TECHNIKI PRACY UMYSŁOWEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROPOZYCJE ZAPISU Autorzy: Uczniowie należący do Samorządu Szkolnego.
Advertisements

Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Zastosowanie osi symetrii i wielokątów w przyrodzie
Małgorzata Pietroczuk
– poradnik dla babci i dziadka”
Tajemnice klawiatury.
MATURA 2012 Na podstawie informatora CKE Edyta Rosiak.
Zastosowanie Internetu
Analiza matematyczna III. Funkcje Funkcje II – własności podstawowe
Portal Systemu Jakości Kształcenia Jak się zalogować? Instrukcja dla pracowników UMCS Przygotowanie: Urszula Wojtczak, Zespół Obsługi Systemu Jakości Kształcenia.
Elektronika cyfrowa Prezentacja Remka Kondrackiego.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
Zastanówmy Się…...
OPRACOWANIE: Szkoły Pijarskie
PODSUMOWANIEPODSUMOWANIE BADANIA DIAGNOSTYCZNEGO W KLASIE TRZECIEJ GRUDZIEŃ 2012 R.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Prezentacja z przedmiotu „systemy wizyjne”
Cechy dobrej i udanej strony www Net etykieta. Ergonomia stron WWW.
Jak przygotować prezentację multimedialną?
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Formatowanie i modyfikacja dokumentu tekstowego
Co każdy użytkownik komputera wiedzieć powinien
WYNIKI KONKURSU JĘZYKA NIEMIECKIEGO. KAŻDY Z UCZESTNIKÓW OTRZYMAŁ ZESTAW PUZZLI DO UŁOŻENIA.
KOLOROWE ZNAKI ALICJA BARAN.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
ALGORYTM.
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
Rola tabel w kodzie HTML
xHTML jako rozszerzenie HTML
Instalacja serwera WWW na komputerze lokalnym
HTML Podstawy języka hipertekstowego Damian Urbańczyk.
XHTML Odsyłacze tekstowe i graficzne Damian Urbańczyk.
Optyka Widmo Światła Białego Dyfrakcja i Interferencja
T44 Przepisy bhp podczas wytwarzania części maszyn.
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
Planowanie trasy.
J AK ZACZĄĆ PRACĘ Z ?. przed rejestracją Upewnij się, że posiadasz: aktywne konto zainstalowaną przeglądarkę Internet Explorer indywidualny studencki.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
BEZPIECZNY INTERNET. PRZEGLĄDANIE STRON INTERNETOWYCH.
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.
12 luty 2008r.- Dzień Bezpieczeństwa Internetu Bezpieczeństwo dziecka w SIECI.
PolGIS jako nowoczesny system do paszportyzacji sieci
Jak przygotować się do pisemnego egzaminu maturalnego z języka obcego? Część III Poziom rozszerzony.
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia Zajęcia 3.
Program Edukacyjno- Terapeutyczny Ortograffiti
ZŁUDZENIA OPTYCZNE Większe, mniejsze? Jest czy nie ma? Wygięte! ..?
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
3 stycznia 2007 SPRZEDAŻ I GENEALOGIA: Następna generacja.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
W.K. (c) Bazy danych Access. 2W.K. (c) 2007 Baza danych - definicje Baza danych to zbiór informacji dotyczących określonego tematu (stanowiących.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Temat 5: Elementy meta.
Temat 1: Umieszczanie skryptów w dokumencie
Temat 6: Elementy podstawowe
Temat 4: Znaki diakrytyczne i definiowanie języka dokumentu
PROCEDURA LOGOWANIA SIĘ DO PANELU Ogólnopolski Program Partnerski dla Nauczycieli TWÓRCZY NAUCZYCIEL – TWÓRCZA EDUKACJA 1. Kliknij na wybraną zakładkę
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
Magic Janusz ROŻEJ Komtech Sp. z o.o.
Strategia rozwiązywania testów wyboru Radom, styczeń 2009.
Zespół Szkół nr 4 w Rybniku Projekt Nowoczesny uczeń w nowoczesnej szkole. Program aktywizacji edukacyjno-obywatelskiej uczniów rybnickich szkół Projekt.
w/g Grzegorz Gadomskiego
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
Sprawdź czy możesz zostać posłem Samobrony Test dla kandydatów
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
Zapis prezentacji:

