Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKazimiera Witkowska Został zmieniony 8 lat temu
1
Zatrudnienie wspomagane Spotkanie 6: Analiza pracy Ciągłe wsparcie
2
Harmonogram – spotkanie 6 Analiza pracy Decyzje dotyczące potrzeb wsparcia PRZERWA Kto zapewnia wsparcie Ciągłe wsparcie Pytania i odpowiedzi Projekt
3
Analiza pracy 1. Analiza obowiązków w pracy 2. Analiza obowiazków związanych z pracą 3. Analiza środowiska pracy 4. Analiza otoczenia
4
Analiza obowiązków pomocnika w kuchni pracującego między 9.00 – 13.00 09.00 Przyjść do pracy, nałożyć strój do pracy i czapkę 09.10 Odebrać od kucharza polecenia dot. obróbki warzyw 09.15 Przygotować warzywa 11.00 Przerwa na kawę 11.15 Wypłukać garnki i inne sprzęty kuchenne 11.30 Umyć patelnie i inne brudne naczynia 12.00 Wysuszyć umyte naczynia 12.15 Umyć brudne naczynia i sztućce w zmywarce 12.30 Uzupełnić czyste naczynia i sztućce 13.00 Przebrać się i wyjść.
5
Środowisko pracy obejmuje : Nieformalne zasady dotyczące stroju Tematy rozmów podczas przerw w pracy Zaakceptowanie slangu/przeklinania Respektowanie pór przerw Zabieranie do domu nadwyżek w produkcji po skończonym dniu pracy Tradycja obchodzenia urodzin i imienin Zwyczaje dot. wakacji (czy wysyła się kartki, przywozi prezenty etc.) Prędkość pracy i solidność
6
DOPASOWANIE PRACY Umiejętności niezbędne do wykonywania zadań Oczekiwania dotyczące zachowań społecznych Otoczenie fizyczne miejsca pracy Umiejętności kandydata Umiejętności społeczne kandydata Konkretne wymagania dotyczące otoczenia miejsca pracy
7
Pozytywne konsekwencje właściwego dopasowania pracy: Są większe szanse na to, że pracownik będzie postrzegany jako osoba kompetentna Są większe szanse na włączenie społeczne pracownika Są większe szanse na to, że pracownik będzie ceniony Są większe szanse na naturalne wsparcie, dzięki czemu można zmniejszać zależność od trenera pracy Pracownik wspomagany szybciej zyskuje niezależność Trener pracy może szybciej i sprawniej wygaszać swoją obecność
8
Negatywne konsekwencje słabego dopasowania pracy Są mniejsze szanse na to, że pracownik będzie postrzegany jako osoba kompetentna Są mniejsze szanse na włączenie społeczne pracownika Są mniejsze szanse na to, że pracownik będzie ceniony Wyższa zależność od trenera pracy i mniejsza szansa na udział wsparcia naturalnego Pracownik wspomagany pozostaje zależny od wsparcia ze strony trenera pracy Długotrwała obecność trenera pracy w miejscu pracy
9
Określenie potrzeb wsparcia: Poziom umiejętności wymaganych w pracy (określone przez analizę pracy) Poziom umiejętności osoby (określony przez planowanie skoncentrowane na jednostce oraz ocenę na miejscu pracy) DEFICYT UMIEJĘTNOŚCI
10
Formy wsparcia: Nauczanie nowych umiejętności Ćwiczenie ról społecznych Udzielanie rad pracownikom, pracodawcy, przełożonym i współpracownikom Tworzenie zasad i jasne ustalanie konsekwencji ich złamania Adaptacja do wykonywania zadania i środowiska
11
Dlaczego pracodawcy/przełożeni reagują w różny sposób na wspieranych pracowników: „Dobroczynność” Żal im osoby niepełnosprawnej; chcą być mili, dobrzy i opiekuńczy Brak doświadczenia Boją się reakcji osoby – czy będą problemy behawioralne trudne do opanowania Strach przed reakcją innych Czy agencja zatrudnienia, lokalne media, rodziny nie stworzą negatywnego wizerunku mojej firmy?
12
Dostosowanie zadania Zmiana sposobu wykonania zadania Ograniczenie zadania tak, by osoba nie była odpowiedzialna za wykonanie jego fragmentów Korzystanie z udogodnień technicznych ułatwiających wykonanie trudniejszych etapów zadania Zamiana zadania na łatwiejsze
13
RODZAJE WSPARCIA Ze strony organizacji Ze strony biznesu Ze strony rządu Ze strony rodziny/społeczności
14
Najlepsze wsparcie to wsparcie jak najbardziej naturalne Pracownicy zatrudnienia wspomaganego powinni zapewniać bezpośrednie wsparcie tylko w przypadkach, gdy zakres wymaganego wsparcia znacznie wykracza poza możliwości pracodawcy i członków rodziny osoby niepełnosprawnej.
15
Korzyści związane z naturalnym wsparciem Poprawia status społeczny osoby Nie jest ona już traktowana inaczej Umacnia rolę osoby jako pracownika (raczej niż osoby niepełnosprawnej) Jest traktowana tak, jak inni pracownicy Promuje włączenie społeczne wszystkie interakcje między osobą a jej pracodawcą, przełożonym i współpracownikami odbywają się bez pośredników Pracownik otrzymuje wsparcie od tych, którzy dysponują najlepszą wiedzą Pracodawcy, przełożeni, współpracownicy najlepiej znają środowisko i otoczenie pracy Rodziny najlepiej znają codzienne potrzeby osoby związane z przygotowaniem do pracy
16
Plan działania Potrzeba wsparcia Rodzaj strategiiKto jest odpowiedzi alny za wsparcie Harmon ogram
17
Ciągłe wsparcie Wsparcie w rozwiązywaniu pojawiających się problemów Wsparcie w szukaniu i zna lezi en iu pracy
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.