DEPRESJA WYMIARY DEPRESJI.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konflikt w negocjacjach
Advertisements

JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
Depresja Depresja inaczej zaburzenia depresyjne - Zaburzenia psychiczne z grupy zaburzeń afektywnych, charakteryzujące się obniżeniem nastroju, obniżeniem.
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
Uzależnienie fizyczne i psychiczne, tolerancja i zespół abstynencyjny.
ZABURZENIA LĘKOWE „Niełatwo jest być odważnym, kiedy jest się tylko Bardzo Małym Zwierzątkiem” – rzekł Prosiaczek pociągając noskiem.
Literatura Tyszka T., Falkowski A. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk 2001 Falkowski A. Praktyczna psychologia poznawcza, marketing i reklama.
Kierowanie twórczością w organizacji
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
DEPRESJA w wieku młodzieńczym, próby samobójcze.
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
Napięcie emocjonalne i stres
PRZETWARZANIE POZNAWCZE
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Uzależnienia a rozwój dziecka
Dobrostan w pracy.
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Zaburzenia psychiczne
Rozpoznawanie symptomów przemocy u dzieci
Depresja - wprowadzenie Wykład nr 1
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
FRUSTRACJA – reakcja organizmu na przeszkodę
PSYCHOLOGICZNE DETERMINANTY AGRESJI DZIECI I MŁODZIEŻY
Wypalenie zawodowe jako problem społeczny
MODELE EDUKACJI „Zdolności człowieka do radości ze wszystkiego, co żyje, do emanowania zdolnościami na otaczający go świat, do „bycia zainteresowanymi”’
Depresja wieku rozwojowego
Zaburzenia afektywne.
Depresja wieku młodzieńczego
psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Pierwszy kontakt i zasady rozmowy z dzieckiem krzywdzonym
Stres – jak sobie z nim radzić?
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
DEPRESJA.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
Umiejętność obserwacji.
ASERTYWNOŚĆ.
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
Zaburzenia odżywiania
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
Postawa asertywna.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
przyczyny, przejawy, skutki, profilaktyka.
Wszyscy jesteśmy zadłużeni – niektórym przytrafiło się wpaść w pułapkę niewypłacalności. Problem zadłużenia w pracy socjalnej. Roman Pomianowski
Psychopatologia emocji
Jak nastolatkowie radzą sobie ze stresem ?
Stres.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
DEPRESJA.
Rodzice nie muszą być samotni
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Doświadczanie porażki szkolnej w percepcji uczniów i nauczycieli
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
Stres w pracy nauczyciela
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
Sposoby radzenia sobie ze stresem
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
Typowe cechy działalności sekt
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Emocje Marta Riess.
Zapis prezentacji:

DEPRESJA WYMIARY DEPRESJI

Przystępując do zbierania informacji o kliencie należy zadać sobie pytania: Jakie aspekty problemu wydają się najbardziej wpływać na subiektywne doświadczenie depresji przez klienta? Jakie aspekty dominują w obrazie klinicznym? Z czym klient radzi sobie względnie dobrze? Jakie wymiary doświadczenia mieszczą największy ładunek emocjonalny? Co klient najsilniej wypiera ze świadomości?

Właściwa ocena subiektywnego doświadczenia klienta uwzględnia: Wymiar fizjologiczny: zaburzenia snu, zaburzenia apetytu, poczucie zmęczenia, znaczne zmiany masy ciała, zaburzenia popędu płciowego, niepokój, uskarżanie się na konkretne niedyspozycje bądź ogólny zły stan fizyczny przy braku widocznych ograniczeń Nasilenie lub uporczywość objawów fizycznych, których etiologia nie jest znana.

Wymiar poznawczy: negatywne oczekiwania, negatywna samoocena, negatywna interpretacja doświadczeń, myśli samobójcze, trudności w podejmowaniu decyzji, poczucie „rozsypania”, nadmierne skoncentrowanie na sobie, trudności w koncentracji, skupianie się na przeszłości, skłonność do generalizowania, schemat myślowy „ ofiary”, (poczucie bezradności), zniekształcenia poznawcze (niewłaściwe wzorce myślenia), zaostrzenie lub brak percepcji, brak elastyczności.

Wymiar behawioralny: zaburzenia poziomu aktywności, działania agresywne lub destruktywne, napady płaczu, próby samobójcze, spowolniona lub niewyraźna mowa, popadanie w uzależnienia, ogólna impulsywność, zachowania sprzeczne z osobistym systemem wartości, destrukcyjne zachowania kompulsywne, pobudzenie lub spowolnienie psychomotoryczne, zachowania „acting -out”( wyładowywania się), zachowania „giving-up”(poddawanie się), przejawianie perfekcjonizmu.

Wymiar afektywny: ambiwalencja, brak źródeł satysfakcji, utrata poczucia humoru, utrata szacunku do samego siebie, poczucie braku własnej wartości i własnej bezużyteczności, osłabienie związków emocjonalnych ( apatia), obniżony nastrój, smutek, nadmierne lub nieadekwatne poczucie winy, poczucie beszsilnośći, podwyższona lub obniżona reaktywność emocjonalna, skolnność do irytowania się , złośći koncentrowanie na uczuciach depresyjnych, utrata motywacji.

Wymiar relacji: przyjmowanie postawy „ofiary”, znaczna zależność od innych, wysoka reaktywność na innych, brak znaczącej pozycji społecznej, wycofanie się, izolacja, unikanie towarzystwa, apatia, nadmierna potrzeba akceptacji, skłonność do poświęcania się, przybieranie postawy męczennika, przesadne poczucie odpowiedzialności za innych, ponoszenie niepotrzebnych ofiar lub zmuszanie do twego innych osób, zachowania pasywno-agresywne, rozmyte lub zbyt sztywne granice osobowości, dążenie do władzy lub unikanie jej, nieodpowiednie wzorce relacji, nadmierna krytyczność w stosunku do innych, wąski zakres umiejętności komunikacji (identyfikowania i wyrażania uczuć)

Wymiar symboliczny: destruktywne fantazje, wyobrażenia, powtarzające się koszmary, męczące wyobrażenia, objawy stanowiące metaforyczną reprezentację wewnętrznego doświadczenia, interpretacja: „znaczenia” depresji, wyobrażenia o „cudownym uzdrowieniu” zainteresowanie sprawami duchowymi, spekulacje na ten temat.

Wymiar kontekstowy: -uogólnione, przewidywalne odpowiedzi na określone sytuacje, -depresjogenne mechanizmy wyzwalające reakcje dotyczące: konkretnych osób, miejsc, obiektów, pór dnia itp., -trudności w prawidłowej ocenie wymogów sytuacji i własnych zobowiązań, -trudności w zlokalizowania umiejscowienia kontroli w danej sytuacji, -zależne od sytuacji rozmycie lub usztywnienie granic osobowości, -odrzucanie pod wpływem sytuacji wyznawanych wartości etycznych.

Wymiar historyczny: znaczące straty doznane w przeszłości, sytuacje, w których klient nie miał kontroli nad przebiegiem wydarzeń, sprzeczne wymagania i oczekiwania otoczenia, zmienne środowisko, wąski zakres osobistych doświadczeń.

Dziękuję za uwagę Opracowała Justyna Szeląg