Grafika komputerowa
Grafika komputerowa - dział informatyki zajmujący się wykorzystaniem komputerów do generowania obrazów oraz wizualizacją rzeczywistych danych. Grafika komputerowa jest obecnie narzędziem powszechnie stosowanym w nauce, technice, kulturze oraz rozrywce.
Zastosowanie grafiki: kartografia, wizualizacja danych pomiarowych (np. w formie wykresów dwu- i trójwymiarowych), wizualizacja symulacji komputerowych, diagnostyka medyczna, kreślenie i projektowanie wspomagane komputerowo (CAD), przygotowanie publikacji (DTP), efekty specjalne w filmach, gry komputerowe.
Klasyfikacja Grafika wektorowa Grafika rastrowa (Bitmapowa)
Klasyfikacja Grafika dwuwymiarowa Grafika trójwymiarowa
Klasyfikacja Podział ze względy na cykl generacji obrazu: Grafika nieinterakcyjna Grafika interakcyjna Grafika czasu rzeczywistego
Grafika wektorowa W grafice wektorowej wszelkie obrazy tworzone są za pomocą prymitywów, czyli prostych figur geometrycznych. Figury te opisane są za pomocą parametrów, które tworzą wektor - stąd nazwa grafika wektorowa. Obraz generowany jest przez komputer na podstawie takiego właśnie opisu danego przedmiotu (rysując np. koło o określonym promieniu i położeniu). Stąd grafikę wektorową nazywa się również grafiką obiektową, gdyż obraz w tej grafice składa się z obiektów o określonych atrybutach.
Atrybuty obiektów Współrzędne Promień (np. przy rysowaniu koła) Kolor rysowania Kolor wypełnienia
Przekształcenia obrazu Dostosowanie wielkości - skalowanie obrazu bez uszczerbku jakości, Inne przekształcenia
Wektor na raster Obrazy w grafice wektorowej można łatwo przetwarzać w obrazy bitmapowe podając jedynie docelową rozdzielczość obrazu. Tak naprawdę za każdym razem taką operację wykonuje komputer przed wyświetleniem takiego obrazu na ekranie.
Zastosowanie Fonty Grafika trójwymiarowa Grafika publikacyjna- DTP
Formaty zapisu Grafiki wektorowej cdr eps ai Swf SVG
Proces tworzenia grafiki SVG w programie Inkspace
Programy Adobe Illustrator, Adobe FreeHand, Adobe Flash, AutoCAD, CorelDRAW, SolidWorks, TechCAD,
AutoCAD
SolidWORKS
SolidWORKS
Grafika rastrowa Obraz grafiki rastrowej jest plikiem reprezentującym pionowo-poziomą siatkę odpowiednio kolorowanych pikseli na monitorze komputera, drukarce lub innym urządzeniu wyjściowym. Kolor każdego piksela jest definiowany osobno.
Obraz a wiązka światła RGB CMYK
Przekształcenia obrazu Skalowanie rastru powoduję stratę jakości
Raster na wektor operacja przetworzenia "bitmapy" w "wektor" (wektoryzacja, trasowanie) jest bardzo trudna, wymagająca często stosowania technik z dziedziny sztucznej inteligencji. Dodatkowo przy bardziej skomplikowanych obrazach jakość przetwarzania na grafikę wektorową może być dalece niezadowalająca.
Formaty zapisu BMP GIF JPEG PNG TIFF PSD
Programy ACDSee Adobe Photoshop Corel PHOTO-PAINT z pakietu CorelDRAW GIMP IrfanView Adobe Fireworks Painter PaintShopPro Xara