Ocena organoleptyczna i sensoryczna potraw

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kontrolę przeprowadzono w II kwartale 2006 roku
Advertisements

Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Układ nerwowy-zmysły Zmysł słuchu.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Zmianę tą wywołuje BODZIEC
Autor: Krzysztof Wolsa
Procesy poznawcze Percepcja.
Katarzyna Ruta Narządy zmysłu Katarzyna Ruta
Sieci neuronowe w odorymetrii Joanna Kośmider, Małgorzata Zamelczyk-Pajewska dr hab inż. Joanna Kośmider –
„Zmysłami otwieram okna
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum nr 1 w Rumi ID grupy: 96/66_mp_g2 Opiekun: Maria Palmąka Kompetencja: matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: „Zmysłami.
Nasze zmysły Opracowała Klaudia Czekalska II a.
Analiza sensoryczna jakości organoleptycznej żywności
1 NARZĄDY ZMYSŁÓW M.Bartosiewicz, A.Kroma, D.Wertelecka, A.Zając.
Chemoreceptory: węch i smak
Somatognozja.
BIOLOGIA JAKO NAUKA EKSPERYMENTALNA
Piotr Fąfara, Katarzyna Ratusz
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
jako nauka eksperymentalna
„Dziecko może nauczyć dorosłych trzech rzeczy: cieszyć się bez powodu,
USTALANIE NORM WYDAJNOSCI PRACOWNIKÓW
Dane INFORMACYJNE ID grupy: 96/G5_MP Lokalizacja: Gdynia Kompetencja:
Tajemnice ciała ludzkiego
AECHITEKTURA OBIEKTÓW TECHNICZNYCH
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach
Spostrzeganie.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
„Zmysłami otwieram okna i drzwi na mój świat”
Integracja sensoryczna
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
Produkt.
Trening metodą Warnkego
Technik żywienia i gospodarstwa domowego Numer z klasyfikacji zawodów:
Zmysły chemiczne czucie i propriocepcja inne zmysły
SŁUCH.
[ ] Sezon na fali cydru sprzedaż cydru w Polsce 70 milionów litrów
Terapia SI jako metoda wspomagająca rozwój dziecka
Katarzyna Ruta Narządy zmysłu Katarzyna Ruta
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
Sala Doświadczania Świata
Planowanie jadłospisów
ZMYSŁY CZŁOWIEKA.
JAKOŚĆ SERÓW DOJRZEWAJĄCYCH
Brak dźwięków zdolnych wytworzyć wrażenia słuchowe. Od hałasu wolę ciszę, wtedy wszystko lepiej słyszę !
Zmysły smak, węch.
Żywienie dzieci w wieku szkolnym
Psy-najsłodsze zwierzęta na świecie
Zaburzenia spostrzegania
Pracowni Badań Psychologicznych Kierowców
Czynniki wpływające na realizację produktu wysokiej jakości zależą: Od wyboru gleby i winorośli;
OCENA ORGANOLEPTYCZNA CZEKOLADY
Prezentacja do scenariusza zajęć pn. „Wielka rola konsumentów w kształtowaniu rynku opakowań”
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat
 Jest udomowioną forma wilka szarego, ssaka drapieżnego z rodziny psowatych, uznawana przez niektórych za podgatunek wilka.  Od czasu jego udomowienia.
Miniprzedsiębiorstwo. Wspólnicy miniprzedsiębiorstwa Jan Majnert – dyrektor naczelny Mateusz Kołpak – dyrektor naczelny Maciej Padrok – dyrektor ds. marketingu.
SŁUCH.
„IRZYKOWY” OGRÓD ZMYSŁÓW
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Jogurt duży ,jogurt mały jest dla zdrowia doskonały !!
Szkoła z klasą 2.0.
Integracja sensoryczna
Przyprawy.
przeprowadzania egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie
Środki smakowo- zapachowe
Solenie ryb Solenie, jako metoda utrwalania, było znane już w starożytnym Egipcie. Ryby chude suszono na słońcu, natomiast tłuste poddawano moczeniu w.
PRZEDSZKOLE NR 401 w Warszawie
Percepcja słuchowa.
Zobacz, usłysz, poczuj- niezwykła podróż do świata zmysłów.
Zapis prezentacji:

Ocena organoleptyczna i sensoryczna potraw

Cechy organoleptyczne produktów są oceniane na podstawie wrażeń odbieranych za pomocą zmysłów: - Wzroku – barwa ,kształt ,wielkość, przezroczystość , połysk ,porowatość -Węchu – zapach (ocena świeżości ) -Smaku – kwaśny , słodki , słony , gorzki -Dotyku – Konsystencja , twardość , kruchość -Słuchu – Chrupkość

Ocena sensoryczna – ocena jakości za pomocą sprawdzonych zmysłów: - próba na daltonizm smakowy - próba na definiowanie zapachów. Ocenia się zdolność odczuwania smaku i zapachu przy jak najmniejszym stężeniu.

