1 Opisy funkcji Adres strony WWW : html (należy odszukać hyperlink Function Index) (http://www.gnu.org/manual/manual.html)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tablice 1. Deklaracja tablicy
Advertisements

Język C/C++ Funkcje.
Operatory.
Języki programowania C++
typy całkowite (całkowitoliczbowe)
Informatyka Stosowana
dynamiczny przydział pamięci
Opisy funkcji Adres strony WWW : html /html_node/libc_528.html.
argumenty wiersza poleceń: getopt
Czy procesor musi się grzać? Np. dodawanie 2 liczb 1-bitowych. Możliwych stanów początkowych: cztery Możliwych stanów końcowych: dwa to można opisać jako.
Uzupełnienie dot. przekazywania argumentów #include struct nowa { int f; char line[20000]; int k; } reprezentant; int main() { void funkcja7( struct nowa.
formatowanie kodu źródłowego
Instrukcje Instrukcja : definicja obliczenia i określenie sposobu wykonania tego obliczenia. Program : ciąg instrukcji wykonywanych kolejno od pierwszej.
Modularyzacja i struktury danych w C Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Modularyzacja i struktury danych w C Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Podstawy informatyki Informatyka stosowana Prowadzący: Grzegorz Smyk
Wskaźniki. Definiowanie wskaźników Wskaźnik może wskazywać na obiekt dowolnego typu. int * w; char * Wsk_Znak; float * Wskaz_Real; Przykłady: Wskaźnik.
Tablice.
1 Dygresja: cztery płyty główne…. 2 Dygresja: osobliwości C /* cos o nieistniejacym typie Boolean */ /* oraz o operatorze przecinkowym */ #include int.
Sprawy organizacyjne 1. Zasady zaliczenia przedmiotu
Wykład 1: Wskaźniki Podstawy programowania Programowanie w C
Język ANSI C Operacje we/wy
Polsko – Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych
nowe operatory & . (kropka) * operator rzutowy -> , (przecinek)
Schemat Hornera Mgr inż. Michał Szucki.
Podstawy programowania
Podstawy programowania II
Podstawy informatyki (4)
Podstawy programowania w języku C i C++
Informatyka I Wykład 5 OPERATORY Priorytety i kolejność obliczeń
Wskaźnik może wskazywać na obiekt dowolnego typu. int * w; char * Wsk_Znak; float * Wskaz_Float; Przykład: Wskaźnik przechowuje adres obiektu wskazanego.
Instrukcje sterujące część 2
Informatyka I Wykład 10 WSKAŹNIKI I ADRESY Jerzy F. Kotowski.
TABLICE C++.
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 8 STRUKTURA PROGRAMU n Funkcje n Klasy zmiennych n Projekt.
Automatyka i Robotyka Systemy czasu rzeczywistego Wykład 4.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 14 DEKLARATORY.
STEROWANIE Ale nie tylko
Instrukcja warunkowa i wyboru
jeszcze dygresja o macierzach...
Składnia instrukcji warunkowej if…
Składnia pętli do … while do instrukcja while (wyrażenie); gdzie: instrukcja – instrukcja pojedyncza lub blok instrukcji wyrażenie – wyrażenie przyjmujące.
  ELEMENTY JĘZYKA JAVA komentarze w Javie, słowa kluczowe i operatory, proste typy danych, tablice, podstawowy zestaw instrukcji.
1 Zagadnienia na egzamin. 2 Język C podsumowanie Struktura programu w języku C Zmienne, Stałe Operacje arytmetyczne Operatory logiczne Priorytety operatorów.
1 dynamiczny przydział pamięci malloc() free() realloc() calloc() memset() memcpy( ) mempcpy( ) memmove() (wskaźniki!! )
Instrukcje wyboru.
1 Uzupełnienie dot. przekazywania argumentów #include struct nowa { int f; char line[20000]; int k; } reprezentant; int main() { void funkcja7( struct.
Typy liczbowe, zmienne, operatory Zajęcia 4. Zmienne Zmienna – to w programowaniu element programu, który może mieć przypisaną pewną wartość (wartość.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2007 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
Seminarium Dyplomowe: Metodyka i Techniki Programowania Autor: Bartłomiej Fornal.
Podstawy informatyki Tablice Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Wstęp do programowania Wykład 2 Dane, instrukcje, program.
Podstawy informatyki Struktury Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
1 Czy procesor musi się grzać? Np. dodawanie 2 liczb 1-bitowych. Możliwych stanów początkowych: cztery Możliwych stanów końcowych: dwa to można opisać.
Pakiety numeryczne Operatory, instrukcje sterujące, operacje bitowe Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
PODSTAWY INFORMATYKI Wykład 3.
Czy procesor musi się grzać?
Wskaźniki Elżbieta Labocha.
Opisy funkcji Adres strony WWW :
Uzupełnienie dot. przekazywania argumentów
nowe operatory & . (kropka) * operator rzutowy -> , (przecinek)
Przykładowy algorytm geometryczny (geometria płaska)
Dane, zmienne, instrukcje
Język C++ Operatory Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła.
struktura #include <stdio.h> #include <stdlib.h>
dynamiczny przydział pamięci
Język C++ Tablice Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego.
Zapis prezentacji:

