FadgŻzŻhcbe Najwięcej witaminy mają owoce i jarzyny.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DOBRA DIETA DLA UCZNIA.
Advertisements

Wybieram zdrowie i zdrowe odżywianie
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Podstawowe składniki odżywcze
Układ Pokarmowy Układ pokarmowy przekształca spożywany przez człowieka, dostarczając organizmowi energii i składników odżywczych, których potrzebuje on.
[Aleksander Dziedzic]
W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH
Układ pokarmowy.
Prezentacja dla uczniów gimnazjum
Bez białka nie ma ciałka!.
Autorzy: Natalia GÓRAS i Patrycja BONGILAJ
Składniki diety zbilansowanej
DZIESIĘĆ ZASAD ZDROWEGO ŻYWIENIA
Piramida zdrowego żywienia
ZDROWE ODŻYWIANIE Wybór należy do Ciebie. Co wybierzesz? Julia Musiał.
Piramida żywieniowa-czy warto według niej żyć ?
Prezentację wykonali:
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
ZASADY ZDROWEGO ODŻYWIANIA
Układ pokarmowy Autor: Wojciech Buczek kl. IB.
1.
WPŁYW ODŻYWIANIA NA ORGANIZM
Jak oddychamy?.
Przepływ pokarmu przez układ pokarmowy
ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY W WIEKU SZKOLNYM
Pokarm, który jesz, powinien ci dostarczyć wszystkiego, co niezbędne jest do życia i wzrostu. Aby być silnym i zdrowym, musisz jeść różne potrawy, ponieważ.
Piramida. Piramida Śniadanie Mistrzów Najważniejszy posiłek w ciągu dnia Dostarcza energii do rozruszania ciała i umysłu Brak śniadania powoduje magazynowanie.
Zdrowy styl życia.
WARTOŚĆ ODŻYWCZA ARTYKUŁÓW SPOŻYWCZYCH
Podział i rola w organizmie AUTOR: RENATA UŹNIAK
ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA
Enzymy trawienne.
KOMÓRKA – podstawowa jednostka budulcowa i czynnościowa organizmu
Sałatka owocowa Marta Rentel III C.
Owoce i warzywa - z nimi w walce o zdrowie się wygrywa!
Żelazne zasady zdrowego żywienia
Zdrowe Odżywianie.
Racjonalne Odżywianie
Rola składników pokarmowych w diecie młodzieży
Sport. Sport Dzięki wysiłkowi dotlenia się mózg, poprawia się kondycja oraz sprawność fizyczna organizmu. Dlatego ważne jest, aby sport uprawiać kilka.
DZIESIĘĆ ZASAD ZDROWEGO ŻYWIENIA MŁODZIEŻY
Zdrowy styl życia.
Układ pokarmowy, układ trawienny, zespół narządów służących do przyjmowania pokarmów, rozkładania większych substancji pokarmowych na mniejsze za pomocą.
Zdrowe odżywianie.
BUDOWA I FUNKCJONOWANIE UKŁADU POKARMOWEGO CZŁOWIEKA
Akcja prozdrowotna ,,Śniadanie daje moc”.
Bez białka nie ma ciałka!.
Żeby być zdrowym ….
ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY W WIEKU SZKOLNYM
Piramida żywieniowa czyli Jak zdrowo żyć
Dekalog zdrowego żywienia.
JEDZ ZDROWO, BĄDŹ ZDROWY
Żywienie dzieci w wieku szkolnym
,,W zdrowym ciele zdrowy duch’’
SOLE MINERALNE ORAZ WODA
SKŁADNIKI ODŻYWCZE W POKARMACH
Grupy produktów żywnościowych i ich Wartość odżywcza.
2.36. Budowa i funkcje układu oddechowego
Wpływ składników żywności na organizm
Białka Substancje warunkujące życie Porównanie kształtu i wielkości kilku białek. Od lewej: Przeciwciało (IgG), Hemoglobina, Insulina, kinaza AK1, ligaza.
Budowa chemiczna organizmów
… BO WIEM CO JEM !!!!!. NAJPIERW SIĘ PRZEDSTAWIMY: TO MY : ATRUR I DAWID.
Prowadzimy zdrowy styl życia Dobre rady związane ze zdrowym stylem życia.
Zdrowe Żywienie Człowieka
ZAKAZ „ ś mieciowego jedzeni a " Natalia Szul. W szkołach nie będzie można sprzedawać ani podawać „śmieciowego jedzenia". Zdecydował o tym Sejm, uchwalając.
Poznajemy składniki pokarmu.
SKŁADNIKI ŻYWNOSCI. Białka Białka pełnią funkcje budulcowe (służą do budowy tkanek)
OWOCE – SMACZNE I ZDROWE
ABC – zdrowego odżywiania
Chemia w organizmie człowieka
Zapis prezentacji:

fadgŻzŻhcbe Najwięcej witaminy mają owoce i jarzyny

poprawia : wzrok wzrost skórę Witamina A

Witaminy B poprawiają : krew nerwy przemianę materii skórę Jedzenie ze zbóż nieoczyszczonych reguluje przemianę materii

kiszonki Witamina C poprawia odporność

W I T A M I N A D jest niezbędna do mineralizacji kości powstaje w skórze pod wpływem

