Wiek kultury cyfrowej dla nauki w Europie Od kultury druku do kultury cyfrowej Cechy kultury cyfrowej w Europie – nowy wymiar kultury społecznej Co niosą inicjatywy i projekty cyfrowe dla nauki w Europie? Zasoby bibliotek cyfrowych w krajach europejskich. Europejskie inicjatywy w zakresie bibliotek cyfrowych Współtworzenie Europejskiej Biblioteki Cyfrowej Nowa strategia rozwoju biblioteki cyfrowej dla nauki, nowe technologie i multijęzyczny dostęp do informacji naukowej Czy to koniec kultury druku?
Od kultury druku do kultury cyfrowej (1) Wiek 15. Johannes Gutenberg - wynalazca drukowania za pomocą ruchomych metalowych czcionek Biblia Gutenberga – Biblia 42-wierszowa (wyd. 1454-1456)
Od kultury druku do kultury cyfrowej (2) Do połowy wieku 20. Tekst zapisany w postaci druku na papierze podstawowym językiem międzyludzkiego porozumiewania się w taki też sposób powstawało i zachowało się piśmiennictwo naukowo-techniczne: pierwotne i wtórne – książki, czasopisma; patenty, normy etc. pochodne - abstrakty, indeksy,katalogi,bazy danych etc.
II. Cechy kultury cyfrowej - nowy wymiar kultury społecznej (1) Nowe technologie, nowe nośniki informacji i komunikacji niepapierowych Automatyzacja bibliotek, tworzenie baz danych i katalogów online Nowoczesne serwisy informacyjne: bibliograficzne, SDI, DOCLINE Inne serwisy specjalistyczne dla użytkownika zbiorowego i indywidualnego
II. Cechy kultury cyfrowej – nowy wymiar kultury społecznej (2) Serwisy pełnotekstowe: e- czasopisma i e-książki (oferta komercyjna) Open access – ruch otwartego dostępu do wiedzy Repozytoria instytucji i dziedzinowe. Digitalizacja i biblioteki cyfrowe Rynek usług: kopie artykułów Rynek e-książek
II. Cechy kultury cyfrowej – nowy wymiar kultury społecznej (3) Prawo: licencje, prawa twórców Zapis cyfrowy - typy formatów Nowy wymiar czasu informacyjnego i przestrzeni informacyjnej Mediacja. Medializacja. Technoetyka. Ekranologia Interaktywność Transdyscyplinarność
III. Co niosą inicjatywy i projekty cyfrowe dla nauki (1) Tworzenie zasobów bibliotek cyfrowych w krajach europejskich poprzez: strategie i programy tworzenia środowiska biblioteki cyfrowej powiązanej z e-infrastrukturą środowiska naukowego; inicjatywy tworzenia bibliotek cyfrowych przez pojedyncze biblioteki; wspólne inicjatywy miasta, regionu, kraju, krajów
III. Co niosą inicjatywy i projekty cyfrowe dla nauki (2) Działania organizacyjno-edukacyjne: organizowanie punktów digitalizacji na dużą skalę; konferencje, seminaria, szkolenia, warsztaty; literatura przedmiotu: w internecie i druku
IV. Współtworzenie europejskiej biblioteki cyfrowej (1) Wezwanie państw członkowskich do utworzenia europejskiej biblioteki cyfrowej i2010: Digital Libraries brochure: cyfrowe zabezpieczenie zbiorów pierwotnych; stworzenie zasobów do zdalnego studiowania; stworzenie zasobów cyfrowych dla e-nauki
IV. Współtworzenie Europejskiej Biblioteki Cyfrowej EBC (2) Rozwój gospodarki cyfrowej – i2010 strategy w obszarach: dziedzictwa kulturowego; informacji naukowej (publikacji naukowych i danych badawczych) Portal EBC: http://www.theeuropeanlibrary.org/portal/index.htm
IV. Współtworzenie EBC (3) Założenia dla inf.nauk. w wieku kultury cyfrowej (2007): technologia ICT i publikacje naukowe; otwarty dostęp - doświadczenia; wykorzystanie danych dla nauki i repozytoriów naukowych; działania Komisji UE dot. zróżnicowanych sytuacji w krajach UE http://ec.europa.eu/information_society/activities/digital_libraries/index_en.htm
V. Rozwój BC (i2010) i polityka wspólnotowa w badaniach (1) Waga i dostęp do inf. nauk., jej rozpowszechnianie i konserwacja (tj. publikacji naukowych i danych badawczych) Waga wiedzy generowanej we wszystkich dziedzinach nauki w konkurencyjnej gospodarce Waga dostępu do wiedzy i jej rozpowszechniania
V. Rozwój BC (i2010) i polityka wspólnotowa w badaniach (2) Trzy główne argumenty badaczy, organizacji badawczych oraz podmiotów finansujących i bibliotek Trzy główne argumenty wydawców Kwestie i wyzwania: org.,prawne, techniczne i finansowe Działania na poziomie europejskim Multijęzyczny dostęp: Guidelines for terminology http://portal.unesco.org/
VI. Czy to koniec kultury druku? Nie, to dopiero początek zachowania dorobku kultury druku oraz próby połączenia kultury druku z kulturą cyfrową Spodziewany koniec jest zawsze początkiem nowego, coraz bardziej fascynującego i nieprzewidywalnego… http://ec.europa.eu/information_society/activities/digital_libraries/index_ en.htm Halina Ganińska, KIN PAN, Biblioteka Główna Politechniki Poznańskiej ganinska@ml.put.poznan.pl