Programowanie strukturalne i obiektowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Systemy czasu rzeczywistego
Advertisements

Katarzyna Szafrańska kl. II ti
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
OBJECT PASCAL Marzena Szałas.
Współprogramy III Ten wykład ma na celu pokazanie kolejnej ciekawej możliwości, którą oferują współprogramy. Wspólprogramy reprezentujące wyrażenia regularne.
27/09/ Języki programowania 1 Piotr Górczyński Instrukcje warunkowego wyboru.
Instrukcje warunkowe Zajęcia 5.
ZŁOŻONOŚĆ OBLICZENIOWA
Turbo pascal – instrukcje warunkowe, iteracyjne,…
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 3: Podstawowe elementy języka.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 2: Wstęp do programowania w Pascalu © Jan Kaczmarek.
Rekurencja Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Imperatywne modele obliczeń Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do.
Rekurencja Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Imperatywne modele obliczeń Copyright, 2003 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy.
Programowanie imperatywne i granice obliczalności Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki
Rekursja Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy informatyki.
Kurs Pascala – spis treści
Sprawy organizacyjne 1. Zasady zaliczenia przedmiotu
Wykład 2 struktura programu elementy języka typy zmienne
PASCAL Dr Anna Kwiatkowska.
Skrypty w powłoce Ryszard Haraszczuk. Pierwszy skrypt Stworzenie pliku touch skrypt Wpisanie specjalnej linii dla powłoki #!/bin/bash Napisanie skryptu.
Wprowadzenie do programowania w języku Turbo Pascal
Typy wyrażenia, schematy blokowe, writeln, readln, if, pętle
Podprogramy.
Typy złożone, case, stałe. Typ zbiorowy type typ_zb = set of typ_podstawowy; Typem podstawowym może być tylko typ porządkowy. Typem podstawowym może być
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE WYKŁAD 2
Schemat Hornera Mgr inż. Michał Szucki.
Podstawy programowania
Cele nauczania: Podstawowe zasady programowania.
PASCAL pętla WHILE.
Język PASCAL – podstawy Turbo Pascal: procedury, funkcje
Programowanie strukturalne i obiektowe
Pliki tekstowe. Operacje na plikach. mgr inż. Agata Pacek.
Andrzej Jędryczkowski Nie da się napisać większego programu bez podziału go na części zwane podprogramami. Podprogram to wyróżniona część programu.
Algorytmy z przykładami w Turbo Pascal 7.0
20 września 2003r. Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie Wstęp do algorytmiki Autor: Marek Magiera.
Metodyka nauczania Informatyki
Struktura programu w Turbo Pascalu.
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
Wyrażenia w Turbo Pascalu.
Procedury i funkcje.
Pliki Pojęcie i rodzaje plików Definicja typu plikowego Operacje wykonywane na plikach elementowych.
Pliki tekstowe – A. Jędryczkowski © 2007 Turbo Pascal umożliwia wykorzystanie w programach plików tekstowych. Pliki takie zawierają informację niezakodowaną
Programowanie strukturalne i obiektowe
Programowanie strukturalne i obiektowe
Zbiory i rekordy mgr inż. Agata Pacek. Deklaracja typu zbiorowego (określa ilość elementów w zbiorze) type biegi=set of 0..6; Definiowanie zmiennej typu.
Instrukcja warunkowa i wyboru
Programowanie baz danych
Informatyka MZT1 Wykład 6 Iteracje while i repeat Tablice Rekordy
Visual Basic for Applications Poziom podstawowy Zajęcia 2
Wykład 10 typ zbiorowy rekurencja.
Wykład 3 przykłady operacje na tekstach wyrażenia logiczne
Składnia instrukcji warunkowej if…
Ogólna struktura programu w TP
Temat 7: Instrukcje warunkowe
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Instrukcje wyboru.
PHP Instrukcja warunkowa if Damian Urbańczyk. Warunek? Instrukcję warunkową wykorzystujemy wtedy, gdy chcemy sprawdzić pewien fakt, który może być prawdziwy.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2007 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
P ASCAL Definicje, deklaracje, podstawowe instrukcje 1.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
Visual Basic w programie Microsoft Excel
Instrukcja warunkowa if
Zapis prezentacji:

Programowanie strukturalne i obiektowe Instrukcje warunkowe. Operatory relacyjne. mgr inż. Agata Pacek

Operatory relacyjne Operator Przykład Funkcja operatora < x<y Mniejszy <= x<=y Mniejszy lub równy > x>y Większy >= x>=y Większy lub równy <> x<>y Różny = x=y Równy

Operatory relacyjne Operatory relacyjne, w przypadku gdy operandami są cyfry, działają, zwracając wartość logiczną true (prawda) lub false (fałsz) Writeln(1<6) program log; var logiczny:boolean; begin logiczny:=1<6; writeln(logiczny); readln; end.