Określenia stosowane w sensoryce - Próg wyczuwalności – najmniejsze natężenie bodźca który jest wyczuwalny ale nie można go zidentyfikować. -Próg rozpoznawania – najmniejsze natężenie bodźca który pozwala na jego identyfikację. - Bodźce – cechy organoleptyczne które pobudzają receptor. - Receptor – zakończenie nerwowe zdolne do odbierania i przekazywania bodźców. - Smakowitość – złożone wrażenie zapachowo-smakowo – czuciowo

Rozmieszczenie kubków smakowych na języku

Osoby prowadzące analizę sensoryczną powinny spełnić określone wymagania - Dokonywać oceny od 30min – 2,5 h po posiłku. - Na 1-2h przed oceną nie mogą palić tytoniu ,pić kawy ,stosować przypraw o intensywnym smku ,zapachu -Powinni przeprowadzić ocenę w godzinach największej wrażliwości ( 10-12 , 15-17 ) -Muszą oceniać w określonej kolejności ( zaczynając od potrawy o najmniej intensywnym natężeniu cech) -Po ocenieniu każdego z wyrobów w celu odświeżenia jamy ustnej muszą wypłukać ja czystą przegotowaną wodą lub przegryźć czerstwym jasnym pieczywem. -Podczas jednej analizy nie mogą oceniać więcej niż 5 potraw jednocześnie. -Do oceny należy przystępować w dobrej kondycji fizycznej i psychicznej .

Warunki przeprowadzania oceny sensorycznej – pomieszczenia w których przeprowadza się analizę powinny być - Czyste pozbawione obcych zapachów , dobrze odizolowane od hałasu , dobrze wentylowane -Mieć temp. 18-20 stopni i wilgotność 70-80% -Posiadać równomierne oświetlenie o stałym natężeniu nie pozostawiając miejsc zaciemnionych - mieć 4-8 stanowisk roboczych umożliwiających indywidualną pracę oceniających -Ściany i meble w kolorach pastelowych (naturalnym)

Stanowiska pracy

Oceną jakości potraw pod względem organoleptycznym dokonuje się następującymi metodami - Kolejność – uszeregowanie porównanych próbek według określonej cech np. wrastającego aromatu lub wrastającej intensywności barwy -Porównawcza – porównanie badanych próbek z standardem - Punktowa – określenie poziomu jakości poszczególnych cech za pomocą wartości liczbowych według przyjętej skali punktowej na jej podstawie wyznacza się całkowitą jakoś ocenianego produktu

Dokładność metody zależy od przyjętej skali punktowej Dokładność metody zależy od przyjętej skali punktowej. Do wyrobów gastronomicznych najbardziej odpowiednią jest metoda 5 pkt. w której za każdy wyróżnik przyznaje się od 5pkt. do 1pkt.

Ocena w skali pkt. 5-1 soków nieklarownych 4 3 2 1 Klarowność Lekko mętny Lekki osad równomiernie Kłaczkowaty zawiesina Niejednorodny osad Silne rozwarstwienie duży osad Barwa Bardo intensywna Intensywna Ciemniejsza lub Jaśniejsza Brązowy Silnie zmieniony lub obcy Zapach Bardzo aromatyczny czysty Aromatyczny zacharyzmowany Słabo wyczuwalny bądź obcy Słabo wyczuwalny Obcy Smak Bardzo intensywny owocowy Intensywny owocowy Mało intensywny Lekko zmieniony lub brak smaku owocowego Obcy , pleśniowy , siarkowy , gorzki

Kolejność analizowanych cech - Ocena wzrokowa - Ocena węchu - Ocena czucia - Ocena smaku

Dziękuję Bardzo za uwagę wykonała Weronika Skorupa kl. II Gz.