Instrukcja for. Instrukcja warunkowa mgr inż. Agata Pacek.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wstęp do programowania
Advertisements

Klasa listy jednokierunkowej Przekazywanie parametrów do funkcji
Reprezentacja danych w komputerze
Filip Andrzejewski Remigiusz Chiluta
argumenty wiersza poleceń: getopt
Sprawdzian Zadanie 1: Napisz program obliczający pole i obwód prostokąta. Wymiary pobierz z klawiatury od użytkownika. Zadanie 2: Napisz program sprawdzający,
#include #include main () { cout
Algorytmy Marek Pudełko
Programowanie obiektowe W2
Polsko – Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych
Pracę wykonali: Rafał Chmielorz Michał Sporek Jan Nowik
MATEMATYKA W BANKU.
POJĘCIE ALGORYTMU Pojęcie algorytmu Etapy rozwiązywania zadań
Podstawy informatyki (4)
Podstawy informatyki 2013/2014
Podstawy informatyki 2013/2014 Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Wczytywanie danych z klawiatury, komentarze, zmienne.
Instrukcje sterujące część 2
Podstawy Programowania
Zadanie Dev C++.
Przekazywanie argumentów
Pętla do ... While C++ Źródło:
Programowanie strukturalne i obiektowe
Programowanie strukturalne i obiektowe
Excel – Visual Basic for Applications Zadania dodatkowe
Programowanie strukturalne i obiektowe
Podstawy informatyki 2013/2014 Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Programowanie obiektowe 2013/2014
jeszcze dygresja o macierzach...
Składnia instrukcji warunkowej if…
Składnia pętli do … while do instrukcja while (wyrażenie); gdzie: instrukcja – instrukcja pojedyncza lub blok instrukcji wyrażenie – wyrażenie przyjmujące.
Programowanie w języku C++
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Programowanie strukturalne i obiektowe C++ Przeładowanie operatorów Robert Nowak.
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 1 ( ) Łagodne wprowadzenie do języka C++
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
1 Zagadnienia na egzamin. 2 Język C podsumowanie Struktura programu w języku C Zmienne, Stałe Operacje arytmetyczne Operatory logiczne Priorytety operatorów.
Programowanie strukturalne i obiektowe C++ Powtórzenie wiadomości z C++ Robert Nowak.
Instrukcje wyboru.
Pliki tekstowe – odczyt i zapis Zajęcia 11. Zapis do pliku tekstowego Prosty program pokazujący sposób zapisu do pliku tekstowego: // writing on a text.
Podstawy informatyki Tablice Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Wstęp do programowania wykład 3 Typy wyliczeniowe, tablice.
Wstęp do programowania Wykład 2 Dane, instrukcje, program.
Podstawy informatyki Preprocesor Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Podstawy informatyki Funkcje Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego Matuszyka Podstawy.
Switch. Instrukcja switch Składnia instrukcji: switch (wyrażenie){ case wyrażenie_stałe1: ciąg instrukcji dla wariantu 1; break; case wyrażenie_stałe2:
Podstawy informatyki Szablony funkcji Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty.
Programowanie I Rekurencja.
STOS. STL (ang. Standard Template Library) jest to biblioteka zawierająca algorytmy, pojemniki, iteratory oraz inne konstrukcje w formie szablonów, gotowe.
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 1 ( ) Łagodne wprowadzenie do języka C++
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
Wykonali: Gabriela Kowalska Żaneta Tylikowska Klasa III t Zespół Szkół w Krzepicach Technikum opieka: mgr Edyta Kuc.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
Lokaty terminowe – jeden ze sposobów oszczędzania.
Przykład: 1 Pan Roch wpłacił 500 zł do banku, w którym oprocentowanie wkładów wynosiło 12% w skali roku. Pieniądze te przeznaczył dla swego chrześniaka,
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
Patryk Jasik pok. 415 GB Języki programowania Patryk Jasik pok. 415 GB
Obliczenia procentowe w praktyce
Język C++ Typy Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego.
Język C++ Preprocesor Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła.
Język C++ Operatory Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła.
Zapis prezentacji:

Instrukcja for. Instrukcja warunkowa mgr inż. Agata Pacek

Ulokowałeś pewną kwotę na lokacie. Oprocentowanie lokaty wynosi 5% w skali roku. Napisz program, który obliczy, jaką kwotę będziesz miał po 15 latach.

#include #include "lokata.hpp" // dołaczenie pliku nagłówkowego using namespace std; int main() { double kwota; cout << "Podaj kwote do ulokowania" << endl; cin >> kwota; cout << "Po 15 latach bedziesz mial:\n"<<lokat(kwota)<<"zl\n\n"; system("PAUSE"); return 0; }

#ifndef LOKATA_HPP #define LOKATA_HPP double lokat(double kwota); #endif

#include "lokata.hpp" double lokat(double kwota) { double odsetki; for(int i=1; i <=180; i++) { odsetki=kwota*0.05/12; kwota+=odsetki; } return kwota; }

Zmodyfikuj program lokata tak, by działał dla dowolnego oprocentowania i okresu trwania lokaty.

#include "lokata.hpp" double lokat(double kwota, double procent, int czas) { double odsetki; procent=procent/100; for(int i=1; i <=czas; i++) { odsetki=kwota*procent/12; kwota+=odsetki; } return kwota; }

Zanim zadeklarujemy funkcję należy poprzedzić ją typem danych (do tej pory używaliśmy int i double) Typ void oznacza, że funkcja nie będzie zwracać żadnej wartości

#include using namespace std; void testowa(int a) { cout<<"a="<<a<<endl; a+=4; cout<<"teraz a="<<a<<endl; } int main() { int a; cout<<"Podaj dowolna liczbe calowita"<<endl; cin>>a; testowa(a); cout<<"Po wykonaniu funkcji \"testowa\" a="<<a<<endl; system("PAUSE"); return 0; }

if (warunek) instrukcja; //Instrukcja zostanie wykonana, gdy warunek jest spełniony if (warunek) instrukcja1; else instrukcja2; //Instrukcja1 zostanie wykonana, gdy warunek jest spełniony. Jeśli warunek nie zostanie spełniony wykonana zostanie instrukcja2

OperatorPrzykładFunkcja operatora <x<yMniejszy <=x<=yMniejszy lub równy >x>yWiększy >=x>=yWiększy lub równy !=x!=yRóżny ==x==yRówny

Napisz program, który wczyta dwie liczby całkowite i wstawi pomiędzy nie odpowiedni znak relacji (=, )

#include using namespace std; int main() { int a, b; cout << "podaj pierwsza liczbe" << endl; cin>>a; cout << "podaj druga liczbe" << endl; cin>>b; cout << "Twi=oje liczby to:" <<a<<" i "<<b<< endl; if (a>b) cout "<<b<<endl; else if (a<b) cout<<a<<"<"<<b<<endl; else cout "<<b<<endl; system("PAUSE"); return 0; }

OperatorNazwaPrzykład IIAlternatywa (or)if (a==10)||(b==1) &&Koniunkcja (and)if (a==10)&&(b==1) !Negacja (not)if (!(a==1))

#include using namespace std; int main() { int a,b; a=10; b=1; if ((a==10)||(b==1)) cout<<"spelnono (a==10)||(b==1)\n"; if ((a==10)&&(b==1)) cout<<"spelnono (a==10)&&(b==1)\n"; if (!(b==1)) cout<<"(!(b==1))\n"; system("PAUSE"); return 0; } Zmień wartość a i uruchom program ponownie, następnie zmień wartość b.

OperatorNazwaPrzykład |alternatywa bitowax|y &koniunkcja bitowax&y ^bitowa różnica symetrycznax^y <<bitowe przesunięcie w lewox<<y >>bitowe przesunięcie w prawox>>y ~negacja bitowa~x

#include using namespace std; int main() { int x,y; cout << "Wprowadz cyfre od 0-15 dla x \n"; cin >> x; cout << "wprowadz cyfre od 0-15 dla y \n"; cin >> y; cout << "bitowa alternatywa: " << (x|y) << endl; cout << "bitowa koniunkcja: " << (x&y) << endl; cout << "bitowa roznica symetryczna: " << (x^y) << endl; cout << "bitowe przesuniecie w lewo: " << (x<<y)<< endl; cout >y)<< endl; cout << "negacja bitowa x " << ~(x) << endl; system("PAUSE"); return 0; }

pqp or q np. x=5=101 2 y=5=010 2 x|y=(101)or(010)=111 2 =7 10

pqp and q np. x=5=101 2 y=5=010 2 x&y=(101)and(010)=000 2 =0 10

pqp xor q np. x=5=101 2 y=5=010 2 x^y=(101)xor(010)=111 2 =7 10

Przesunięcie bitowe w lewo (x<<y) np. x=5=101 2 y=5=010 2 (x<<y)= =

Przesunięcie bitowe w lewo (x>>y) np. x=5=101 2 y=5=010 2 (x>>y)=001 2 =

pnot p np. x=5= ~x=not ( )= =1*(2 4-1 )+0*2 2 +1*2 1 +0*2 0 =-6

#include using namespace std; int main() { int a = 5; cout << a << endl; cout << ++a << endl; //preinkrementacja cout << a++ << endl; //postinkrementacja cout << a << endl; system("PAUSE"); return 0; }

operator preinkrementacji (++a) zwraca wartość już zwiększoną o 1 (w tym przypadku będzie to 6) Operator postinkrementacji (a++) zwraca wartość zmiennej przed procesem inkrementacji (tutaj zwróci wartość 6 natomiast wartość zmiennej 'a będzie już wynosić 7)

Napisz program, który obliczy wartość funkcji danej wzorem:

#include using namespace std; int main() { int x; cout << "podaj x" << endl; cin>>x; cout << "\nx=" <<x<< endl; if (x<-3) cout<<"f(x)=x*x-3="<<x*x-3<<endl; if (x>3) cout<<"f(x)=3*x+1="<<3*x+1<<endl; if ((x>=-3)&&(x<=3)) cout<<"f(x)=6="<<6<<endl; cout<<endl; system("PAUSE"); return 0; }