Instrukcje warunkowe Instrukcja if If warunek then instrukcja; np. if x>1 then writeln(‘x większe od 1’); Napisz program, który wykona dzielenie dwóch liczb pod warunkiem, że dzielnik będzie różny od zera.

Instrukcje warunkowe If warunek then begin instrukcja_1; instrukcja_2; ..…….. instrukcja_n; end;

Instrukcje warunkowe Instrukcja warunkowa if..else If warunek then instrukcja else instrukcja;

Instrukcje warunkowe Napisz program, który z pośród dwóch liczb wskaże mniejszą. If x>y then writeln(‘mniejsza liczba:’, y) Else writeln(‘mniejsza liczba:’, x);

Instrukcje warunkowe Program haslo – weryfikuje poprawności wpisanego hasła program weryfikator;  var haslo: string[10]; begin  writeln(' Podaj haslo');  write(' HASLO:  ');  readln(haslo);  If (haslo=‘wiosna2010') then   begin writeln(‘Haslo prawidlowe. Witaj!');      end     else begin       writeln(‘Haslo nie prawidlowe!'); writeln(‘Skontaktuj się z administratorem!’); end; readln; end.

Instrukcje warunkowe Instrukcja case case przełącznik of ‘wartosć1’ : instrukcja1; …….. Else instrukcja1 End;

Instrukcje warunkowe Instrukcja case case przełącznik of ‘wartosć1’ : instrukcja1; …….. Else instrukcja1 End;

Przykład zastosowania instrukcji case : program menu; var x:char; begin writeln(‘Wpisz litere a, b, c lub d’); readln(x); case x of ‘a’:writeln(‘podales a’); ‘b’:writeln(‘podales b’); ‘c’:writeln(‘podales c’); ‘d’:writeln(‘podales d’); else writeln(‘Oszukujesz! To koniec! Naciśnij ENTER’) end; readln; end.

Przykład zastosowania instrukcji case : Posługując się instrukcją case, napisz program – kalkulator, który pobierze dwie liczby od użytkownika i wyświetli menu wyboru umożliwiające wykonanie podanych operacji arytmetycznych. Wykonaj zadanie analogicznie do powyższego, posługując się instrukcją if.

Przykład zastosowania instrukcji case : program kalkulator; uses CRT; var a,b:real; i:char; begin clrscr; writeln('K A L K U L A T O R'); writeln('Podaj pierwsza liczbe i wcisnij ENTER'); readln(a); writeln('Podaj druga liczbe i wcisnij ENTER'); readln(b); writeln('Wybierz znak dzialania'); writeln('+ , -, *, /'); readln(i);

Przykład zastosowania instrukcji case : case i of '+': writeln('a+b=',a+b:0:2); '-': writeln('a-b=',a-b:0:2); '*': writeln('a*b=',a*b:0:2); ‘/': begin if b<>0 then writeln('a/b=',a/b:0:2) else writeln('O P E R A C J A N I E D O Z W O L O N A !'); end; else writeln('E R R O R'); readln; end.

Zadanie zrealizowane z instrukcja if if i='+' then writeln('a+b=',a+b:0:2) else if i='-' then writeln('a-b=',a-b:0:2) if i='*‘ then writeln('a*b=',a*b:0:2) if i='/' then begin if b<>0 then writeln('a/b=',a/b:0:2) else writeln('O P E R A C J A N I E D O Z W O L O N A'); end else writeln('E R R O R'); readln; end.

Operatory logiczne Operator Przykład Funkcja operatora not not prawda =fałsz negacja and prawda and fałsz=prawda koniunkcja or prawda or fłasz=prawda alternatywa xor Prawda xor prawda=fałsz różnica symetryczna shl 7 shr 1=14 przesunięcie bitowe w lewo shr 7 shr 2=1 przesunięcie bitowe w prawo

Operatory logiczne Program sprawdzający, czy wpisana przez użytkownika liczba należy do przedziału (0,6] program przedzial; var x:integer; begin writeln('Podaj liczbe do sprawdzenia, czy nalezy do przedzialu (0,6]'); readln(x); if (x>0) and (x<=6) then writeln(x,' naleľy do przedziaˆu (0,6]') else writeln('x nie naleľy do przedziaˆu (0,6]'); readln; end.