ANALIZA I INTERPRETACJA WIERSZA - ETAPY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy uważasz, że na I roku studiów licencjackich powinna być obowiązkowa indywidualna lektura grecka w oryginale?
Advertisements

RODZAJE, GATUNKI LITERACKIE I FILMOWE
Lekcja Temat: To bardzo boli… O uczuciach podmiotu mówiącego w wierszu W. Broniewskiego „Firanka”
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
W ZBIORACH BIBLIOTEKI G Ł ÓWNEJ W ZBIORACH BIBLIOTEKI G Ł ÓWNEJ TEMATYCZNE WYSZUKIWANIE LITERATURY W KATALOGU ONLINE.
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
ANALIZA I INTERPRETACJA WIERSZA - ETAPY
Rady dla Słuchacza przygotowującego się do egzaminu maturalnego z języka polskiego.
Jak analizować utwór literacki na egzaminie maturalnym w roku 2011?
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Bolesław Leśmian „DUSIOŁEK” Przygotował: Cibor Robert Klasa 4d TGH.
Motyw danse macabre występujący w tekstach kultury.
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
SYSTEMY WIERSZA Aneta Woźniak.
Systematyka literatury
Adam Mickiewicz Twórczość.
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
Jak napisać dobre wypracowanie maturalne?
Jak napisać esej interpretacyjny?
Test Opracowała mgr Ewa Turek
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Czym jest ZAPOMNIENIE:
Rozmowa na ustnej maturze z języka polskiego
Rodzaje i gatunki literackie
LITERATURA PODMIOTU to materiał lekturowy wykorzystywany przy tworzeniu wypowiedzi na dany temat (bezpośrednie źródła na których bazujemy w czasie.
MIŁOŚĆ W EPOCE ROMANTYZMU…
Analiza poezji na maturze
Nie święci garnki lepią
Zdecydowana większość omawianych form narracyjnych to utwory stricte realistyczne. Ich charakter podkreślony jest zazwyczaj w tytule bądź też w podtytule.
SKŁADNIOWE ŚRODKI STYLISTYCZNE
Najpopularniejsze gatunki literatury modernizmu oraz cechy stylu epoki
Liryka jako rodzaj literacki
Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się:
„Język polski dookoła nas na co dzień”
Które ugrupowania artystyczne XX-lecia międzywojennego zaproponowało najbardziej uniwersalny i ponadczasowy program dla sztuki? Faustyna Rzechółko.
Analiza i interpretacja poezji na maturze
Najsławniejsi Polscy pisarze dla dzieci.
Jak śmierć potężna jest miłość... Biblijna poezja miłosnego wyznania
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
TEST DLA KLASY II LIRYKA.
TEST POWTÓRZENIOWY EPIKA.
POLSKA LITERATURA.
interpretacyjne dzieła
RODZAJE LITERACKIE.
Adam Mickiewicz i Johann Wolfgang Goethe – wielcy romantycy
Różnorodność tematyczna sonetu.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Elementy konstrukcyjne utworu.
Fryderyk Pautsch
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
LITERATURA I JEJ KLASYFIKACJE
SYMBOLIZM.
Zbigniew Herbert- „Apollo i Marsjasz” ANALIZA WIERSZA.
Lekcja Temat: „Dziś umarłym śpiewać muszę” – jakie pytania kryją treny J. Kochanowskiego?
Książka Astrid Lindgren „Bracia Lwie Serce”
Wers Zwrotka (strofa) Akapit
Do jakiego gatunku lirycznego należy utwór (np. hymn, fraszka, bajka, elegia, sonet, pieśń, psalm, oda, tren itp.)? Czy wiersz ma tytuł? Jeśli tak, zastanów.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
Oto prezentacja kilku z polskich przedstawicieli tej epoki:
Adam Asnyk polski poeta i dramatopisarz
Pomysł na promocję książki.
Matura od roku 2015 Język polski – poziom rozszerzony
Adam Mickiewicz Twórczość
Poziomowa interpretacja tekstu prawnego
„Życie może być poezją”
Systematyka literatury
Lekcja XX II.2.4) ; II.3.1-4) ; II.2.2) II. 3. 2).
…czyli nie taki diabeł straszny
Zapis prezentacji:

