Niepełnosprawność Władysław Sanocki „Człowiek niepełnosprawny jest pełnoprawnym członkiem ludzkiej wspólnoty”. Anna Zygmańska Grażyna Korczak Hanna Gleńska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
Advertisements

Hubert Kaszyński IS UJ, Klinika Psychiatrii SU Anna Liberadzka
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
Likwidacja barier funkcjonalnych jako alternatywa wobec umieszczania osób niepełnosprawnych w Domach Pomocy Społecznej.
Dr Tadeusz Majewski Akademia Pedagogiki Specjalnej Warszawa
Osoba niepełnosprawna w urzędzie pracy
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Zgodnie z definicją sformułowaną przez Światową Organizację Zdrowia (WHO): Osoba niepełnosprawna to osoba, u której istotne uszkodzenia i obniżenie sprawności.
Miej uszy i oczy, serce i dusze szeroko otwarte
Osoby niepełnosprawne fizycznie
Miej oczy i uszy, serce i duszę szeroko otwarte.
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
KONWENCJA PRAW DZIECKA
Krokodyle z przedmieścia
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
KONFERENCJA „PEŁNOSPRAWNY STUDENT”
STEREOTYPY NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI
W Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 73
Integracja w kształceniu zawodowym
M IĘDZYNARODOWY D ZIEŃ O SÓB N IEPEŁNOSPRAWNYCH W SOSW W D OROHUSKU.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Dnia 4 marca 2008 roku odbyło się spotkanie Dolnośląskiej Rady ds. Bezpieczeństwa Dzieci i Młodzieży Na spotkaniu była poruszana między innymi kwestia.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tarnowie
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
OBCHODY 20 ROCZNICY UCHWALENIA KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA.
SPRAWNI - NIEPEŁNOSPRAWNI
Zrozumieć indywidualne potrzeby
Poradnik dla osób, które nagle straciły sprawność oraz ich bliskich.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Czym jest dla nas tolerancja?
POMYSŁY DO PRACY Z PRZEDSZKOLAKIEM NAD KSZTAŁTOWANIEM JEGO TOLERACJI
“Moje muzeum jest Twoim muzeum
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
POTRZEBY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
Działanie PFRON’u Oddział Świętokrzyski PFRON w Kielcach.
Dostępność przestrzeni publicznej dla osób słabosłyszących w odniesieniu do konwencji ONZ o prawach osób słabosłyszących Krzysztof Wostal Polska Fundacja.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
„Mój (NIE) pełnosprawny brat”
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Katowicach, Pałac Młodzieży w Katowicach, Stowarzyszenie Inicjatyw Sportowych X Regionalne Centrum Wolontariatu.
„Zdrowie psychiczne - wspólna sprawa” sierpień – październik 2007
Osoba niepełnosprawna
Self – adwokaci, czyli rzecznicy własnych praw
Komunikacja i informacja dostępna dla osób z niepełnosprawnością
Fundacja Aktywizacja Jak postępować z ON WŁĄCZANIE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ.
NIEPEŁNOSAPRAWNOŚCIĄ
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
Fundusze europejskie bez barier- (p)dostęp dla wszystkich
ANALIZA ORZECZEŃ POD KĄTEM PRZYDATNOŚCI DO SIO Opracowała Hanna Ojcewicz.
Aspekty prawne niepełnosprawności Lila Anna Micun Wydział Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Starostwo Powiatowe w Sokółce.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
INTEGRACYJNE PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 4 W BARTOSZYCACH „Niepełnosprawni są wśród nas”
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Niepełnosprawni wśród nas
Medycznie czy społecznie? Małgorzata Perdeus-Białek Moffin.
SPRAWNI - NIEPEŁNOSPRAWNI
BLIŻEJ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI.
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Jarosław Malesza Fundacja Pomocy Chorym Na Zanik Mięśni
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Zapis prezentacji:

Niepełnosprawność Władysław Sanocki „Człowiek niepełnosprawny jest pełnoprawnym członkiem ludzkiej wspólnoty”. Anna Zygmańska Grażyna Korczak Hanna Gleńska

LOGO SYMBOLIZUJĄCE NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ

Międzynarodowy Dzień Niepełnosprawności Został on ustanowiony w 1992 roku przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych. Ustanawiając Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych ONZ chciała zwrócić uwagę na problemy tej grupy społecznej i podkreślić konieczność działań na rzecz integracji osób niepełnosprawnych z resztą społeczeństwa, wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu tych osób.

Międzynarodowy Dzień Niepełnosprawności Niepełnosprawność jest jednym z ważniejszych problemów współczesnego świata. Według danych WHO ponad 650 mln osób na świecie jest niepełnosprawnych w następstwie psychicznych, fizycznych oraz sensorycznych niesprawności. Natomiast w Polsce liczba osób niepełnosprawnych to prawie 5,5 mln. Najczęstszą przyczynę niepełnosprawności w Polsce stanowią schorzenia układu krążenia, narządów ruchu oraz schorzenia neurologiczne.

