KARTA MOTOROWEROWA Prezentacja powstała na podstawie materiałów zgromadzonych przez kl. Ia, Ib, Ic GIMNAZJUM oraz www.szkolnictwo.pl A. Kiełpińska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROPOZYCJE ZAPISU Autorzy: Uczniowie należący do Samorządu Szkolnego.
Advertisements

Obowiązkowe wyposażenie roweru
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Zastosowanie osi symetrii i wielokątów w przyrodzie
Co można zwiedzić w WIELKIEJ BRYTANII Pamiętajmy o miejscach które możemy zwiedzić na przykład w WIELKIEJ BRYTANII. I też czym różni się ta wyspa od naszego.
Małgorzata Pietroczuk
Tajemnice klawiatury.
Prezentację przygotowała Bożena Piekar
FUNKCJA L I N I O W A Autorzy: Jolanta Kaczka Magdalena Wierdak
Turystyka krajoznawcza
Analiza Stanu bezpieczeństwa pieszych, w tym dzieci do lat 14 oraz innych niechronionych uczestników ruchu na drogach województwa podkarpackiego w trzech.
Analiza matematyczna III. Funkcje Funkcje II – własności podstawowe
Elektronika cyfrowa Prezentacja Remka Kondrackiego.
Skrzyżowania dróg oznakowane
Kolejna gra mająca na celu pokazanie świata kierowców ścigających się w nielegalnych ulicznych wyścigach podrasowanymi do granic możliwości samochodami.
Punkt wymiany sprawnego, ale niepotrzebnego sprzętu RTV/AGD oraz wolontariat na terenie gminy Stare Babice. Koczargi Stare, r., Katarzyna Skibińska,
Powiedzmy, że jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
Podstawy programowania
TEST ZNAKI ZAKAZU.
KODEKS 2.0 OPRACOWANY PRZEZ UCZNIÓW KLASY 2 B Powstały podczas debaty klasowej.
Ekotransport- moda czy konieczność ?
Formatowanie i modyfikacja dokumentu tekstowego
Co każdy użytkownik komputera wiedzieć powinien
Prawa Dziecka.
KOLOROWE ZNAKI ALICJA BARAN.
Bezpieczne ferie zimowe
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
WYBRANE ZNAKI W RUCHU DROGOWYM
Antonie de Saint-Exupery
Odpowiedzialność prawna rodziców i opiekunów. Przepisy Art PRD Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła.
Pęd Wielkością charakteryzującą ruch ciała jest prędkość. Zmiana ruchu, tzn. zmiana prędkości, wymaga pokonania oporu bezwładności. Miarą bezwładności.
1 Oddziaływanie grawitacyjne. 2 Eliminując efekty związane z oporem powietrza możemy stwierdzić, że wszystkie ciała i lekkie i ciężkie spadają z tym samym.
Jeżdżę z głową.
Publiczne Gimnazjum im
Rola tabel w kodzie HTML
HTML Podstawy języka hipertekstowego Damian Urbańczyk.
Ruch niejednostajny Wykres zależności Wykres w zależności od prędkości susającego zająca (1) i poruszającego się żółwia (2) od czasu trwania ruchu.
Ruch jednostajny po okręgu Ciało porusza się ruchem jednostajnym oraz torem tego ruchu jest okrąg.
T44 Przepisy bhp podczas wytwarzania części maszyn.
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
Planowanie trasy.
Czy znasz znaki drogowe?
Bezpieczeństwo na drodze
„Musicie być mocni mocą miłości, która jest potężniejsza niż śmierć”
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Nie jedź na kacu. Włącz myślenie. Podsumowanie efektów kampanii.
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
Opracowała: Iwona Kowalik
BEZPIECZNY INTERNET. PRZEGLĄDANIE STRON INTERNETOWYCH.
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
To śmieszne...
12 luty 2008r.- Dzień Bezpieczeństwa Internetu Bezpieczeństwo dziecka w SIECI.
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Zmiany w Przepisach Gry w Piłkę Nożną od 1 września 2006r. Kolegium Sędziów Warmińsko-Mazurskiego Związku Piłki Nożnej.
DEFINICJA WYPADKU DROGOWEGO WYPADKIEM DROGOWYM JEST KAŻDE ZDARZENIE NA DRODZE PUBLICZNEJ DOTYCZĄCE UCZESTNIKA RUCHU DROGOWEGO, Z KTÓREGO WYNIKA ŚMIERĆ,
RAK PIERSI A SAMOBADANIE PIERSI
KRWIODAWSTWO.
Kupiliśmy mały śliczny domek w górach i bardzo bardzo byśmy się ucieszyli, gdybyś do nas wpadł… GrzesKi 2008.
Temat 1: Składnia języka HTML
Temat 6: Elementy podstawowe
Procedura zaskarżania aktów administracyjnych według prawa polskiego Jolanta Kochanowska – Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska Frankfurt nad Odrą,
Fizyka ruchu drogowego
Paweł KowalGorący Temat1 Czyli wydarzenie, którym żyje cała Polska.
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
TEST Skrzyżowania cz.4 Zespół Szkół Rolniczych i Ogólnokształcących w Żywcu-Moszczanicy mgr inż. Ludwik Olek.
Bezpieczny na drodze.
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
10 róż dla ciebie.
SERCE SPORTOWCA Zespół objawów fizjologicznej, odwracalnej adaptacji u trenujących sporty wytrzymałościowe.
Zapis prezentacji:

KARTA MOTOROWEROWA Prezentacja powstała na podstawie materiałów zgromadzonych przez kl. Ia, Ib, Ic GIMNAZJUM oraz www.szkolnictwo.pl A. Kiełpińska

Budowa drogi Droga to wydzielony pas terenu lub akwenu. Budowla wraz z obiektami drogowymi inżynierskimi urządzeniami technicznymi oraz instalacjami, stanowią całość przeznaczoną do prowadzenia ruchu drogowego.

Zasada ograniczonego zaufania Zasada ograniczonego zaufania - jest jedną z pierwszych i najważniejszych zasad, jakimi każdy uczestnik ruchu drogowego powinien się kierować zawsze i wszędzie, bez wyjątku. Zasada ta stanowi, iż zarówno każdy uczestnik ruchu drogowego, jak też inna osoba znajdująca się na drodze oraz w jej otoczeniu, ma prawo liczyć, że inni uczestnicy ruchu przestrzegają przepisów kodeksu drogowego. Może się zdarzyć, że inni użytkownicy drogi nie będą stosować się do przepisów. Zaufanie do innych musi być więc ograniczone.

Zasada ostrożności polega na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu się uczestnika ruchu do warunków na drodze w stopniu umożliwiającym szybkie reagowanie na zmiany (bezpieczne hamowanie, zatrzymanie się, zmiana kierunku jazdy) oraz unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa.

Zasada prędkości bezpiecznej Mimo, że pod względem rozwijanych prędkości motorower nie dorównuje samochodom, zawsze gdy nim jedziesz, musisz stosować się do dwóch zasad: jechać z prędkością zapewniającą panowanie rowerem, jechać z prędkością dającą możliwość reakcji przy zmieniających się warunkach drogowych, np. gdy jadący przed tobą pojazd zacznie hamować.

Zasada prawej ręki Na skrzyżowaniu równorzędnym każdy kierujący ma obowiązek udzielić pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z prawej strony.

ZASADY PIERWSZEŃSTWA PRZEJAZDU Zbliżając się do skrzyżowania, jesteś obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa przejazdu: A) wszystkim pojazdom nadjeżdżającym z twojej prawej strony; B) skręcając w lewo - wszystkim pojazdom nadjeżdżającym z przeciwka, jadącym na wprost lub skręcającym w prawo; C) pojazdom szynowym, nawet gdy nadjeżdżają z twojej lewej strony.

Powyższe przepisy mają zastosowanie przede wszystkim na skrzyżowaniach dróg równorzędnych, tzn. takich, gdzie żadna z dróg nie jest ani drogą z pierwszeństwem, ani drogą podporządkowaną. Skrzyżowania takie albo są oznakowane następującym znakiem albo też nie posiadają żadnego oznakowania.

Na skrzyżowaniach dróg podporządkowanych oznakowanych znakami z drogami z pierwszeństwem oznakowanymi znakami zawsze przynajmniej dwie drogi spotykające się na skrzyżowaniu, są równorzędne względem siebie.

SKRZYŻOWANIA Zgodnie z zasadą pierwszeństwa z prawej strony kierujący pojazdem A ustępuje pierwszeństwa kierującemu pojazdem B. Zgodnie z zasadą pierwszeństwa z prawej strony kierujący pojazdem B - skręcający w lewo, ustępuje pierwszeństwa pojazdowi A nadjeżdżającemu z przeciwka, jadącemu na wprost.

SKRZYŻOWANIA Z DROGĄ PODPORZĄDKOWANĄ Kierujący rowerem A ustępuje pierwszeństwa rowerzyście C, ponieważ obaj znajdują się na drogach równorzędnych względem siebie (zasada pierwszeństwa z prawej strony). Pojazd szynowy B, znajdujący się na drodze podporządkowanej ustępuje pierwszeństwa obu rowerzystom. Kierujący rowerem A ustępuje pierwszeństwa rowerzyście B, przejeżdża natomiast przed rowerzystą C, który skręcając w lewo - zgodnie z zasadą pierwszeństwa z prawej strony - musi mu ustąpić pierwszeństwa

ZATRZYMANIE I POSTÓJ Zabrania się zatrzymywania pojazdu: -w odległości mniejszej niż 10 m, *na przejściu dla pieszych, *na przejeździe dla rowerzystów,pieszych itp. *od przejazdu kolejowego i tramwajowego, *od skrzyżowania, * od przedniej strony znaku, -w odległości mniejszej niż 15 metrów od przystanku, -na drodze dla rowerów. Zabrania się postoju: -W miejscu utrudniającym wjazd lub wyjazd, do i z bramy, garażu, parkingu lub wnęki postojowej.

Zatrzymywanie i postój

Zatrzymanie i postój Zabrania się zatrzymywania pojazdu na drodze ekspresowej i autostradzie.

ZATRZYMANIE I POSTÓJ

ZATRZYMANIE I POSTÓJ Pojazd pozostawiony w miejscu, w którym jest to zabronione, chociaż nie utrudnia ruchu lub nie zagraża jego bezpieczeństwu, może być unieruchomiony na koszt właściciela poprzez założenie blokady kół.

WŁĄCZANIE SIĘ DO RUCHU 1. Włączanie się do ruchu to wjeżdżanie: *na drogę z nieruchomości (np. z podwórka), *z obiektu przydrożnego (np. ze stacji benzynowej) lub dojazdu do takiego obiektu, *z drogi nie będącą drogą publiczną *ze strefy zamieszkania, *na drogę z pola lub na drogę twardą z drogi gruntowej, *na jezdnię z pobocza, z chodnika lub z pasa ruchu dla pojazdów powolnych, *na jezdnię lub pobocze z drogi dla rowerów, 2. Obowiązki kierowcy włączającego się do ruchu Zachować szczególną ostrożność. Ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu. Nie utrudniać ruchu (np. pieszemu).

Wymijanie Wymijanie jest to przejeżdżanie obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku.

Omijanie Omijaniem nazywamy przejeżdżanie obok nie poruszającego się pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody. Podczas omijania powinniśmy zachować bezpieczną odległość, a w razie potrzeby zwolnić oraz zachować szczególną ostrożność.

Omijanie

WYPRZEDZANIE to przejeżdżanie lub przechodzenie obok uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku, lecz z mniejszą prędkością.

Wyprzedzanie Nie wolno wyprzedzać: 1. w miejscach, gdzie zakazują tego znaki drogowe, 2. na przejściach dla pieszych i bezpośrednio przed nimi, 3. na przejazdach dla rowerzystów i bezpośrednio przed nimi, 4. na przejazdach tramwajowych z wyjątkiem przejazdów o ruchu kierowanym, 5. na przejazdach kolejowych, 6. "na trzeciego" to znaczy wtedy, gdy pojazd, który chcesz wyprzedzić, wyprzedza inny pojazd lub omija przeszkodę, 7. pojazdu uprzywilejowanego na obszarze zabudowanym. 8. przed wzniesieniem, przed zakrętem.

Zawracanie Zawracanie - Manewr ten polega na wykonaniu skrętu o 180 stopni w celu kontynuacji jazdy w kierunku przeciwnym. Manewr ten można wykonywać tylko wtedy, gdy nie będzie on utrudniał ruchu, ani zagrażał bezpieczeństwu innych pojazdów, przy czym podczas zawracania należy zachować szczególną ostrożność.

Zawracanie jest zabronione Kategorycznie zabrania się zawracania: - w tunelach, na mostach i wiaduktach, - na autostradach, - na drogach ekspresowych z wyjątkiem skrzyżowania lub miejsca do tego przeznaczonego, - na drogach jednokierunkowych, - w warunkach, w których mogłoby to zagrozić bezpieczeństwu ruchu na drodze lub ruch ten utrudnić.

Zmiana kierunku jazdy, zmiana pasa ruchu. Kierujący pojazdami 1 i 3 ustępują pierwszeństwa pojazdowi 2, kierujący pojazdom 3 ustępuje pierwszeństwa pojazdowi 1.

Zmiana kierunku jazdy, zmiana pasa ruchu. Podczas zawracania na jezdni kierujący pojazdem ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa przejazdu pojazdom nadjeżdżającym z przeciwnego pasa ruchu.

Przecinanie się kierunków ruchu Na skrzyżowaniu równorzędnym kierujący zamierzając skręcić w lewo jest Zobowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z przeciwnego kierunku, jadącego na wprost lub skręcającego w prawo.

Przecinanie się kierunków ruchu W tej sytuacji kierujący wyjeżdżający z drogi podporządkowanej ustępuje pierwszeństwa kierującym znajdującym się na drodze z pierwszeństwem. Kierujący jadący drogą z pierwszeństwem i zamierzający skręcić w lewo ustępuje pierwszeństwa jadącemu tą drogą na wprost.

Jazda w ruchu okrężnym Znak C-12 występujący razem ze znakiem ostrzegawczym A-7 nakazuje ustąpienia pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na tym skrzyżowaniu.

Jazda w ruchu okrężnym Wjazd na rondo z zamiarem skręcenia w prawo – dojeżdżamy do ronda z włączonym prawym kierunkowskazem i zajmujemy prawy pas dojazdowy, Ustępujemy pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na rondzie i zajmujemy prawy pas i odpowiednio wcześnie sygnalizujemy prawym kierunkowskazem zjazd z ronda.

Jazda w ruchu okrężnym Wjazd na rondo z zamiarem jazdy na wprost – zajmujemy dowolny z pasów dojazdowych (znajdując się na prawym, środkowym lub lewym pasie dojazdowym zajmujemy odpowiednio ten sam pas na rondzie), ustępujemy pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na rondzie i zajmujemy odpowiedni pas, i odpowiednio wcześnie sygnalizujemy prawym kierunkowskazem zjazd z ronda.

Jazda w ruchu okrężnym Wjazd na rondo z zamiarem zawrócenia - dojeżdżamy do ronda z włączonym lewym kierunkowskazem i zajmujemy lewy pas ruchu, ustępujemy pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na rondzie i zajmujemy wewnętrzny pas, po objechaniu połowy ronda zajmujemy środkowy a następnie prawy pas sygnalizując ten manewr prawym kierunkowskazem i ustępując pierwszeństwa pojazdom jadącym tymi pasami zjeżdżamy z ronda.

Jazda w ruchu okrężnym Pojazd szynowy ma pierwszeństwo bez względu na to z której strony nadjeżdża, chyba że znaki stanowią inaczej (znak C-12 oraz A-7), wówczas ma pierwszeństwo tylko podczas opuszczania skrzyżowania.

Ruch pojazdów w kolumnie Liczba pojazdów jadących w zorganizowanej kolumnie nie może przekraczać: samochodów osobowych, motorowerów lub motocykli - 10; rowerów jednośladowych - 15; pozostałych pojazdów - 5.

Ruch pojazdów w kolumnie Odległość między jadącymi kolumnami nie może być mniejsza niż 500 m dla kolumn pojazdów samochodowych oraz 200 m dla kolumn pozostałych pojazdów.

Prędkość i hamowanie Dopuszczalne prędkości maksymalne są uzależnione od rodzaju pojazdu, drogi, pory dnia i roku oraz obszaru, w jakich ruch drogowy się odbywa.

Dopuszczalna prędkość pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym między godziną 5:00 a 23:00 wynosi 50 km/h.

Dopuszczalna prędkość pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym między godziną 23:00 a 5:00 wynosi 60 km/h.

Dopuszczalna prędkość pojazdu w strefie zamieszkania wynosi 20 km/h.

Dopuszczalna prędkość pojazdu podczas holowania na obszarze zabudowanym wynosi 30 km/h. Dopuszczalna prędkość pojazdu podczas holowania poza obszarem zabudowanym wynosi 60 km/h. Dopuszczalna prędkość pojazdu podczas holowania na drodze ekspresowej wynosi 60 km/h.

Jazda w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza Podczas jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Ponadto ma obowiązek włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie, albo oba te światła jednocześnie, oraz może włączyć tylne światła przeciwmgłowe, gdy widoczność jest mniejsza niż 50 m.

Podczas jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, kierujący innym pojazdem niż silnikowe (np. rowerem) jest obowiązany jechać poboczem, a w razie jego braku lub gdy nie jest to możliwe, jak najbliżej krawędzi jezdni oraz włączyć światła w które jest wyposażony. Pojazd taki ma zakaz wyprzedzania innych pojazdów.

W okresie ograniczonej przejrzystości powietrza podczas wyprzedzania lub omijania kierujący pojazdem powinien dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe.

Przejazdy kolejowe Zabroniony jest wjazd na przejazd kolejowy, gdy po jego drugiej stronie Przejazdu nie ma wystarczająco dużo miejsca do kontynuowania dalszej jazdy.

Przejazdy kolejowe Zabroniony jest wjazd na przejazd kolejowy, gdy rozpoczęto opuszczanie zapór oraz kiedy nie zostały one do końca podniesione.

Przejazdy kolejowe Zakazuje się wjazdu za sygnalizator, gdy miga sygnał czerwony lub dwa migające na przemian sygnały czerwone.

Hierarchia sygnałów i znaków Najważniejsze, mające pierwszeństwo przed innymi są sygnały dawane przez osobę uprawnioną. Będzie taką osobą najczęściej policjant. Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi. Jeżeli natomiast sygnały świetlne nie rozstrzygają o pierwszeństwie, to należy stosować się do przepisów ogólnych.

WYPOSAŻENIE MOTOROWERU Jest to pojazd jednośladowy lub dwuśladowy, wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej do 50 cm sześciennych, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h. Karta motorowerowa uprawnia do kierowania nie tylko motorowerem, lecz także skuterem i motorynką, jeśli tylko ich konstrukcja i osiągi odpowiadają przedstawionemu opisowi. Zasada ważna dla ciebie Motorower musi być zarejestrowany w Wydziale Komunikacji właściwym dla twojego miejsca zamieszkania. Osoba niepełnoletnia, poniżej 18 roku życia, rejestruje motorower w towarzystwie rodziców lub opiekunów. Po dokonaniu rejestracji urzędnik wydaje dowód rejestracyjny i tablice z numerem rejestracyjnym.

WYPOSAŻENIE MOTOROWERU Kierujący motocyklem lub motorowerem oraz osoba przewożona takimi pojazdami są obowiązani używać w czasie jazdy hełmów ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym. 1.Światło białe samodzielnie świecące do przodu, oświetlające drogę na odległość przynajmniej 30 metrów. 2. Światło pozycyjne i odblaskowe czerwone z tyłu. 3. Dwa sprawnie działające hamulce. 4. Sygnał dźwiękowy o nieprzeraźliwym brzmieniu. 5. Tłumik wydechu. 6. Lusterko wsteczne z lewej strony - dopuszcza się usterko z prawej strony.