ANALIZA I INTERPRETACJA WIERSZA - ETAPY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Analiza i interpretacja wiersza - zadanie maturalne - wymaga umiejętności napisania eseju interpretacyjnego - znajomości teorii liryki - zadanie wymagające wyobraźni, oczytania, swego rodzaju wrażliwości na język poetycki Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Analiza i interpretacja wiersza - Wymaga zdolności interpretującego wiersz do empatii, a zatem do wczucia się w to, co przeżywa podmiot liryczny (czyli "ja" liryczne) - wymaga prawidłowego rozwinięcie tematu - wymaga też swego rodzaju "wiedzy technicznej", a zatem umiejętności zidentyfikowania typu opisywanego wiersza, środków stylistycznych, jakich użył autor itp. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Analiza - etapy (opis budowy i kompozycji wiersza) "warstwa techniczna" wiersza Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

TYTUŁ - zastanów się, jakiego rodzaju informacji dostarcza tytuł (możemy w nim odnaleźć informację o gatunku wiersza, jego adresacie, temacie). Zwróć uwagę na to, jaką formę ma tytuł (zdania orzekającego, pytającego, rozkazującego?) MOTTO – zastanów się wiersz posiada motto (jak np. w balladzie Adama Mickiewicza "Romantyczność"), jaka jest jego rola? Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

GATUNEK LIRYCZNY- zastanów się jakiego gatunku lirycznego użył autor? (np. hymn, fraszka, bajka, elegia, sonet, pieśń, psalm, oda, tren, limeryk a może jest to gatunek synkretyczny? np. ballada, powieść poetycka, sielanka) - pamiętaj, że Informację o gatunku wiersza często możemy odnaleźć już w jego tytule, np. "Elegia o... [chłopcu polskim]", "Oda do młodości", "Pieśń o spustoszeniu Podola", "Psalmy przyszłości". - zwróć uwagę na czas powstania tekstu, gdyż w niektórych epokach poeci preferowali określone gatunki - jeśli masz do zinterpretowania wiersz poety antycznego, może to być np. oda, tren, elegia, anakreontyk. Twórcy barokowi zaś upodobali sobie sonet, romantyczni - gatunki synkretyczne. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

RODZAJ LIRYKI PODMIOT LIRYCZNY - określ podmiot liryczny w wierszu. Nie zawsze w utożsamiany jest z autorem jest to bardzo częsty błąd popełniany jest przy interpretacji np. w "Trenach" - tam podmiotem lirycznym jest Jan - takie imię pojawia się w utworze, a nie Jan Kochanowski, jak to się zwykle przyjmuje. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

ADRESAT LIRYCZNY – określ kto jest adresatem lirycznym w wierszu, może to być: - jedna, konkretna osoba (jak w utworze C.K. Norwida "Do obywatela Johna Brown"), -tzw. adresat uogólniony (np. strudzony gość we fraszce Jana Kochanowskiego "Na lipę"), -grupa osób (np. krytycy literaccy w wierszu Juliana Tuwima "Do krytyków"), -pokolenie (np. w wierszu Adama Asnyka "Do młodych"). -przedmiot czy pojęcie abstrakcyjne (miłość, śmierć itp. -w każdej strofie wiersza adresatem może być ktoś inny, tak jest np. w wierszu pt. "Lament Świętokrzyski„ (bolejąca Matka Boska zwraca się m.in. do anioła Gabriela, innych matek, Jezusa) Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

BUDOWA WIERSZA, a zatem: - czy jest stychiczny (ciągły) czy składa się ze zwrotek, jeśli tak, to ilu? - jaka jest liczba wersów w strofie? - jaki jest system wersyfikacji w wierszu? - z ilu sylab składa się każdy wers, czy występuje średniówka? - czy występują rymy? Jakie? Jaki jest ich układ? - jaka jest struktura wiersza - regularna, nieregularna? Czy utwór dzieli się na wyraźne części? Zwróć uwagę na zupełnie nowatorskie formy wiersza, jakie pojawiają się np. u futurystów. - czy występuje refren? Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

ŚRODKI STYLISTYCZNE Co autor chciał podkreślić przez użycie takich, a nie innych środków? Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

