Dr n med. n biol Nadia Bryl Przedmiot: Medycyna Rodzinna IV-Rok Psychologiczne aspekty współpracy z pacjentem Dr n med. n biol Nadia Bryl Katedra i Zakład Medycyny Rodzinnej Uniwersytetu Medycznego im Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
Psychologiczne aspekty współpracy z pacjentem Cel leczenia z perspektywy lekarza i pacjenta Znaczenie postawy terapeutycznej w stosunku lekarz – pacjent Lecznicze aspekty kontaktu Budowanie kontaktu Wyznaczniki dobrego kontaktu z pacjentem
Psychologiczne aspekty współpracy z pacjentem Szukanie wzajemnego zrozumienia Obraz choroby u pacjenta Dlaczego pacjent się zgłasza/wzywa lekarza Dlaczego unika kontaktu Co komunikuje skarżąc się lekarzowi Jakich tematów unika jak lekarz został zrozumiany czy informacje nie zostały pominięte lub przekształcone
Psychologiczne aspekty współpracy z pacjentem Dostosowanie modelu komunikacji do wybranych sytuacji w gabinecie lekarskim Komunikacja jako transfer informacji Komunikacja jako uzgadnianie znaczenia Model interakcyjny Model transakcyjny
Psychologiczne aspekty współpracy z pacjentem Piśmiennictwo: Jakubowska-Winecka, A. Włodarczyk, D. Psychologia w praktyce medycznej (2007) Trzcieniecka-Green, A.(red) Psychologia. Podręcznik dla studentów kierunków medycznych (2006) Jarosz, M. Psychologia lekarska (1983) Moreale, S.P., Spitzberg, B.H., Barge, J.K. Komunikacja między ludźmi. (2007)