Międzynarodowy Dzień Niepełnosprawności Celem corocznych obchodów Dnia Osób Niepełnosprawnych jest zwrócenie uwagi na prawa osób z niepełnosprawnościami, upowszechnianie idei tolerancji, otwartości i szacunku dla inności, a także  ukazanie korzyści płynących z  pełnej integracji osób niepełnosprawnych we wszystkich dziedzinach życia.

Niepełnosprawność to nie kara za grzechy! To, że ktoś jest niepełnosprawny nie oznacza, że jest głupi! To, że ktoś jest niewidomy nie zawsze oznacza, że kompletnie nic nie widzi! To, że ktoś jest niesłyszący nie oznacza, że jest głuchy jak pień! To, że ktoś jest niepełnosprawny intelektualnie nie umniejsza jego godności! To, że ktoś jeździ na wózku nie oznacza, że jest nieporadny życiowo!

Zgodnie z definicją sformułowaną przez Światową Organizację Zdrowia (WHO): Osoba niepełnosprawna to taka, która nie może samodzielnie, częściowo lub całkowicie zapewnić sobie możliwości normalnego życia indywidualnego i społecznego na skutek wrodzonego lub nabytego upośledzenia sprawności fizycznej lub psychicznej

Rodzaje niepełnosprawności:

osoby niewidome i słabowidzące

osoby niesłyszące i słabosłyszące

Osoby z niepełnosprawnością fizyczną: osoby z uszkodzonym narządem ruchu osoby z przewlekłymi schorzeniami narządów wewnętrznych

Osoby z niepełnosprawnością psychiczną Stan ten jest definiowany jako stan obniżonej sprawności umysłowej w stosunku do stanu normalnego.

Osoby z niepełnosprawnością złożoną, dotknięte więcej niż jedną niepełnosprawnością.

Gdyby wszyscy byli tacy sami, nikt nikomu nie byłby potrzebny. ks. Twardowski  

wobec osób niepełnosprawnych Praktyczny poradnik savoir – vivre wobec osób niepełnosprawnych

Praktyczny poradnik savoir – vivre wobec osób niepełnosprawnych Mówiąc i pisząc o osobach z niepełnosprawnością nigdy nie używaj krzywdzących określeń: kaleka, inwalida, upośledzony, niepełnosprawny!

Praktyczny poradnik savoir – vivre wobec osób niepełnosprawnych Mówiąc i pisząc o osobach z niepełnosprawnością nigdy nie używaj określeń żargonowych : przykuty do wózka, inwalida na wózku, sprawny inaczej!

Praktyczny poradnik savoir – vivre wobec osób niepełnosprawnych Mówiąc i pisząc o osobach z niepełnosprawnością używaj określeń: osoba z niepełnosprawnością osoba z niepełnosprawnością ruchową osoba poruszająca się na wózku osoba poruszająca się o kulach osoba niewidoma  - osoba niedowidząca osoba niesłysząca – osoba niedosłysząca osoba głuchoniewidoma osoba z niepełnosprawnością intelektualną osoba z zaburzeniem psychicznym osoba niskiego wzrostu

Praktyczny poradnik savoir – vivre wobec osób niepełnosprawnych Zanim udzielisz pomocy zapytaj czy osoba z niepełnosprawnością życzy jej sobie.

Praktyczny poradnik savoir – vivre wobec osób niepełnosprawnych Bądź taktowny. Zanim „dotkniesz” osoby z niepełnosprawnością, uprzedź ją o tym.

Praktyczny poradnik savoir – vivre wobec osób niepełnosprawnych Wózek, laska, proteza to elementy przestrzeni osobistej osoby z niepełnosprawnością – nie dotykaj ich bez potrzeby.

Praktyczny poradnik savoir – vivre wobec osób niepełnosprawnych Jeśli coś mówisz – zwracaj się bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością. Rozmawianie tylko z jej towarzyszem, opiekunem, pomocnikiem lub tłumaczem języka migowego świadczy o ignorowaniu takiej osoby i jest wyrazem braku kultury.

Praktyczny poradnik savoir – vivre wobec osób niepełnosprawnych Reaguj uprzejmie na prośby osób z niepełnosprawnością. One się nie skarżą, ale podpowiadają ci, co mogłoby im ułatwić funkcjonowanie w pewnej przestrzeni.

Praktyczny poradnik savoir – vivre wobec osób niepełnosprawnych Jeśli nie wiesz jak się zachować wobec osoby z niepełnosprawnością – po prostu ją o to zapytaj!

KONIEC