Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex Case study Autor: Artur Lewandowski
Agenda Budimex Wyzwania, potrzeby i cele Model usługowy Wybór systemu Wdrożenie Podsumowanie
01. Budimex
Grupa Budimex
Grupa Ferrovial
Zasięg terytorialny
02. Monitoring Wyzwania, potrzeby i cele
Wyzwania Zmieniająca się struktura zarządzania z modelu opartego na utrzymaniu systemów na model usługowy oparty o ITIL. Częste zmiany technologiczne oraz modelu usługowego. Zmiany modelu zarządzania z insourcingowego na mieszany. Nieakceptowalnie długi czas wdrażania zmian w aktualnie używanym systemie monitorowania. Niski budżet – brak przekonania managementu co do szans na skuteczne wdrożenie systemu w obecnym modelu. Niedostateczny poziom wiedzy na temat skuteczności wdrażanych zmian. Zbyt długi czas reakcji administratorów na występujące problemy systemowe. Bardzo krótki czas wdrożenia
Potrzeby Jedno środowisko zarządzania dla wielu różnych producentów i typów urządzeń Wsparcie działań pro-aktywnych Aktualna informacja o infrastrukturze, jej komponentach i parametrach Dostęp do danych historycznych Wiedza o funkcjonowaniu infrastruktury jako całości z możliwością zagłębienia się w szczegóły Świadomość komunikacji między urządzeniami i wpływu urządzeń na infrastrukturę Potrzeba wdrożenia narzędzia intuicyjnego i niezawodnego redukującego obsługę do niezbędnego minimum. Potrzeba bezpośredniego i natychmiastowego informowania opiekunów usług o stanie usług i powodach problemów.
Funkcjonalności Monitorowanie baz danych Monitorowanie serwisów z punktu widzenia użytkownika Monitorowanie stanu i parametrów pracy sieci Monitorowanie usług technicznych i biznesowych Raportowanie zadanych SLA dla komponentów technicznych i usług dostarczanych przez IT Bieżące powiadamianie o problemach, właściwych administratorów systemów. Centralne zbieranie zdarzeń związanych z pracą systemu. Raportowanie stanu komponentów i usług. Raportowanie dostępności i w kontekście założonego SLA
Cel Technologie - Usługi Budowa usługowego IT wspierającego biznes poprzez dostarczanie najnowszych technologii jako usługi. Technologie - Usługi
03. Monitoring Model usługowy
Zunifikowana Komunikacja Biznes = Klient PC/ Laptopy Wirtualna stacja robocza Usługi w Chmurze Bezpieczeństwo Smartfony/ Tablety Zunifikowana Komunikacja Wydruk Aplikacje Bx Połączenie Sekretariat Budowy BX it Zmiana ikonki HD na gościa IT WWW
Model usługowy – Komponent != usługa Dostarczania Klientom zoptymalizowanych, dostosowanych do ich potrzeb usług … WWW Zunifikowana Komunikacja Chmura obliczeniowa Bezpieczeństwo W
Model usług – Application Manager
04. Monitoring Wybór systemu
Wybór systemu
05. Monitoring Wdrożenie
Infrastruktura 1 Data Center 3 serwerownie 200 serwerów wirtualnych i fizycznych 250 urządzeń sieciowych 2900 aktywnych użytkowników 150 budów połączonych w sieć VPN
OpManager, AppManager - integracja
Etapy wdrożenia (1)
Etapy wdrożenia(2)
OpManager (1)
OpManager (2)
Application Manager – przykład działania
Raportowanie
06. Monitoring Podsumowanie
Podsumowanie Bieżąca kontrola stanu elementów infrastruktury informatycznej. Szybka diagnoza przyczyn wystąpienia niedostępności usług. Automatyczne monitorowanie stanu usług IT Raportowanie jakości usług dostarczanych przez IT. Niezależny nadzór i pomiary SLA usług dostarczanych przez zewnętrznych dostawców. Dostarczenie danych umożliwiających proaktywne zapobieganie przestojom usług biznesowych. Dostarczenie narzędzi do analizy przyczyn powstałych problemów Wsparcie dla procesów ITIL: Zarządzanie problemem Zarządzanie incydentami Zarządzanie zmianą Zarządzanie konfiguracją Zarządzanie pojemnością Wsparcie procesu pomiarowego w obszarze usług IT w zastosowaniu do modelu mieszanego (IN/OUT soucingowego) Skrócenie czasów awarii
Aktualne usługi to fundament Jeżeli monitorujemy usługi możemy analizować prezentowane wartości, oraz wprowadzać zmiany usprawniające ich funkcjonowanie Dobrze działające i monitorowane usługi są bazą do tworzenia nowych usług Nowe Usługi Aktualne usługi
Dziękuję za uwagę