Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących - Gimnazjum w Knyszynie ID grupy: 96/91_mp_g1 Kompetencja: Matematyczno - przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok szkolny: II/2009/2010
Nasza grupa projektowa Na zdjęciu przedstawiona jest grupa uczniów z klasy 1a Gimnazjum w ZSO Knyszynie. Nauczycielem, który realizuje z nami projekt „Rozwój przez kompetencje” jest pani Małgorzata Wojtecka.
Nasza praca w trakcie trwania projektu
Czym się zajmowaliśmy… budową materii i cząsteczki doświadczeniami ukazującymi różnorodne właściwości cząstek obserwowaliśmy materię przez mikroskop poznaliśmy budowę i składniki Ziemi zbudowaliśmy modele cząsteczek i atomów pierwiastków poznaliśmy wzory i rozwiązywaliśmy zadania z matematyki i fizyki analizowaliśmy wyniki doświadczeń, czytaliśmy mapy i przekroje geologiczne
Cząsteczkowa budowa materii Opracowaliśmy informacje o budowie materii i jej badaczach
Atomy i cząsteczki… Wykonaliśmy modele atomów pierwiastków i cząsteczek
Dyfuzja jest dowodem na cząsteczkową budowę materii wlanie atramentu do wody… chwilę później…
Dyfuzja w ciałach stałych naniesienie kropli atramentu… a po czasie „t”…
Ponowne wytrącenie kryształków materii z roztworu nasyconego krystalizacja Ponowne wytrącenie kryształków materii z roztworu nasyconego
Zjawisko kontrakcji jako dowód na ziarnistość materii Modele zjawiska Po wymieszaniu denaturatu i wody zmniejszyła się ich objętość
Ciekawa materia - ciecze… Zjawisko napięcia powierzchniowego Model oddziaływania międzycząsteczkowego
Materia pod mikroskopem…
Główne składniki materii, z których zbudowana jest nasza planeta 1)Woda 2)Skały i minerały 3) Substancje gazowe 1) Woda zajmuje 98% powierzchni na naszej planecie Formy wody na naszej planecie: 1)Woda 2)Skały 3)
minerały skałotwórcze magmowe: osadowe: metamorficzne: 2) Skały I MINERAŁY minerały skałotwórcze magmowe: osadowe: metamorficzne: -wylewne -okruchowe -głębinowe -pochodzenia organicznego i chemicznego łupek krystaliczny gabro zlepieniec
Rozwiązywanie zadań – nauka w praktyce Wiemy – jaką objętość ma jeden spinacz
Obliczamy… Objętości walców, ciał o nieregularnych kształtach Pola powierzchni … Gęstości …