System podczerwieni Zdalne przekazywanie informacji tramwaj – sterownik zwrotnicy Tomasz Szczypek.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pierwsze powszechnie używane komputery nazywano mikrokomputerami
Advertisements

Power / PMC – Bruno WATTIEZ – Sepam series 10 – December 5th Prostota Łatwe magazynowanie Sepam serii 10 Jedno opakowanie z łatwą do zidentyfikowania.
OPTOELEKTRONIKA Temat:
OPTOELEKTRONIKA Temat:
Opomiarowanie Energii Elektrycznej 2003 r.
ŚRODKI ŁĄCZNOŚCI PRZEWODOWEJ I BEZPRZEWODOWEJ .
Środki łączności przewodowej i bezprzewodowej.
SYSTEMY ALARMOWE System alarmowy składa się z urządzeń: - decyzyjnych (centrala alarmowa) - zasilających - sterujących - wykrywających zagrożenia (ostrzegawczych-
ŚRODKI ŁĄCZNOŚCI PRZEWODOWEJ I BEZPRZEWODOWEJ
ŚRODKI ŁĄCZNOŚCI PRZEWODOWEJ I BEZPRZEWODOWEJ
Środki łączności przewodowej i bezprzewodowej
ŚRODKI ŁĄCZNOŚCI PRZEWODOWEJ I BEZPRZEWODOWEJ
Magistrale.
Magistrala & mostki PN/PD
Radiatory Wentylatory Obudowy Żarówki Oprawy
Samobieżny pojazd poszukiwawczy sterowany komputerowo. Mączka Paweł Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki Warszawa 2007 Promotor mgr inż. Dariusz Olczyk.
Budowa Komputera.
Miernik parametrów elektrycznych, seria PM800 Moduły We/Wy
Komputerowe wspomaganie skanera ultradźwiękowego
Komputerowe wspomaganie skanera ultradźwiękowego Zbigniew Ragin Bolesław Wróblewski Wojciech Znaniecki.
Opolska eSzkoła, szkołą ku przyszłości
PROJEKT „INTELIGENTNY DOM” – instalacja i okablowanie
Systemy zdalnego sterowania i monitorowania w gospodarce wodnej
Wyjścia obiektowe analogowe
Interfejs Technologie informacyjne – laboratorium Irmina Kwiatkowska
Protokół Komunikacyjny
Narzędzia i środki naprawcze
Wydział Elektrotechniki, Automatyki i Informatyki
Warszawa 2013 ul. Kulczyńskiego 14, Warszawa Tel , Oszczędzanie energii.
Elementy składowe komputera
Ekrany diodowe LED Łukasz Przywarty
PIEC INDUKCYJNY H 300 „Hitin” Sp. z o. o. ul. Szopienicka 62 C
Bezprzewodowego system OMNIA
Temat 3: Rodzaje oraz charakterystyka mediów transmisyjnych.
Automatyka SZR.
Transmisja w torze miedzianym
Budowa komputera ProProgramer.
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
Zintegrowany sterownik przycisków. Informacje podstawowe Każdy przycisk jest podłączony do sterownika za pośrednictwem dwóch przewodów, oraz dwóch linii.
PREZENTACJA.
URZĄDZENIE DO POMIARU PĘTLI ZWARCIA ZASILACZA TRAKCYJNEGO 660V
Budowa wewnętrzna KOMPUTERA
Budowa zasilacza.
Klawiatura i mysz.
Temat 6: Dokumentacja techniczna urządzeń sieciowych.
Dostęp bezprzewodowy Pom potom….
ZASILANIE (ELEKTROENERGETYKA TRAKCYJNA) Struktura układu zasilania
6. ZASILANIE Struktura układu zasilania
 1. Projektowanie instalacji elektrycznych, sieci elektrycznych 2. Montaż instalacji elektrycznych zgodnie z dokumentacją techniczną.
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem w Trójmieście TRISTAR
Modulacja amplitudy.
TaHoma Mikro moduły Z-wave Sterowania oświetleniem.
TaHoma Gniazda elektryczne Z-wave. Nowe możliwości w ofercie TaHoma Nowe satelity - wtyczki elektryczne do sterowania urządzeniami elektrycznymi w bezkonkurencyjnej.
Osprzęt stosowany obecnie
Automatyczna oczyszczalnia ścieków galwanicznych - sterowanie
Komisja Torowa IGKM „Techniczne i środowiskowe aspekty rozwoju tramwaju i metra w Warszawie” System monitorowania zwrotnic tramwajowych sterowanych automatycznie.
Sterownik zwrotnic WS90E
Komisja Zasilania IGKM „ Nowoczesne rozwiązania rozdzielnic prądu stałego i średniego napięcia dla elektrycznej trakcji miejskiej” r. Konin.
ISDN.
Knorr-Bremse Group -Zmiany wizualne -Koncepcja złącz typu Deutsch -Wersja oprogramowania ECU modułu TEBS G2.2- Standard -Oprogramowanie diagnostyczne ECUtalk®
Nośniki transmisji.
BUDOWA KOMPUTERA I JEGO FUNKCJE
Przewodowe i bezprzewodowe media transmisyjne
BEZPRZEWODOWA MYSZ OPTYCZNA
Topologie fizyczne i logiczne sieci
TaHoma Mikro moduły Z-wave Sterowania oświetleniem.
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
POPRAWA EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ W OBSZARZE EKSPLOATACJI I ROZWOJU SIECI .
Telemechanika oparta na sterowniku z funkcją wskaźnika
Zapis prezentacji:

