czyli o kulturze w Internecie Netykieta, czyli o kulturze w Internecie
Netykieta Zasady przyzwoitego zachowania w Internecie. Zostały one po raz pierwszy sformułowane przez Arlene Rinaldi w 1992r.
Nie używamy wulgaryzmów Przykłady zasad: Nie używamy wulgaryzmów
Zakaz spamowania
Zakaz floodowania
Ogólnoświatowa sieć komputerowa, określana również jako sieć sieci. Internet Ogólnoświatowa sieć komputerowa, określana również jako sieć sieci.
Spędzanie czasu w Internecie Rozmowy- dzięki Internetowi możemy kontaktować się z innymi ludźmi .Mogą to być rozmowy, podczas których osoby widzą się na ekranie komputera (przez Skype) lub piszą do siebie wiadomości tekstowe (Facebook, poczta elektroniczna).
Spotkania- Internet może być też miejscem spotkań Spotkania- Internet może być też miejscem spotkań. Wchodzą w to też wcześniej wspomniane rozmowy. Dzięki sieci mogą poznawać się ludzie (portale randkowe itp.), którzy szukają swojej drugiej połówki. Internet miejscem komentarzy- w Internecie, na rożnych portalach można wyrażać opinie na kogoś/czegoś temat, lecz pamiętajmy, aby swoimi komentarzami nie urazić innej osoby.
Pojęcia związane z Internetem Spam- niechciane lub niepotrzebne wiadomości elektroniczne. Floodowanie- w informatyce wielokrotne wysłanie tej samej wiadomości lub wielu różnych wiadomości w bardzo krótkich odstępach czasu.
Awatar- obrazek wyświetlany obok nazwy użytkownika
Nick-przezwisko, pseudonim często używany jest w polskojęzycznych programach do określenia pseudonimu, loginu itp.
Trollowanie- polega na zamierzonym wpływaniu na innych w celu ich ośmieszenia lub obrażenia poprzez wysyłanie napastliwych, nieprawdziwych przekazów. Osoby uprawiające trollowanie nazywa się trollami.
FAQ- zbiory często zadawanych pytań i odpowiedzi na nie, mające na celu udzielenie danemu użytkownikowi serwisu internetowego pomocy bez konieczności angażowania do tego jakichkolwiek osób.
Emotikony- „obrazki” przedstawiające nastrój użytkowników korzystających z Internetu w danej chwili.
W głupkowatym nastroju. Rozbawiony. Zrozpaczony.
Zakłopotany. Chory. Zakochany.
Zasady pisania e-maili: Nie pomijaj przywitania i nie przechodź od razu do sedna sprawy. Dziel tekst na akapity (wiadomości pisane z akapitami łatwiej się czyta). Używaj zwrotów grzecznościowych typu „Szanowna Pani”
Odbiorcę powitaj słowem „Witaj”, gdyż nie wiesz o jakiej porze dnia wiadomość dotrze i absurdem jest pisanie „Dzień dobry”, „Dobry Wieczór”. Każdą wiadomość zakończ podpisem. Normalnie podpisujemy się imieniem i nazwiskiem.
Porównanie zachowań w bezpośrednim kontakcie i na forum internetowym. Zachowanie i komunikacja w Internecie różni się od komunikacji w sytuacji twarzą w twarz. Główne przyczyny tego to brak bezpośredniego kontaktu z rozmówcą i poczucie anonimowości.
W bezpośrednim kontakcie Porównanie zachowań W Internecie W bezpośrednim kontakcie - Pisanie wszystkiego wprost, obrażanie innych itp. (myśl, że jest się anonimowym). - Mówienie tylko tego co wypada mówić.
Nieodpowiednie zachowania w sieci. W sieci prawie każdy choć raz zachował się nieodpowiednio. Jeśli ktoś chce korzystać z Internetu powinien zachowywać się poprawnie w stosunku do innych.
Przykłady nieodpowiedniego zachowania: Kopiowanie czyichś zdjęć. Używanie wulgaryzmów. Obrażanie innych. Podawanie swoich danych osobowych. Otwieranie linków niewiadomego pochodzenia.
Nieefektywne zachowania w sieci. Nieefektywne zachowania to jak sama nazwa mówi- zachowania, które nie przynoszą efektów.
Przykłady nieefektywnego zachowania w sieci. Granie w gry. Kłótnie z innymi. Spędzanie dużo czasu na portalach społecznościowych.
Ankieta została przeprowadzona we wrześniu 2015 roku wśród dwudziestu uczniów klas drugich naszej szkoły