1 Opisy funkcji Adres strony WWW : html (należy odszukać hyperlink Function Index) ( /html_node/libc_528.html

2 Operatory logiczne > większe >= większe lub równe < mniejsze <= mniejsze lub równe == równe != nierówne

3 Operatory logiczne /* niech np. Gdzieś wcześniej jest : int prawda; */ if ( !prawda ) instrukcja if ( prawda == 0 ) instrukcja (powyższe sposoby są równoważne)

4 Instrukcja warunkowa if (wyrażenie) instrukcja-1 else instrukcja-2

5 Instrukcja warunkowa if ( n>0 ) { if ( a>b ) z = a; } else z = b;

6 Instrukcja warunkowa /* instrukcje warunkowe można zagnieżdżać */ if ( wyrażenie-1 ) instrukcja-1 else if ( wyrażenie-2 ) instrukcja-2 else if ( wyrażenie-3 ) instrukcja-3 else instrukcja-4

7 adres zmiennej Do pobrania adresu zmiennej używa się jednoargumentowego operatora & (uwaga & może mieć także znaczenie dwuargumentowego operatora bitowego iloczynu logicznego) Jednoargumentowy operator * jest “używany do wskazywania”, tzn. jego argument jest adresem zmiennej.

8 adres zmiennej - przyklad #include int main() { int k; int n; int *palec; palec=&k; k=10; n=(*palec)*15; printf("\n\nk=%5d n=%5d *palec=%5d\n",k,n,*palec); exit(0); } /* koniec funkcji main */ k= 10 n= 150 *palec= 10

9 Wskaźniki-0 Czy wskaźnik musi mieć typ ? Czy może istnieć wskaźnik uniwersalny? Jeśli tak to: Czy można się posługiwać tylko wskaźnikami uniwersalnymi?

10 Wskaźniki-1 # include int main() { float a[10]={0.,1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.}; float * f1; /* wskaźnik do float */ int * p1; /* wskaźnik do int */ void * s1; /* wskaźnik uniwersalny */ f1 = &a[3]; p1 = &a[5]; /* kompilator zgłosi zastrzeżenia */ s1 = &a[7];

11 Wskaźniki-2 p1 = s1; /* kompilator OK */ s1 = p1; /* kompilator OK */ p1 = (int *) s1; /* kompilator OK */ p1 = (int *) f1; /* kompilator OK */ /* nie ma sensu p1 = & 123L; */ printf("\n %d %p %x\n", *p1,p1,p1); printf("\n %f\n", *f1); return (0); } /* koniec funkcji main */

12 Wskaźniki xbffffa4c bffffa4c

13 Wskaźniki-4 # include int main() { int * p1; /* wskaźnik do int */ void * s1; /* wskaźnik uniwersalny */ p1=NULL; printf("\n %d \n", *p1); /* w wykonaniu segmentation fault */ printf("\n %p \n", p1); return (0); } /* koniec funkcji main */

14 Wskaźniki-5 wynik programu: Segmentation fault (core dumped)...jeśli tą linię usuniemy to program wypisze (nil)

15 Wskaźniki-6 #include int main() { int * p1; /* wskaźnik do int */ void * s1; /* wskaźnik uniwersalny */ p1 = (int *) 1; printf("\n %d \n", *p1); /* segmentation fault */ printf("\n %p \n", p1); return (0); } /* koniec funkcji main */ 0x1

16 Wskaźnik-7 #include int main() { float x; float * f2; /* wskaźnik do zmiennej typu float */ f2 = & x ; /* !!!! wskaźnik wskazuje na coś rozsądnego */ *f2 = 23.4; printf("\n wartość x wynosi %5.2f\n",x); return (0); } /* koniec funkcji main */ wynik : 23.40

17 Wskaźniki-8 ( wskaźniki jako argument funkcji call.c str. 213) #include /* autor Steve Oualline */ void inc_count(int *count_ptr) { ++(*count_ptr); /* po co nawiasy zwykłe ? */ } /* koniec funkcji inc_count */ int main ( ) { int count=0; /* licznik pętli */ while(count<10) inc_count(&count); printf("\n count=%d\n",count); }/* koniec funkcji main */

18 Wskaźniki-8 (dygresja) #include int main() { int alfa=10; int * wsk;

19 Wskaźniki-8 (dygresja) wsk=&alfa; ++(*wsk); printf("\n alfa=%d wsk=%p",alfa,wsk);/* 11 0xbffff2d4 */ ++*wsk; printf("\n alfa=%d wsk=%p",alfa,wsk);/* 12 0xbffff2d4 */ (*wsk)++; printf("\n alfa=%d wsk=%p",alfa,wsk);/* 13 0xbffff2d4 */ *wsk++; printf("\n alfa=%d wsk=%p",alfa,wsk); );/* 13 0xbffff2d8 */ exit(0);/* dobrze, że koniec, bowiem na co wskazuje wsk ?*/ } /* koniec funkcji main */

