Zespół Szkół Samorządowych Gimnazjum im Zespół Szkół Samorządowych Gimnazjum im. Armii Krajowej w Dąbrowie Białostockiej ID: 96/92_MP_G1 Kompetencja: matematyka, fizyka, chemia, biologia, geografia Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr I / 2009/2010
Rozpoczęcie projektu Nasze pierwsze spotkanie miało miejsce w szkolnej bibliotece. Dowiedzieliśmy się, co będziemy robić na zajęciach. Na początku delikatnie trzęsły nam się nogi, ale ciekawość wzięła górę.
Materia wokół nas. Materia jest substancją, która tworzy wszechświat. Składa się ona z ponad 100 odrębnych składników, zwanych pierwiastkami. Wszystkie substancje, zarówno żyjące, jak i nieożywione złożone są z pierwiastków, w różnych proporcjach i kombinacjach.
Historia atomu W IV wieku p.n.e. filozof Demokryt z Abdery wprowadził pojęcie atomu. Atom po grecku „atomas” znaczy niepodzielny. Pogląd o niepodzielności atomu utrzymywał się aż do wieku XIX, gdy dzięki znamienitym odkryciom naukowym Johna Daltona stwierdzono ze atom jest zbudowany z kilku mniejszych cząstek. Nazywa się go nawet ojcem atomistyczno-cząsteczkowej teorii budowy materii.
Modele cząsteczek To są wyniki naszego pierwszego spotkania. Każdy z nas wykonał model cząsteczki wody, ponieważ woda jest podstawowym źródłem życia na Ziemi. Staraliśmy się wykonywać prace różnymi technikami, żeby było ciekawie.
Modele cząsteczek c.d. Cząsteczka benzenu- C6 H6 Jest to jeden z najprostszych węglowodorów aromatycznych. Służy do produkcji barwników, leków i tworzyw sztucznych. DNA jest dwuniciową spiralnie skręconą cząsteczką, w której nici wzajemnie się dopełniają. W podwójnej spirali zawsze naprzeciwko adeniny leży tymina, a naprzeciwko guaniny cytozyna.
Modele cząsteczek c.d. To nie jest zwykła piłka. To cząsteczka fullerenu złożona z 60 atomów węgla.
Doświadczenia Materia ma budowę ziarnistą i składa się z maleńkich cząsteczek. Okazało się, że objętość dwóch różnych ciał stałych wcale nie jest równa sumie ich objętości. Do tego doświadczenia użyliśmy grochu i maku.
Doświadczenia Nauczyliśmy się w jaki sposób oblicza się objętość walca. Po raz pierwszy spotkaliśmy się z ludolfiną, czyli liczbą π.
Rozwiązywanie zadań Oprócz doświadczeń rozwiązywaliśmy zadania, odczytywaliśmy zapisy chemiczne, obliczaliśmy masę cząsteczkową związków chemicznych, dobieraliśmy współczynniki w równaniach reakcji oraz rozwiązywaliśmy chemografy.
Budowa mikroskopu Oprócz budowy i zastosowania mikroskopu poznaliśmy w jaki sposób należy obliczać powiększenie obrazu. Teraz też wiemy, że rewolwer to też część mikroskopu.
Geologia Ziemi Polska leży na trzech platformach tektonicznych: Platforma wschodnioeuropejska Platforma paleozoiczna z częścią górotworów kaledońskich i hercyńskich Obszar fałdowań alpejskich
Geologia Ziemi c.d. Nasza planeta składa się z żelaza(32%), tlenu(30%), krzemu(15%), manganu(14%), niklu(2%), wapnia(1,5%) oraz glinu(1,4%) pozostałe pierwiastki występują w śladowych ilościach
Geologia Ziemi c.d. Na podstawie przekroju Ziemi można odtworzyć kolejność wydarzeń geologicznych. Jeden z takich przekrojów wykonaliśmy na zajęciach.
Wulkany Magma, przeciskając się ku powierzchni, przebija otwór w leżącej nad nią płycie, tworząc w ten sposób wulkan. Później oziębia się i opada z powrotem, niekiedy wznosząc się ponownie. Wykonaliśmy na zajęciach model wulkanu oraz jego przekrój.
Podsumowanie: Dowiedzieliśmy się, jak pracować w grupie. Rozwinęliśmy swoje zainteresowania matematyczno-przyrodnicze. Nauczyliśmy się, jak stosować naszą wiedzę w praktyce. Nasze zdolności analitycznego, logicznego i twórczego myślenia znacznie się poprawiły.