P ASCAL Definicje, deklaracje, podstawowe instrukcje 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tablice 1. Deklaracja tablicy
Advertisements

Katarzyna Szafrańska kl. II ti
Język C/C++ Funkcje.
PASCAL (3) dr Anna Kwiatkowska.
Wprowadzenie do języka skryptowego PHP
Narzędzia internetowe Paweł Rajba ttp://pawel.ii.uni.wroc.pl/
typy całkowite (całkowitoliczbowe)
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
OBJECT PASCAL Marzena Szałas.
Współprogramy III Ten wykład ma na celu pokazanie kolejnej ciekawej możliwości, którą oferują współprogramy. Wspólprogramy reprezentujące wyrażenia regularne.
OOPSmalltalk - stałe, klasy, bloki, instrukcje sterujące1 Komunikaty do self Odbiorcą jest obiekt, w którym wykonuje się ten komunikat Szukanie metody.
27/09/ Języki programowania 1 Piotr Górczyński Zmienne.
ZŁOŻONOŚĆ OBLICZENIOWA
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 3: Podstawowe elementy języka.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 6: Tablice, rekordy, zbiory.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 5: Typy porządkowe, wyliczeniowe i okrojone. Definiowanie.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 4: Wyrażenia i operatory. Podstawowe instrukcje języka.
Katarzyna Szafrańska kl. II TI
Kurs Pascala – spis treści
Tablice jednowymiarowe 1
Typy danych – podstawy 1 W Adzie wszystkie dane muszą być określonego typu. Definicja Typ danych (data type) jest to zbiór wartości i operacji, które można.
Wykład 2 struktura programu elementy języka typy zmienne
PASCAL Dr Anna Kwiatkowska.
dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
Wprowadzenie do programowania w języku Turbo Pascal
Pliki. Pliki Pliki jako pamięć nieulotna Pliki jako pamięć nieulotna Nazwy, atrybuty i prawa dostępu Nazwy, atrybuty i prawa dostępu atrybuty atrybuty.
Typy wyrażenia, schematy blokowe, writeln, readln, if, pętle
Podprogramy.
Typy złożone, case, stałe. Typ zbiorowy type typ_zb = set of typ_podstawowy; Typem podstawowym może być tylko typ porządkowy. Typem podstawowym może być
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE WYKŁAD 2
Język PHP Wprowadzenie.
Programowanie w języku Fortran 95
Słowa kluczowe oraz nazwy obiektów i klas rozpoczynaj od dużej litery np. Loop, Dim, FileStream Rozpoczynaj nazwę zmiennej od małej litery stosując styl.
Podstawy C# Grupa .NET PO.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Pliki tekstowe. Operacje na plikach. mgr inż. Agata Pacek.
Turbo Pascal Turbo Pascal - jedna z popularniejszych implementacji kompilatorów języka PASCAL, zintegrowane srodowisko programistyczne, produkt firmy Borland.
Algorytmy z przykładami w Turbo Pascal 7.0
Struktura programu w Turbo Pascalu.
Wyrażenia w Turbo Pascalu.
Procedury i funkcje.
Wykład 5 – typy – stałe – tablice – elementy grafiki.
Pliki Pojęcie i rodzaje plików Definicja typu plikowego Operacje wykonywane na plikach elementowych.
Pliki tekstowe – A. Jędryczkowski © 2007 Turbo Pascal umożliwia wykorzystanie w programach plików tekstowych. Pliki takie zawierają informację niezakodowaną
Programowanie strukturalne i obiektowe
Zbiory i rekordy mgr inż. Agata Pacek. Deklaracja typu zbiorowego (określa ilość elementów w zbiorze) type biegi=set of 0..6; Definiowanie zmiennej typu.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Informatyka MPZI Wykład 4 Podprogramy Pliki Typ zbiorowy Rekurencja.
Programowanie baz danych
Visual Basic for Applications Poziom podstawowy Zajęcia 2
Wykład 10 typ zbiorowy rekurencja.
Podstawy języka Instrukcje - wprowadzenie
Informatyka 2 MPDI Wykład 9 Delphi tablice, rekordy.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Temat 4: Typy danych.
Zmienne i typy danych w C#
Informatyka +.
Instrukcje wyboru.
Podstawowe struktury danych. Typy danych.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2007 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
Podsumowanie wiedzy MPDI2 sem.3 INFORMATYKA. tworzenie nowego pliku i katalogu, nawigacja po katalogach, listowanie zawartości katalogu, zmiana nazw,
Wstęp do programowania Wykład 2 Dane, instrukcje, program.
Wykład 5 Informatyka MPDI 3 semestr Język JavaScript.
Wykład 1 Informatyka II MPZI2 sem.letni. Tablice Tablice deklarujemy array [ lista typów indeksów ] of typ bazowy (składowych) np. var t1,t2:array [1..5,
Dane, zmienne, instrukcje
Zapis prezentacji:

P ASCAL Definicje, deklaracje, podstawowe instrukcje 1

L EKCJA 2 Identyfikatory (nazwy zmiennych, typów, funkcji, procedur): Słowa kluczowe: Literały Instrukcje; struktura programu Zmienne Typy zmiennych i ich deklaracja Operatory i wyrażenia 2

I DENTYFIKATORY (nazwy zmiennych, typów, funkcji, procedur) litera (niestety tylko łacińskich, czyli bez polskich znaków), cyfra znak podkreślenia, dowolny ciąg powyższych znaków zaczynający się od litery lub znaku podkreślenia 3

S ŁOWA KLUCZOWE Niektóre identyfikatory w języku Pascal są zastrzeżone Nazywamy je słowami kluczowymi Takich identyfikatorów nie można samemu definiować Przykłady: identyfikatory begin, end, real, integer,... 4

L ITERAŁY Liczby całkowite: -12, 345, 0 liczbami rzeczywistymi: 12.34, -12e67 Napisy(teksty, łańcuchy): 'to jest napis' 5

P ROGRAM – CIĄG INSTRUKCJI Program – ciąg instrukcji otoczonych z przodu słowem kluczowym begin, zaś z tyłu słowem kluczowym end. Poszczególne instrukcje są oddzielone od siebie znakiem ; Wykonanie ich polega na wykonaniu jedna po drugiej wszystkich instrukcji 6

Z MIENNE Zmienna jest parą: identyfikator i wartość Przez identyfikator zmiennej możemy się odwoływać do jej wartości każda zmienna podczas wykonywania programu ma jakąś wartość na samym początku wykonywania programu zmienne mają jakieś wartości, których my na ogół nie znamy W Pascalu z każdą zmienną związany jest jej typ 7

T YPY ZMIENNYCH Typ zmiennej określa jakie operacje można na niej wykonywać. Zmienna nie może zmienić swojego typu podczas wykonywania programu. Typ zmiennej definiujemy przy jej deklarowaniu. W Pascalu każda zmienna musi być zadeklarowana 8

T YPY ZMIENNYCH ( OGÓLNE ZESTAWIENIE ) porządkowe prosterzeczywiste łańcuchowe wskazujące Typy tablicowe rekordowe złożonemnogościowe plikowe 9

TYPY CAŁKOWITE byteliczby całkowite z przedziału shortintliczby całkowite z przedziału wordliczby całkowite z przedziału integerliczby całkowite z przedziału longint liczby całkowite z przedziału

T YP LOGICZNY boolean wyrażenie logiczne o wartości true lub false (prawda / fałsz) 11

T YP ZNAKOWY 12 charpojedynczy znak klawiaturowy

T YPY RZECZYWISTE typzakres Liczba cyfr realLiczby rzeczywiste z przedziału -1.7e e singleLiczby rzeczywiste z przedziału 1.5e e doubleLiczby rzeczywiste z przedziału 5.0e e extendedLiczby rzeczywiste z przedziału 1.9e e compLiczby rzeczywiste z przedziału 1..2e

D EKLAROWANIE ZMIENNYCH – PRZYKŁADY var i, licznik, suma: integer; x, bok, masa: real; znak: char; tt: boolean; 14

W ŁASNE TYPY ZMIENNYCH W języku pascal można zadeklarować własny typ zgodnie z zasadą: type liczba = integer; kolor = (Czarny, Niebieski, Zielony); Imie = string[20]; table = array[1..10, 1..5] of integer; Teraz można zadeklarować zmienne tego typu: Var L: liczba; Barwa: kolor; 15

T YP ŁAŃCUCHOWY to typ zmiennych służący do operacji na linijce tekstu do 255 znaków Przykład. Var Line : string; Nazwisko : string[20]; 16

T YP OKROJONY type Lower=’a’..’z’; var Litera: lower; 17

T YP WYLICZENIOWY Przykład. type Dzien=(pn,wt,sr,cz,pt,so,ni); var dzTyg: Dzien; 18

D EKLARACJA STAŁYCH Można także deklarować pewne stałe przypisując symbolowi pewną wartość (symbol) lub typ oraz wartość początkową (zmienna zainicjowana). Przykłady: const g=9.81; myName='JNowak'; kolory: array[1..3] of string[10]=('biel', 'lazur', 'amarant'); prawda = true; suma: real=0.0; 19

O PERATORY : arytmetyczne +-*/divmod logiczne: andorxorandshlshrnot relacyjne: =<><> in 20

WYRAŻENIA Wykorzystując operatory arytmetyczne, zmienne, stałe liczbowe i dodatkowo - nawiasy () można budować wyrażenia arytmetyczne. Wyrażenia logiczne tworzymy albo z wykorzystaniem zmiennych logicznych i operatorów logicznych, albo wyrażeń arytmetycznych i operatorów relacyjnych. Przykłady (1.5+x*2)/2; x or y and (not z); (a<b) and (b<c); 21

I NSTRUKCJE Instrukcja przypisania := przykłady: i := 7; Na zmienną i przypisujemy wartość 7. j := i*5 + 2; Na zmienną j przypisujemy wartość wyrażenia i*5 + 2, czyli (jeśli i ma wartość 7) 37. imie := ‘Asia’; imie będzie teraz zawierała tekst ‘Asia’. Uwaga, typ wyrażenia po prawej stronie musi być zgodny z typem zmiennej występującej po lewej stronie. 22

K OMENTARZE { dowolny tekst } (* dowolny tekst *) Komentarze są pomijane przez kompilator i nie stanowią treści programu 23

KONIEC 24