Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt „AS KOMPETENCJI’’
Advertisements

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna.
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Rutkach ID grupy:
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
MIKOŁAJ MIKULSKI NG nr. 9 ,,PRIMUS”
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Archimedes 6. Prawo Archimedesa 7. Zadanie z.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Sierakowicach ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Lini ID grupy:
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE GRUPY
Zespół Szkół Samorządowych Gimnazjum im
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Zalewie ID grupy:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Doświadczenia z budowy materii
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Temat: Gęstość materii Definicja: Gęstość (masa właściwa)- jest to stosunek masy pewnej porcji substancji do zajmowanej przez nią objętości.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół im. Ks. Jerzego Popiełuszki w Juchnowcu Górnym ID grupy: 96/58_MP_G2_katarzyna.chrościcka Kompetencja:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
BUDOWA MATERII. Zespół Szkół w Starym Polu.
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Zespół Szkół w Nowej Wsi Lęborskiej Budowa cząsteczkowa materii
BUDOWA CZĄSTECZKOWA MATERII
Zespół Szkół w Potęgowie Budowa cząsteczkowa materii.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
1.
Budowa materii Trochę historii. Budowa materii Trochę historii.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Chemia – z czego składa się materia?
Co dzieje się z solą kuchenną po wsypaniu do wody?
Wyróżniamy dwa rodzaje menisków: wklęsły i wypukły.
Właściwości i budowa materii
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
1.
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Właściwości ciał stałych, cieczy i gazów
Stany skupienia wody.
Właściwości i budowa materii
Napięcie powierzchniowe
Zapis prezentacji:

Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

Zespół Szkół w Wicku Gimnazjum w Wicku ID grupy: 96/35_mp_g1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektów: Budowa materii Semestr: II Rok szkolny: 2009/2010

Członkowie naszej grupy Lider Maciek Gryckiewicz Zastępca lidera Angelika Manthey Kronikarz Szymon Podolak Kronikarz Robert Piotrowski Członkowie: Malwina Dudzik Kamila Dołżycka Radek Birkholz Paweł Król(ik) Kamil Popielarz Daniel Woszczyna Daria Rzepka Sabina Konkol

Budowa Materii

MATERIA Materia to substancja tworząca wszechświat. Fizycy jak i chemicy identyfikują ponad 100 odrębnych pierwiastków. 90 występuje w naturze a 10 jest tworzonych w laboratorium. Wszystkie substancje te żyjące jak i nieożywione złożone są z pierwiastków.

Poglądy na temat materii Empedokles przyjął jako podstawowe składniki przyrody cztery żywioły wodę, powietrze, ziemię i ogień. Około 420r.p.n.e. Leukippos z Miletu i Demokryt z Abdery ogłosili, że wszystko na świecie zbudowane jest z małych, niepodzielnych cząstek zwanych atomami Starożytność

Średniowiecze Tomasz z Akwinu nauczał, że istotą substancji cielesnych jest forma i materia. Był to pogląd wspólny z Arystotelesem , zwany hilemorfizmem.

Czasy nowożytne Kartezjusz głosił, że ''przedmiotem ciała jest rozciągłość''. Ponieważ właściwością rozciągłości jest podzielność, Kartezjusz nie akceptował teorii atomizmu, odnowionej za jego czasów.

XX i XXI wiek W związku z rozwojem badań fizycznych nad cząsteczkami elementarnymi filozofia przejęła stanowisko fizyki w rozumieniu czym jest oraz czym nie jest materia.

Materia w Fizyce Wyróżniamy trzy główne stany skupienia Stały (ciało stałe) Ciekły (ciecz) Lotny (gazowy) Po za tymi występują inne stany skupienia tworzone w laboratoriach. stały – trudno zmienić objętość i kształt. ciekły – trudno zmienić objętość, a kształt łatwo. gazowy – łatwo zmienić objętość i kształt, ciało zajmuje całą dostępną mu przestrzeń .

Materia w Geografii Budowa wnętrza Ziemi

Procesy górotwórcze

Ruchy górotwórcze to długotrwały, liczący miliony lat, proces prowadzący do powstawania łańcuchów górskich. Proces fałdowania, nasuwania, metamorfizmu i wypiętrzenia górotworu.

Góry fałdowe Rodzaj gór, powstających w wyniku fałdowania i zazwyczaj również wypiętrzania mas skalnych. Zbudowane są z fałd i płaszczowin.

