Spotkania konsultacyjne z mieszkańcami Przygotowanie Lokalnej Strategii Rozwoju LGD „Bądźmy Razem” na lata 2014-2020 Twój pomysł ma znaczenie!

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STOWARZYSZENIE – LGD „BĄDŹMY RAZEM”
Advertisements

LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA ZIELONY PIERŚCIEŃ TARNOWA
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania C.K. Podkarpacie
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Kraina Rawki Seminarium nt. Lokalna Strategia Rozwoju na lata Kaleń, 13 listopada 2007r.
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
Plan Odnowy Miejscowości
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie Wnioskowanie o płatność w ramach działania 413 Wdrażanie.
Wsparcie w zakresie usług turystycznych, sportu i rekreacji w ramach III i IV osi PROW
Założenia do Programu Leader na lata PROPOZYCJE
Realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju. Budżet: Liczba ludności obszarów należących do LGD: Kwota na wdrażanie LSR: 116x87158= zł
Podejście Leader w nowym okresie programowania
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Zakres realizacji Małych projektów.
Małe projekty Szkolenie dla beneficjentów 28 marca 2014 r. Omówienie dokumentów.
Stowarzyszenie LGD Gmin Dobrzyńskich Region Południe.
Projekt Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata XV Kongres Gmin Wiejskich Ossa, Biała Rawska. 17 września 2014 r. Ministerstwo Rolnictwa.
Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Środki Wspólnej Polityki Rolnej dla rozwoju turystyki na obszarach wiejskich nowa perspektywa finansowa Kielce, AGROTRAVEL, 11 kwietnia 2014 Departament.
RLKS w ramach nowej perspektywy finansowej UE
Organizacje pozarządowe jako beneficjent
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
l PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Kętrzyn Walne Zebranie Członków Lokalnej Grupy Działania „Barcja”
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020, działanie do realizacji przez Samorząd Województwa Kujawsko – Pomorskiego.
1.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego
Lokalne Grupy Działania 2014 – 2020
Lokalna Grupa Działania „Chata Kociewia” Maj, 2015 r.
STRATEGIA ROZWOJU POWIATU WOŁOMIŃSKIEGO DO 2025 ROKU.
Wsparcie obszarów wiejskich
Spotkanie konsultacyjne LOKALNA Strategia Rozwoju NA LATA
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europa inwestująca w obszary wiejskie Projekt pn.: „Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania,
KONSULTACJE SPOŁECZNE DOTYCZĄCE OPRACOWANIA LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU W RAMACH ROZWOJU LOKALNEGO KIEROWANEGO PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ 2014 – 2020 dr hab. Zbigniew.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA „CHATA KOCIEWIA” WRZESIEŃ 2015 R. Działanie „Leader” w ramach PROW Możliwości uzyskania dofinansowania za pośrednictwem.
2 Inicjatywa LEADER w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich
1 LEADER na Mazowszu w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
STRATEGIA ROZWOJU LOKALNEGO KIEROWANEGO PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ NA LATA dla obszaru gmin: CZERNICHÓW, LISZKI, MOGILANY, SKAWINA, ŚWIĄTNIKI GÓRNE, ZABIERZÓW.
Rozwój gospodarczy, celem funkcjonowania LGD Marek Przedniczek Prezes Zarządu LGD III Regionalna konferencja gospodarczo-ekonomiczna.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020 z dnia 17 luty 2015 r.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
FORMULARZE. Karta oceny zgodności operacji z LSR Numer wniosku: Imię i nazwisko lub nazwa wnioskodawcy: Nazwa wnioskowanej operacji/projektu: Operacja/projekt.
Wsparcie rozwoju przedsiębiorczości przez Lokalną Grupę Działania „Vistula-Terra Culmensis – Rozwój przez Tradycję”
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA LATA nowa perspektywa – nowe wyzwania, stan wdrażania.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Lokalna Grupa Działania Rozwój przedsiębiorczości przygotowała: Patrycja Butlewska.
Lokalna Strategia Rozwoju LGD Stolem na lata 2016 – 2023 Obszar, dotychczasowe doświadczenie, główne założenia, budżet, wskaźniki, harmonogram. Charzykowy,
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Wsparcie aktywności gospodarczej Lokalna Grupa Działania Wadoviana 15 września 2009.
Podstawowe zasady przyznawania pomocy w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju Wzgórz Dalkowskich „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
DOKUMENTY STRATEGICZNE
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. . Informacja na temat możliwości włączenia się do.
Paczków dnia r..
Lokalna Grupa Działania Dorzecze Bobrzy
LOKALNA STRATEGIA ROZWOJU LOKALNEJ GRUPY DZIAŁANIA „PARTNERSTWO W ROZWOJU” NA LATA GŁÓWNE ZAŁOŻENIA.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Wsparcie aktywności gospodarczej
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Seminarium informacyjne Koncepcja wdrażania przedsięwzięcia 1. 1
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
Zapis prezentacji:

Spotkania konsultacyjne z mieszkańcami Przygotowanie Lokalnej Strategii Rozwoju LGD „Bądźmy Razem” na lata Twój pomysł ma znaczenie!

