Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
PROJEKT BADAWCZY „DRZEWO”
Grupa dzieci 3-4letnich „GĄSKI” Mania Anna Przedszkole Samorządowe „Borowiaczek” w Śliwicach
2
Rozpoczęcie projektu „Drzewo” FAZA I
Do rozpoczęcia projektu skłoniły nas wrażenia z wycieczki do parku. W czasie wycieczki dzieci bardzo dużo pytań zadawały, były one związane z drzewami, z wyglądem, wielkością , grubością, otoczeniem, kształtem owoców leśnych, liśćmi itp … Dzieci także posiadały pewną wiedzę o drzewach, lesie.
3
Zabawy na boisku przedszkolnym – ulubione drzewo dąb
Wychodząc codziennie na powietrze dzieci obserwowały swoje ulubione drzewo „mały” dąb rosnący przy przedszkolu. Sprawdzały co mu się zmienia np. kolor liści ; na początku obserwacji miał bardzo dużo liści koloru żółtego, zauważyli że liście się zmieniają na brązowy. Obserwowały fruwające liście w czasie silnego wiatru. Lubiły się z nim przywitać każdego dnia.
4
Po paru dniach przyniosłam do przedszkola korę z różnych drzew, kawałki drewna brzozowego i sosnowego, liście drzew, wyroby zrobione z drzewa, owoce drzew itp. Dzieci miały okazje je dotykać, oglądać, wąchać…..
6
Osobiste doświadczenia dzieci – projekt drzewo
Dzieci opowiadały o tym co wiedzą, niektórzy opowiadali krótkie historie z drzewem w tle, następnie swoje osobiste „historie” rysowali na kartkach, każde dziecko opowiedziało co narysowało na rysunku.
7
Stworzenie siatki wiedzy, pytań badawczych i hipotez dzieci o drzewach.
Stworzyliśmy z dziećmi siatkę „Drzewo”, na której zapisywaliśmy to, co dzieci wiedzą na ten temat ,resztę dopisaliśmy po powrocie z wycieczki. W czasie wycieczki oglądaliśmy drzewa znajdujące się na boisku przedszkolnym, dzieci dotykały korę drzew oraz drzewa iglaste czyli igły, zbierały liście. Obserwowały ptaki ,które były na drzewie, robaki , różne plamy na drzewach, dziury w drzewie itp… Przedszkolaki sprawdzały grubości drzew i ich wielkość obejmując je. Wycieczka sprawiła im wiele radości. Ja zapisywałam różne spostrzeżenia dzieci, pytania stawiane przez dzieci i hipotezy.
9
Projekt drzewo - wycieczka boisko
Co to za dziura? Sprawdzamy igły
10
Jakieś dziwne plamy ma to drzewa?
Co to za dziwne czerwone robaki? Gdzie te listki się skryły?
11
Co to za rana ?
12
To jakieś chude? O jakie grube?
13
Zabawa – odrysowywanie liści.
14
Faza II – realizacja projektu
Dzieci otrzymały podkładki, kartki i kredki. Zajęliśmy się zliczaniem drzew iglastych i liściastych (osobno). Ustaliliśmy , że każde drzewo to jedna kreska i liczyliśmy drzewa.
15
Przygotowujemy się do wyjścia, aby zmierzyć grubość 3 wybranych drzew
Przygotowujemy się do wyjścia, aby zmierzyć grubość 3 wybranych drzew. Dzieci zastanawiały się czym je zmierzyć (z kuferka odkrywcy wybrały coś ciekawego – wstążeczki)
16
Sprawdzamy grubość drzew
Sprawdzamy grubość drzew. Badamy tylko 3 wybrane drzewa te które wydawały się dzieciom najgrubsze. Dzieci same je wskazały; trudno było im je objąć. Dzieci mierzyły drzewa wstążką.
17
Mierzymy miarą nasze wstążki – grubość drzew.
Następnie na ziemi rozłożyliśmy i sprawdzaliśmy długość wstążki i grubość drzew. Wskazywaliśmy najdłuższą i najkrótszą. Dzieci w czasie badania zauważyły i mówiły, które drzewo jest najgrubsze. Wyniki były następujące: 145 cm, 115cm, 111 cm. Dzieci same zauważyły, że miarki są różnej długości. Wskazały, która miarka jest najdłuższa, a która najkrótsza.
18
Co nas jeszcze zaciekawiło
Co nas jeszcze zaciekawiło? Sprawdzaliśmy także zielone i siwe plamy na drzewie, o które pytały.
19
Spotkanie z ekspertem – panem Tomaszem Kozińskim - leśniczym –18 listopada
22
FAZA III- ZAKOŃCZENIE PROJEKTU
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.