20 Dygresja #include int main() { int a=11,b=21,c; c=a+++b++;/* dla pewności lepiej użyć nawiasów ! */ printf(" a,b,c %d %d %d\n", a, b, c); /* wypisze */ exit(0); } /* koniec funkcji main */

21 Wskaźniki-9 (wskaźniki a macierze) float as[10]; /* każdy element ma długość 4 bajtów */ float * p3; p3 = & as[0]; /* lub */ p3=as; *p3=7; as[0]=7; *(p3+1)=8; as[1]=8;

22 Wskaźniki-10 (wskaźniki a macierze) float as[10]; /* każdy element ma długość 4 bajtów */ float * p3; p3=as; p3+=4; /* p3 = p3 +4 */ *p3=9; /* as[4]=9; */ /* dodawanie liczby całkowitej do wskaźnika skaluje się automatycznie */

23 Wskaźniki-10 (dygresja) #include int main() /*czy nazwa macierzy jest pełnoprawnym wskaźnikiem?*/ { int nowa[5]={10,11,12,13,14}; /* inicjalizowanie macierzy */ int * wsk; wsk = nowa; printf("%d %d\n", *wsk, *nowa); /* */ printf("%d %d\n", *(wsk+1), *(nowa+1));/* */ wsk++; /* wskaźnik wsk wskazuje na następną zmienną typu int*/ /* nowa++; tego kompilator nie zaakceptuje...*/ exit(0); }/* koniec funkcji main */

24 Wskaźniki-11 #include int main ( ) { float x; void * p2; float * p4; x=14; p2=&x; p4=&x; /* printf("\n %f\n",*p2); !!?? błędnie! */ printf("\n %f\n",*(float *)p2); printf("\n %f\n",*p4); }/* koniec funkcji main */

25 Wskaźniki-12 int main() char bufa[100]=”Uniwersytet”; char bufb[120]; copy_string(bufb,bufa); copy_string(&bufb[0],&bufa[0]);..... /* koniec funkcji main */

26 Wskaźniki-13 (str. 220) void copy_string (char *p, char *q) { while ( *p++ = *q++ ) ; } /* koniec funkcji copy_string */ /* while( *(p++) = *(q++) ) ; czytelniejsze! */

27 Wskaźniki (wskaźnik do funkcji) #include int f1(float); int f2(float); void zz ( int(*aa)(float), float t ); int (*f)(float); /* f jest wskaźnikiem do funkcji ! */ int main( ) { int n; scanf("%d",&n);

28 Wskaźniki (wskaźnik do funkcji) if(n==1) { f=f1; zz(f, (float)n ); } else if(n==2) {f=f2; zz(f, (float)n ); } exit(0); } /* koniec funkcji main */

29 Wskaźniki (wskaźnik do funkcji) int f1(float x) {printf("\n wewnatrz f1 x=%f\n",x); return(0); }/* koniec funkcji f1 */ int f2(float x) { printf("\n wewnatrz f2 x=%f\n",x); return(0); }/* koniec funkcji f2 */ void zz ( int(*aa)(float), float t ) { (*aa)(t); } /* koniec funkcji zz */

30 Wskaźnik powinien na coś wskazywać (choćby na NULL) float * f4 = NULL; /* trzeba uważać by obiekt wskazywany nie zniknął !! */

31 macierz dwuwymiarowa #include int a[3][3]; int n,k; int *wsk; int main() { for(n=0;n<3;++n) for(k=0;k<3;++k) a[n][k]=10*n+k; wsk= (int*) a; for(n=0;n<9;++n) { printf("\n *wsk=%d",*wsk); wsk++;} printf("\n");/* wniosek: macierz jest przechowywana w pamieci wierszami */ }/* koniec main */

32 macierz dwuwymiarowa *wsk=0 *wsk=1 *wsk=2 *wsk=10 *wsk=11 *wsk=12 *wsk=20 *wsk=21 *wsk= powyżej wynik wykonania programu.....

33 pointer.c #include /* prototyp */ char *dec_bin (unsigned long a); int main () { char *bin_p; bin_p = (dec_bin (119L)); /* 119 to dziesietnie znak w */ printf ("\nTeraz w main: %p\n", bin_p); printf (" Czyli:%c\n\n", *(bin_p)); exit(0); } /* koniec funkcji main */ char * dec_bin (unsigned long dec) { char *wsk; char litera_b; litera_b=dec; printf ("\n wewnatrz funkcji: dec=%ld\n", dec); wsk = &litera_b; printf ("\nwewnatrz funkcji: %p\n", wsk); printf (" Czyli:%c\n\n", *wsk); return (wsk); } /* koniec funkcji dec_bin */

34 operatory bitowe - przypomnienie umożliwiają korzystanie, wykonywanie działań na pojedynczych bitach; zaś np. operator dodawania działa na całej zmiennej! & koniunkcja bitowa | alternatywa bitowa ^ różnica symetryczna ~ negacja bitowa << operator przesunięcia w lewo >> operator przesunięcia w prawo