C O H CUKRY G G F G G G G 1 - cukry 2 - cukry wielocukry słodkie rozpuszczalne krystaliczne bez smaku nierozpuszczalne cząsteczka łańcuchowa glukoza sacharoza maltoza fruktoza laktoza celuloza G skrobia G F G G G G

Cukry słodkie FRUKTOZA C6H12O6 SACHAROZA (2 – C) LAKTOZA (2 – C) GLUKOZA GLUKOZA C6H12O6 FRUKTOZA

Cukry niesłodkie SKROBIA LEN ma w łodygach CELULOZĘ CELULOZA KONOPIE mają w łodygach CELULOZĘ

transportuje gazy oddechowe BIAŁKA składają się z aminokwasów aminokwasy endogenne nasz organizm potrafi wytworzyć FUNKCJA REGULUJĄCA ENZYMY umożliwiają i przyśpieszają procesy zachodzące w organizmach np. enzymy trawienne i oddechowe HORMONY wpływają na czynności wzrost i rozwój organizmów aminokwasy egzogenne musimy dostarczyć wraz z pokarmem FUNKCJA BUDULCOWA I MOTORYCZNA (mięśnie i kości) FUNKCJA TRANSPORTOWA FUNKCJA OBRONNA BIAŁKA CZUCIOWE receptorowe HEMOGLOBINA transportuje gazy oddechowe PRZECIWCIAŁA niszczą zarazki

Węgiel, wodór, tlen i azot to podstawowe składniki związków organicznych Cukrów A grupa aminowa Białek aminokwas glicerol Tłuszczy E kwasy tłuszczowe Kwasów nukleinowych

NaCl POTAS i SÓD K Na Jony sodu i potasu umożliwiają przepływ impulsów elektrycznych

WAPŃ Ca w kościach i w nabiale potrzebny do mineralizacji kości

Zn CYNK korzystnie wpływa na stan skóry, metabolizm, wzrost Produkt Zawartość cynku (mg/100 g produktu) Ostrygi 16-176 Nasiona dyni 10 Kiełki pszenicy 12 Arbuz Ziarna sezamu Gorzka czekolada 9,6 Rostbef wołowy Jagnięcina 4,2-8,7 Wątroba cielęca Orzeszki ziemne 6,6 CYNK Zn korzystnie wpływa na stan skóry, metabolizm, wzrost

FOSFOR P potrzebny do mineralizacji kości korzystnie wpływa na pracę mózgu P

Mg MAGNEZ w zębach korzystnie działa na układ nerwowy poprawia nastrój w kakao i czekoladzie

mg Mg /100 g mg Fe / 100 g Pestki dyni 540 15 mak 450 Nasiona słonecznika 350 4,2 Migdały 270 3 Soja sucha 216 Kasza gryczana 220 Fasola sucha 170 Orzechy 100 - 180 3,3 Płatki owsiane 130 3,9 Płatki zbożowe, kasze 100 3,6

w krwi ŻELAZO w czerwonych krwinkach (erytrocytach) Fe w hemoglobinie

Wzmacnia szkliwo zębów F Fluor Wzmacnia szkliwo zębów

człowiek ma zęby zróżnicowane na : siekacze , kły , przedtrzonowe i trzonowe służą one do rozdrabniania pokarmów roślinnych i zwierzęcych, ugotowanych i surowych

przełyk wątroba woreczek żółciowy żołądek trzustka dwunastnica jelito cienkie jelito grube odbyt

amylaza trzustkowa rozkłada łańcuchy glukozowe na glukozę w dwunastnicy : amylaza trzustkowa rozkłada łańcuchy glukozowe na glukozę w jamie ustnej amylaza ślinowa rozkłada skrobię na łańcuchy glukozowe i glukozę w żołądku pepsyna i podpuszczka rozkładają białka na łańcuchy aminokwasowe w dwunastnicy : proteaza i trypsyna rozkładają łańcuchy aminokwasowe na aminokwasy w jelicie grubym masa resztek pokarmowych zagęszcza się w dwunastnicy : lipaza rozkłada tłuszcze na glicerol i kwasy tłuszczowe odbyt usuwa resztki pokarmowe w jelicie cienkim substancje odżywcze przenikają do układu krwionośnego

WIELOCUKIER → glukoza i łańcuchy glukozowe AMYLAZA ślinowa jama ustna WIELOCUKIER → glukoza i łańcuchy glukozowe PEPSYNA PODPUSZCZKA żołądek BIAŁKO → ŁAŃCUCH AMINOKWASÓW PROTEAZA dwunastnica TRYPSYNA ŁAŃCUCHY AMINOKWASÓW → AMINOKWASY AMYLAZA trzustkowa ŁAŃCUCH GLUKOZOWY → GLUKOZA LIPAZA TŁUSZCZ → GLICEROL + KWASY TŁUSZCZOWE

WITAMINY , SOLE , AMINOKWASY , GLUKOZA , GLICEROL i KWASY TŁUSZCZOWE przenikają z jelita cienkiego do naczyń krwionośnych oplatających kosmki jelitowe w procesie DYFUZJI WODA przenika z jelita cienkiego do naczyń krwionośnych oplatających kosmki jelitowe w procesie OSMOZY

w jelicie cienkim po zjedzeniu obiadu (ziemniaki + kotlet + surówka) znajdują się następujące substancje : powstały podczas trawienia które nie podlegają trawieniu z rozkładu białek → z rozkładu cukrów → z rozkładu tłuszczu → aminokwasy glukoza lipaza glicerol woda witaminy błonnik (celuloza) sole

ZACHODZĄ JEDNOCZEŚNIE W szklance z wodnym roztworem barwnika umieszczono pęcherz ze słabszym roztworem tego barwnika W szklance z wodnym roztworem barwnika umieszczono pęcherz ze mocniejszym roztworem tego barwnika barwnik ze szklanki wchodzi do pęcherza woda z pęcherza przenika do szklanki barwnik z pęcherza wchodzi do szklanki woda ze szklanki przenika do pęcherza DYFUZJA OSMOZA OBA TE PROCESY ZACHODZĄ JEDNOCZEŚNIE DO WYRÓWNANIA STĘŻEŃ Małgorzata Ługin

Dyfuzja Osmoza PRZENIKANIE CZĄSTECZEK CIAŁ STAŁYCH, CIECZY I GAZÓW Z MIEJSC, GDZIE JEST ICH DUŻO DO MIEJSC, GDZIE JEST ICH MAŁO, DO MOMENTU WYRÓWNANIA STĘŻEŃ Dyfuzja woda zaróżowiła się, bo zaszła dyfuzja barwnika z owocu do szklanki CZYSTA WODA W SZKLANCE skurczony owoc stał się słodszy, bo zaszła dyfuzja cukru ze szklanki do owocu BARDZO SŁODKA WODA W SZKLANCE Owoc zanurzony w słodkiej wodzie skurczył się, bo oddał wodę Owoc zanurzony w wodzie spęczniał, bo wchłonął wodę PRZENIKANIE CZĄSTECZEK WODY Z MIEJSC, GDZIE JEST JEJ DUŻO DO MIEJSC, GDZIE JEST JEJ MAŁO, DO MOMENTU WYRÓWNANIA STĘŻEŃ Osmoza Małgorzata Ługin

trzustka to gruczoł trawienny WĄTROBA TRZUSTKA ŻOŁĄDEK dwunastnica UWAGA ! CUKRZYCA trzustka to gruczoł trawienny i hormonalny wytwarza : proteazę trypsynę lipazę amylazę insulinę glukagon wątroba to gruczoł : trawienny (żółć) magazyn glikogenu i ADB odtruwający regulujący przemianę białek (zamiana nadmiaru aminokwasów w mocznik)

zamienia nadmiar aminokwasów WĄTROBA to największy gruczoł odtruwa krew produkuje emulgator tłuszczu – żółć zamienia nadmiar aminokwasów w mocznik magazynuje skrobię zwierzęcą (glikogen) i witaminy A , D , B

WĄTROBA JEST OCZYSZCZANA, GDY JEMY:

POSZCZEGÓLNYCH GRUP POKARMÓW. KUPUJĄC PRODUKTY SPOŻYWCZE SPRAWDZAJ ICH TERMIN PRZYDATNOŚCI DO SPOŻYCIA , I NIGDY NIE DAWAJ CZŁONKOM RODZINY ZEPSUTEGO JEDZENIA. JADŁOSPIS NALEŻY KONSTRUOWAĆ Z UWZGLĘDNIENIEM PONIŻSZEJ PIRAMIDY POKAZUJĄCEJ ILOŚCIOWE PROPORCJE POSZCZEGÓLNYCH GRUP POKARMÓW.

