Analiza wydatków na wynagrodzenia nauczycieli (Art. 30a KN – 2015)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy wsparcia dla pracodawców oferowane przez
Advertisements

Ustawa Karta Nauczyciela
1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Likwidacja szkoły a obowiązek wypłacania odpraw
Uprawnienia emerytalne nauczycieli listopad 2007r.
Karta Nauczyciela - Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Wynagrodzenie 1. Ustawa o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. Dz. U ze zm. 2. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Uprawnienia emerytalne nauczycieli
koncepcja MEN (propozycje)
Stypendium Marii Curie
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Czas pracy nauczycieli Warszawa, 4 października 2010 r.
Najważniejsze zmiany w Karcie Nauczyciela
Podstawowe zbiegi tytułów ubezpieczeń
Prof. Tadeusz Więckowski
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Analiza wydatków na wynagrodzenia nauczycieli (Art. 30a KN – 2014)
Zmiany organizacyjne w szkole lub placówce oświatowej i ich wpływ na sytuację zatrudnionych nauczycieli.
Wykonanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego - z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13 - z dnia 18 listopada 2014 r., sygn. akt SK 7/11.
Formy pomocy dla pracodawców po nowelizacji Ustawy
Prawdy oczywiste Ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Wynagrodzenia nauczycieli - zadania ogniw ZNP
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Ustawa z 26 czerwca 1974 Kodeks pracy dr Jacek Borowicz1.
Prawdy oczywiste Wypadek w drodze do lub z pracy - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Szczecin, r. 1. UCHWAŁA NR VI/87/15 RADY MIASTA SZCZECIN z dnia 24 marca 2015 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości w ramach.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Wyniki przeprowadzonej ankiety dotyczącej organizacji zewnętrznego nadzoru pedagogicznego skierowanej do dyrektorów szkół i placówek oświatowych województwa.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Zbiegi tytułów do ubezpieczeń Co nowego od 1 stycznia 2016 r.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Kształcenie dualne.
ŚWIADCZENIA RODZINNE UZALEŻNIONE OD NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Komisja Dialogu Obywatelskiego 1 grudnia 2016 r. Poznańskie Centrum Świadczeń, ul. Wszystkich.
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
Kuratorium Oświaty w Opolu.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
do szkół ponadgimnazjalnych
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Konstytucyjny system źródeł prawa
Zmiany w ramowych statutach: 1
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
CZAS PRACY NAUCZYCIELA GODZINY PONADWYMIAROWE
Przykładowy model podziału środków
Awans zawodowy nauczycieli
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela kontraktowego Renata Lipniewska,
- na podstawie materiałów przygotowanych przez Ministerstwo
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
KWOTA CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ W 2019 R.
Dodatkowe rozwiązania dla nauczycieli. Rozmowy ze związkami zawodowymi
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – Zmiany w procedurach prowadzenia awansu zawodowego nauczyciela r. LESZEK ZALEŚNY.
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest dla.
Zapis prezentacji:

Analiza wydatków na wynagrodzenia nauczycieli (Art. 30a KN – 2015) Krzysztof.Slugocki@gmail.com 501 091 995 art30a.ucoz.pl facebook.com/art30a sites.google.com/site/krzysztofslugocki prezi.com/user/eGocki slideshare.net/eGocki eGocki.pl

Analiza wydatków na wynagrodzenia nauczycieli (Art Analiza wydatków na wynagrodzenia nauczycieli (Art. 30a KN – 2015) Jednorazowy dodatek uzupełniający Metody i narzędzia obliczeniowe Krzysztof Sługocki

…umieć skorzystać z narzędzia wspomagania dokonania analizy; …o czym będzie (cele)? …umieć skorzystać z narzędzia wspomagania dokonania analizy; …mieć pewność, że narzędzie „dobrze liczy”; …umieć odeprzeć zarzuty dotyczące wskazywanych nieprawidłowości „liczenia” (dokonania analizy)… …umieć policzyć „ręcznie”;

Bieżący stan prawny – bez zmian bieżący stan pojmowania art. 30a KN – ewoluuje… …ku czemu?

Bieżący stan pojmowania art. 30a Projekt ustawy o zmianie ustawy KN (2013) zmienia warunki obliczeniowe (dla roku…?) W sferze zamyśleń powyborczych są inne projekty

Bieżący stan pojmowania art. 30a, czyli co się nie zmienia? Nie zmienia się stopień komplikacji, uznaniowości, braku precyzji,… brak propozycji zmiany rozporządzenia… w szczególności w odniesieniu do wzorca formularza sprawozdania w związku z jedną kwotą bazową w  roku 2015 – dodatkowe komplikacje;

Bieżący stan pojmowania art. 30a Konsekwencje licznych kontroli: ostrożność, zrozumienie i tolerancja po stronie kontrolujących, regionalizm, bywają także „problematyczne” kontrole;

Bieżący stan pojmowania art. 30a …w tle: …wyrok TK, …minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego, …zapowiedzi protestów i ewentualne ich konsekwencje „w okresie (po)wyborczym” (?)

Oczekiwania wobec narzędzi wspomagania dokonania analizy …narzędzia obliczeniowe powinny być zgodne z bieżącym stanem prawnym! oraz …z bieżącym „poglądem” na bieżący stan prawny (w wyniku licznych kontroli RIO) i przewidywanym – jednocześnie (?)

Narzędzia eGocki.pl/art30a/Analiza2015.exe eGocki.pl/art30a/Analiza2015.zip

art30a.ucoz.pl facebook.com/art30a Zasoby… sites.google.com/site/krzysztofslugocki

…po publikacji przez MEN wzoru formularza sprawozdania art30a.ucoz.pl eGocki.pl/art30a/Analiza2015_w1111.xlsm

Obowiązki (etapy działań) prawem wyrażone (art. 30a KN) Zebrać dane („nowe” podejście) …w spójnie konsekwentny i uporządkowany sposób w zgodności z przepisami prawa… Art. 30a. 1. Policzyć… (dokonać analizy) Art. 30a. 2, 3,…

Trzy grupy oczekiwań i potrzeb JDU awn1 JST lub PFOSiS dane dane awn22 dane Model „A” … dane awn1 dane JST JDU Model „B” awn2 dane … dane awn1 dane JST ? awn2 … Model „C”

Organizacja dokonania analizy w modelu „B” dane awn1 dane dane JST/op dane dane dane jdu JDU Model „B” awn2 dane dane jdu analiza … dane dane jdu

Analiza wydatków na wynagrodzenia Zgromadzić dane Narzędzia gromadzenia danych awn*.xls … (arkusz kalkulacyjny) Dokonać analizy Narzędzia dokonania analizy Analiza2015_w1111.xlsm „analizator” (Excel 2007, 2010,…)

Obowiązki (etapy działań) prawem wyrażone (art. 30a KN) Etap I. Przeprowadzić analizę poniesionych wydatków (zebrać dane, policzyć) na wynagrodzenia nauczycieli Etap II. Ustalić (policzyć) kwotę różnicy między wydatkami poniesionymi na wynagrodzenia, a pewnym iloczynem w ustawie zdefiniowanym Etap III. Wyliczoną kwotę różnicy podzielić na nauczycieli (w zdefiniowany w ustawie sposób) Etap IV. Wypłacić nauczycielom w formie jednorazowych dodatków uzupełniających Etap V. Sporządzić sprawozdanie

Warstwy pojęciowe analizy

Kluczowe równanie analizy

Wydatki i średnie wynagrodzenie Zebrać dane o wydatkach

Struktura zatrudnienia

Osobista stawka wynagrodzenia zasadniczego

Algorytm dokonania analizy

Algorytm dokonania analizy

…dokonać analizy – policzyć… …umieć policzyć „ręcznie”; …umieć skorzystać z narzędzia wspomagania dokonania analizy; …mieć pewność, że narzędzie „dobrze liczy”; …umieć odeprzeć zarzuty dotyczące wskazywanych nieprawidłowości „liczenia” (dokonania analizy)…

Obowiązki – analiza – etap I (art. 30a ust. 1) Policzyć wydatki poniesione (W  liczba) na wynagrodzenia nauczycieli w odniesieniu do wysokości średnich wynagrodzeń (S  liczba) w odniesieniu do średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli (ns  to też musi być liczba) na poszczególnych stopniach awansu zawodowego

Etapowość realizacji obowiązków wynikających z art. 30a KN V IV III II I (zgromadzić dane) W S ns

„przeprowadzić analizę”  policzyć „wydatki poniesione na wynagrodzenia” (W)  kwota (liczba) wynagrodzenia nie jest tym samym co kwota wydatków poniesionych na to wynagrodzenie „średnie wynagrodzenie” (S)  konkret, liczba (art. 30 ust. 3) „średnioroczna struktura zatrudnienia” (ns)  liczba, lecz co oznacza i jak to liczyć?

Obowiązki – różnica – etap II (art. 30a ust. 2) Policzyć kwotę różnicy ( R ) między wydatkami poniesionymi na wynagrodzenia, a „pewnym” iloczynem …iloczynem średniorocznej liczby etatów nauczycieli (N) i średnich wynagrodzeń (S) w przypadku nieosiągnięcia wysokości średnich wynagrodzeń

Etapowość realizacji obowiązków V IV III II R = W - S * N I (zgromadzić dane) W S ns N

R = W – S * N „średnioroczna liczba etatów nauczycieli”  tu jest związek natury algebraicznej  „średnioroczna struktura zatrudnienia” średnioroczna liczba etatów nauczycieli jest konsekwencją analizy (liczenia) średniorocznej struktury zatrudnienia

Obowiązki – j.d.u. – etap III (art. 30a ust. 3) Wyliczoną kwotę różnicy podzielić na nauczycieli wyliczając jednorazowy dodatek uzupełniający (Dj) wyliczany proporcjonalnie do okresu zatrudnienia (z  liczba? – czyniona z dat i opisów tekstowych) wyliczany proporcjonalnie do osobistej stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela (Sj) zapewniając osiągnięcie średnich wynagrodzeń

Etapowość realizacji obowiązków V IV III D1, D2, D3, …, Dj II R = W - S * N I (zgromadzić dane) W S ns N Sj z

Obowiązki – j.d.u. – etap IV (art. 30a ust. 3) Wyliczoną kwotę różnicy podzielić na nauczycieli i wypłacić podzielić i wypłacić nauczycielom zatrudnionym i pobierającym wynagrodzenie (L  dana typu logicznego  czy nauczyciel ma prawo do jdu?) wypłacić w formie jednorazowego dodatku uzupełniającego  jdu

Etapowość realizacji obowiązków V IV wypłacić III D1, D2, D3, …, Dj II R = W - S * N I (dane) W S ns N L Sj z

Obowiązki – sprawozdanie – etap V (art. 30a ust. 4) Sporządzić sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego z uwzględnieniem wysokości kwoty różnicy

Etapowość realizacji obowiązków V sprawozdanie IV wypłacić III D1, D2, D3, …, Dj II R = W - S * N I (dane) W S ns N L Sj z

Grupy oczekiwań a etapy czynności 1, 2, 3, 4, 5 JDU awn1 JST lub PFOSiS dane dane awn2 dane Model „A” … dane 2, 3, 5 awn1 dane 1, 4 JST JDU Model „B” awn2 dane … dane awn1 dane JST ? awn2 … Model „C”

…w rozporządzeniu (?) są zdefiniowane średnioroczna struktura zatrudnienia średnioroczna liczba etatów nauczycieli osobista stawka wynagrodzenia zasadniczego wydatki poniesione na wynagrodzenia wzorzec sprawozdania  …i jest opisane (w bardzo niekomunikatywny sposób): jak to liczyć (!)

Średnioroczna struktura zatrudnienia Co to jest? …i jak to się liczy?

Średnioroczna struktura zatrudnienia definiowana jest następującymi przepisami [z analizy ustawy:] struktura zatrudnienia (nauczyciela) [art. 30 ust. 6]  średnioroczna struktura zatrudnienia (nauczyciela) [art. 30a ust. 1]  średnioroczna liczba etatów (nauczycieli) [średnioroczna struktura zatrudnienia (nauczycieli) w danej grupie awansu zawodowego] [art. 30a ust. 2] [z analizy rozporządzenia:] liczba nauczycieli zatrudnio-nych w pełnym i niepełnym wymiarze zajęć (po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć) [§ 3. 4]  liczba etatów nauczycieli  średnioroczna liczba etatów nauczycieli [§ 3. 1]  średnioroczna struktura zatrudnienia nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego

Idea i logika liczenia …spostrzeżenia… …struktura zatrudnienia  średnioroczna struktura zatrudnienia  średnioroczna liczba etatów… …średnie arytmetyczne z wartości miesięcznych…  średnioroczna struktura zatrudnienia …suma średniorocznych struktur zatrudnienia  średnioroczna liczba etatów

Idea i logika liczenia struktury zatrudnienia nm  ns  N Obliczenie średniorocznej liczby etatów nauczycieli osiągnie się przez obliczanie miesięcznych struktur zatrudnienia każdego nauczyciela …i pozostaje to zgodne z brzmieniem § 3 rozporządzenia

Idea, logika i algorytm liczenia struktury zatrudnienia n1 n2 n3 n4 n5 n6 n7 n8 n9 n10 n11 n12 ns8j=średnia(n1..n8) ns4j=średnia(n9..n12) ns12j=średnia(n1..n12) N8=suma(ns81..ns8j) N4=suma(ns41..ns4j) N12=suma(ns121..ns12j)

Wskazówka  § 3. 5. w odniesieniu do każdego kolejnego miesiąca… Przy ustalaniu [liczeniu] średniorocznej struktury zatrudnienia, nauczyciela [jednego] zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć na podstawie jednej umowy o pracę lub aktu mianowania uwzględnia się jako jeden etat. (1)

Wniosek – po analizie „wskazówek” „Jeżeli jeden nauczyciel pracuje na jednym etacie przez jeden miesiąc, to  (…i tu milczenie rozporządzeniodawcy, czyli „dokończ sobie sam”…)  to niech jego struktura zatrudnienia w tym miesiącu będzie równa jeden” Def. (uznaniowa) 1 (?) 1 = 1 …i możliwe inne uznaniowe definicje alternatywne 1 (?) 1 (?) c = 100%; π; 100000; …

Podstawowe działanie obliczeniowe 1 = 1 *1 nm = em * zm nm – struktura zatrudnienia w danym miesiącu em – wyraz etatu zatrudnienia w danym miesiącu (tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć w przeliczeniu na pełny etat) zm – wyraz okresu zatrudnienia w danym miesiącu

struktura zatrudnienia – warunki dokonywania obliczeń Uwzględnia się liczbę etatów w okresach, w których wypłacono wynagrodzenie ze środków ujętych w planie finansowym szkoły [§ 3. 6] Prościej  „Uwzględnia się okresy usprawiedliwionej nieobecności, za które wynagrodzenie było wypłacane z budżetu JST – nie zmniejszając czynnika struktury zatrudnienia!”

struktura zatrudnienia – warunki dokonywania obliczeń Nie uwzględnia się liczby etatów, proporcjonalnie do okresów, w których był pobierany zasiłek chorobowy świadczenie rehabilitacyjne lub zasiłek opiekuńczy [§ 3. 7] Prościej  „Nie uwzględnia się okresów, za które wypłacano kwoty z innych źródeł niż budżet JST – zmniejszając czynnik struktury zatrudnienia proporcjonalnie do tych okresów!”

struktura zatrudnienia – warunki dokonywania obliczeń Nie uwzględnia się, proporcjonalnie do okresów, w których nie wypłacono wynagrodzenia ze środków ujętych w planie finansowym szkoły, liczby etatów w okresach nieobecności w pracy, za czas których nie przysługuje wynagrodzenie [§ 3. 8] Prościej  „Nie uwzględnia się okresów, za które nie wypłacano żadnych kwot – zmniejszając czynnik struktury zatrudnienia proporcjonalnie do tych okresów!”

Struktura zatrudnienia „ustalanie” średniorocznej liczby etatów struktura zatrudnienia (nauczyciela) średnioroczna struktura zatrudnienia (nauczyciela) średnioroczna liczba etatów (nauczycieli) Niech wzorcem liczenia struktury zatrudnienia jednego nauczyciela pracującego przez jeden miesiąc na jednym etacie (nm) będzie liczba „1” (nm=1), m – indeksuje kolejne miesiące: dla każdego kolejnego miesiąca w przypadku braku okresów, za które istniały kwoty wypłacane z innych źródeł niż budżet JST (i/lub nie było ich w ogóle) w innych przypadkach 0<=nm<1 (m=1..12)

Średnioroczna struktura zatrudnienia „ustalanie” średniorocznej liczby etatów struktura zatrudnienia (nauczyciela) średnioroczna struktura zatrudnienia (nauczyciela) średnioroczna liczba etatów (nauczycieli) …średnioroczna struktura zatrudnienia (ns) nauczyciela będzie równa średniej arytmetycznej ze struktur zatrudnienia z danych miesięcy należy uwzględnić okresy obowiązywania kwot bazowych ns1=średnia(n1..n8), ns2=średnia(n9..n12)

Średnioroczna liczba etatów „ustalanie” średniorocznej liczby etatów struktura zatrudnienia (nauczyciela) średnioroczna struktura zatrudnienia (nauczyciela) średnioroczna liczba etatów (nauczycieli) …przez średnioroczną liczbę etatów nauczycieli (N) należy rozumieć średnioroczną strukturę zatrudnienia w grupie awansu zawodowego: będzie równa sumie średniorocznych struktur zatrudnienia nauczycieli w danej grupie awansu zawodowego; należy uwzględnić okresy obowiązywania kwot bazowych N1=Σns1; N2=Σns2

Osobista stawka wynagrodzenia zasadniczego Co to jest? …i jak to się liczy?

Osobista stawka wynagrodzenia zasadniczego Załącznik nr 1 do rozporządzenia (…chyba udziela żądanych odpowiedzi, a może tylko wskazówek…) Ustalanie osobistej stawki wynagrodzenia zasadniczego proporcjonalnie do okresu zatrudnienia

Osobista stawka wynagrodzenia zasadniczego Osobista stawka wynagrodzenia zasadniczego (o-swz) to może jest… minimalna stawka wynagrodzenia zasadniczego (m-swz  rozp. w sprawie min. stawek…) podwyższona minimalna stawka wynagrodzenia zasadniczego (pm-swz  art. 30 ust. 10 KN) „faktyczna” stawka wynagrodzenia zasadniczego (różnie nazywany składnik wynagrodzenia będący „wynagrodzeniem zasadniczym”)

Dowód na to, że o-swz nie jest wynagrodzeniem zasadniczym Art. 30. 1. (ustawa KN) Wynagrodzenie nauczycieli, z zastrzeżeniem art. 32, składa się z: 1) wynagrodzenia zasadniczego; … …z załącznika do rozporządzenia w sprawie "Zasad techniki prawodawczej” § 10. Do oznaczenia jednakowych pojęć używa się jednakowych określeń, a różnych pojęć nie oznacza się tymi samymi określeniami.

Osobista stawka wynagrodzenia zasadniczego …z tych samych racji nie jest więc także ani minimalną stawką wynagrodzenia zasadniczego (m-swz  rozp. w sprawie min. stawek…) ani podwyższoną minimalną stawką wynagrodzenia zasadniczego (pm-swz  art. 30 ust. 10 KN) Spostrzeżenie: każda z tych dwóch wartości może tylko i wyłącznie alternatywnie charakteryzować nauczyciela w danym miesiącu  wniosek (?)

Dodatkowe spostrzeżenia Art. 30. 10. (KN) Organy prowadzące szkoły będące jednostkami samorządu terytorialnego mogą zwiększać środki na wynagrodzenia nauczycieli, w tym podwyższać minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego, ustalone w przepisach wydanych na podstawie ust. 5 pkt 1. Organy prowadzące mogą ponadto upoważniać dyrektorów szkół, w indywidualnych przypadkach oraz w granicach ustalonego planu finansowego szkoły, do przyznawania minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela wyższej od ustalonej w przepisach wydanych na podstawie ust. 5 pkt 1 lub podwyższonej przez organ prowadzący.

Co daje się jeszcze spostrzec Co daje się jeszcze spostrzec? Osobistą stawkę wynagrodzenia zasadniczego… …wylicza się: dla każdego nauczyciela oddzielnie proporcjonalnie do okresu zatrudnienia zgodnie z równaniem: Sj = A x B x C Co to są: „A”, „B” i „C”

Co to jest „C”? nm = em * zm Sj = A * B * C

Co to jest „B”? nm = em * zm Sj = A * B * C

„A” jest kluczem „do tajemnicy” nm = em * zm Sj = A * B * C

Sj = A * B * C „A” – stawka wynagrodzenia zasadniczego Art. 30 ust. 10  podwyższona a minimalna stawka wynagrodzenia zasadniczego „A” jest więc wartością miesięczną „B” i „C” też więc muszą być wartościami miesięcznymi „Sj” także staje się wartością miesięczną Ale jednocześnie – dlaczego „A” to nie jest wynagrodzenie zasadnicze?

