Znaczenie komunikacji w łańcuchach dostaw Dr inż. Marcin Hajdul
Gdzie obecnie jesteśmy i co nas czeka? Nad czym już pracujemy? Agenda Gdzie obecnie jesteśmy i co nas czeka? Nad czym już pracujemy? Co nas czeka po roku 2020? 2
Ogromny wpływ na konkurencyjność gospodarki europejskiej Gdzie obecnie jesteśmy i co nas czeka? Branża logistyczna w Europie 14% PKB1. Transport emituje 25% gazów powodujących efekt cieplarniany2. Koszty logistyki stanową około 10-15% kosztu wyrobu gotowego na półce3. Ogromny wpływ na konkurencyjność gospodarki europejskiej oraz cele społeczne i środowiskowe (CO2, hałas) 1 “Freight Transport Logistics Action Plan” European Commission 2 http://ec.europa.eu/clima/policies/transport/index_en.htm 3 European Logistics Association 3
Gdzie obecnie jesteśmy i co nas czeka? 4
Instrukcje transportowe Zapytanie przewozowe Oferta Zlecenie przewozowe Akceptacja Do tego dochodzą… Instrukcje transportowe Rozliczenia Statusy Oraz… Przedsiębiorstwo X Przedsiębiorstwo Y Przedsiębiorstwo Z
Instrukcje transportowe Zapytanie przewozowe ? Oferta Zlecenie przewozowe ? Akceptacja Instrukcje transportowe Rozliczenia Statusy Czy wszyscy będą się „rozumieć”? Czy będę w stanie odpowiedzieć na zapytanie przewozowe klienta? Czy moje zapytanie trafiło do odpowiednich usługodawców? Czy będę w stanie pracować z kilkoma dużymi producentami, którzy korzystają z różnych standardów?
To my kreujemy przyszłość i stworzyliśmy ALICE 7
European Technology Platform on Logistics: ALICE To my kreujemy przyszłość i stworzyliśmy ALICE 12 czerwca 2013 w Brukseli oficjalnie uruchomiono European Technology Platform on Logistics: ALICE (Alliance for Logistics Innovation through Collaboration in Europe) 8
Łańcuch dostaw Nad czym już pracujemy? Logistyka miejska Infrastruktura transportowa Systemy IT dla wspólnej logistyki Współdzielenie łańcuchów dostaw Zrównoważone i bezpieczne łańcuchy dostaw 9
Wizja Współdzielenie łańcuchów transportowych prowadzące do wzrostu skuteczności i efektywności realizowanych procesów przy jednoczesnej redukcji emisji CO2. Działanie to będzie bazować na interoperacyjnym systemie zarządzania infrastrukturą oraz ładunkami przy jednoczesnym zrównoważonym wykorzystaniu dostępnych zasobów transportowych. Wizja niskich emisji i zwiększonej efektywności łańcuchów dostaw zostanie osiągnięta rozwinięciem koncepcji współdzielenia łańcuchów transprotowych, zasobów i usług. 10
Ekosystem Miejsce jakie Instytut zajmuje w ekosystemie iCargo jest związane dostarczaniem usług, monitorowaniem infrastruktury oraz wirtualnej integracji procesów.
Innowacje Wspólne planowanie (Collaborative planning) Tworzenie (kompozycja) łańcucha dostaw Zarządzanie zdarzeniami w czasie rzeczywistym Monitorowanie w czasie rzeczywistym Monitorowanie emisji CO2 w czasie rzeczywistym Głównymi innowacjami biznesowymi w projekcie są …. Produkty i funkcjonalności rozwijane w ramach projektu idealnie się w nie wpisują.
Wizja iCargo - usługi i aplikacje iCargo - główne komponenty iCargo - infrastruktura IT „Globalny słownik” Baza firm Baza danych Usługi zewnętrzne Punkt dostępu iCargo - główne komponenty iCargo - usługi i aplikacje Hybrid service network Informacje o użytkownikach Repozytorium Opis usług, potrzeb Koordynacja łańcuchów d. Track&Trace Zabezpieczenie transakcji Zarządzanie zasobami Model komunikacji Monitorowaniemisji CO2 Zewnętrzne urządzenia e.g. Common Framework Architektura systemu iCargo i miejsce usług oferowanych przez Instytut.
Modułowa jednostka logistyczna Współdzielone łańcuchy dostaw Wizja Większe wykorzystanie przestrzeni ładunkowej Otwarte sieci i współdzielone zasoby Rozmiary dopasowane do potrzeb firm Modułowe rozwiązanie Mniejsza kongestia Głównymi innowacjami biznesowymi w projekcie są …. Produkty i funkcjonalności rozwijane w ramach projektu idealnie się w nie wpisują.
Głównymi innowacjami biznesowymi w projekcie są …. Produkty i funkcjonalności rozwijane w ramach projektu idealnie się w nie wpisują.
Głównymi innowacjami biznesowymi w projekcie są …. Produkty i funkcjonalności rozwijane w ramach projektu idealnie się w nie wpisują.
Do 2020 – Pełna integracja i współdzielenie łańcuchów dostaw Co nas czeka po roku 2020? Do 2020 – Wyłącznie cyfrowa wymiana danych – koniec ery papierowych dokumentów Do 2020 – Pełna integracja i współdzielenie łańcuchów dostaw 2015-2025 – Synchromodalne sieci – klient nie wybiera gałęzi transportu tylko zleca w internecie przewóz z A do B 2020-2030 – Globalny system IT zarządzania infrastrukturą transportową i przewozami Głównymi innowacjami biznesowymi w projekcie są …. Produkty i funkcjonalności rozwijane w ramach projektu idealnie się w nie wpisują.
18