Jak się uczyć ?
Motywacja lękowa - uczymy się, by uzyskać nagrodę lub uniknąć kary .. Motywacja poznawcza - zaspokajanie ciekawości , odpowiedzi na pytanie : dlaczego ?
Jak działa nasz umysł ?
Ciągła nauka , nigdy zabawy, a student będzie tępy i niemrawy .
Nie wmawiaj sobie , że matematyka czy chemia są nudne , drętwe i trudne . Przekonaj się , że uczysz się rzeczy ciekawych , ważnych, celowych i sensownych, a szybko przyswoisz sobie wiedzę .
Dyskusje , rozmowy zaostrzają uwagę , gdy mamy słuchacza intensywniej myślimy - gdy wytłumaczysz koleżance najlepiej się nauczysz .
Słuchaj aktywnie- kojarz, przeprowadzaj selekcję przed słuchaniem, czytaniem- zadaj sobie pytania: co wiem na ten temat? czego chcę się dowiedzieć? - wtedy informacja staje się odpowiedzią, mózg chętnie ją zapamięta; Twoje skojarzenia budują w mózgu siatkę- im jest ich więcej- tym gęstsza siatka, więcej nowych informacji na niej się zatrzyma
Słuchaj (zwłaszcza Ty- Kobieto Słuchaj (zwłaszcza Ty- Kobieto!) ze słuchu pochodzi 20-50 % naszej wiedzy- korzystaj z lekcji- nie ucz się na historii do sprawdzianu z polskiego
Słowa ułatwiające zapamiętywanie dat , numerów telefonów : 0-ksero 6-jeść 1-głaz 7-krem 2-drwa 8-prosię 3-bzy 9-skręć 4-sery 10-pieczęć 5-rtęć
Takie numeryczne „HAKI” można też budować, biorąc pod uwagę kształt cyfr
Im więcej zmysłów uczestniczy w nauce- lepszy efekt (mów, pisz, słuchaj, dotykaj, wąchaj...)
Zapamiętujemy 10% tego, co czytamy
10% tego co słyszymy
50% tego co widzimy i słyszymy
70% tego co mówimy i piszemy
90% tego co mówimy podczas wykonywania np. doświadczenia
Lepiej się zapamiętuje! To, co się rymuje – Lepiej się zapamiętuje!
Pamiętaj chemiku młody Wlewaj zawsze kwas do wody!
Stres zabiera 30% energii potrzebnej do uczenia się Stres zabiera 30% energii potrzebnej do uczenia się . Potem stresujesz się , dlatego że się zestresowałeś - pojawia się stres wtórny i kolejne 30% energii nie jest twoje ...
Gdzie się uczyć ? W kąciku nauki warto mieć porządek. Na biurku powinny leżeć tylko niezbędne rzeczy: słowniki , encyklopedie , przybory (przygotowane wcześniej, by nie tracić czasu na szukanie) . Lepiej nie trzymać niczego, co rozprasza np. zdjęć sympatii.
Książkę trzymaj 25-30 cm od oczu, pod kątem 45°
Światło- najlepiej dzienne, z lewej strony (lub z prawej jeśli jesteś leworęczny). Gęste firanki, kwiaty doniczkowe w zbyt dużych ilościach- kradną nam je .
Warto dobrze przygotować swoje miejsce nauki
Niewiele się nauczysz , gdy jesteś : zmęczony; głodny; niewyspany; w dusznym pokoju; w hałasie; przy słabym świetle.
Naucz się dobrze planować swój czas.
Lepiej się uczyć po lekcjach, nie przed- w czwartek po biologii, a nie przed biologią we wtorek.
Systematycznie – czas potrzebny na nauczenie się kilku lekcji rośnie w postępie geometrycznym- jeśli materiału jest 2 razy więcej- czasu trzeba 4 razy tyle.
DOBRE ODŻYWIANIE: witaminy z grupy B, ryby, tuńczyk, sardynki, makrele, fasola, wołowina, orzeszki ziemne, ziarna zbóż, otręby, kiełki pszenne, lecytyna- soja ZŁE ODŻYWIANIE: zbyt tłusto, dużo cholesterolu, także niedożywienie, brak białka, alkohol, papierosy, leki wpływające na pracę mózgu, choroby zapalne mózgu- urazy głowy, długotrwałe niedosypianie, przemęczenie, brak wypoczynku
Wykorzystano informacje oraz ilustracje z następujących pozycji: Bibliografia Wykorzystano informacje oraz ilustracje z następujących pozycji: Tony Buzan: Pamięć na zawołanie. Łódź: Ravi, 1999. ISBN 83-85997-79-2
Vera F. Birkenbihl: Siano w głowie Vera F. Birkenbihl: Siano w głowie? Instrukcja obsługi mózgu czyli jak z „właściciela” mózgu stać się jego „użytkownikiem”. Katowice: KOS, 1997. ISBN 83-86757-10-8 Bosse Angelöw: Jak się uczyć skutecznie, szybko i przyjemnie. Poznań: Moderski i S-ka, 1998. ISBN 83-87505-22-6
Elżbieta Zeman: Edukacja czytelnicza i informacyjna Elżbieta Zeman: Edukacja czytelnicza i informacyjna. Podręcznik dla uczniów liceum technicznego. Warszawa: WSiP, 1999. ISBN 83-02-07501-9 Jarosław Rudniański: Jak się uczyć? Wyd. 9 popraw. Warszawa: WSiP, 1987. ISBN 83-02-02998-X
STRONY WWW Biblioteka Zespołu Szkół Urszulańskich w Rybniku www.bibliofilur.republika.pl http://www.edufun.pl/polkolonie/polkolonie.php http://coinbullion.net/knowledge-center/ http://www.uczsieszybko.pl/jak-sie-uczyc-szybko/ http://wizaz.pl/forum/showthread.php?t=136330 http://www.youtube.com/watch?v=iqDwHrfsrOU http://www.youtube.com/watch?v=WHiCldHYnuE http://www.nowaera.pl/projekt-krok-po-kroku/krok-3-znalezienie-sojusznikow-i-oszacowanie-zasobow.html http://uczeniesie.wordpress.com/sposoby-uczenia-sie/ http://www.postawnarozwoj.uni.lodz.pl/admin/zdjecia/file/Style%20uczenia%20si%C4%99.pdf https://www.google.pl/search?q=wzrokowcy&safe=off&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=2BOuUfa2FsTotQb4jIDwDg&ved=0CD0QsAQ&biw=1366&bih=613#facrc=_&imgrc=NWO36GuFMB7YEM%3A%3BRCPINa- http://www.projektsukces.pl/mindmaps.html http://gogaga.pl/?mod=magazyn&action=artykul&id=142
PROJEKT ZREALIZOWALI:
Aleksandra Andreasik Weronika Bożek Magdalena Machocka Kinga Pacyna Agata Sobiegraj
Klaudia Potaczek Paulina Ptak Magdalena Salomon Weronika Wrzaszczak Wojciech Ziętek
Dawid Kitel Robert Bęben Bartosz Zięba
Opiekun p. Agnieszka Grondowa