NIE SPOŻYWAJ ! CHIPSÓW KTÓRE WNOSZĄ DO ORGANIZMU ZBYT DUŻO KALORII I TŁUSZCZU, CO SPRZYJA OTYŁOŚCI chipsy i Fast foody zawierają sztucznie wytworzone smaki i zapachy FAST FOODÓW DO ORGANIZMU ZBYT DUŻO KALORII I TŁUSZCZU Z CHOLESTEROLEM POWODUJĄCYM MIAŻDZYCĘ, CO SPRZYJA OTYŁOŚCI NAPOJÓW GAZOWANYCH A ZWŁASZCZA COCACOLI KTÓRA ZAWIERA KWAS FOSFOROWY ZAKŁÓCAJĄCY RÓWNOWAGĘ WAPNIOWO – FOSFORANOWĄ I POWODUJĄCY OSŁABIENIE KOŚCI ZBYT DUŻEJ ILOŚCI SŁODYCZY, KTÓRE SPRZYJAJĄ PRÓCHNICY ZĘBÓW I OTYŁOŚCI ORAZ OSŁABIAJĄCYCH APETYT NA ZDROWE POKARMY

POWINIENEŚ SPOŻYWAĆ ! RYBY MORSKIE , BO ZAWIERAJĄ DUŻO FOSFORU I WITAMINY D UTWARDZAJĄCEJ KOŚCI I KORZYSTNIE DZIAŁAJĄ NA PAMIĘĆ NABIAŁ , A ZWŁASZCZA JOGURT BOGATY W WAPŃ POTRZEBNY DO BUDOWY KOŚCI I BIAŁKO KONIECZNE DO WZROSTU PIECZYWO RAZOWE PEŁNOZIARNISTE , BO ZAWIERA BŁONNIK , MIKROELEMENTY I WITAMINY Z GRUPY B KASZE, A ZWŁASZCZA KASZĘ Z PROSA, BO ZAWIERA BŁONNIK , MIKROELEMENTY Z GRUPY B

DBAJ O TO , ABY KAŻDY W TWOJEJ RODZINIE JADŁOSPIS POWINIEN BYĆ WZBOGACONY DUŻĄ ILOŚCIĄ OWOCÓW I WARZYW , KTÓRE ZAWIERAJĄ RÓŻNORODNE WITAMINY I SOLE MINERALNE ZIMĄ NALEŻY WYKORZYSTYWAĆ MROŻONKI Z WARZYW , BO MROŻENIE ZACHOWUJE WIĘKSZOŚĆ WITAMIN NIE ODMAWIAJ SOBIE OD CZASU DO CZASU GORZKIEJ CZEKOLADY BOGATEJ W MAGNEZ , KTÓRY PODOBNIE JAK ORZECHY, KORZYSTNIE WPŁYWA NA PRACĘ MÓZGU I UKŁADU NERWOWEGO DBAJ O TO , ABY KAŻDY W TWOJEJ RODZINIE NIE WYSZEDŁ Z DOMU BEZ ŚNIADANIA ZJADŁ CO NAJMNIEJ TRZY POSIŁKI DZIENNIE WYPIŁ OKOŁO DWÓCH LITRÓW WODY DZIENNIE ZAWSZE MYŁ RĘCE PRZED JEDZENIEM

Ile wody spożył człowiek wraz z 4 bułeczkami o masie 80 g każda i zawartości wody 15 % 250 g mleka o zawartości wody 90% i parówkami ważącymi 180 g (20 % wody) bułki mleko parówki 4 • 80 • 0,15 = 250 • 0,90 = 180 • 0,20 = 320 • 15 : 100 = 32 • 15 : 10 = 250 • 9 : 10 = 25 • 9 = 180 • 2 : 10 = 48 g 225 g 36 g razem 309 g wody Jaki % masy posiłku stanowiły parówki Jaki % spożytej wody stanowiła woda pochodząca z parówek 320 + 250 + 180 = 750 g 2 4 1 8 0 0 0 : 750 g razem 309 g wody → 100 % 36 g wody → X % 750 g → 100 % 180 g → X % 1 5 3 0 0 X = 3600 : 309 = 11,65 % X = 24 % 3 0 0 0

45  1,2 = 54 g białka potrzebuje ten człowiek Ludzie ciężko pracujący fizycznie powinni zjadać wysokoenergetyczny pokarm (posiłek powinien być około godziny przed wysiłkiem) Dzieci i młodzież powinni zjadać wysokobiałkowy pokarm bogaty w wapń i fosfor Ludzie starsi powinni zjadać lekkostrawny pokarm ubogi w cholesterol i cukry Wszyscy powinni jeść dużo owoców, sałatek i surówek, które powinno się jeść między posiłkami zapotrzebowanie na białko intensywnie rosnącego człowieka wynosi 1,2 g na 1 kg masy ciała. Ile ( X ) twarogu (20 % białka) powinien zjeść taki człowiek ważący 45 kg. 45  1,2 = 54 g białka potrzebuje ten człowiek 0,20  Xtwarogu = 54 X = 54 / : 0,2 X = 54  5 = 270 g Odp. Ten człowiek powinien zjeść 270 g twarogu.

zapotrzebowanie na białko dorosłego człowieka wynosi 0,9 g na 1 kg masy ciała. O ile g mięsa za dużo zjadł człowiek ważący 75 kg , który zjadł 300 g schabu ( 4 kotlety) – z 45 % białka powinien zjeść 0,9  75 = 67,5 g białka powinien zjeść 0,45  X schabu = 67,5 g białka X schabu = 67,5 g : 0,45 = 6750 : 45 = 150 g schabu On zjadł 300 g schabu , a powinien zjeść 150 g schabu, czyli 2 razy więcej niż zaleca norma żywieniowa

zapotrzebowanie na białko 16 letniej dziewczynki wynosi 1,2 g na 1 kg masy ciała. O ile g białka i twarogu za mało zjada dziewczynka ważąca 50 kg , która konsumuje 120 g twarogu – z 20 % białka 60 g → 20 % X g → 100 % X g → 20 % 120 g → 100 % X = 6000 : 20 = 300 g X = 2400 : 100 = 24 g 1,2  50 = 60 g Ona potrzebuje 60 g białka, czyli twarogu 300 g Ona zjada 24 g białka , czyli o 36 g za mało. Ona zjada 120 g twarogu , czyli o 180 g za mało.

24 25 26 11 12 Glukoza  Glikogen  Glukoza 22 kwasy tłuszczowe 23 11 12 Glukoza  Glikogen  Glukoza 22 kwasy tłuszczowe 23 tłuszcz 13 14 15 Skrobia  Łańcuchy reszt glukozowych  Dwucukry Glukoza 16,17 18 19 Białko  Łańcuchy reszt aminokwasowych  Aminokwasy  Białko Tłuszcz 20 21  21 Kwasy tłuszczowe  krople tłuszczu  Glicerol 24 25 26

Angina, zapalenie płuc i gruźlica to choroby bakteryjne. oskrzeliki Angina, zapalenie płuc i gruźlica to choroby bakteryjne. Chorobą wirusową jest grypa.

78 % azot 78 % azot 21 % tlen 17 % tlen 4 % dwutlenek węgla 0,03 % dwutlenek węgla WDECH WYDECH Wyjaśnij istotę sztucznego oddychania metodą usta – usta Ma ono sens ponieważ powietrze wydychane ma jeszcze sporo tlenu

DŁUG TLENOWY Gdy organizm jest słabo natleniany, a wykonuje on ciężką pracę Glukoza nie jest utleniana, lecz zostaje przekształcona beztlenowo w kwas mlekowy

6 6 6 + E jama nosowa, tchawica, oskrzela drogi doprowadzające powietrze do płuc miejsce w komórce gdzie tlen jest wykorzystywany do utlenienia glukozy w celu wytworzenia energii mitochondria miejsce wymiany gazowej między krwią, a układem oddechowym pęcherzyki płucne pęcherzyk płucny narząd wentylacyjny człowieka płuca powietrze z CO2 powietrze z O2 miejsce powstawania głosu krtań + E 6 6 6 C6H12O6 + O2  H2O + CO2

Aby doprowadzić powietrze z tlenem do płuc i wyprowadzić powietrze z dwutlenkiem węgla z płuc Po co człowiek oddycha ? Po co człowiekowi tlen ? Aby wszystkie komórki ciała zostały natlenione Jak tlen dociera do komórek ? Tlen jest roznoszony przez hemoglobinę wraz z krwią Po co komórkom tlen ? Aby mitochondria mogły utlenić glukozę Podczas utlenienia glukozy powstaje energia Po co komórki utleniają glukozę ? Aby rosnąć i wymieniać stare komórki na nowe aby pracowały narządy wewnętrzne aby się poruszać aby myśleć Po co człowiekowi energia?