SPOSÓB OBRAZOWANIA - autor może opisywać rzeczywistość w sposób realistyczny (będziemy tu mieli zatem do czynienia ze stosowaniem antycznej zasady mimesis, czyli naśladowania rzeczywistości w sztuce), - autor może opisywać rzeczywistość w sposób czy fantastyczny (autor wprowadza do świata przedstawionego elementy, których nie odnajdziemy w realnym świecie, np. postacie – krasnale, wróżki itp.) - autor może opisywać rzeczywistość w sposób symboliczny, ekspresjonistyczny, impresjonistyczny itp. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Interpretacja odkrycie warstwy znaczeniowej wiersza Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Do interpretacji wiersza przydadzą się następujące informacje: Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

BIOGRAFIA AUTORA - najczęściej ważne wydarzenia z życia danego poety mają wpływ na całą jego twórczość (np. doświadczenia wojny i okupacji na twórczość poetów należących do tzw. pokolenia Kolumbów) Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

GRUPA POETYCKA - Identyfikacja autora z określoną grupą poetycką najczęściej odzwierciedla się w tematyce utworu i jego kompozycji. Na przykład we wczesnych wierszach Skamandrytów (choć nie mieli oni wspólnego programu poetyckiego) podmiotem lirycznym jest najczęściej tzw. zwykły człowiek, mieszkaniec miasta ("poetyka codzienności"); Skamandryci wprowadzali też do języka swych wierszy elementy mowy potocznej (np. gwary ulicznej); w swej poezji głosili pochwałę życia (tzw. witalizm i aktywizm). - znane grupy poetyckie to: Skamander, Żagary, futuryści, dadaiści, Awangarda Krakowska Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

USTALENIE TEMATU I SENSU UTWORU Zadaj sobie pytanie, o czym jest wiersz? Jeśli pojawia się pomysł - stawiamy tzw. HIPOTEZĘ INTERPRETACYJNĄ i staramy się odnaleźć te elementy, które ją potwierdzą. PAMIĘTAJ, że w toku rozważań może się jednak okazać, że temat wiersza jest inny, niż zakładaliśmy na początku. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

KONTEKSTY - ŚWIATOPOGLĄD - pamiętaj, że utwór poetycki nigdy nie powstaje w próżni; jego autor ma przecież jakiś światopogląd, często wypływający z dominujących w danej epoce nurtów filozoficznych; - HISTORIA – pamiętaj, że niebagatelną rolę pełni również historia, zwłaszcza tej jej momenty, które dostarczają wszystkim, a zatem także poetom, wielu silnych przeżyć (wojny, odzyskanie niepodległości itp.). - KONTEKSTY FILOZOFICZNE I HISTORYCZNE - pamiętaj, że mają bardzo często wpływ na wybór tematu, np. w średniowieczu bardzo popularny był motyw tańca śmierci (danse macabre), w baroku - przemijania (vanitas), w romantyzmie - motyw pielgrzyma, w Młodej Polsce - motyw nieuchronnego upadku cywilizacji (przypomnij sobie poezję dekadencką i wpływ, jaki wywarła na nią filozofia Schopenhauera). Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

NAWIĄZANIA Zwróć uwagę, że autor bardzo często świadomie nawiązuje do innych dzieł poprzez mniej lub bardziej czytelne aluzje, cytaty, odwołania. Na przykład w aluzji literackiej poeta z rozmysłem nawiązuje do innego dzieła. Czyni to w sposób mniej lub bardziej bezpośredni, licząc na spostrzegawczość czytelnika, jego znajomość literatury. np. Za sprawą: a.Tytułu (K. Iłłakowiczówna "Opowieść małżonki św. Aleksego" to nawiązanie do średniowiecznej "Legendy o św. Aleksym" ) b.Motta c.Formy wiersza d.Nazewnictwo e.Tematyka f.Przywołanie konkretnych utworów w wierszu g.Nawiązanie do stylu i poetyki wiersza h.Wiersz jako : parafraza, pastisz, trawestacja (przeróbka np.. Poemat heroikomiczny) Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

PRZESŁANIE Określ, czy to co chciał wyrazić podmiot liryczny ma wartość uniwersalną, czy wręcz przeciwnie. Dajemy tym samym odpowiedź na pytanie, po co właściwie taki wiersz powstał - by uczyć, bawić, wzruszać, nawoływać do walki (np. poezja tyrtejska)? Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

OCENA Odpowiedz na pytanie, jakie wrażenie wywarł na Ciebie dany utwór. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego