Lectio VI Indicativus perfecti activi,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykład monograficzny (fragmenty wybrane)
Advertisements

Strona Bierna.
DIRECT &INDIRECT QUESTIONS
Lectio VIII Passivum I grupa czasów (praesens, imperfectum, futurum I)
Lectio XVI Funkcje trybu coniunctivus
Lectio II Czasownik łaciński
Lectio V II Deklinacja zaimki dzierżawcze
Accusativus cum infinitivo
Lectio III indicativus et imperativus sum, esse, fui
Lectio II Formy podstawowe czasownika
Karol Dreszer klasa II AG <3
SentiWordNet Bartosz Kochanowski Wydział Elektroniki Wrocław, 2013 r.
JĘZYK POLSKI. CZĘŚCI ZDANIA I CZĘŚCI MOWY
Czyli brytyjski zwyczaj picia herbaty.
1) do przymiotnika dodajemy końcówkę –er fast - faster 2) jeśli przymiotnik zakończony jest na e, dodajemy końcówkę –r wide - wider.
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Indicativus imperfecti et futuri I activi
Zajęcia powtórzeniowe
Lectio VII verba composita z esse.
R USZ SIĘ ! Projekt artystyczno – sportowy Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia.
Czechy Nasi sąsiedzi..
Waluta Unii Europejskiej - euro
Nazwa, adres i REGON szkoły / placówki lub pieczątka
Wolontariat w BACZYŃSKIM.
Jak przygotować prezentację multimedialną?
Takie liczby to: {... -5, -4, -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, 4, 5,... }
QUIZ ADWENTOWO-ŚWIĄTECZNY
Dania – Królestwo Danii (duń
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
OKREŚLENIE DŁUGOŚCI SPÓDNICY
VLAN Sieć VLAN jest logicznym zgrupowaniem urządzeń sieciowych lub użytkowników niezależnie od położenia ich fizycznego segmentu.
Fotografia.
Myśli Ojca Świętego Jana Pawła II.
Prawo lokalne w Internecie Jakub Kasprzycki
TWORZYMY HIPERBOLĘ Z PŁASZCZYZNY STOŻKOWEJ TWORZYMY HIPERBOLĘ
„Musicie być mocni mocą miłości, która jest potężniejsza niż śmierć”
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
Wskaźniki.
Zarządzanie procesem rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych
Ewolucja gwiazd.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Ocena i oczekiwania.
Ćwiczenia śródlekcyjne.
SZCZEGÓLNE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ W PIERWSZYM SEMESTRZE ROKU SZKOLNEGO 2010/2011.
PREZENTACJA DZIAŁALNOŚCI i OSIĄGNIĘĆ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. JANA PAWŁA II W GOŁKOWICACH OPRACOWANA PRZEZ DYREKTORA SZKOŁY ZOFIĘ KORONA.
Weronika Schneider. Na fotografiach widać obecne budynki Polpharmy.
„Mam Talent” 6 grudnia 2010r..
3 Posiedzenie Rady Strategii Rozwoju Chojnic Chojnice Strategia Rozwoju Miasta Chojnice na lata
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
STREFA PŁATNEGO PARKOWANIA PROPOZYCJA ZMIAN. Strefa PPP dziś
Półwysep Helski Herb miasta Hel.
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
Ilości nadanych usług pocztowych wraz z dynamikami – Poczta Polska – lata 2006 – 2009.
PRACOWNIA EKONOMICZNA OD A DO Z
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
Moja Szkoła .
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
JEDNOŚĆ POMIĘDZY KOŚCIOŁAMI I PASTORAMI UNITY AMONG THE CHURCHES AND PASTORS.
Lectio VIII Futurum I activi Zaimek zwrotny. Futurum I informacje ogólne  tworzony z tematu praesentis czasownika  inaczej tworzy się go dla koniugacji.
Lectio XVI Coniunctivus perfecti et plusquamperfecti Cum historicum.
Lectio III indicativus et imperativus sum, esse, fui
Lectio II Formy podstawowe czasownika
Lectio IV zaimki osobowe Indicativus imperfecti et futuri I activi
Zaimki osobowe Verba composita ACI
Lectio VI Indicativus imperfecti activi. Imperfectum  jeden z trzech czasów przeszłych w języku łacińskim  sposób tworzenia: TEMAT BA KOŃCÓWKI OSOBOWE.
Lectio XVI Funkcje trybu coniunctivus
Lectio IV zaimki osobowe Indicativus imperfecti et futuri I activi
Lectio VI Indicativus perfecti activi,
Coniunctivus perfecti et plusquamperfecti Cum historicum
Zajęcia powtórzeniowe
Zapis prezentacji:

Lectio VI Indicativus perfecti activi, plusquamperfecti activi, futuri II activi Infinitivus perfecti, futuri activi

Indicaticus perfecti, plusquamperfecti et futuri activi tworzony z tematu perfectum końcówki: PERFECTUM: -i, -isti, -it, -imus, -istis, -erunt PLUSQUAMPERFECTUM: -eram, -eras, -erat, -eramus, -eratis, -erant FUTURUM II: -ero, -eris, -erit, -erimus, -eritis, -erint

Znaczenie czasów perfectum: czynność przeszła dokonana plusquamperfectum: w zdaniu złożonym czynność przeszła, wcześniejsza od innej czynności przeszłej futurum II: w zdaniu złożonym czynność przyszła, wcześniejsza od innej czynności przyszłej

I II III IV Singularis 1. 2. 3. narrav-i narrav-isti narrav-it vid-i vid-isti vid-it dix-i dix-isti dix-it audiv-i audiv-isti audiv-it Pluralis narrav-imus narrav-istis narrav-erunt vid-imus vid-istis vid-erunt dix-imus dix-istis dix-erunt audiv-imus audiv-istis audiv-erunt

I II III IV Singularis 1. 2. 3. narrav-eram narrav-eras narrav-erat vid-eram vid-eras vid-erat dix-eram dix-eras dix-erat audiv-eram audiv-eras audiv-erat Pluralis narrav-eramus narrav-eratis narrav-erant vid-eramus vid-eratis vid-erant dix-eramus dix-eratis dix-erant audiv-eramus audiv-eratis audiv-erant

I II III IV Singularis 1. 2. 3. narrav-ero narrav-eris narrav-erit vid-ero vid-eris vid-erit dix-ero dix-eris dix-erit audiv-ero audiv-eris audiv-erit Pluralis narrav-eramus narrav-eratis narrav-erant vid-erimus vid-eritis vid-erint dix-erimus dix-eritis dix-erint audiv-erimus audiv-eritis audiv-erint

Infinitivus perfecti activi tworzymy poprzez dodanie do tematu perfecti przyrostka –isse: amo amav- amavisse teneo tenu- tenuisse scribo scrips- scripsisse punio punivi punivisse inf. perf. act. wyraża czynność wcześniejszą w stosunku do czynności wyrażonej przez słowo rządzące w ACI

Infinitivus futuri activi składa się z participium futuri activi oraz esse amo amatum amaturus, a, um esse teneo tentum tenturus, a, um esse scribo scriptum scripturus, a, um esse punio punitum puniturus, a, um esse w ACI wyraża czynność późniejszą niż słowo rządzące (verbum regens)