Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DANE INFORMACYJNE ID grupy: AsGo02 Zjawiska optyczne w atmosferze,
Advertisements

Stany skupienia.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Makroskopowe właściwości materii a jej budowa mikroskopowa
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Woda i Życie dawniej i dziś.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna.
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
Gimnazjum nr10 w Szczecinie grupa II :
Właściwości i budowa gazów
Fizyka – Powtórzenie materiału z kl. I gimnazjum „W świecie materii”
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Rutkach ID grupy:
1.
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Archimedes 6. Prawo Archimedesa 7. Zadanie z.
Siły międzycząsteczkowe
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Sierakowicach ID grupy:
Fizyka i astronomia Opracowała Diana Iwańska.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publiczne Gimnazjum im. Polskich Noblistów w Drążnej
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Lini ID grupy:
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE GRUPY
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Zalewie ID grupy:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Doświadczenia z budowy materii
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Zespół Szkół w Nowej Wsi Lęborskiej Budowa cząsteczkowa materii
Zespół Szkół w Potęgowie Budowa cząsteczkowa materii.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Budowa materii Trochę historii. Budowa materii Trochę historii.
DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA)
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat?
Wyróżniamy dwa rodzaje menisków: wklęsły i wypukły.
Właściwości i budowa materii
WŁAŚCIWOŚCI MATERII Zdjęcie w tle każdego slajdu pochodzi ze strony:
Przygotowanie do egzaminów gimnazjalnych
1.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Właściwości i budowa materii
Napięcie powierzchniowe
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia) Nazwa szkoły: GIMNAZJUM W RUTKACH ID grupy: 96_89_MP_G2 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok szkolny: Semestr I / 2009/2010

Budowa materii Arystoteles głosił, że świat składa się z czterech żywiołów- wody, ognia, ziemi i powietrza. Żywioły te miały, w zależności od wzajemnych proporcji, tworzyć różne substancje.

Poglądy na temat budowy substancji Arystoteles sądził, że różnorodność substancji występujących w przyrodzie bierze się z proporcji, w jakich wymieszane są cztery żywioły. Na przykład mięśnie ludzkie składać się miały w połowie z wody, w 1/4 z ognia i 1/4 ziemi, a kości- w 2/3 z ognia, 1/6 wody i 1/6 powietrza.

Mikroskop optyczny Współczesne mikroskopy optyczne pozwalają na 1000 krotne powiększenie obrazu obserwowanych obiektów . Każdy mikroskop optyczny wyposażony jest w elementy układu optycznego i mechanicznego.

Doświadczenia potwierdzające cząsteczkową budowę materii.

Budowa atomu Atomy składają się z trzech podstawowych części: protonów - składnik jądra o ładunku dodatnim neutronów - składnik jądra niemający ładunku elektronów - składniki otaczające jądro o ładunku ujemnym Protony i neutrony noszą wspólną nazwę nukleonów.

Dyfuzja Dyfuzja to samorzutne przenikanie się (mieszanie) dwóch różnych, stykających się ze sobą gazów, cieczy lub ciał stałych, zachodzące w wyniku ruchu cząsteczek..

Ruchy Browna Ruchy Browna to chaotyczne, bezładne ruchy maleńkich cząstek substancji wywołane chaotycznym i bezładnym ruchem cząsteczek środowiska otaczających te cząstki.

Oddziaływania międzydrobinowe Spójność- wzajemne przyciąganie się cząsteczek tej samej substancji.

Oddziaływania międzydrobinowe Przyleganie- wzajemne przyciąganie się cząsteczek różnych substancji ciała stałego lub cieczy.

Zakrzywienia powierzchni Menisk (wypukły, wklęsły)- zjawisko zakrzywiania się powierzchni cieczy w miejscu zetknięcia się cieczy z ciałem stałym. Menisk zależy od rodzaju cieczy i materiału, z którego wykonano naczynie.

Napięcie powierzchniowe Napięcie powierzchniowe- zjawisko powstawania „cienkiej błony” na powierzchni cieczy.

Budowa ciał stałych Większość występujących w przyrodzie ciał stałych ma zwartą krystaliczną budowę. Kryształy różnych substancji są różne, ale mają prawidłowe, regularne kształty. Drobiny w kryształach samorzutnie ustawiają się w ściśle określonym porządku wskutek silnego wzajemnego przyciągania się. Gęste upakowanie drobin w kryształach tłumaczy ich zwartą budowę i małą ściśliwość.

Budowa cieczy Ciecze są zbudowane z drobin znajdujących się blisko siebie i nieustannie poruszających się ruchem bezładnym, chaotycznym. Wzajemne przyciąganie się drobin jest wystarczająco duże, żeby trzymały się one razem i nie „rozbiegały się” po całym naczyniu, jest jednak za małe, żeby spowodować regularne uporządkowanie. Ciecze są mało ściśliwe, ponieważ ich drobiny są ułożone dość ciasno. Ciecze łatwo zmieniają swój kształt (są płynne), ponieważ ich drobiny mają większą swobodę ruchu niż drobiny ciał stałych. Powierzchnia swobodna cieczy ma właściwości napiętej membrany, która przeciwdziała wydostawaniu się drobin cieczy na zewnątrz.

Budowa gazów Gazy są zbudowane z drobin znajdujących się w szybkim, nieustannym i bezładnym ruchu. Poruszające się ze sobą, uderzają w ścianki zbiornika i przedmioty zanurzone w gazie, w wyniku czego nieustannie zmieniają kierunek swego ruchu. Gaz wywiera ciśnienie na ciała w nim zanurzone i na ścianki naczynia, w którym się znajduje, na skutek „bombardowań” ich przez poruszające się drobiny tego gazu. Istnieje zależność między ruchem drobiny a temperaturą gazy; szybki ruch – wysoka temperatura, wolny ruch – niska temperatura. Oddziaływania międzydrobinowe są bardzo słabe, niewystarczające do utrzymania drobin blisko siebie. Brak spójności, duże odległości i szybki chaotyczny ruch drobin – wyjaśniają właściwości mechaniczne gazu ich lotność, dużą ściśliwość, rozprężliwość i brak własnego kształtu.

Model wnętrza ziemi

Ciekawostki fizyczne 18

Korek w wodzie Korek działa siłą ciężkości na wodę, na korek działa siła wyporu zwrócona pionowo do góry. Z trzeciej zasady dynamiki wynika, że siły te mają te same wartości. Przypomnijmy sobie czemu jest równa siłą wyporu korzystając z prawa Archimedesa.

Menisk wypukły Siłami spójności nazywamy siły wzajemnego oddziaływania cząsteczek cieczy, natomiast siłami przylegania siły działające między cząsteczkami cieczy, a cząsteczkami ciała stałego. Ciecz zwilża ścianki naczynia jeśli siły przylegania są większe od sił spójności.

Tajemnicze kształty Popatrzmy uważnie na kształt powierzchni cieczy w każdym miejscu kontaktu rurek z cieczą. Ten kształt musi być taki sam.

Dziękujemy za uwagę.