Budowa cząsteczkowa materii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Advertisements

Materia ma budowę ziarnistą.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna.
Rozwój poglądów na budowę materii
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Rutkach ID grupy:
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
Dyskretny urok biologicznych obserwacji mikroskopowych
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Problemy rynku pracy..
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Archimedes 6. Prawo Archimedesa 7. Zadanie z.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Sierakowicach ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Lini ID grupy:
Dane informacyjne: Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr2 Gimnazjum nr3 z Oddziałami Integracyjnymi w Hajnówce. ID grupy: 96/78_MP_G2 Opiekun: Lija Grosz. Kompetencja:
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Zespół Szkół Samorządowych Gimnazjum im
Dane INFORMACYJNE : Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Leśnicach ID grupy:
Dane INFORMACYJNE : Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Leśnicach
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Zalewie ID grupy:
Doświadczenia z budowy materii
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Temat: Gęstość materii Definicja: Gęstość (masa właściwa)- jest to stosunek masy pewnej porcji substancji do zajmowanej przez nią objętości.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Solidarności w Korycinie
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum im. Powstańców Styczniowych w Szudziałowie
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Zespół Szkół w Nowej Wsi Lęborskiej Budowa cząsteczkowa materii
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Zespół Szkół w Potęgowie Budowa cząsteczkowa materii.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Budowa materii Trochę historii. Budowa materii Trochę historii.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Chemia – z czego składa się materia?
1.
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Kawa i jej wpływ na organizm człowieka
MIKROSKOP ŚWIETLNY.
Zapis prezentacji:

Budowa cząsteczkowa materii ID szkoły : 96\14 ID grupy : 96\14_MP_G2 Miejsce realizacji : Gimnazjum w Sławęcinie. Imię i nazwisko opiekuna grupy : Gabriela Kosiedowska

Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

Cała materia jest zbudowana z atomów i cząsteczek Cała materia jest zbudowana z atomów i cząsteczek. Atomy są tak małe, że można je zobaczyć tylko pod bardzo silnym, specjalistycznym mikroskopem. Materia

Atom jest zbudowany z 3 cząstek elementarnych: Protonów-mają masę, ładunek i leżą w jądrze Neutronów- mają masę, nie mają ładunku, leżą w jądrze Elektronów- mają masę nie znaczną , ładunek ujemny, krążą po powłokach  

Budową materii zajmowali się następujący naukowcy: Arystoteles Demokryt

John Dalton Pierre Gassendi

Epikur Amadeo Avogadro

Michael Faraday

  Demokryt urodził się w Tracji. Gdy był mały uczył się od magów babilońskich i kapłanów egipskich, gdy był starszy studiował filozofię w szkole Leucyna i tam zainteresował się teorią atomu. Coś o demokrycie

A oto doświadczenia, które są na to dowodem… Cząsteczki, z których zbudowana jest materia są różnorodne i mają różne właściwości.   A oto doświadczenia, które są na to dowodem…

woda-> atrament ->   Do słoika z wodą dolejmy atrament. Następnie możemy zaobserwować mieszanie cząsteczek wody i atramentu. Taki proces nazywa się dyfuzją, czyli samorzutnym mieszaniu się ze sobą substancji-gazów i cieczy.

Materia składa się z bardzo małych cząsteczek, niewidocznych nawet pod mikroskopem optycznym. Cząsteczki te są w ciągłym ruchu.

denaturat-> woda-> Do wody dolejemy denaturat. Wyraźnie widać granicę pomiędzy tymi substancjami. Gdy potrząśniemy energicznie, te ciecze się wymieszają. Cząsteczki denaturatu weszły pomiędzy cząsteczki wody. Znowu możemy zaobserwować zjawisko dyfuzji.

Zadania z obliczaniem objętości.   Zadanie 1: Oblicz objętość bryłki w kształcie prostopadłościanu. Wynik podaj w mm3,cm3,dm3,m3,l. Rozwiązanie: V= a*b*c V=2,4cm*4,2cm*1,5cm=15,12cm3 15,12cm3=15120mm3 15,12cm3=0,00001512m3 15,12cm3=0,01512dm3 15,12cm3=0,01512l

Zadanie 2: Oblicz objętość bryłki plasteliny. Wynik podaj w mm3,cm3,dm3,m3,l Bryłka plasteliny nie ma wysokości, szerokości i długości, więc nie możemy zastosować żadnego znanego wzoru na objętość brył. Co zrobić ? Odpowiedz na zdjęciach poniżej.

Rozwiązanie: V=13 cm3 –10 cm 3= 3 cm3 3 cm3=0,000003 m3 3 cm3= 3000 mm3 3 cm3=0,003 dm3 3 cm3=0,003 l

W jaki sposób możemy obserwować budowę materii ? Wykorzystanie mikroskopu przyczyniło się do ogromnego postępu w biologii. Naukowcy mogli badać, co dzieje się we wnętrzu żywych organizmów. Najpierw obserwowano żywe komórki, plemniki pierwotniaków, erytrocyty. Potem powstał mikroskop elektronowy, który umożliwił obserwacje struktur komórki, a następnie od 1982 roku możliwa była obserwacja świata atomów.

Budowa mikroskopu 1.Okular- powiększa obraz,   1.Okular- powiększa obraz, 2.Rewolwer- umożliwia zmianę obiektywu 3.Obiektywy- zbierają światło i tworzą jego powiększony obraz 4.Śruba mikrometryczna- służy do wstępnej regulacji odległości 5.Śruby mikrometryczna- służy do ustalenia ostrości, 6.Stolik 7.Lusterko- naświetla badany obiektyw 9.Kondensor- koncentruje światło 10.Statyw Budowa mikroskopu

Tak wyglądają komórki pod mikroskopem. Komórka – jest to najmniejsza jednostka organizmów żywych. Komórkę stanowi przestrzeń ograniczona błoną komórkową. Zdjęcie komórki nabłonka pod mikroskopem Zdjęcie komórki nabłonka pod mikroskopem Tak wyglądają komórki pod mikroskopem.

Główne składniki materii- woda i gazy Głównymi składnikami materii są woda i gazy. Główne składniki materii- woda i gazy   Najwięcej gazów znajduję się w atmosferze. Atmosfera- gazowa powłoka otaczająca Ziemię. Powietrze składa się głównie z azotu(N): ok.78%, Tlen(O) ok.21%, natomiast niewielką ilość stanowią inne gazy takie jak np. argon, dwutlenek węgla, neon, hel, ozon.

WODA woda, znajdująca się w oceanach i morzach woda, która znajduje się na lądzie woda w lodowcach woda dostępna dla człowieka Wykres ten świadczy o tym, iż najwięcej wody magazynuje się w wodach słonych, czyli oceanach i morzach.

Zainteresowały nas niezdrowe napoje energetyzujące. Kofeina jest środkiem psychoaktywnym z grupy stymulantów. Jest stosowana jako dodatek do niektórych produktów, w tym napojów energetyzujących tzw. "energy drinków" a także do innych napojów, przede wszystkim gazowanych, takich jak Coca-Cola. Po dłuższym okresie regularnego przyjmowania kofeiny występuje zjawisko tachyfilaksji (tolerancji), czyli stopniowego osłabienia odpowiedzi biologicznej ustroju. Dostępny w sprzedaży napój ma 0,5 l , czyli zawiera 160 mg kofeiny a więc tyle co ponad dwie szklanki dużej kawy więc jeśli wypijemy 4 napoje, to wypijemy tyle kofeiny co osiem szklanek kawy. Dwie szklanki mocnej kawy może trzykrotnie zwiększyć ilość adrenaliny we krwi. Czyli cztery napoje „Siła Tura” mogą ją zwiększyć nawet dwunastokrotnie. „Siła Tura” - 250 ml. - 80mg [32mg/100ml]

A tak przebiegała budowa cząsteczki cafeiny.

KONIEC! DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ!