DANE INFORMACYJNE GRUPY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Chemia w życiu Wykonał: Radosław Flak Z klasy 1A 2011/2012.
Advertisements

Tajemniczy świat atomu
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Makroskopowe właściwości materii a jej budowa mikroskopowa
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna.
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Układy i procesy termodynamiczne
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Rutkach ID grupy:
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: PUBLICZNE GIMNAZJUM w CZŁOPIE
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Archimedes 6. Prawo Archimedesa 7. Zadanie z.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Sierakowicach ID grupy:
Fizyka i astronomia Opracowała Diana Iwańska.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Zespół Szkół Miejskich Nr 1 w Wałczu Matematyczno-fizyczna
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Lini ID grupy:
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Zespół Szkół Samorządowych Gimnazjum im
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Zalewie ID grupy:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Temat: Gęstość materii Definicja: Gęstość (masa właściwa)- jest to stosunek masy pewnej porcji substancji do zajmowanej przez nią objętości.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Zespół Szkół w Nowej Wsi Lęborskiej Budowa cząsteczkowa materii
Zespół Szkół w Potęgowie Budowa cząsteczkowa materii.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
1.
Budowa materii Trochę historii. Budowa materii Trochę historii.
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość substancji? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Zadanie z gęstością 6. Zdjęcia z wycieczki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat?
Właściwości i budowa materii
Przygotowanie do egzaminów gimnazjalnych
1.
1.
Zjawisko dyfuzji i kontrakcji.
Doświadczenie z atramentem
Doświadczenie z atramentem
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Właściwości i budowa materii
Statyczna równowaga płynu
Zapis prezentacji:

DANE INFORMACYJNE GRUPY Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Kołczygłowach ID grupy: 96/71_mp_g1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa materii Semestr/rok szkolny: II/2009/2010

SPIS TREŚCI Pojęcie budowy materii i cząsteczki. Materia a energia. Materia wokół nas. Siły międzycząsteczkowe. Różnice w cząsteczkowej budowie ciał stałych, cieczy i gazów. Materia- kto to odkrył? Co to jest dyfuzja? Doświadczenia. Schemat budowy materii z cząstek elementarnych i kwarków. Budowa geologiczna Ziemi. Wewnętrzna budowa geologiczna Ziemi. Ukształtowanie powierzchni Ziemi. Powierzchniowa budowa geologiczna Ziemi. Nasze modele cząsteczek.

Pojęcie Budowy materii i cząsteczki Materia jest substancją która tworzy wszechświat, Materie mają różne formy, zwane pierwiastkami, Materia jest zbudowana z cząsteczek które są w ciągłym ruchu, Cząsteczka jest zbudowana z atomów, Ruch cząsteczek jest różny w stosunku do cieczy, ciał stałych i gazów, W cząsteczkach wyróżniamy dwie siły: spójności i przylegania

MATERIA A ENERGIA Materia i energia są to w fizyce dwa wraźnie osobne pojęcia. We współczesnej fizyce energia jest cechą materii (niezmiennik wynikający z własności czasu i przestrzeni) w którym materia istnieje. Energia nie jest samodzielnym bytem. Wiele systemów filozoficznych (np: Marksizm) traktuje materię w sensie klasycznej definicji fizycznej i energię jako dwa różne przejawy materii w sensie filozoficznym - jednak, jeszcze raz - w fizyce taka koncepcja materii nie jest powszechnie akceptowana, ze względu na to, że prowadzi to do terminologicznych nieporozumień, gdyż wtedy należaloby przyjąć że materia składa się z "materii właściwej (czyli tej wg. podawanej tu na początku definicji) oraz energii która nie jest samodzielnym bytem ".

MATERIA WOKÓŁ NAS Materia fizyczna z jaką stykamy się na co dzień przyjmuje formę cząstek elementarnych, jąder atomowych, atomów, tworzących cząsteczki związków chemicznych, mieszaniny nie związanych ze sobą pierwiastków, lub znacznie rzadziej pierwiastki w formie czystej. Zależnie od warunków termodynamiczych, takich jak ciśnienie i temperatura, materia może występować w różnych stanach skupienia, z których najczęściej stykamy się ze stanem gazowym, ciekłym i stałym. Oprócz tego istnieją jeszcze m.in. stany nazywane plazmą, nad cieczą i kondensatem Bose-Einsteina.

Siły międzycząsteczkowe a) spójności - są to siły, które występują między cząsteczkami należącymi do tej samej substancji, np.: woda-soda b) przylegania - są to siły, które występują między cząsteczkami różnych substancji, np.: szkło-woda. - skutkiem sił przylegania jest osadzanie się menisku.

Różnice w cząsteczkowej budowie ciał stałych, cieczy i gazów. W ciałach stałych cząsteczek jest bardzo dużo są ułożone blisko siebie i nie poruszają się lecz drgają, W cieczach cząsteczek jest mniej (w zależności od gęstości cieczy) poruszają się we wszystkich kierunkach, przyjmują kształt naczynia w którym się znajdują, W gazach cząsteczki poruszają się chaotycznie (we wszystkich kierunkach) nie przybierają kształtu naczynia, jest ich mniej w porównaniu z cieczami i gazami,

MATERIA- kto to odkrył? Materia była już znana w starożytności. Nad tym, z czego zbudowany jest świat i co jest jego najmniejszą cząstką zastanawiali się już starożytności. Oto koncepcje niektórych filozofów: Tales z Miletu uważał, że początkiem wszystkiego jest woda Empedokles uważał, że cała materia składa się z 4 prostych substancji: ziemi, powietrza, wody i ognia Demokryt uznał, że wszystko składa się z atomów – małych niewidocznych cząstek, które są niepodzielne

Jak wygląda proces dyfuzji? Co to jest dyfuzja? polega na samorzutnym mieszaniu się cząsteczek i atomów różnych substancji, najszybciej zachodzi w gazach, Jak wygląda proces dyfuzji?

DOŚWIADCZENIA Wykaz doświadczeń: Doświadczenie numer: 1 Wspinająca się woda. Wnioski do doświadczenie numer: 1 Doświadczenie numer: 2 Dyfuzja w cieczach Wnioski do doświadczenia numer: 2

Doświadczenie 1 Wspinająca się woda Do wykonania tego doświadczenia niezbędne były: kreda, por, gąbka, dwa szkiełka, folia aluminiowa, atrament, gumkę recepturkę. Sposób postępowania: Wlewamy atrament do miski, Wkładamy folię między dwie szklane szybki i zakładamy na to gumkę, Por, gąbkę, kredę i szkiełka z folią wkładamy do atramentu, Trzymamy w atramencie powyższe materiały w atramencie.

Wnioski do doświadczenia 1 Podczas doświadczenia zauważyliśmy, że najszybciej atrament wnikał w kredę. Później w folię aluminiową po czym w gąbkę, zaś na końcu w por.

Doświadczenie 2 DYFUZJA W CIECZACH Aby wykonać to doświadczenie potrzebne były nam: woda ciepła i zimna, atrament, dwie szklanki. Sposób przygotowania: Wlewamy do ciepłej jak i zimnej wody atrament i obserwujemy gdzie szybciej rozpuści się substancja czyli atrament. Szklanka z zimna wodą Szklanka z ciepłą wodą

Wnioski do doświadczenia 2 Podczas wlewania atramentu do poszczególnych szklanek zauważamy, że proces dyfuzji następuje szybciej w szklance z gorącą wodą, gdyż atrament momentalnie miesza się z nią, a w szklance z zimną wodą wolniej.

Schemat budowy materii z cząstek elementarnych i kwarków

Budowa geologiczna ziemi

WEWNĘTRZNA BUDOWA GEOLOGICZNA ZIEMI Masa Ziemi wynosi 5,98 × 1024 kg. Skład planety: żelazo (32,1%), tlen (30,1%), krzem (15,1%), magnez (13,9%), siarka (2,9%), nikiel (1,8%), wapno (1,5%) oraz glin (1,4%). Pozostałe pierwiastki występują w śladowych ilościach (1,2%). Jądro zbudowane jest przede wszystkim z żelaza (88,8%), a także niklu (5,8%), siarki (4,5%) i śladowych ilości (mniej niż 1%) innych pierwiastków.

UKSZTAŁTOWANIE POWIERZCHNI ZIEMI Przykładowe ukształtowanie Ziemi

POWIERZCHNIOWA BUDOWA GEOLOGICZNA ZIEMI Ukształtowanie powierzchni Ziemi jest wynikiem przeciwstawnego działania (interakcji) procesów endogenicznych i egzogenicznych, Powierzchnia kuli ziemskiej wynosi około 510mln km2. Powierzchnia wszechoceanu światowego zajmuje 361mln km2, a kontynentów- tylko ok. 149mln km2 Rozmieszczenie lądów na Ziemi jest nierównomierne. Na półkuli północnej stanowią one 39,4 % powierzchni (półkula lądowa), a na półkuli południowej 18.7 % (półkula wodna). Na półkuli wschodniej lądy zajmują 36,4%, na zachodniej 18,6%. Wielkość lądów jest różna. Średnie wzniesienie lądów wynosi około 850 m.n.p.m. a średnia głębokość oceanów około 3800m.

MODELE CZĄSTECZEK

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