Podstawowe działania obliczeniowe nm = em * zm = B * C Sj = A * B * C Sj = A * em * Zm

Sjm = Am * em * zm A – stawka wynagrodzenia zasadniczego  to minimalna stawka wynagrodzenia zasadniczego lub podwyższona minimalna stawka wynagrodzenia zasadniczego w zależności od warunków prawno-organizacyjnych na terenie funkcjonowania danej jednostki samorządu terytorialnego nm  to struktura zatrudnienia w danym miesiącu

Liczyć należy w odniesieniu do każdego miesiąca stawka wynagrodzenia zasadniczego (A) jest wartością związaną z okresem jednego miesiąca to oznacza, że: tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin (B) ma być przeliczany w odniesieniu do jednego miesiąca to oznacza, że: okres zatrudnienia (C) również ma być przeliczany z odniesieniem do każdego kolejnego miesiąca Czyli osobista stawka wynagrodzenia zasadniczego (Sj) będzie obliczana najpierw dla każdego kolejnego miesiąca aby potem policzyć np. wartość średnią ze wszystkich miesięcy (lub sumę za wszystkie miesiące)

Okres zatrudnienia – struktura zatrudnienia w równaniu: Sj = A x B x C : iloczyn BxC …jest wyrazem struktury zatrudnienia obliczanej dla nauczyciela w danym miesiącu A – jest minimalną stawką wynagrodzenia zasadniczego lub podwyższoną minimalną stawką wynagrodzenia zasadniczego …ale, Sj liczyć trzeba jako A * B * C, a nie jako A * struktura_zatrudnienia

Wydatki poniesione na wynagrodzenie nauczyciela Co to jest? …i jak to się liczy?

Wydatki poniesione na wynagrodzenie nauczyciela Rozporządzenie, Objaśnienia pkt 4    Wydatki poniesione na wynagrodzenia Są to wyłącznie wydatki poniesione w roku podlegającym analizie z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na wynagrodzenia w składnikach wskazanych w art. 30 ust. 1 Karty Nauczyciela, bez pochodnych ponoszonych przez pracodawcę

Wydatki poniesione na wynagrodzenie nauczyciela Rozporządzenie, Objaśnienia pkt 4    Wydatki poniesione na wynagrodzenia Bez pochodnych ponoszonych przez pracodawcę Wyłącznie w składnikach wskazanych w art. 30 ust. 1 KN Wyłącznie z budżetu JST Wyłącznie w roku podlegającym analizie Są to wyłącznie wydatki poniesione w roku podlegającym analizie z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na wynagrodzenia w składnikach wskazanych w art. 30 ust. 1 Karty Nauczyciela, bez pochodnych ponoszonych przez pracodawcę

Art. 30. 1. (KN) Wynagrodzenie nauczycieli, z zastrzeżeniem art. 32, składa się z: 1) wynagrodzenia zasadniczego; 2) dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego oraz za warunki pracy; 3) wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw; 4) nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, z wyłączeniem świadczeń z zakła-dowego funduszu świadczeń socjalnych i dodat-ków socjalnych określonych w art. 54.

Warunki twierdzenia, że dana wartość jest składnikiem wydatków 1) wydatek – JST 2) mieści się w rozumieniu art. 30 ust. 1 KN 3) wydatek – w roku 2014 Wszystkie warunki muszą być spełnione jednocześnie

Narzędzia/Arkusze obliczeniowe Narzędzia wspomagania dokonania analizy wydatków na wynagrodzenia nauczycieli Analiza2015

Arkusze obliczeniowe arkusz parametryzujący obliczenia pliki pozyskania danych z podmiotów pozyskania danych (poziom obliczeniowy szkół i placówek oświatowych); narzędzia obliczeniowe (poziom obliczeniowy JST); sprawozdawczość i statystyka (poziom obliczeniowy JST) Arkusz sprawozdania udostępniony przez MEN

Narzędzia obliczeniowe egocki.pl/art30a/Analiza2015.exe egocki.pl/art30a/Analiza2015.zip

Cykl procedury obliczeniowej awn1 awn2 awn3 … Analiza Rjdus Analiza Rjduk fsmen Analiza Rjdum Analiza Rjdud

Projektowane zmiany (2013) ustawy Karta Nauczyciela

Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy Karta Nauczyciela 21.03.2013 – publikacja projektu; 11.04.2013 – Art. 30a KN w Trybunale Konstytucyjnym – bark rozstrzygnięcia; 16.04.2013 – posiedzenie Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego – przedstawienie projektu i jego krytyka; 17.04.2013 – posiedzenie Komisji Edukacji… - wyjaśnienia MEN 09.05.2013 – projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli; 12.07.2013 – publikacja zmienionego projektu (po konsultacjach); 16.07.2013 – wyrok Trybunału Konstytucyjnego (sygn. akt K 13/10) - Art. 30a ust. 3 ustawy KN jest zgodny z art. 167 ust. 1 i 4 Konstytucji RP; umorzone postępowanie w pozostałym zakresie; 23.07.2013 – rozpatrzenie projektu na posiedzeniu Rady Ministrów 08.08.2013 – publikacja wyroku TK (Dz. U. 903) 12.08.2013 – rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego (Dz. U. poz. 913); …czekamy… na projekt ustawy o zmianie ustawy KN (01.01.2014)

16.04.2013 – posiedzenie Zespołu […] wstępna dyskusja nad projektem założeń nowelizacji Karty nauczyciela; MEN postawiło się w pozycji rozjemcy między samorządowcami a związkowcami; MEN nie przedstawia wizji zmian; wiceminister edukacji Przemysław Krzyżanowski: „projekt ustawy w czerwcu”; „na początku września trafi do parlamentu”; samorządowcy uznali projekt i harmonogram za nierealny;

Projekt – wstępny – nierealny Cel projektowanej ustawy wprowadzenie zmian w ustawie Karta Nauczyciela które będą służyły podnoszeniu jakości pracy szkoły poprzez: wzmocnienie motywacyjnego charakteru wynagrodzeń nauczycieli, zwiększenie roli doskonalenia umiejętności zawodowych nauczycieli zgodnie z potrzebami uczniów, poprawę organizacji pracy szkoły, włączenie rodziców w sprawy istotne dla szkoły w szerszym niż dotychczas zakresie.

wzmocnienie motywacyjnego charakteru wynagrodzeń nauczycieli Zakres przewidywanej regulacji i zasadnicze kwestie wymagające uregulowania: zastąpienie średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego wskaźnikami kalkulacyjnymi środków ogółem przeznaczonych na wynagrodzenia nauczycieli zmiana sposobu rozliczania środków wydatkowanych na wynagrodzenia nauczycieli

wskaźniki kalkulacyjne zmiana sposobu rozliczania zmiana nie wpłynie na wysokość środków, które jst w dalszym ciągu będą obowiązane wydatkować na wynagrodzenia; rozliczanie środków wydatkowanych na wynagrodzenia będzie dokonywane łącznie na wszystkich stopniach awansu zawodowego, w ten sposób zagwarantowana zostanie ogólna suma środków na wynagrodzenia, jednak zarządzanie wynagrodzeniami będzie uproszczone.

Ble, ble, ble… Zwiększenie elastyczności w rozliczaniu wynagrodzeń nauczycieli ułatwi prowadzenie motywacyjnej polityki wynagradzania, będącej niezbędnym elementem w zapewnianiu wysokiej jakości pracy szkoły. Jednostki samorządu terytorialnego będą kształtować wynagrodzenia w taki sposób, aby łączna wysokość środków wydatkowanych odpowiadała co najmniej wysokości środków ustalonej w ustawie KN, co spowoduje znacznie szersze możliwości motywowania nauczycieli niezależnie od posiadanego przez nich stopnia awansu zawodowego.

„doprecyzowanie” art. 30 a ust. 3 określa sposób podziału kwoty różnicy, o której mowa w art. 30a ust. 2, między nauczycieli zatrudnionych i pobierających wynagrodzenie. Proponuje się, aby jednorazowy dodatek uzupełniający przysługiwał tylko nauczycielom, którzy świadczyli pracę w roku, dla którego ustalono kwotę różnicy, natomiast nie otrzymają go nauczyciele, którym wypłacono wynagrodzenie, pomimo że rzeczywiście nie świadczyli pracy (np. przebywali na urlopie dla poratowania zdrowia).

Zmiana w odniesieniu do dodatku wiejskiego ujednolicenie jego wysokości; uwzględnienie tego dodatku w rozliczaniu środków wydatkowanych na wynagrodzenia nauczycieli;

Obowiązki (etapy działań) prawem wyrażone (zmiany) Etap I. Przeprowadzić analizę poniesionych wydatków (zebrać dane, policzyć) na wynagrodzenia nauczycieli Etap II. Ustalić (policzyć) kwotę różnicy między wydatkami poniesionymi na wynagrodzenia, a pewnym iloczynem w ustawie zdefiniowanym Etap III. Wyliczoną kwotę różnicy podzielić na nauczycieli (w zdefiniowany w ustawie sposób) Etap IV. Wypłacić nauczycielom w formie jednorazowych dodatków uzupełniających Etap V. Sporządzić sprawozdanie

Etapy wykonywania art. 30a (zmiany) V sprawozdanie IV wypłacić III D1, D2, D3, …, Dj II R = W - S * N I (dane) N W S ns L n ABC Sj z e Jednorazowy dodatek uzupełniający 2012; Krzysztof.Slugocki@gmail.com 88

Obowiązki – analiza – etap I (zmiany) (art. 30a ust. 1) Policzyć wydatki poniesione (W  liczba) na wynagrodzenia nauczycieli w odniesieniu do wysokości średnich wynagrodzeń (S  liczba) (bez odniesienia ?) w odniesieniu do średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli (ns  to też musi być liczba) (struktury świadczenia pracy ?) na poszczególnych stopniach awansu zawodowego (z takim podziałem lub bez podziału ?)

Etapowość realizacji obowiązków wynikających z art. 30a KN (zmiany) V IV III II I (zgromadzić dane) W S ns ns

Obowiązki – różnica – etap II (zmiany) (art. 30a ust. 2) Policzyć kwotę różnicy ( R ) między wydatkami poniesionymi na wynagrodzenia, a „pewnym” iloczynem …iloczynem średniorocznej liczby etatów nauczycieli (N) i średnich wynagrodzeń (S) w przypadku nieosiągnięcia wysokości średnich wynagrodzeń

Etapowość realizacji obowiązków (zmiany) V IV III II R = W - S * N I (zgromadzić dane) W S ns N

Obowiązki – j.d.u. – etap III (zmiany) (art. 30a ust. 3) Wyliczoną kwotę różnicy podzielić na nauczycieli wyliczając jednorazowy dodatek uzupełniający (Dj) wyliczany proporcjonalnie do okresu zatrudnienia (z  liczba? – czyniona z dat i opisów tekstowych) Wyliczany proporcjonalnie do okresu świadczenia pracy ([?] – liczba?...) wyliczany proporcjonalnie do osobistej stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela (Sj) zapewniając osiągnięcie średnich wynagrodzeń

Etapowość realizacji obowiązków (zmiany) V IV III D1, D2, D3, …, Dj II R = W - S * N I (zgromadzić dane) W S ns N Sj z z

Obowiązki – j.d.u. – etap IV (zmiany) (art. 30a ust. 3) Wyliczoną kwotę różnicy podzielić na nauczycieli i wypłacić podzielić i wypłacić nauczycielom zatrudnionym (świadczącym pracę) i pobierającym wynagrodzenie (L  dana typu logicznego  czy nauczyciel ma prawo do jdu?) wypłacić w formie jednorazowego dodatku uzupełniającego  jdu

Etapowość realizacji obowiązków (zmiany) V IV wypłacić III D1, D2, D3, …, Dj II R = W - S * N I (dane) W S ns N L Sj z

Obowiązki – sprawozdanie – etap V (zmiany) (art. 30a ust. 4) Sporządzić sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego z uwzględnieniem wysokości kwoty różnicy

Etapowość realizacji obowiązków (zmiany) V sprawozdanie IV wypłacić III D1, D2, D3, …, Dj II R = W - S * N I (dane) W S ns N L Sj z

…problematyczne kontrole

Aj * Cj * Bj = = Sj Sj = Aj * Bj * Cj

Krzysztof.Slugocki@gmail.com 501 091 995