplomant : Kocemba Kamil Promotor : prof. nadzw. dr hab. inż. Konrad Wala Bielsko-Biała, 2011
2
Geneza pracy Cel pracy Teza pracy Celem niniejszego dzieła informatycznego było zaprojektowanie systemu komputerowego, który będzie potrafił zbadać użyteczności i zachowania algorytmu pszczelego na podanym problemie TSPPD. Zaprojektowany system komputerowy jest skutecznym rozwiązaniem problemu komiwojażera za pomocą algorytmu pszczelego i może być przydatny w praktycznych zastosowaniach w technice, transporcie itp.
3
Oprogramowanie i technologie użyte do budowy systemu komputerowego Program został zaimplementowany w języku C++, popularnym, uniwersalnym języku obiektowym,który jest idealnym narzędziem do rozwiązywania tego typu problemów. Podczas realizacji wewnętrznych elementów aplikacji nie wykorzystywano specjalnych bibliotek poza biblioteką standardową, włączając w to niektóre szablony ze STL czyli standardowej biblioteki szablonów(z ang. Standard Template Library) Do warstwy prezentacji natomiast wykorzystano bibliotekę QT w jednej z nowszych wersji. Jest to bardzo rozbudowana biblioteka, szeroko stosowana w przemyśle, której głównym zadaniem jest ułatwienie programiście generowania nowoczesnych, schludnych interfejsów użytkownika. Program został utworzony przy wykorzystaniu środowiska Visual Studio 2005 wraz z wtyczką wyprodukowaną przez firmę Nokia specjalnie dla tej aplikacji, wspomagającą projektowanie interfejsu użytkownika w wizualny sposób z wykorzystaniem biblioteki QT. W aplikacji tak rozbudowana funkcjonalność biblioteki QT nie była potrzebna i wykorzystano głównie elementy z grupy wspomagającej programowanie GUI ( Graphical User Interface ) GUI jest ściśle powiązane z tzw. Widżetami (kontrolkami) czyli elementami graficznymi takimi jak przycisk, pole, okno edycyjne. Z elementów tych programista buduje interfejs graficzny aplikacji.
4
Tworzenie losowego problemu
5
Ustalanie parametrów algorytmu
6
Uruchamianie algorytmu
7
Obserwacja wyników
8
Wykres drogi najlepszego rozwiązania
9
Podgląd drogi najlepszego rozwiązania z tabeli najlepszych rozwiązań
10
Bibliografia 1. Żaczek Maciej : System komputerowy do planowania trasy rozwożenia niepełnoprawnych, praca dyplomowa inżynierska – publikowana, WSIZ, Bielsko-Biała, 2008, Promotor : Konrad Wala 2. Tomasz Ziomek : Komputerowy System do eksperymentalnego testowania algorytmów przybliżonych dla zagadnienia komiwojażera, praca dyplomowa inżynierska – publikowana, WSIZ, Bielsko-Biała, 1997, Promotor: Konrad Wala 3. Rafał Kozłowski : Komputerowy system optymalizacji rozwiązań kosztowego problemu komiwojażera, praca dyplomowa inżynierska –publikowana, WSIZ, Bielsko-Biała, 2004, Promotor: Konrad Wala Witryny internetowe http://pl.wikipedia.org http://dcsoft.wordpress.com/ http://www.linux.rk.edu.pl/w/p/wprowadzenie-do-qt/ http://qt.nokia.com/
11
Wnioski Algorytm pszczeli z uwagi na swoją prostotę może zostać łatwo wykorzystany do rozwiązywania wielu problemów, które sprowadzają się do problemu komiwojażera. Jest on także łatwy do adaptacji w przypadku problemów z ograniczeniami. Ciekawym zadaniem na przyszłość mogłoby być porównanie jego efektywności z innymi metodami służącymi poszukiwaniu rozwiązań problemu komiwojażera.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.