System podczerwieni Zdalne przekazywanie informacji tramwaj – sterownik zwrotnicy Tomasz Szczypek

Geneza systemu podczerwieni Funkcje i dane techniczne Komponenty Plan prezentacji Geneza systemu podczerwieni Funkcje i dane techniczne Komponenty Nadajnik podczerwieni Odbiornik podczerwieni Oznaczniki strefy działania Adapter izolacyjny ISO Dekoder IRCD Zalety systemu

Geneza System podczerwieni został opracowany przez ZUE S.A. do współpracy z urządzeniami sterującymi pracą zwrotnic i sygnalizacji ulicznych. Pełni funkcję medium dla przenoszenia informacji pomiędzy pojazdem i urządzeniami sterującymi. Wdrożenie pierwszych urządzeń nastąpiło w Krakowie w 1989 roku. Od tamtej pory system podlega ciągłej modyfikacji i jest rozbudowywany. Obecnie system jest używany do sterowania zwrotnic i akomodacji „zielonej fali” dla tramwaju w Krakowie, Wrocławiu, Szczecinie i Częstochowie

Funkcje i dane techniczne Funkcje systemu Bezprzewodowe sterowanie zwrotnicami z kabiny tramwaju Akomodacyjne sterowanie ruchem pojazdów kołowych (współpraca z dowolnym sterownikiem sygnalizacji ulicznej) Identyfikacja tramwajów na trasie i w zajezdni Podstawowe dane techniczne Transmisja asynchroniczna, w paśmie podczerwieni Ilość przesyłanych sygnałów 3 Rodzaj przesyłanych sygnałów kierunek 1 (L), kierunek 2 (P), numer seryjny Zabezpieczenia suma CRC, wzorzec czasowy rozkazu Długość fali 950 nm Zasięg (nadajnik - odbiornik) 30m w linii prostej Napięcie zasilania nadajnika NP-03 24VDC ÷ 48VDC Zakres temperatur pracy -25°C ÷ 75°C

Funkcje i dane techniczne Lokalizacja elementów systemu w terenie Nadajnik podczerwieni NP03 Odbiornik podczerwieni OP03 Szafa sterownicza: moduł izolacji (ISO) dekoder IRCD / Detektor zajętości toru (DZT)

Nadajnik podczerwieni Przeznaczenie Nadajnik podczerwieni służy do sterowania zwrotnicami tramwajowymi oraz wzbudzania sygnalizacji świetlnej w ruchu ulicznym poprzez emitowanie odpowiednio zmodulowanego sygnału w paśmie podczerwieni Sposób pracy Emisja rozkazu sterowania (L/P) po naciśnięciu przycisku Emisja unikalnego numeru seryjnego w pozostałym czasie (ok. 5 razy na sekundę) Wersje Wersja NP-03 dla pojazdów starszego typu Wersja NP-06 dla pojazdów nowego typu (np. PESA, Bombardier) Montaż Montaż do kokpitu na wysięgniku (starsze pojazdy) Montaż wewnątrz kokpitu w kasecie (nowe typy tramwajów)

Nadajnik podczerwieni Parametry nadajnika podczerwieni Napięcie zasilania 24VDC ÷ 48VDC Maksymalny pobór prądu 250 mA Przyłącze zasilania WM545 Zabezpieczenie 1A + polaryzacja Przyciski sterujące LEWO, PRAWO Transmisja w stanie spoczynku Asynchroniczna 1200B, N, 1 Transmisja wybranego kierunku Standard OPTEL Modulacja sygnału IR 244 μs (1/4096 Hz) Długość fali promieniowania IR 950 nm Szybkość powtarzania 5 razy na sekundę Max. numer seryjny 65535 Nadajnik NP-03 Nadajnik NP-06

Odbiornik podczerwieni Przeznaczenie Odbiornik podczerwieni służy do przyjmowania sygnałów podczerwieni emitowanych przez nadajniki zainstalowane w tramwajach i przetwarzaniu ich na postać sygnału elektrycznego w standardzie dekodera IRCD Sposób pracy Urządzenie pracuje w sposób ciągły i jest zasilane z modułu izolacji galwanicznej ISO Montaż Odbiornik podczerwieni montowany jest na izolowanym uchwycie do przewodu jezdnego sieci trakcyjnej lub innej konstrukcji wsporczej

Odbiornik podczerwieni Budowa odbiornika 1 – moduł elektroniczny 2 – wodoszczelny korpus 3 – układ optyczny 8 – złącze kablowe szybkorozłączne 4 – osłona zewnętrzna 9 – osłona złącza 5 – uchwyt zaciskowy

Oznaczniki strefy sterowania Oznacznik początku strefy Oznacznik końca strefy Przeznaczenie Oznaczniki strefy sterowania służą do wizualnego określenia początku i końca obszaru w którym kierujący pojazdem może wydać rozkaz sterowania zwrotnicą Montaż Oznaczniki montowane są na uchwycie do przewodu jezdnego sieci trakcyjnej lub innej konstrukcji wsporczej

odbiornika podczerwieni Moduł optoizolacji Moduł optoizolacji odbiornika podczerwieni Przeznaczenie Moduł optoizolacji (ISO) odbiornika podczerwieni przeznaczony jest do zapewnienia izolacji galwanicznej pomiędzy odbiornikiem OP03 zainstalowanym na sieci trakcyjnej, a dekoderem IRCD w szafie sterującej zwrotnicy lub sygnalizacji. Osobno izolowane są tory sygnałowy i zasilający odbiornik podczerwieni Montaż Moduł ISO instalowany jest w szafie sterującej w pobliżu dekodera lub w szafce pośredniczącej na słupie trakcyjnym

Moduł dekodera IRCD Przeznaczenie Dekoder IRCD służy do dekodowania sygnałów podczerwieni emitowanych przez nadajniki zainstalowane w tramwajach i przetwarzania ich na postać sygnałów sterujących LEWO / PRAWO (zestyki mikroprzekaźników) Sposób pracy Praca moduł kontrolowana jest przez układ mikro-procesorowy i nadzorowana przez specjalny układ kontrolny (WatchDog). Poprawne zdekodowanie sygnału z odbiornika podczerwieni załącza odpowiednie wyjście na czas 1,5 sekundy Montaż Moduł przeznaczony jest do montażu w typowej kasecie 19”. Dostępne są w obudowie do montażu na szynę TS35

Moduł dekodera IRCD Funkcje diod świecących K1 Zdekodowany sygnał sterowania w kierunku 1 K2 Zdekodowany sygnał sterowania w kierunku 2 Signal Obecność sygnału podczerwieni K1 ON Wysterowane wyjście KIERUNEK 1 (Prawo) K2 ON Wysterowane wyjście KIERUNEK 2 (Lewo) Moduł dekodujący wykonany jest w sposób pozwalający na jego montaż w urządzeniach sterujących innych producentów. Z powodzeniem wykorzystywany jest np. w sterownikach firmy Haning & Kahl.

Zalety systemu Duża odporność na zakłócenia występujące w środowisku miejskim (np. radiowe) Szeroki zakres temperatur pracy Stabilna i bezpieczna praca Brak wrażliwości na warunki atmosferyczne Prosta współpraca z dowolnymi urządzeniami sterującymi Prosta wymiana elementów (również zamontowanych na sieci trakcyjnej) Niska cena komponentów

Dziękuję za uwagę Tomasz Szczypek ZUE S.A. tel. 12 2663939 kom. 661771704 e-mail: t.szczypek@zue.krakow.pl