TECHNIKI PRACY UMYSŁOWEJ

STRATEGIE PAMIĘCIOWE ZAPAMIĘTYWANIA STRATEGIE ORGANIZACJI GRUPOWANIE MAPPING PORCJOWANIE PORZĄDKOWANIE STRATEGIE ELABORACJI POSZUKIWANIE ZWIĄZKÓW (PODOBIEŃSTW/ SPRZECZNOŚCI) WŁĄCZANIE NOWYCH INFORMACJI W PRZYSWOJONE WCZEŚNIEJ SCHEMATY ORGANIZACYJNE INTERPRETIWANIE OCENIANIE WYTWARZANIE SKOJARZEŃ I WYOBRAŻEŃ POSZUKIWANIE PRZYKŁADÓW AUTOREFERENCJA

STRATEGIE OPRACOWYWANIA INFORMACJI SYTUACJA AKTYWNA OPRACOWANIE MATERIAŁU, ABY WSZEDŁ W ZWIĄZEK Z INFORMACJĄ ZNANĄ STRATEGIE SŁUŻĄCE OPRACOWANIU INDYWIDUALNE-GRUPOWE TRADYCYJNE-NOWATORSKIE SYTUACJA PASYWNA ODBIÓR PRELEKCJA WYKŁAD CZYTANIE TEKSTU SIC! Informacja oceniana jako “przekonująca”, “znana”, “zrozumiała”

ZAZNACZANIE PODKREŚLANIE I/LUB ZAKREŚLANIE SKUTECZNOŚĆ?-POWIERZCHOWNOŚĆ AKTYWNE WYSZUKIWANIE W TEKŚCIE ZNACZACYCH FRAGMENTÓW DECYZJA- WAŻNE VEL NIEWAŻNE PRZEDWIEDZA!!!! ZADANIE: Podkreślanie minimalne tj. jedno zdanie w akapicie

NOTATKI ODZWIERCIEDLENIE ISTOTNYCH ZAGADNIEŃ WPROWADZENIE KLUCZA DOSTĘPU TZW. ADRES VEL ETYKIETA ZALECENIA: 5 CM MARGINES BRZEG STRONY NIEZAPISANY PRZYPODRZĄDKOWANIE POJĘĆ ZAPISKOM ( LUB PYTAŃ) ZADANIE: sporządzenie na podstawie notatki planu

STRESZCZENIA OPIS “WŁASNYMI SŁOWAMI” POD WARUNKIEM ZROZUMIENIA ZALECENIA: USTALIĆ CO JEST WAŻNE A CO NIE SPROWADZIĆ SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE DO MYŚLI BARDZIEJ OGÓLNYCH POSZUKIWAC ZWIĄZKÓW I POWIĄZAŃ POMIĘDZY INFORMACJAMI ZADANIE: Streszczanie akapitu tylko jednym zdaniem

PYTANIA KOOPERACYJNE ZADAWANIE PYTAŃ W GRUPIE Ćwiczenie zadawania pytań: słabe i dobre pytania SCHEMATY PYTAŃ WSPOMAGAJĄCE ROZUMIENIE “Co oznacza…? Jak możesz opisać własnymi słowami przeczytany lub wysluchany tekst?” “Wyjaśnij dlaczego…? WIĄŻĄCE “Jakie wspólne cechy istnieją pomiędzy…i…?” “Czym się różnią..? “Co może się zdażyć, jeśli…’? “Jakie są mocne i slabe strony…?

STRATEGIA PQ4R Złożona strategia pamięciowa przeznaczona do uczenia się obszernych materiałów, opracowana przez psychologów Thomasa i Robinsona. Litery tworzące akronim odnoszą się do sześciu kolejnych etapów strategii uczenia się następujących po sobie.

ETAPY PQ4R Preview (przejrzenie)- przeglądanie tekstu w celu zapoznania się z tematami i podzielenia tekstu na sensowne części; Questions (pytania)- stawianiu pytań do każdej z wyróżnionych części tekstu: Read (czytanie) - uważne czytanie tekstu iw poszukiwaniu odpowiedzi na postawione pytania; Reflect (zastanawianie się)- zastanawianie się nad danym fragmentem, starając się zrozumieć go w kontekście wiedzy wcześniej nabytej; Recite (odtworzenie)- odtworzenie informacji zawartych w danym fragmencie z uwzględnieniem sformułowanych pytań, aw przypadku trudności ponowne czytanie Review (przegląd)- przejrzenie w myślach całego tekstu, odtworzenie głównych punktów i odpowiedzi na pytania

STRATEGIA MAPPINGU ALINEARNA NOTATKA SIEĆ SKOJARZENIOWA MIND MAPPING „MAPOWANIE“ MYŚLI Kreatywna i zintegrowana strategia polegająca na sporządzeniu “mapy” treści będącej graficznym przedstawieniem głwnych pojęć, sądów i relacji; stworzona w latach 70 przez Tonego Buzana.

ZALETY v Zapisując szczegóły, tracimy ogólny obraz danego tekstu. Zwykłe notatki przybierają duże rozmiary i ponownie trzeba je odszyfrowywać Rozgałęzienia ułatwiają strukturalną i hierarchiczną analizę tekstu Użycie słów–kluczy umożliwia szybką i wydajną pracę; niepotrzebne staje się formułowanie długich zdań. Słowa–klucze wywołują skojarzenia i oddają przestrzennie związki Użycie kolorów wyraża treść Mapa myśli rozrasta się stopniowo i zawsze można ją uzupełnić

ŚRODKI Środki językowe Wyobraźnia Cyfry Kolory Sfera logiki - słowa - symbole Wyobraźnia - wizualizacje - rysunki Cyfry Kolory Sfera logiki - porządek liniowy - skojarzenia - następstwo - analiza - wyliczenia elementów oparte na jakiejś zasadzie

ZASADY Używaj czystych, dużych karek papieru (nie w kratkę i nie w linie); najmniej dopuszczalny format to A4 lepiej pracuje się na kartkach formatu A3 Pisz i rysuj poziom Weksponuj środek kartki- odzwierciedlony jest temat tekstu i przedstawiony za pomocą rysunku- łatwy do zapamiętania obraz albo mały szkic nawiązujący głównego tematu i obwiedziony okręgiem; lub trójwymiarowe krótkie, charakterystyczne słowo – klucz Narysuj wychodzące ze środka promieniste odgałęzienia, in. główne wątki, według których można opisać przedmiot tekstu Zapisz myśli, na linii w postaci słów-kluczy lub obrazów-symboli kodujących podstawowe kategorie, pisz WERSALIKAMI na danej gałęzi lub lekko nad nią; na każdej gałęzi może się znajdować jedno słowo-hasło oznaczające kategorię. Przedstaw jako „podgałęzie“,treści o niższym stopniu ogólności odchodzące od głównych gałęzi, na tych gałęziach również umieść słowa-hasła lub obrazy-symbole kodujące daną treść; słowa-klucze powinny być krótkie, zwięzłe i znaczące dla ciebie.

ZASADY-bis Wyprowadź kolejne odgałęzienia od narysowanych linii, na których możesz zapisywać dalsze podgrupy zagadnień; to, ile będzie w danej sieci poziomów gałęzi zależy od stopnia skomplikowania tekstu Używaj różnych kolorów kolorowych pisaków, długopisu lub pióra, aby zaznaczyć iodróżnić kolorami związane ze sobą myśli i pomysły; operowanie kolorem polega na przypisaniu określonej barwy każdej głównej gałęzi oraz na konsekwentnym używaniu tego samego koloru dla gałęzi dalszych Wprowadź liczby albo inne oznaczenia w celu uporządkowania zagadnień i przedstawienia połączeń; jak najczęściej używaj symboli takich jak strzałki, znaki zapytania i wykrzykniki aby wyeksponować poszczególne obszary

UWAGI Zmiany wprowadzaj na nowym rysunku. Sieć dotyczącą jednego całego tekstu umieszczamy na jednej kartce; jest to możliwe nawet wtedy, gdy tekst liczy 10, 20 lub nawet 30 stron.. Podczas zapamiętywania informacji z sieci skojarzeniowej najpierw przeglądamy wszystkie kategorie główne, czyli zagadnienia podstawowe; po zapamiętaniu szkieletu tekstu, przystępujemy do zapamiętywania kolejnych informacji zawartych w bardziej skrajnych gałęziach sieci Promują “uczciwe “ skąpstwo

PRZYKŁAD

RODZAJE Mapa pająk Skala Macierz porownań/kontrastów “tabela” Łańcuch serii zdarzeń Schemat rozwiazywania problemu Drzewko powiązań/sieci Mapa szkielet Schemat interakcji Cykl