Teoria i filozofia prawa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstytucyjny system organów państwowych Wykład I Zagadnienia wstępne - konstytucja Dr Krzysztof Wygoda.
Advertisements

ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Gałęzie prawa wewnętrznego
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Temat: Konstytucja. Konstytucja jest najważniejszym aktem prawnym w państwie. W dokumencie tym opisane są zasady określające ustrój danego kraju (np. trójpodział.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
HIERARCHIA AKTÓW PRAWNYCH
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Stosunki prawne.
Norma prawna.
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Zasady i przesłanki ograniczeń wolności i praw jednostki
Zasady Współczesnej Demokracji
Podstawy Organizacji i Przedsiębiorczości Wojciech St. Mościbrodzki
System aktów prawodawczych
Przedmiot prawa cywilnego Kryteria wyodrębniania stosunków cywilnoprawnych Pojęcie prawa cywilnego sensu largo Kodyfikacja prawa cywilnego.
Demokracja.
System prawa.
ZASADY PRAWA KONSTYTUCYJNEGO I ROZPORZĄDZENIA
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
Prawo administracyjne – źródła prawa
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA Wykład dla studentów SNP II stopnia rok akademicki 2015/2016 Dr hab. Włodzimierz Gromski.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne - stosunki ustrojowo-prawne między podmiotami administrującymi.
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Wykład 1.  Zjawisko prawa stanowi w cywilizacji zachodniej, wywodzącej się z intelektualnego dorobku starożytnych Greków i Rzymian oraz z wartości wniesionych.
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
 Punktem wyjścia Hartowskich analiz jest filozofia języka potocznego. Hart badał zwykłe konteksty użycia słów. Owo badanie ma stanowić drogę do rozwikłania.
Norma prawna a norma moralna. 1)Podstawa obowiązywania Normy prawne obowiązują ze względu na to, że zostały ustanowione. Podstawa ich obowiązywania jest.
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Wnioskowania prawnicze
Zasady etyki prawniczej
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY mgr Paweł Niemczyk 2.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Zakres obowiązywania kpa
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
NEOLIBERALNA FILOZOFIA PRAWA RONALDA DWORKINA Teoria i filozofia prawa.
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA Wykład dla studentów SNP II stopnia rok akademicki 2015/2016 Dr hab. Włodzimierz Gromski.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
System aktów prawodawczych
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Tworzenie prawa.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Norma prawna a norma moralna
Ogólne wiadomości o prawie cywilnym
Norma prawna.
Tworzenie prawa.
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa wykład 2
System prawa.
Wnioskowania prawnicze
Norma prawna.
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 5
SYSTEM PRAWA.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
NORMY I PRZEPISY PRAWA CYWILNEGO OBOWIĄZYWANIE NORM W CZASIE I PRZESTRZENI mgr Maciej Bieszczad Zakład Prawa Cywilnego i Prawa Międzynarodowego Prywatnego.
Stosunki administracyjno- prawne
Zapoczątkowany w XIX stuleciu w angielskiej kulturze common law, rozwinął się następnie również na kontynencie europejskim z jego dominującą kulturą.
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Tworzenie prawa.
Tworzenie i stosowanie prawa - cz. 2 stosowanie prawa
Zapis prezentacji:

Teoria i filozofia prawa Pozytywizm prawniczy Teoria i filozofia prawa

Pojęcie prawa Zjawisko prawa stanowi w cywilizacji zachodniej, wywodzącej się z intelektualnego dorobku starożytnych Greków i Rzymian oraz z wartości wniesionych przez chrześcijaństwo znajdujące silne podstawy w judaizmie, przedmiot rozważań i sporów od ponad dwóch tysiącleci. Wyróżniane jest prawo jako ius i jako lex. Prawo – ius można traktować jako zjawisko co do istoty odrębne od aktów normatywnych, tworzonych przez kompetentne organy władzy publicznej (lex), choć akty te stanowią jedną z kategorii źródeł tego prawa. Można też rozumieć prawo jako zespół tych aktów, tj. przyjmując tożsamość ius i lex.

Z tego powodu można mówić o traktowaniu prawa bądź jako zjawiska autonomicznego w stosunku do instytucji władzy, bądź też jako wytworu organów władzy publicznej, czyli państwa.

Pozytywizm Pozytywizm występował w bardzo wielu odmianach. Należy zwrócić uwagę na pozytywizm twardy (klasyczny) i pozytywizm miękki (wyrafinowany). Podstawowa cecha odróżniająca pozytywizm twardy i miękki skupia się na nieco odmiennym podejściu w zakresie relacji prawo – moralność.

Podstawowe cechy pozytywizmu twardego: Prawo to zbiór norm ogólnych pochodzących od państwa i w większości przypadków zabezpieczonych sankcją (teza społeczna).

Prawo stanowione przez państwo jest porządkiem nadrzędnym na terytorium państwa.

Prawo powstaje z reguły w trybie jednostronnych i władczych decyzji wydawanych przez organy państwowe lub z upoważnienia organów państwowych.

Źródłem prawa są teksty prawne, na które składają się normy prawne, w systemie prawa stanowionego konstytucja, ustawy, akty podstawowe; w krajach common law precedensy. Prawo jest identyfikowane poprzez odwołanie do tych dokumentów (test pochodzenia).

Prawo jest systemem niezależnym od moralności i innych systemów normatywnych, co oznacza, że norma prawidłowo ustanowiona obowiązuje nawet wtedy, gdyby okazało się, że jest ona niesłuszna lub nieracjonalna albo niezgodna z innymi pozaprawnymi regułami (teza o rozdziale).

Podstawowym obowiązkiem organów państwa i obywateli jest przestrzeganie prawa, nawet prawa niesłusznego lub niezgodnego z innymi pozaprawnymi regułami (pozytywistyczna zasada rządów prawa).

Głównymi metodami analizy prawa są metody analityczne (językowo – logiczne), natomiast podstawowym zadaniem prawnika jest egzegeza tekstów prawnych, czyli ich opracowywanie, porządkowanie i wykładnia.

John Austin Najbardziej reprezentatywnym przedstawicielem pozytywizmu twardego jest oxfordzki profesor jurysprudencji John Austin. Wyróżnił On prawo w sensie właściwym i prawo w sensie niewłaściwym. Prawem we właściwym sensie są prawa ustanowione przez Boga dla człowieka (prawo naturalne); przez człowieka dla człowieka, czyli prawa ustanowione przez osoby działające jako polityczni zwierzchnicy (prawo pozytywne) oraz prawa ustanowione przez osoby nie będące politycznymi zwierzchnikami lub nie działające w tej roli

Prawo w sensie niewłaściwym Pozytywna moralność Prawa w figuratywnym znaczeniu tego słowa

Pozytywna moralność pozytywną moralność – obiekty niepoprawnie zwane prawami – przez ich bliską analogię do praw (m.in. prawa mody, kodeks honorowy, prawo zwyczajowe, prawo międzynarodowe);

Prawa w figuratywnym rozumieniu prawa w figuratywnym rozumieniu – obiekty podobne do prawa na zasadzie bardzo odległej analogii ( m.in. prawa fizyki, ekonomii, matematyki).

Cztery kategorie prawa Porządkując wszystko to co bywa potocznie nazywane prawem można wskazać cztery kategorie: prawa boskie, prawo pozytywne, pozytywna moralność oraz prawa w figuratywnym znaczeniu tego słowa.

Prawo jako rozkaz suwerena Prawo jest rozkazem suwerena. Rozkaz kojarzony jest jednocześnie z trzema elementami:

Elementy rozkazu a)życzeniem lub pragnieniem istoty myślącej, które inna istota myśląca winna spełnić przez odpowiednie działanie lub zaniechanie; b) złem / sankcją – nakłada suweren na osobę, która nie podporządkuje się rozkazowi; c) wyrażeniem lub podaniem do wiadomości danego życzenia za pomocą słów lub odpowiednich znaków.

Należy pamiętać o tym, iż nie wszystkie rozkazy są normami czy regułami. Rozkaz musi mieć charakter generalny i abstrakcyjny aby mógł być uznawany za normę lub regułę.

Suweren de iure Rozkaz wydawany jest przez suwerena i skierowany do jego podwładnych. John Austin wyróżnił suwerena prawnego (suweren de iure) i suwerena faktycznego (suweren de facto). Suweren de iure staje się nim w wyniku przyznania mu pewnych uprawnień przez przepisy prawa.

Suweren de facto Suweren de facto jest pojęciem socjologicznym, żeby ustalić suwerena w takim rozumieniu trzeba dokonać określonych badań społeczeństwa zmierzających do ustalenia, kto ma w nim posłuch społeczny i kto rządzi, czyli kto wydaje rozkazy. Austin przyjmuje suwerena de facto; suweren w jego przekonaniu jest faktem społecznym, i to faktem pierwotnym w stosunku do prawa. Prawo jest definiowane w odniesieniu do suwerena, nie odwrotnie. W związku z tym jeśli chcemy wskazać suwerena w danym państwie to musimy obserwować społeczeństwo, komu społeczeństwo daje posłuch.

Suwerenność Sama suwerenność ma dwa aspekty: pozytywny i negatywny. Pozytywny sprawia, że suweren otrzymuje posłuch od społeczeństwa; negatywny, że nie ma nawyku posłuchu wobec nikogo innego. Suwerenność w rozumieniu Austina jest nieograniczona, niepodzielna i nieprzerwana. Władzy suwerena nie tylko nie może ograniczyć nikt inny, ale także on sam. Nikt nie może nakładać na suwerena żadnych obowiązków, nawet on sam na siebie. Koncepcja suwerena w rozumienia Austina współcześnie w dobie procesów integracyjnych i globalizacyjnych jest łatwa do podważenia. Ponadto w nowoczesnym społeczeństwie władza jest podzielona pomiędzy poszczególne podmioty.