W MINISTERSTWIE TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ PLAN TRANSPORTOWY (Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym) dr inż. Andrzej Massel PODSEKRETARZ STANU W MINISTERSTWIE TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ
Charakter dokumentu wydawany jako rozporządzenie ministra właściwego do spraw transportu na podstawie delegacji zawartej w ustawie z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym jest wieloletnim programem określającym: zasady organizowania rynku pasażerskich przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych zasady świadczenia usług przewozowych zasady finansowania usług przewozowych kierunki rozwoju tego rynku i usług przewozowych
Zakres dotyczy wyłącznie transportu kolejowego punktem wyjścia do opracowania było określenie: stanu obecnego prognozy zapotrzebowania na usługi przewozu prognozy udziału transportu kolejowego w rynku przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych finansowanie przewozów: linie, które mogą być obsługiwane na własne ryzyko handlowe przewoźników źródła i spodziewana wysokość dofinansowania przewozów na pozostałych liniach standardy kolejowych usług przewozowych: wymagania jakościowe system dystrybucji biletów i informacja dla podróżnych
Stan obecny sieć połączeń obejmuje 8 704,135 km linii kolejowych dla rjp 2011/2012 zaplanowana praca eksploatacyjna 36 195 025 pockm. umowy podpisane z dwoma przewoźnikami: „PKP Intercity” S.A. „Przewozy Regionalne” sp. z o.o. średnio w dobie uruchamianych jest 215 pociągów: 172 krajowe 43 międzynarodowe
Planowane finansowanie przewozów przewozy międzywojewódzkie: przewozy międzynarodowe:
Wymogi jakościowe (wybór) zapewnienie pasażerom: miejsc siedzących dostępu do informacji punktualności przewozów na poziomie co najmniej 85% dostępu do różnych kanałów dystrybucji biletów prowadzenie w składach wybranych pociągów: wagonów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich wagonów przystosowanych do przewozu rowerów wagonów z obsługą gastronomiczną
Określenie sieci komunikacyjnej horyzont czasowy, w którym cele w zakresie sieci komunikacyjnej powinny zostać osiągnięte: rok 2015 trzy warianty oferty : wariant minimalny wariant najbardziej prawdopodobny wariant maksymalny
Trzy warianty oferty wariant minimalny zakłada funkcjonowanie oferty na obecnym poziomie wariant maksymalny zakłada przywrócenie i rozwinięcie przewozów międzywojewódzkich bądź międzynarodowych na wielu dodatkowych liniach (głównie o charakterze sezonowym) wariant najbardziej prawdopodobny - pośredni - został szczegółowo opisany
Wariant najbardziej prawdopodobny Przewozy międzynarodowe uruchomienie nowych połączeń: Warszawa - Drezno Wrocław - Praga Gorzów Wlkp. - Berlin zaprzestanie dofinansowania przewozów realizowanych pociągami osobowymi (przejęcie roli organizatora przewozów przez marszałków województw)
Wariant najbardziej prawdopodobny Przewozy międzywojewódzkie uruchomienie nowych połączeń: Warszawa - Legnica Gdynia / Warszawa - Zagórz Gdynia / Warszawa - Kudowa Zdrój Szczecin - Wałcz - Bydgoszcz zmiana trasy przejazdu pomiędzy Warszawą a Gorzowem Wlkp. (przez Zbąszynek zamiast przez Krzyż)
Skomunikowania ścisłe skomunikowanie wewnętrzne oferty międzynarodowej i międzywojewódzkiej duże oczekiwania wobec marszałków województw w kwestii uzupełnienia sieci połączeń o system skomunikowań z pociągami wojewódzkimi oczekiwane punkty skomunikowań z pociągami wojewódzkimi (sieć uzupełniająca)
Oczekiwane punkty skomunikowań województwo dolnośląskie: Głogów, Jaworzyna Śląska, Legnica, Węgliniec, Wrocław województwo kujawsko-pomorskie: Bydgoszcz, Inowrocław, Jabłonowo Pomorskie, Laskowice Pomorskie, Nakło N. Notecią, Toruń województwo lubelskie: Dęblin, Lublin, Łuków województwo lubuskie: Kostrzyn, Zbąszynek, Zielona Góra województwo łódzkie: Koluszki, Kutno, Łowicz, Łódź, Skierniewice województwo małopolskie: Kraków, Tarnów, Trzebinia województwo mazowieckie: Nasielsk, Radom, Siedlce, Tłuszcz, Warszawa województwo opolskie: Kędzierzyn-Koźle, Opole
Oczekiwane punkty skomunikowań województwo podkarpackie: Rzeszów, Stalowa Wola województwo podlaskie: Białystok województwo pomorskie: Gdynia, Lębork, Malbork, Słupsk, Tczew województwo śląskie: Bielsko-Biała, Częstochowa, Katowice, Lubliniec, Pszczyna, Rybnik województwo świętokrzyskie: Kielce, Skarżysko-Kamienna województwo warmińsko-mazurskie: Działdowo, Ełk, Iława, Olsztyn województwo wielkopolskie: Gniezno, Krzyż, Leszno, Ostrów Wlkp., Piła, Poznań, Września województwo zachodniopomorskie: Białogard, Kołobrzeg, Koszalin, Szczecin, Szczecinek
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