Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAniela Stefaniak Został zmieniony 8 lat temu
1
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU „BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE” w latach 2012 - 2014 W PRZEDSZKOLU NR 287 „PIOTRUSIA PANA” W WARSZAWIE ul. Wł. Broniewskiego 81 01-876 Warszawa
2
Bezpieczne Przedszkole
3
„Bezpieczne Przedszkole” to hasło programu które nasze Przedszkole realizowało w roku szkolnym 2012/2013 oraz 2013/2014. Rada Pedagogiczna zaplanowała działania, które zostały podjęte w ciągu dwóch lat. Program wdrożył dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych. Treści zawarte w programie „Bezpieczne przedszkole” dotyczą wiedzy, umiejętności i kształtowania postaw sprzyjających odpowiedzialności za własne i nie tylko bezpieczeństwo.
4
Odpowiedzialny rodzic: zebranie organizacyjne, warsztaty, kącik dla rodziców; Współpraca z instytucjami: Policja, Straż Miejska, Straż Pożarna, Sanepid, GOPR, WOPR; Bezpieczne przedszkole: wprowadzenie nowych procedur i regulaminów związanych z bezpieczeństwem dzieci; Bezpieczny przedszkolak: zajęcia z dziećmi w grupach, zajęcia praktyczne w czasie spacerów i wycieczek, kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Treści i zadania programu były realizowane w następujących formach:
5
Zaprosiliśmy rodziców na warsztaty dotyczące bezpieczeństwa w domu i na podwórku. Rodzice aktywnie uczestniczyli w dyskusji na temat największych niebezpieczeństw dla dziecka w domu i na podwórku. I. Odpowiedzialny rodzic
6
W Kąciku dla rodziców zamieściliśmy informacje dotyczące bezpieczeństwa podczas wakacji: nad wodą w górach w lesie na podwórku I. Odpowiedzialny rodzic
7
II. Współpraca z instytucjami – prowadzenie zajęć i prelekcji dla dzieci przez pracowników służb publicznych. Policja Straż Miejska Straż Pożarna Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
8
Policja Tematy spotkań : „Bezpiecznie poruszam się po drodze, bezpiecznie bawię się w domu i na podwórku” „Obcy niebezpieczny potrafię mówić NIE” II. Współpraca z instytucjami
9
Straż Miejska Tematy spotkań „Rola i zadania służb mundurowych” „Bezpieczeństwo w kontakcie ze zwierzętami” „Bezpieczeństwo podczas zabaw zimowych lub letnich” II. Współpraca z instytucjami
10
Straż Pożarna II. Współpraca z instytucjami
11
Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe II. Współpraca z instytucjami
12
Wszystkie dzieci z naszego przedszkola wzięły udział w zajęciach na temat bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych. Dowiedzieliśmy się jak wiele tych urządzeń otacza nas na co dzień w domu i w przedszkolu. Obejrzeliśmy film opowiadający o zagrożeniach wypływających z niewłaściwego używania tych urządzeń, oraz wypadków, które mogą one spowodować. II. Współpraca z instytucjami Bezpiecznie z elektrycznością
13
Wspólnie z zaprzyjaźnionymi przedszkolami na boisku szkolnym zorganizowaliśmy Piknik w ramach I Ogólnopolskiego Dnia Bezpiecznego Przedszkola. W pikniku wzięło udział ok. 350 dzieci. II. Współpraca z instytucjami
14
Podczas pikniku dzieci nabywały wiadomości teoretyczne i praktyczne o pracy ww. służb, o zasadach bezpieczeństwa, jakimi należy się kierować, aby bezpiecznie bawić i uczyć się w przedszkolu, szkole, na podwórku, nad wodą. Poznawały i utrwalały zasady ruchu drogowego. Uczyły się sposobów unikania zagrożeń pożarowych. Wdrażały praktyczne zasady udzielania pierwszej pomocy osobom poszkodowanym, nieprzytomnym i chorym. Poznały pracę psa ratownika i jego przewodnika - w jaki sposób psy poszukują i ratują ludzi, oraz w jaki sposób należy chronić się przed agresją psa (pozycja „żółwik”). W trakcie Pikniku dzieci poznawały w zabawie zasady ekologicznego segregowania śmieci w celu dbania o środowisko naturalne. II. Współpraca z instytucjami
15
W naszej placówce w ciągu dwóch lat wprowadziliśmy nowe procedury i regulaminy dotyczące bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu. W przedszkolu działa system monitoringu pozwalający na bezpieczny odbiór dzieci z przedszkola. III. Bezpieczne przedszkole
16
Do ogrodu przedszkolnego zakupiliśmy nową tablicę z „Regulaminem korzystania z placu zabaw”. III. Bezpieczne przedszkole
17
W przedszkolu została opracowana i wdrożona instrukcja bezpieczeństwa pożarowego. Co roku prowadzimy ćwiczenia w zakresie praktycznego sprawdzenia organizacji oraz warunków ewakuacji.
18
Przez dwa lata nauczycielki w grupach prowadziły zajęcia na tematy dotyczące bezpieczeństwa : „Uczę się zasad ruchu drogowego” „Mój przyjaciel policjant” „Bezpieczny - niebezpieczny” „Obcy niebezpieczny” „Bezpieczne przejście przez jezdnię” IV. Bezpieczny przedszkolak
19
„Wokół nas są różne znaki” „Wiem, jak zachować się na ulicy” „Ulica i metro” „Zimowe zabawy i sporty są wesołe i bezpieczne” IV. Bezpieczny przedszkolak
20
„Pojazdy służb ratowniczych-numer alarmowy 112” „Bezpieczne zabawy” „Bezpieczne zabawy na plaży” IV. Bezpieczny przedszkolak
21
Zakupiliśmy interaktywną grę edukacyjną dla dzieci „Miś – numer alarmowy 112”. IV. Bezpieczny przedszkolak
22
W czasie spacerów i wycieczek dzieci uczyły się zasad ruchu drogowego i bezpiecznego zachowania na drodze w praktyce. W celu podniesienia bezpieczeństwa dzieci zostały zakupione kamizelki odblaskowe. IV. Bezpieczny przedszkolak
23
Dzieci miały okazję zapoznać się z zasadami ruchu drogowego uczestnicząc w przedstawieniu pt. „Misiowa draka o drogowych znakach” IV. Bezpieczny przedszkolak
24
Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Do naszego przedszkola uczęszcza 165 dzieci w wieku od 3- 6 lat ( 6 grup). Dzieci poprzez różnorodne zajęcia i zabawy zdobywały wiedzę na temat zdrowia i higieny osobistej. Poniżej przedstawiamy realizację bloku tematycznego w 6 grupach. IV. Bezpieczny przedszkolak
25
MAMY POCIĄG DO ZDROWIA A w nim wagonów jest całe sześć (6 grup) I wszyscy wiemy, że witaminki trzeba jeść IV. Bezpieczny przedszkolak
26
„Czystość to zdrowie, każdy maluch Ci to powie” słuchały utworów literackich: opowiadań oraz wierszy czytanych przez nauczyciela; uczestniczyły w zabawach dydaktycznych, rozwiązywały zagadki o przyborach toaletowych; śpiewały piosenki o tematyce zdrowotnej; kształtowały dobre nawyki prozdrowotne, wykonując samodzielnie czynności higieniczne: mycie rąk, twarzy, szczotkowanie zębów. Pod takim właśnie hasłem dzieci z grupy I: IV. Bezpieczny przedszkolak
27
Podczas zajęć plastycznych, dzieci wydzierały, wyklejały oraz kolorowały przybory toaletowe. IV. Bezpieczny przedszkolak
28
„Ruch to zdrowie, każdy maluch Ci to powie” Poprzez zabawy i ćwiczenia ruchowe dzieci rozwijały sprawność fizyczną. IV. Bezpieczny przedszkolak
29
Promując zdrowy tryb życia, grupa II uczestniczyła w różnorodnych zajęciach Twórczość plastyczna Zuchów „Zdrowy uśmiech” – zabawy dydaktyczne. „Budowa ucha” - spotkanie z logopedą. „Moja wizyta u dentysty” – pogadanka. „Zdrowym być” – pogadanka na temat czystej i brudnej wody. „Dbamy o zdrowie” – wykonanie plakatu. Słuchanie wierszy i opowiadań o tematyce zdrowotnej. IV. Bezpieczny przedszkolak
30
„Każdy Zuch aby zęby zdrowe mieć, musi co dzień mleczko pić i po jedzeniu zęby myć” Zdrowy ząbek, chory ząbek – twórczość czterolatków IV. Bezpieczny przedszkolak
31
Dzieci z grupy III tak oto realizowały program „ Bezpieczny przedszkolak”: Cykl opowiadań „O Raptusiu, Wieprzusiu i Ociupince” na podst. „Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka”. Poznanie pojęć: lekarz i pielęgniarka. Zorganizowanie kącika tematycznego „Apteka”. Przygotowanie „Zdrowych mikstur”: malinowy syrop na kaszel oraz „CCC”, czyli Cebula, Czosnek i Cytryna. IV. Bezpieczny przedszkolak
32
„W trzeciej grupie są prawdziwe Zuchy, dobrze wiedzą co daje siłę, a od czego bolą brzuchy!” Dzieci stworzyły plakaty przedstawiające zdrowe i szkodliwe dla zdrowia produkty IV. Bezpieczny przedszkolak
33
Pięciolatki w „Pastusiowej Krainie” W grupie IV pięciolatków dzieci słuchały edukacyjnych opowiadań proponowanych przez organizatora akcji oraz przez Akademię Aquafresh, dotyczących higieny jamy ustnej. Dzieci poznały bohaterów Pastusiowej Krainy, samodzielnie przygotowały sylwety postaci z opowiadań i przedstawiły teatrzyk. IV. Bezpieczny przedszkolak
34
„Każdy: czy mały, czy duży już wie, że do doktora czasem trzeba wybrać się!” Dzieci poznały lekarzy różnych specjalizacji Tak oto wyraziły swoją wiedzę w pracach: „U dentysty”, „U lekarza”, „W aptece” IV. Bezpieczny przedszkolak
35
Dzieci pięcioletnie potrafią już odczytać sygnały płynące z ich organizmów Tu powstaje chory przedszkolakA tutaj rysujemy zdrowego przedszkolaka IV. Bezpieczny przedszkolak
36
„Ćwicz i skacz na raz, dwa, trzy, zwinny, giętki będziesz Ty!” Codzienna dawka gimnastyki pozwoliła dzieciom zdobywać siłę i odporność oraz kształtować dobrą kondycję fizyczną. IV. Bezpieczny przedszkolak
37
Gdy pogoda sprzyjała wyjściom, zabawy ruchowe odbywały się na świeżym powietrzu IV. Bezpieczny przedszkolak
38
Dzieci z grupy V poznawały sposoby zdrowego żywienia, degustowały świeże owoce i warzywa oraz zdobywały odznakę „Wesołej cytryny”. Pod hasłem „Zdrowie i czystość „ dzieci z grupy V realizowały program, zdobywając wiedzę oraz utrwalając prawidłowe nawyki żywieniowe i higieniczne IV. Bezpieczny przedszkolak
39
„Do przedszkola zaprosiliśmy pielęgniarkę, która pokazała nam jak z chorobami prowadzić walkę” Pięciolatki z grupy V spotkały się z panią pielęgniarką – mamą Amelki, która zapoznała przedszkolaki z wykonywaną pracą oraz jej znaczeniem dla zdrowia ludzi. Dzieci dowiedziały się co robić, aby unikać zachorowań. Podczas zabaw tematycznych w lekarza, pielęgniarkę i pacjentów dzieci przełamywały lęk przez wizytami w przychodni lekarskiej. IV. Bezpieczny przedszkolak
40
Pięciolatki w pracowni „Zaczarowany ogród” Dzieci uczestniczyły w wycieczce do pracowni „Zaczarowany ogród”, gdzie same robiły mydełka. W twórczości plastycznej wyraziły swoje umiejętności – zaprojektowały kolorowe ręczniki. IV. Bezpieczny przedszkolak
41
„Starszaki pomysł miały nie byle jaki: na wirusy bakterie i inne robaki, aby walczyć z nimi, trzeba jeść witaminy. Warzyw oraz owoców bez liku, w postaci robionych soków w sokowniku”. Bakterie i wirusy; Czystość to zdrowie; Sport to zdrowie; W co się ubrać? Unikamy osób chorych - poznanie łańcuszka wędrówki wirusów i bakterii; A po leki do apteki. Grupa VI program realizowała w następujących tematach: IV. Bezpieczny przedszkolak
42
W Przedszkolu wprowadziliśmy mycie zębów we wszystkich grupach. „Bo to bardzo ważna rzecz, żeby zdrowe zęby mieć”. IV. Bezpieczny przedszkolak
43
Nasz pociąg zdrowia dojechał do stacji końcowej Kształtowanie nawyków higienicznych przyniosła duże efekty w postaci korzystnych zmian w postępowaniu i zachowaniu się dzieci w sprawach zdrowia i higieny. W całokształcie pracy wychowawczo-zdrowotnej znalazły swoje odzwierciedlenie zainteresowanie, inicjatywy i zaangażowanie całego personelu przedszkola. Nasze przedszkole stało się miejscem nauki i pracy, gdzie dzieci, nauczyciele i rodzice we współpracy z lokalną społecznością podejmują starania w kierunku poprawy swego samopoczucia i zdrowia. Poprzez edukację dzieci uczą się wykorzystywać wiedzę w sposób dla siebie skuteczny: podejmują decyzje, dokonują wyborów i działają na rzecz swojego zdrowia oraz zdobywają umiejętności zdrowego stylu życia. Kształtowanie nawyków higienicznych przyniosła duże efekty w postaci korzystnych zmian w postępowaniu i zachowaniu się dzieci w sprawach zdrowia i higieny. W całokształcie pracy wychowawczo-zdrowotnej znalazły swoje odzwierciedlenie zainteresowanie, inicjatywy i zaangażowanie całego personelu przedszkola. Nasze przedszkole stało się miejscem nauki i pracy, gdzie dzieci, nauczyciele i rodzice we współpracy z lokalną społecznością podejmują starania w kierunku poprawy swego samopoczucia i zdrowia. Poprzez edukację dzieci uczą się wykorzystywać wiedzę w sposób dla siebie skuteczny: podejmują decyzje, dokonują wyborów i działają na rzecz swojego zdrowia oraz zdobywają umiejętności zdrowego stylu życia. IV. Bezpieczny przedszkolak
44
Dziękujemy.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.