Jak dobrać książki w zależności od potrzeb uczniów ?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
To się czyta dzisiaj – modni pisarze, modne książki.
Advertisements

Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Czym różni się radość od miłości?
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Wpływ rozwodu rodziców na psychikę dziecka.
INTEGRACJA W SZKOLE PODSTAWOWEJ Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 23 IM
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
Program wychowawczy Gimnazjum na rok szkolny 2011/2012 UCZĘ SIĘ ODPOWIEDZIALNOSCI ZA SIEBIE I NNNYCH Rozwój ucznia INTELEKTUALNYPSYCHICZNYSPOŁECZNYFIZYCZNY.
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Z PUNKTU WIDZENIA POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Współpraca z rodzicami w Przedszkolu Miejskim nr 4 w Lubinie
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. JANA PAWŁA II W BIELINACH
Katedra Katechetyki i Teologii Pastoralnej (sala 46) na którym powstają prace licencjackie i magisterskie... TEO-NORÓW prowadzone przez ks. Radosława Chałupniaka.
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Świeminie
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Wyrównywanie szans edukacyjnych Gimnazjum nr 12 w Tychach.
Problemy wychowawcze szkoły
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Biblioteka Zespołu Szkół nr 1 w Pile
PEDAGOG SZKOLNY.
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Ankieta na temat agresji w szkole
POTRZEBY DZIECKA POWINNOŚCI RODZICA
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
Biblioterapia.
(terapia czytelnicza)
Szkołabezpieczna i przyjazna dla uczniów.  Zdobywając głosów, zajęliśmy 1.miejsce w plebiscycie zorganizowanym przez portal
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Galeria Postaci Książkowych
 działalność informacyjna i bibliograficzna,  promocja edukacji czytelniczej,  szkolenia dla nauczycieli  działalność edukacyjna i kulturalna; w.
Katarzyna Heród Miejska Biblioteka Publiczna GALERIA KSIĄŻKI w Oświęcimiu.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Biadaczu to placówka z ogromnym dorobkiem, wspaniałymi osiągnięciami i pięknymi tradycjami. Nasza szkoła to.
W ankiecie dotyczącej realizacji Szkolnego Programu Wychowawczego wzięło udział 59 rodziców uczniów Punktu Przedszkolnego, Oddziału Przedszkolnego oraz.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Obszary – tematy i techniki badawcze Opracowała: Krystyna Dzikowska
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Opracowała: mgr Mariola Dytrych mgr Maria Janczyk - Kukieła
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 im. H. Ch. Andersena to szkoła przyjazna Dzieciom i ich Rodzicom Jesteśmy Szkołą Odkrywców Talentów (pierwszą w Radomiu),
INTEGRACYJNE PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 4 W BARTOSZYCACH „Niepełnosprawni są wśród nas”
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Realizacja projektu edukacyjnego „Wybrane bajki i baśnie” Daleszyce, 1 marca 2016r. Klasa I „ D” pod kierunkiem Małgorzaty Pietruch.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
Teleturniej czytelniczy. 1. Ilu było krasnoludków w bajce pt. „Królewna Śnieżka”? a) siedmiu b) siedemnastu c) dwunastu 2.W jakiego ptaka przemieniło.
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Dobry Rodzic – Dobry Start. Dlaczego warto podejmować działania profilaktyczne skierowane do rodziców małych dzieci?
Sprawozdanie z ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2016/2017
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
"Biblioterapeuta jako gatunek wymierający
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
BIBLIOTERAPIA?...CO TO TAKIEGO?
CZYTAM I PISZĘ POEZJĘ MIŁOSNĄ- WIECZÓR POEZJI WALENTYNKOWEJ
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Łapach
WISŁAWA SZYMBORSKA „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Biblioterapia w pracy nauczyciela
Zapis prezentacji:

Jak dobrać książki w zależności od potrzeb uczniów ? Opracowała: Krystyna Dzikowska

„Czytamy książki, by odkryć kim jesteśmy „Czytamy książki, by odkryć kim jesteśmy. To, co inni ludzie robią, myślą i czują jest bezcennym przewodnikiem w zrozumieniu kim jesteśmy i kim możemy się stać…” Urszula K. LeGuin