Góry zrębowe Góry powstałe na skutek naprężeń w skorupie ziemskiej, wywołane działaniem sił tektonicznych wyzwalanych w czasie zderzeń płyt litosfery, które prowadzą do pękania i przemieszczania mas skalnych wzdłuż linii spękania, czyli uskoków.

Góry wulkaniczne Góry, które powstały w wyniku działalności wulkanicznej, zbudowane ze skał wulkanicznych, piroklastycznych, lawy oraz popiołów . Mają postać stożków lub kopuł z obniżeniami kraterowymi. Niektóre góry wulkaniczne w wyniku wyjątkowo silnej erupcji ulegają częściowemu zniszczeniu - powstaje rozległe zagłębienie zwane kalderą.

Materia w biologii W biologii dowiadujemy się o budowie organizmów istot żywych. Za pomocą mikroskopów możemy sprawdzić budowę tkanek, narządów itp.

Materia w chemii W chemii wyróżniamy trzy stany skupienia materii: stały ciekły gazowy Chemia zajmuje się materią i jej przemianami. Materią jest wszystko, co ma masę i zajmuje objętość, wszystko, czego możesz dotknąć.

Z czego zbudowana jest materia ?

Doświadczenie 1 Wzięliśmy dwie menzurki o pojemności 100 cm³ każda. Do jednej z nich wlaliśmy 50 cm³ wody, a do drugiej tyle samo denaturatu. Następnie przelaliśmy denaturat do wody i wymieszaliśmy. Obserwacja: Okazuje się, że całkowita objętość zmieszanych cieczy jest mniejsza niż 100 cm3, których się spodziewaliśmy.

Woda Denaturat

Doświadczenie 2 Do jednej menzurki wsypaliśmy ok. 200 g fasoli, a do drugiej ok. 200 g mąki. Zapisaliśmy objętości dwóch składników. Następnie zmieszaliśmy je w jednej menzurce i energicznie potrząsaliśmy. Jaką objętość ma powstała mieszanina? Obserwacja: Okazuje się że mieszanina zajmuje mniejsza objętość ,niż dodane składniki.

Doświadczenie 3 W odległym kącie pokoju rozpylliliśmy trochę perfum. Po jakimś czasie nie zbliżając się poczuliśmy ich zapach.

Doświadczenie 4 Do szklanki włożyliśmy torebkę z herbatą i zalaliśmy ją wrzącą wodą. Czy musimy mieszać, by po kilku minutach płyn uzyskał jednolitą barwę? Wniosek: We wszystkich przypadkach zachodzi zjawisko dyfuzji, które polega na samorzutnym mieszaniu się cząsteczek.

Praca nad rysunkiem budowy atomu.

Doświadczenie 5 Napełniliśmy probówki wodą a następnie ostrożnie , pojedynczo wrzucaliśmy do nich szpilki. Ile szpilek można dołożyć, zanim woda się przeleje? Wniosek: Okazuje się, że szpilek może wejść bardzo dużo, a woda się nie wylewa, za to powierzchnia wody nad otworem próbówek przestaje być płaska, a robi się wypukła. Jak myślisz, co trzyma wodę w szklance i nie pozwala jej się wylać, mimo iż jest nalana "z czubem"?

Menisk wklęsły Jeśli siły oddziaływania między cząsteczkami cieczy i ścianek są większe od sił między cząsteczkami cieczy, powierzchnia cieczy w pobliżu ścianek zakrzywia się w górę, czyli ciecz tworzy menisk wklęsły.

Menisk wypukły Jeśli siły między cząsteczkami cieczy i ścianek są małe, powierzchnia cieczy w pobliżu ścianek zakrzywia się w dół wtedy ciecz tworzy menisk wypukły

Objętość materii można obliczyć za pomocą wzorów na objętość brył

Objętość sześcianu V= Ph Gdzie: P- pole podstawy graniastosłupa h- wysokość graniastosłupa V=a3 a- długość krawędzi sześcianu

Objętość kuli Gdzie: R-promień kuli

Objętość ostrosłupa V=Ph/3 Gdzie: P-pole podstawy ostrosłupa h-wysokość ostrosłupa

Objętość walca Gdzie: r-promień podstawy walca h-wysokość walca

Modele naszych cząsteczek

Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie