Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

I. Definicja ekonomii jako nauki
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Metodologia nauk ekonomicznych
Modele w ekonomii. Marta Gosk
Spis treści 1. Racjonalizm Lakatos – racjonalista 2. Relatywizm
Teoria Kapitału Ludzkiego jako naukowy program badawczy
Agnieszka Gawlińska1 METODOLOGIA TEORII KAPITAŁU LUDZKIEGO Na podstawie rozdziału 13 książki Marka Blauga pt. Metodologia ekonomii.
Dominika Milczarek-Andrzejewska Ewolucja metod wyjaśniania
TEORIE JAKO STRUKTURY.
Teorie jako struktury. Anarchistyczna teoria wiedzy.
RACJONALIZM, RELATYWIZM, OBIEKTYWIZM wg A. Chalmersa
Rozróżnienie pomiędzy ekonomią pozytywną a ekonomią normatywną
Metodologia ekonomiczna nie żyje! Niech żyje metodologia ekonomiczna! Część I – Anna Rurańska na podstawie D. W. Hands (2001), Economic methodology is.
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
Idea falsyfikacji Joanna Drozdek
Teoria zachowania konsumenta
Podstawy metodologiczne ekonomii
Szkoły myślenia w ekonomii
Teoria Kapitału Ludzkiego
Indukcjonizm Indukcjonizm – w nauce, prąd myślowy podkreślający znaczenie indukcji logicznej, czyli wywodzenia ogólnych praw natury z jednostkowych spostrzeżeń,
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Rozróżnienie miedzy ekonomią pozytywną a ekonomią normatywną Lidia Caban Na podstawie M. Blaug (1995), Metodologia ekonomii, PWN; rozdz. 5.
Indukcjonistyczna filozofia nauki
O zbędności podziału ekonomii na pozytywną i normatywną
Teoria formalistyczna Teoria empiryczno - naukowa Monika Kania.
Ekonomia Pozytywna a Ekonomia Normatywna
Czym jest to co zwiemy nauką?
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Teorie jako struktury & Anarchistyczna teoria wiedzy
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Racjonalizm a relatywizm
Prawda kontra precyzja w ekonomii Adam Woźny T. Mayer (1996), Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN; rozdz. 3-4.
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Ceteris Paribus Prezentacja zaliczeniowa „Metodologia Ekonomii”
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Pedagogika ogólna.
na podstawie książki A.Chalmersa „Czym jest to, co zwiemy nauką.”
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
Filozoficzne i metodologiczne aspekty indukcji eliminacyjnej
Pozytywizm i falsyfikacjonizm a sądy wartościujące w ekonomii
istotne cechy kryterium:
Falsyfikacjonizm Theme created by Sakari Koivunen and Henrik Omma
Metodologia nauk ekonomicznych
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Założenie o racjonalności
Indukcjonizm i problemy z indukcją Metodologia ekonomii Anna Cekała.
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Teorie jako struktury Lakatos – Programy badawcze Kuhn – Paradygmaty
Zajęcia 1 Wstęp do filozofii nauki
Krótki wstęp do filozofii nauki-ewolucja metod wyjaśniania Krzysztof Sadowski.
Teorie jako struktury –
DONALD N. McCloskey Retoryka w Ekonomii by Maciej Dorociak.
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii
Racjonalizm (1) istnieje jedno, ponadczasowe i uniwersalne kryterium, za pomocą którego można oceniać względną wartość konkurencyjnych teorii; jeżeli teoria.
Zastosowanie Dyskretnych Ukrytych Modeli Markowa do analizy sygnału EKG Magdalena Kaska Teorie jako struktury, Anarchistyczna teoria wiedzy.
Metodologia ekonomii Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia Dominika Milczarek.
Dominika Milczarek Przyszłość metodologii ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
Economic methodology is dead – long live economic methodology: thirteen theses on the new economic methodology D. Wade Hands Konrad Rotuski.
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Racjonalność w ekonomii Na podstawie M. Blaug „Metodologia ekonomii” Sylwia Malinowska.
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
Dominika Milczarek Modele w ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
Zapis prezentacji:

Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia Metodologia ekonomii Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia Dominika Milczarek

Model hipotetyczno-dedukcyjny Wszystkie wyjaśnienia naukowe mają wspólną strukturę logiczną. Zawierają: explanans: prawo uniwersalne i warunki początkowe (graniczne); explanandum. Model używa tylko reguł logiki dedukcji. Prawa uniwersalne są hipotezami (a nie wynikiem indukcji). Nazywana przez krytyków: Model wyjaśnienia przez odwołanie się do prawa wyższego rzędu. Explanans – zbiór przesłanek, z którego przy pomocy reguł logiki dedukcyjnej wyprowadzane jest explanandum – twierdzenie odnoszące się do pewnego zdarzenia. Przykład prawa uniwersalnego: za każdym razem gdy zachodzą zjawiska typu A, zachodzą jednocześnie zjawiska typu B. Artykuł Crala Hempela i Petera Oppenheima (1965) Dedukcja – wyprowadzanie sądów szczegółowych z sądów ogólnych. Logika dedukcyjna to wyprowadzanie pewnych zdań z określonych innych zdań.

Model hipotetyczno-dedukcyjny Teza o symetrii – istnieje doskonała symetria logiczna pomiędzy naturą wyjaśnienia i naturą prognozy. Wyjaśnienie jest późniejsze w stosunku do zjawisk a prognoza wcześniejsza. Krytyka: model hipotetyczno-dedukcyjny wyklucza wielką część tego co można uważać za naukę. W przypadku wyjaśnienia wychodzimy od wyjaśnianego zjawiska i znajdujemy co najmniej jedno prawo uniwersalne, które wraz z zespołem warunków początkowych, jest logiczną przesłanką jego stwierdzenia. W przypadku prognozy punkt wyjścia stanowi prawo uniwersalne i zespół warunków początkowych. W oparciu o nie wyprowadzamy logiczne stwierdzenie odnoszące się do nieznanego zjawiska. Prognoza stosowana jest głównie by stwierdzić czy fakty potwierdzają dane prawo. Wyjaśnienie jest „retrospektywną prognozą”. Krytyka: prognoza nie musi zakładać istnienia wyjaśnienia (wystarczy zwykła korelacja). Przykład – teoria grawitacji Newtona Wyjaśnienie nie musi pociągać za sobą prognozy. Przykład: teoria ewolucji Darwina, psychologia głębi Freuda, teoria samobójstwa Durkheima, wyjaśnienia historyczna. Krytyka normatywnej, preskrypcyjnej funkcji modelu. Blaug broni model wyjaśnienia naukowego przez odwołanie się do prawa wyższego rzędu: „jeśli rozumieniu nie towarzyszy zdolność do formułowania predykcji, powinniśmy spytać czy dzieje się tak dlatego, że nie jesteśmy w stanie zgromadzić wszystkich istotnych informacji o warunkach początkowych, jak ma to miejsce w przypadku ewolucji biologicznej, czy też jest tak, ponieważ oferowane wyjaśnienie w żaden sposób nie opiera się na ogólnym prawie, ani nawet na pewnego rodzaju luźnej generalizacji, tak jak ma to miejsce w przypadku tak wielu wyjaśnień historycznych.” (1995, s. 46).

Kuhn versus Lakatos Dla Kuhna, historia nauk to szereg ulepszeń paradygmatu znaczonych co pewien czas rewolucją naukową. Dla Lakatosa, historia nauk jest szeregiem postępowych naukowych programów badawczych stale zastępowanych nowymi NPB z teoriami o rosnącej zawartości empirycznej. Metodologia NPB – dokonywana ex post ocena znanych z przeszłości naukowych programów badawczych. Lakatos pochwala tolerancję w stosunku do zaczynających się rozwijać NPB, które nie osiągnęły jeszcze zdolności prognozowania nowych faktów i odmawia potępiania uczonych wiernych degenerującemu się NPB, pod warunkiem, że uczciwie przyznają oni, iż ich program ulega degeneracji. Ale nie chce by dawać na nie finansowanie.

Podejście Poppera Teoria jest potwierdzona nie wtedy, kiedy zgadza się z wieloma faktami, lecz wtedy gdy nie jesteśmy w zdolni znaleźć jakiegokolwiek faktu, który by jej zaprzeczał. Teza Duhema – Quine’a: Żadna pojedyncza hipoteza naukowa nie może zostać sfalsyfikowana w niezbity sposób, ponieważ testowi poddawany jest zawsze cały explanans, konkretna hipoteza z w powiązaniu z twierdzeniami pomocniczymi. Popper: tym co dzieli naukę od nie-nauki jest falsyfikowalność oraz metodologiczne reguły, które zakazują dokonywania zabiegów ochronnych. Inaczej: wyniki eksperymentów mogą nie budzić zaufania Popper: „Faktem jest, że żadna teoria nie zostanie obalona definitywnie, gdyż zawsze można powiedzieć, że wyniki eksperymentów nie budzą zaufania, lub że stwierdzone rozbieżności pomiędzy wynikami eksperymentalnymi a teorią są tylko pozorne i zanikną wraz z postępem myśli”. Popper: Ograniczenie zabiegów jakie mogą stosować naukowcy by w obliczu kolejnych zaprzeczeń ochronić własne teorie.

Monizm metodologiczny Doktryna jedności nauk ogłoszona przez Poppera Wszystkie nauki teoretyczne lub formułujące generalizacje powinny stosować tę samą metodę

Indywidualizm metodologiczny Sposób analizy, który wychodzi zawsze od zachowań jednostek. Jedynie wyjaśnienia zjawisk społecznych, politycznych i ekonomicznych, które sformułowane zostały w kategoriach wierzeń, postaw i decyzji jednostek można uznać za poprawne.

Holizm metodologiczny Społeczne całości mają cele lub funkcje nieredukowalne do wierzeń, postaw i działań je tworzących. Twierdzenia dotyczące złożonych zjawisk społecznych nie dają się wywnioskować z prawidłowości ich składników. Skutki zastosowania ściśle interpretowanej zasady metodologicznego indywidualizmu – wyeliminowanie wszytskich twierdzeń makroekonomicznychm ktre nie mogłyby zostać sprowadzone do twierdzeń mikroekonomicznych.

Co jest a co nie jest nauką Nauka różni się od nie-nauki: zastosowaniem metody indukcji Indukcyjna koncepcja nauki (ale problem indukcji) dzięki sfalsyfikowaniu przez obserwacje empiryczne Podejście Poppera Podział na twierdzenia sensowne i pozbawione sensu zgodnie z zasadą weryfikowalności Standardowy pogląd na naukę Podstawowy wniosek „Podobnie jak nie ma żadnej logiki odkrycia, tak samo nie istnieje żadna demonstratywna logika uzasadnienia; nie istnieje formalny algorytm, ani mechaniczna procedura weryfikacji, falsyfikacji, konfirmacji, potwierdzenia.” (Blaug 1995)

Ważne pojęcia Zabiegi ochronne Indukcjonizm Paradygmat Pozytywna historia nauki Naukowe programy badawcze (postępowe, degenerujące się) Indywidualizm metodologiczny Holizm metodologiczny Monizm metodologiczny Racjonalizm Relatywizm Obiektywizm Indukcjonizm Problem indukcji Dedukcja Model hipotetyczno-dedukcyjny Explanans i explanandum Teza o symetrii Falsyfikacjonizm Kryterium demarkacji Poppera Teza Duhema-Quine’a