Doświadczenia LGD Diagnoza obszaru LGD Bądźmy Razem oraz analiza SWOT pozwoliła na określenie wizji obszaru oraz wskazanie trzech celów ogólnych LSR W LSR wyznaczono trzy cele ogólne: 1)Poprawa, jakości życia i wzrost dobrobytu mieszkańców, 2)Odnowa wsi i zachowanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego, oraz 3)Aktywizacja społeczności lokalnych i wzmocnienie kapitału społecznego. Wydatkowanych zostało ponad 4,3 mln zł

Obszar Lokalnej Strategii Rozwoju W okresie LGD wdrażało Lokalną Strategię Rozwoju „Bądźmy Razem” na obszarze trzech gmin członkowskich: Łochów, Korytnica i Stoczek obszar LSR uległ zwiększeniu o kolejne gminy i miasta powiatu węgrowskiego: Liw, Wierzbno, Grębków, Miedzna, które należały do Stowarzyszenia „Kapitał – Praca – Rozwój”, natomiast gmina Sadowne należała do Stowarzyszenia LGD „Równiny Wołomińskiej”. W nowym okresie programowania podwyższono limit z max. 5 do 20 tys. mieszkańców dla miast, dlatego miasto Węgrów również zostało włączone do obszaru LSR LSR. W listopadzie 2015 r. obszar LSR został rozszerzony o gminę Bielany, powiat sokołowski.

Obszar Lokalnej Strategii Rozwoju Obszar LSR tworzy 10 sąsiadujących ze sobą gmin województwa mazowieckiego, powiatu węgrowskiego: gm. Łochów, Stoczek, Korytnica, Liw, Miedzna, Wierzbno, Grębków, Sadowne, miasto Węgrów oraz jedną gminę z powiatu sokołowskiego, gm. Bielany. Nazwa gminy Powierzchnia gminy (ha) Liczba miejscowości Sołectwa Liczba ludności Węgrów Grębków Korytnica Liw Łochów Miedzna Stoczek Wierzbno Sadowe Bielany Razem

PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH

PROW PROW Działanie ZakresDziałanieZakres LEADER 1. Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja 2. Wdrażanie projektów współpracy 3. Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju: - Odnowa i rozwój wsi - Małe projekty a) Podnoszenie jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym LSR b) Rozwijanie aktywności społeczności lokalnej c) Rozwijanie turystyki lub rekreacji na obszarze objętym LSR d) Promowanie, zachowanie lub oznakowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego i historycznego e) Inicjowanie powstawania, przetwarzania lub wprowadzania na rynek produktów i usług, których podstawę stanowią lokalne zasoby, tradycyjne sektory gospodarki lub lokalne dziedzictwa, w tym kulturowe, historyczne lub przyrodnicze albo podnoszenie jakości takich produktów lub usług - Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej - Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw LEADER 1. Wsparcie przygotowawcze 2. Wsparcie kosztów bieżących i aktywizacji 3. Wdrażanie projektów współpracy 4. Realizacja operacji w ramach lokalnych strategii rozwoju - wzmocnienie kapitału społecznego - rozwój przedsiębiorczości (bez świadczenia usług rolniczych) - dywersyfikacja źródeł dochodu, w tym tworzenie inkubatorów przetwórstwa lokalnego - podnoszenie kompetencji osób z obszaru LSR w powiązaniu z rozwojem przedsiębiorczości lub dywersyfikacją źródeł dochodów - rozwój produktów lokalnych - rozwój rynków zbytu, z wyłączeniem targowisk - zachowanie dziedzictwa lokalnego - rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej lub kulturalnej - budowy lub przebudowy publicznych dróg gminnych lub powiatowych, które umożliwiają połączenie obiektów użyteczności publicznej, w których świadczone są usługi społeczne, zdrowotne, opiekuńczo-wychowawcze lub edukacyjne dla ludności lokalnej z siecią dróg publicznych, albo skracają dystans lub czas dojazdu do tych obiektów

Jakie środki będą w dyspozycji LGD ? Maksymalne kwoty środków działania LEADER przewidziane na poddziałanie 19.2 PROW w odniesieniu do pojedynczej LSR są uzależnione od liczby ludności zamieszkującej obszar objęty lokalną strategią rozwoju

Limity pomocy na operacje PROW Maksymalna kwota pomocy dla danego rodzaju operacji będzie ustalona przez LGD, limity : Brak limitu na działania jednostek sektora finansów publicznych (JST) do 500 tys. zł. /beneficjenta w okresie realizacji Programu - utworzenie inkubatorów przetwórstwa lokalnego do 300 tys. zł/ beneficjenta/ okres realizacji Programu – poza jednostkami sektora finansów publicznych do 100 tys. zł na operację z zakresu rozpoczęcia działalności gospodarczej – postać premii (płatności zryczałtowanej) Przy określaniu tego limitu będzie brana pod uwagę także pomoc, jaką dany beneficjent uzyskał w związku z realizacją mikroprojektu w ramach operacji grantowych. W przypadku podmiotu, który będzie ubiegać się o wsparcie na rzecz sformalizowanej grupy nieposiadającej osobowości prawnej, limit pomocy jest liczony odrębnie na każdą sformalizowaną grupę. do 100 tys. zł /na odbiorcę realizującego „mikroprojekt” - sformalizowaną grupą nieposiadającą osobowości prawnej ) w ramach operacji grantowej w przypadku operacji grantowych całkowita wartość „grantu” wynosi do 50 tys. zł, a całkowita wartość projektu grantowego– 300 tys. zł Maksymalna kwota pomocy dla danego rodzaju operacji będzie ustalona przez LGD, limity : Brak limitu na działania jednostek sektora finansów publicznych (JST) do 500 tys. zł. /beneficjenta w okresie realizacji Programu - utworzenie inkubatorów przetwórstwa lokalnego do 300 tys. zł/ beneficjenta/ okres realizacji Programu – poza jednostkami sektora finansów publicznych do 100 tys. zł na operację z zakresu rozpoczęcia działalności gospodarczej – postać premii (płatności zryczałtowanej) Przy określaniu tego limitu będzie brana pod uwagę także pomoc, jaką dany beneficjent uzyskał w związku z realizacją mikroprojektu w ramach operacji grantowych. W przypadku podmiotu, który będzie ubiegać się o wsparcie na rzecz sformalizowanej grupy nieposiadającej osobowości prawnej, limit pomocy jest liczony odrębnie na każdą sformalizowaną grupę. do 100 tys. zł /na odbiorcę realizującego „mikroprojekt” - sformalizowaną grupą nieposiadającą osobowości prawnej ) w ramach operacji grantowej w przypadku operacji grantowych całkowita wartość „grantu” wynosi do 50 tys. zł, a całkowita wartość projektu grantowego– 300 tys. zł

Intensywność wsparcia Wysokość zwrotu kosztów kwalifikowanych

JAKIE GRUPY DEFAWORYZOWANE NA RYNKU PRACY? osoby długotrwale bezrobotne, mające największe trudności z wejściem na rynek pracy młodzież (osoby poniżej 24 roku życia) osoby powyżej 45 roku życia - na obszarze LSR mieszka takich osób ponad jest to zatem blisko 27% ogółu mieszkańców ośmiu gmin członkowskich LGD kobiety, które szczególnie na terenach wiejskich mają problemy ze znalezieniem pracy LGD zamierza w okresie programowania oddziaływać na te grupy poprzez poprawę dostępu do zatrudnienia dla osób bezrobotnych, poszukujących pracy i nieaktywnych zawodowo, w tym szczególnie osób w trudnej sytuacji na rynku pracy, takich jak kobiety powracające na rynek pracy i długotrwale bezrobotne osoby długotrwale bezrobotne, mające największe trudności z wejściem na rynek pracy młodzież (osoby poniżej 24 roku życia) osoby powyżej 45 roku życia - na obszarze LSR mieszka takich osób ponad jest to zatem blisko 27% ogółu mieszkańców ośmiu gmin członkowskich LGD kobiety, które szczególnie na terenach wiejskich mają problemy ze znalezieniem pracy LGD zamierza w okresie programowania oddziaływać na te grupy poprzez poprawę dostępu do zatrudnienia dla osób bezrobotnych, poszukujących pracy i nieaktywnych zawodowo, w tym szczególnie osób w trudnej sytuacji na rynku pracy, takich jak kobiety powracające na rynek pracy i długotrwale bezrobotne

JAKIE CEL LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU? CEL LEADER: Włączenie społeczne, redukcja ubóstwa i promowanie rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich PROPONOWANE CELE OGÓLNE LSR: 1) Poprawa konkurencyjności lokalnej gospodarki i tworzenie miejsc pracy 2) Poprawa jakości życia mieszkańców CEL LEADER: Włączenie społeczne, redukcja ubóstwa i promowanie rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich PROPONOWANE CELE OGÓLNE LSR: 1) Poprawa konkurencyjności lokalnej gospodarki i tworzenie miejsc pracy 2) Poprawa jakości życia mieszkańców

JAKIE CEL LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU? PRZEDSIĘWZIĘCIA: CEL 1) Poprawa konkurencyjności lokalnej gospodarki i tworzenie miejsc pracy - przedsiębiorcy i bezrobotni 1/ zwiększenie dochodów przedsiębiorców w oparciu produkty lokalne - rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej pomoc ma formę płatności zryczałtowanej (premii) - nie więcej 20 tys. zł 2/ różnicowanie i reorientacja dochodów rolników - wsparcie rozwoju agroturystyka 3/ podnoszenie kompetencji mieszkańców w powiązaniu z rozwojem przedsiębiorczości -szkolenia dla bezrobotnych i rolników -szkolenia dla mieszkańców w celu nabycia nowych kompetencji PRZEDSIĘWZIĘCIA: CEL 1) Poprawa konkurencyjności lokalnej gospodarki i tworzenie miejsc pracy - przedsiębiorcy i bezrobotni 1/ zwiększenie dochodów przedsiębiorców w oparciu produkty lokalne - rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej pomoc ma formę płatności zryczałtowanej (premii) - nie więcej 20 tys. zł 2/ różnicowanie i reorientacja dochodów rolników - wsparcie rozwoju agroturystyka 3/ podnoszenie kompetencji mieszkańców w powiązaniu z rozwojem przedsiębiorczości -szkolenia dla bezrobotnych i rolników -szkolenia dla mieszkańców w celu nabycia nowych kompetencji

JAKIE CEL LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU? PRZEDSIĘWZIĘCIA: CEL 2) Poprawa jakości życia mieszkańców - grupa JST, i jednostki organizacyjne, instytucje kultury, NGO -poprawa estetyki miejscowości miejsce spotkań mieszkańców -ścieżki rowerowe, edukacyjne -siłownie na świeżym powietrzu -place zabaw -wydawnictwa dotyczące obszaru (NGO) -zagospodarowanie terenów na cele rekreacyjne i turystyczne -zachowanie dziedzictwa lokalnego poprzez organizację spotkań, warsztatów dla młodzieży, -imprezy tematyczne dotyczące dziedzictwa kulturowego -opracowanie i wdrażanie standardów funkcjonowania organizacji pozarządowych PRZEDSIĘWZIĘCIA: CEL 2) Poprawa jakości życia mieszkańców - grupa JST, i jednostki organizacyjne, instytucje kultury, NGO -poprawa estetyki miejscowości miejsce spotkań mieszkańców -ścieżki rowerowe, edukacyjne -siłownie na świeżym powietrzu -place zabaw -wydawnictwa dotyczące obszaru (NGO) -zagospodarowanie terenów na cele rekreacyjne i turystyczne -zachowanie dziedzictwa lokalnego poprzez organizację spotkań, warsztatów dla młodzieży, -imprezy tematyczne dotyczące dziedzictwa kulturowego -opracowanie i wdrażanie standardów funkcjonowania organizacji pozarządowych

ANALIZA SWOT DLA OBSZARU LSR MOCNE STRONY

ANALIZA SWOT DLA OBSZARU LSR SŁABE STRONY

ANALIZA SWOT DLA OBSZARU LSR SZANSE

ANALIZA SWOT DLA OBSZARU LSR ZAGROŻENIA

ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY! Biuro Stowarzyszenia - LGD „Bądźmy Razem” ul. Piłsudskiego 23 ( III piętro) Węgrów tel. (22) tel. kom Zapraszamy do wzięcia udziału w ankiecie internetowej służącej ocenie ANALIZY SWOT dla obszaru LSR Link do ankiety: ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY! Biuro Stowarzyszenia - LGD „Bądźmy Razem” ul. Piłsudskiego 23 ( III piętro) Węgrów tel. (22) tel. kom Zapraszamy do wzięcia udziału w ankiecie internetowej służącej ocenie ANALIZY SWOT dla obszaru LSR Link do ankiety: