Wzory Cramera a Macierze

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowała: Iwona Bieniek
Advertisements

Wartość bezwzględna liczby rzeczywistej opracowała: monika kulczak, kl
Metody badania stabilności Lapunowa
Metody numeryczne część 1. Rozwiązywanie układów równań liniowych.
Macierze, wyznaczniki, odwracanie macierzy i wzory Cramera
Równanie różniczkowe zupełne i równania do niego sprowadzalne
mgr inż. Ryszard Chybicki Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych
Ile rozwiązań może mieć układ równań?
Metoda simpleks Simpleks jest uniwersalną metodą rozwiązywania zadań programowania liniowego. Jest to metoda iteracyjnego poprawiania wstępnego rozwiązania.
Badania operacyjne. Wykład 2
Metody numeryczne wykład no 2.
Metody Numeryczne Wykład no 3.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
ZLICZANIE cz. II.
Macierze Maria Guzik.
Rozwiązywanie układów
Zastosowania geodezyjne
1.
Metoda simpleks opracowanie na podstawie „Metody wspomagające podejmowanie decyzji w zarządzaniu” D. Witkowska, Menadżer Łódź Simpleks jest uniwersalną.
Równania i Nierówności czyli:
Metody numeryczne Wykład no 2.
Grupa 1 Sposoby rozwiązywania układów równań stopnia I z dwiema i z trzema niewiadomymi. Wykresy funkcji w szkole ponadgimnazjalnej.
Układ równań stopnia I z dwoma niewiadomymi
Matematyka wokół nas Równania i nierówności
Matematyka.
KINEMATYKA MANIPULATORÓW I ROBOTÓW
Układy równań 23x - 31 y = 1 x – y = - 8 x = -1 y - x = 1 x + y = 11
Co to jest układ równań Układ równań – koniukcja pewnej liczby (być może nieskończonej) równań. Rozwiązaniem układu równań jest każde przyporządkowanie.
odwracania macierzy. Macierz odwrotna Sposoby Postaraj się przewidzieć
Matematyka Architektura i Urbanistyka Semestr 1
RÓWNANIA Aleksandra Janes.
Metody Lapunowa badania stabilności
Funkcja liniowa Układy równań
Prezentacja dla klasy III gimnazjum
Zadanie programowania liniowego PL dla ograniczeń mniejszościowych
dla klas gimnazjalnych
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Zadanie programowania liniowego PL dla ograniczeń mniejszościowych
II. Matematyczne podstawy MK
Sterowanie – metody alokacji biegunów II
Algebra Przestrzenie liniowe.
Ile rozwiązań może mieć układ równań?
„Równania są dla mnie ważniejsze, gdyż polityka jest czymś istotnym tylko dzisiaj, a równania są wieczne.” Albert Einstein.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Matematyka i system dwójkowy
KONKURS ZANIM ROZPOCZNIEMY PREZENTACJĘ ZAPRASZAMY DO WZIĘCIA UDZIAŁU W KONKURSIE NA NAJSZYBSZE ROZWIĄZANIE UKŁADU RÓWNAŃ.
Równania i nierówności
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Rozwiązywanie układów równań liniowych różnymi metodami
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Wyznaczniki, równania liniowe, przestrzenie liniowe Algebra 1
UKŁAD RÓWNAŃ LINIOWYCH INTERPRETACJA GRAFICZNA
opracowała: Anna Mikuć
Wykłady z matematyki „W y z n a c z n i k i”
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Matematyka Ekonomia, sem I i II.
Metody rozwiązywania układów równań liniowych
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
ROZWIĄZYWANIE UKŁADÓW RÓWNAŃ
Rozwiązywanie układów równań Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
Opracowanie Joanna Szymańska. 1. Co to jest równanie? Równanie to dwa wyrażenia połączone znakiem równości, jedno z tych wyrażeń musi być algebraiczne.
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla każdego
Rozwiązywanie równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą.
Zapis prezentacji:

Wzory Cramera a Macierze Grupa IV

Gabriel Cramer (1704 - 1752) Szwajcarski matematyk i fizyk, uczeń Johanna Bernoulliego (opublikował jego dzieła), profesor uniwersytetu w Genewie. Autor prac z zakresu teorii wyznaczników (wzory Cramera), analizy matematycznej, teorii krzywych algebraicznych (m.in. badał własności tzw. diabelskiej krzywej) oraz historii matematyki. W 1750 r. podaje wzory (wcześniej odkryte przez Colina Maclaurina już w 1729 r.) wyrażające rozwiązanie układu równań za pomocą wyznaczników.

WYZNACZNIKI       Oto schemat ogólny układu równań, z ogólnikowo podanymi współczynnikami przy zmiennych:   Z tego układu możemy wyodrębnić trzy macierze w taki oto sposób:     

Wyznacznik y–kowy obliczamy w podobny sposób: Dla tych macierzy obliczamy ich wyznaczniki, odpowiednio je oznaczając:  Do wyliczenia wyznacznika głównego wykorzystujemy współczynniki znajdujące się przy niewiadomych x i y obliczając w następujący sposób: Wyznacznik x–owy obliczamy poprzez zamianę współczynników znajdujących się przy niewiadomej x na wartości wolne: Wyznacznik y–kowy obliczamy w podobny sposób:  

 Za pomocą tych wyznaczników możemy znaleźć rozwiązania układu, biorąc pod uwagę kilka wiadomości: 1) Układ ma jedno rozwiązanie gdy wyznacznik główny W 0. Wtedy rozwiązaniem jest: 2) Układ nie ma rozwiązania wtedy i tylko wtedy gdy W= 0 oraz Wx lub Wy jest różny od zera 3) Układ ma nieskończenie wiele rozwiązań, gdy W = 0, Wx=0 i Wy=0

PRZYKŁAD Rozwiążemy układ równań metodą wyznaczników W pierwszej kolejności należy uporządkować wyrazy. Wyrazy wolne przenosimy na prawą stronę równań, niewiadome w odpowiedniej kolejności na lewą stronę równań.

Obliczamy wyznacznik układu: Wyznacznik układu jest różny od zera, więc układ posiada jedno rozwiązanie. Aby je znaleźć musimy obliczyć wyznacznik ze względu na x, zastępując współczynniki przy tej niewiadomej wyrazami wolnymi:

Oraz obliczamy wyznacznik ze względu na y, zastępując w wyznaczniku współczynniki stojące przy y wyrazami wolnymi: Mamy więc rozwiązanie:

Układy trzech (i wiecej) równan liniowych W poprzednich podrozdziałach skupialiśmy się głównie na rozwiązywaniu układów dwóch równań, w którym występowały dwie niewiadome (i czasem parametry). Możliwe jest jednak rozwiązywanie większych układów równań. Metoda wyznaczników dla układów trzech równań linowych. Rozważmy układ równań: a1x + b1y + c1z = d1 a2x + b2y + c2z = d2 a3x + b3y + c3z = d3 Dla takiego układu równań zdefiniujmy znane juz wcześniej pojęcia.

Definicja (wyznacznik główny układu trzech równań liniowych) Definicja (wyznacznik główny układu trzech równań liniowych). Wyznacznikiem głównym układu trzech równań liniowych z trzema niewiadomymi nazywamy liczbę: Uwaga: (wyznaczniki szczególne). Analogicznie do powyższej definicji, możemy podać wzory na wyznaczniki szczególne Wx, Wy, Wz, w których odpowiednia kolumnę zamieniamy na kolumnie d1, d2, d3 i korzystamy z wzoru danego w definicji. Wszystkie twierdzenia odnośnie liczby rozwiązań układu równań liniowych są nadal prawdziwe, tzn. • jeśli wyznacznik główny jest różny od zera, to istnieje dokładnie jedno rozwiązanie, • jeśli wyznacznik główny i wszystkie wyznaczniki szczególne są równe zero, to układ ma nieskończenie wiele rozwiązań, • jeśli wyznacznik główny równy jest zero, a któryś (przynajmniej jeden) z wyznaczników szczególnych jest różny od zera, to układ jest sprzeczny.

Uwaga Powyższa metoda wyznaczników, „działa” również dla większych układów równań. Wzory tej metody ogólnie nazywa się wzorami Cramera. Można o nich przeczytać w internecie na przykład tu: http://pl.wikipedia.org/wiki/Wzory_Cramera. Istnieje równiez bardzo „szybka” metoda rozwiazywania dowolnych, dużych układów równań zwana metoda eliminacji Gaussa, o której można poczytać na przykład tu http://pl.wikipedia. org/wiki/Metoda_Gaussa. Zachodzą również wzory:

Przykład Rozwiązać układ równań: 2x-6y=10, 5x-15y=k (1) przeprowadzić dyskusję w zależności od parametru k. Rozwiązanie. Obliczamy wyznacznik utworzony ze współczynników przy niewiadomych Wyznacznik ten jest równy zeru, więc układ (1) na pewno nie ma jednego rozwiązania (proste o równaniach (1) nie przecinają się). Teraz zajść mogą dwa przypadki.

Przypadek a: Oba wyznacznik utworzone są równe zeru: (2) Co zachodzi dla k=25. Wówczas układ (1) przyjmie postać:

(3) 2x-6y=10, 5x-15y=25 I widzimy, że ten układ sprowadza się do jednego równania (np. Drugie równanie otrzymujemy z pierwszego mnożąc obie jego strony przez 2,5); każda para liczb spełniając jedno z tych równań spełnia zarazem drugie (każdy punkt leżący na jednej z tych prostych leży jednocześnie na drugiej, bo obie proste w tym przypadku pokrywają się). Zatem gdy k=25, układ równań jest nieoznaczony, tzn. ma nieskończenie wiele rozwiązań; otrzymać je możemy podstawiając za x dowolne liczby. Podstawiając np. x=0, 1, 11, π i obliczając z któregokolwiek równanie układy (3) odpowiadają wartości y, otrzymujemy jako rozwiązania

Przypadek b: Oba wymienione wyznaczniki (2) są różne od zera Przypadek b: Oba wymienione wyznaczniki (2) są różne od zera. Odpowiada to przypadkowi k 25. Obierzmy na k dowolną inną liczbę, np. k=20; układ przyjmuje wtedy postać: (4) 2x-6y=10, 5x-15y=20 Układ równań (1) dla k 25 jest układem sprzecznym. Łatwo to stwierdzić mnożąc obie strony pierwszego równania układu (4) przez 5, a drugiego równania przez (-2) i dodając stronami, otrzymujemy wówczas sprzeczność 0=10. W tym przypadku dwie proste o równaniach (1) są równoległe, nie mają wiec punktu wspólnego.

Czym są macierze? Macierz to po prostu tablica liczb. - jest to przykładowa macierz.   Dla macierzy ważne jest kilka wartości charakteryzujących ją: - liczba wierszy (poziome) - liczba kolumn (pionowe)

Jeżeli w macierzy liczba kolumn jest równa liczbie wierszy to macierz nazywamy kwadratową n-tego stopnia, gdzie n to liczba kolumn i wierszy. Każdy element macierzy jest opisywany przez numer wiersza i kolumny np. – oznacza element leżący w i-tym wierszu i j-tej kolumnie. Definicja matematyczna: Funkcję, która każdej parze liczb naturalnych przyporządkowuje dokładnie jedną wartość ai,j  R nazywamy macierzą.

Macierze zapisujemy na ogół tłustym drukiem - A, B – opisujemy A= – oznacza macierz o liczbie wierszy n i liczbie kolumn m, tworzą ją elementy Macierz, której wszystkie elementy są równe zero, nazywamy macierzą zerową lub po prostu zerem, zapisujemy A=0 Dla macierzy kwadratowej możemy wyróżnić przekątną główną, tworzą ją elementy na przekątnej od lewego górnego rogu, do prawego dolnego. Matematycznie jest to ciąg elementów (a11, a22, ..., ann).

Macierz kwadratową, której wszystkie elementy oprócz przekątnej głównej są równe zero, nazywamy macierzą diagonalną i zapisujemy diag(a11,a22,...,ann). Macierz diagonalną, której wszystkie elementy na przekątnej równe są 1 nazywamy macierzą jednostkową lub po prostu jedynką i oznaczamy I. np. I= dla stopnia trzeciego   Macierz, która oprócz przekątnej ma same 0, a na przekątnej te same wartości nazywamy macierzą skalarną. np. A=diag(a,a,a) =

Elementarne operacje Porównywanie macierzy   Dla macierzy A=[aij]nxm oraz B=[bij]nxm możemy stwierdzić równość jeżeli odpowiadające sobie elementy są równe. Matematycznie zapisujemy: A=B  aij=bij dla (i=1,2,...,n;j=1,2,...,m)

Dodawanie macierzy Dodawanie (i analogicznie odejmowanie) macierzy jest możliwe tylko dla dwóch macierzy o takich samych wymiarach. Wynikiem dodawania macierzy jest macierz o takich samych wymiarach jak składniki. Elementy macierzy wynikowej są sumą odpowiednich elementów składników.   Matematycznie zapisujemy: A=[aij]nxm , B=[bij]nxm Sumą macierzy A+B nazywamy taką macierz C = [cij]nxm , że: cij=aij+bij dla (i=1,2,...,n;j=1,2,...,m) czyli po prostu: C=A+B= [aij+bij]nxm analogicznie definiujemy odejmowanie: D=A-B= [aij-bij]nxm

Mnożenie przez skalar Każdą macierz możemy pomnożyć przez dowolną liczbę rzeczywistą. Mnożenie przez liczbę rzeczywistą polega na pomnożeniu każdego elementu przez tą liczbę. Mnożenie przez skalar jest przemienne.   Matematycznie A=[aij]nxm – iloczynem A nazywamy taką macierz C=[cij]nxm, że: cij =aij