Dzieci dotknięte pesymizmem

Przedszkolak bojący się szkoły

Dzieci agresywne, bijące innych

Dzieci nieakceptujące swojego wyglądu

Dzieci, które musiały się przeprowadzić, wyrwane ze środowiska

Dzieci z problemami zdrowotnymi

Dzieci odtrącone przez rodziców, samotne

Dzieci, które straciły bliską osobę

Dzieci, którym urodziło się rodzeństwo

Dzieci nieśmiałe

Przykłady lektur w oparciu, o które można budować zajęcia na określony temat Strzałkowska M.: Wiersze, że aż strach – lęk przed ciemnością Musierowicz M.: Bijacz – agresja Kubiak T.: Nadąsany gołąb – złość Jaworczakowa M.: Oto jest Kasia – zazdrość Orłoń M.: Odmieniec – odrzucenie dziecka przez klasę Korczakowska J.: Spotkanie nad morzem – niepełnosprawność Montgomery L.M.: Ania z Zielonego Wzgórza – uczucia, ich wyrażanie Colodi C.: Pinokio – niepowodzenia w nauce szkolnej Burnett F.H.: Mała księżniczka – radzenie sobie ze smutkiem Meyer-Glitza E.: Wiadomość od taty – rozstania, utrata bliskiej osoby Siesicka K.: Zapach rumianku – niechciana ciąża

Przykłady baśni poruszających określony problem: „Brzydkie kaczątko” – brak akceptacji dla „inności” „Kopciuszek” – rywalizacja rodzeństwa, brak miłości i uznania „Szewczyk Dratewka” – pochwała odwagi i sprytu „Jaś i Małgosia” – lęk przed porzuceniem „O dwóch Dorotkach, Koguciku i Zajączku” – napiętnowanie lenistwa i nieposłuszeństwa „Kot w butach” – złe relacje między rodzeństwem „Szczęście” - odkrywanie własnych talentów i możliwości „Jak mazurska baba przechytrzyła diabła” – wartość przyjaźni „O dobrym przewoźniku i dwóch siostrach rusałkach” – bezinteresowność „Wdzięczny zając” – potrzeba wzajemnej pomocy

Bajka psychoedukacyjna „Bajka o pajączku” – odrzucenie ucznia przez grupę „Bajka o mrówce” – niepowodzenia w nauce szkolnej „Bajka o dwóch ołówkach” – potrzeba przyjaźni

Bajka psychoterapeutyczna „Mrok i jego przyjaciele” – lęk przed nieznanym otoczeniem „Ufuś” – lęk przed chorobą i cierpieniem „Księżycowy domek” – lęk przed przemocą w domu „Pewnego późnego popołudnia” – lęk przed niezaspokojeniem potrzeby akceptacji, osamotnienie w rodzinie „Wesoły Pufcio” – lęk przed kompromitacją

Bibliografia Bąk J., Wiewiórka-Pyka E.: Bajkowe spotkania. Kraków 2003 Bettelheim B.: Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Warszawa 1996 Błaszczyk-Smolec A.: Edukacja czytelnicza a biblioterapia. Biblioteka w szkole 2002, nr 6, s. 4-5 Borecka I.: Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy. Wałbrzych 2002 Borecka I.: Biblioterapia w szkole. Poradnik dla bibliotekarzy. Legnica 1998 Borecka I.: Biblioterapia formą terapii pedagogicznej. Wałbrzych 2001 Borecka I.: Biblioterapia – warto spróbować. Biblioteka w szkole 1998, nr 9, s.11-14 Brutt D.: Bajki, które leczą. Gdańsk 2002

Bibliografia Molicka M.: Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań 2002 Molicka M.: Bajki terapeutyczne. cz.1, 2, Poznań 1999 Nowak E.: Sposób na utracone dziecko. „Edukacja Twojego Dziecka” 2001 nr 6 Spionek H.: Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa 1975 Świerczyńska M.: Biblioterapia. Szkolenia dla nauczycieli. „Biblioteka w Szkole” 2008 nr 12 Tkaczyk-Ciotkowska U.: Wykorzystanie psychoterapeutycznej koncepcji Miliona H. Ericksona w pracy wychowawczej z dzieckiem. Legnica 2006