Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Drawsku Pomorskim ID grupy: 98/11_P_G1 Kompetencja: PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ Temat projektowy: Ochrona środowiska Semestr/rok szkolny: semestr drugi/rok szkolny 2010/2011
GRUPA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI GIMNAZJUM IM GRUPA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI GIMNAZJUM IM. ADAMA MICKIEWICZA W DRAWSKU POMORSKIM Od wrześnie 2010r. , w trakcie realizacji projektu nastąpiły zmiany w naszej grupie. Klaudia Czapska Martyna Ekiert Michał Kaźmierczak Klaudia Szłapak Jakub Skrzypczak Agnieszka Korczyńska Angelika Domaradzka Alan Mamzer Karolina Talecka Daria Brzeźniakiewicz Anna Jeżewska
Zmienił nam się również opiekun GRUPA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI GIMNAZJUM IM. ADAMA MICKIEWICZA W DRAWSKU POMORSKIM Zmienił nam się również opiekun opiekun : Sylwia Walerowicz
NASZE DZIAŁANIA: Wybór tematu projektu oraz nawiązanie współpracy ze szkołą w Koleśnie. Pierwszy raz przy tablicy interaktywnej. Planowanie projektu. Rajd pieszy. Doświadczenia w pracowni chemicznej. Warsztaty z Uniwersytetu Szczecińskiego. Udział w konkursie Tesco dla szkół. Prezentacja ekofilmiku dla naszej szkoły. Przedstawienie teatralne „Las naszym wspólnym dobrem”.
Wybór tematu projektu oraz nawiązanie współpracy ze szkołą w Kępnie Już na pierwszych zajęciach z nowym opiekunem wybraliśmy temat projektu, czyli „Ochrona środowiska”. Wybór nie był prosty, ponieważ tematów było dużo. Wiemy, że ten temat nie należy do najłatwiejszych, ale mamy nadzieję, że poradzimy sobie i tym razem. Na następnych zajęciach nawiązaliśmy współpracę ze szkołą w Kępnie oraz dokonaliśmy wyboru tematu projektu, który wspólnie będziemy realizować: „Recykling”.
Pierwszy raz przy tablicy interaktywnej Wyszukiwanie informacji w Internecie o ochronie środowiska zaczęliśmy w formie zabawy przy pomocy tablicy interaktywnej. Było to super doświadczenie. Po raz pierwszy mogliśmy pogodzić przyjemne z pożytecznym
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE DOTYCZĄCE OCHRONY ŚRODOWISKA: Ochrona środowiska – jest to całokształt działań mających na celu właściwe wykorzystanie oraz odnawianie zasobów i składników środowiska naturalnego, zarówno jego składników abiotycznych, jak i żywych (ochrona przyrody). Sposoby ochrony środowiska: racjonalne kształtowanie środowiska i gospodarowanie zasobami środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju przeciwdziałanie zanieczyszczeniom. utrzymywanie i przywracanie elementów przyrodniczych do stanu właściwego recykling Temat „Ochrona środowiska” jest bardzo obszerny, dlatego w naszych następnych działaniach skupimy się na realizacji niewielkiej jego części.
Naszym pierwszym zaplanowanym działaniem był RAJD PIESZY. Planowanie projektu Znając już podstawowe wiadomości o ochronie środowiska naturalnego, mogliśmy podzielić się na grupy i metodą projektu mogliśmy zaplanować nasze działania. Naszym pierwszym zaplanowanym działaniem był RAJD PIESZY.
RAJD PIESZY CZAS ZACZĄĆ Rajd rozpoczął się w Karwicach, gdzie uczniowie poznali historię tej osady i legendę związaną z pałacem. Kolejna część rajdu wiodła ścieżką dydaktyczno-przyrodniczą „Dzikowo”. Trasa tej ścieżki wiedzie wzdłuż brzegów jeziora Lubie, przez bardzo zróżnicowane drzewostany – podmokłe olsy, żyzne lasy bukowe, ubogie bory sosnowe, młode uprawy leśne i stare ponad stuletnie buki i sosny. Na trasie ścieżki zlokalizowano 9 przystanków – punktów informacyjnych, ukazujących najważniejsze zagadnienia ekologiczne mijanych biocenoz lub tematy związane z gospodarką leśną. Na trasie uczniowie badali stopień zanieczyszczenia powietrza skalą porostową w wybranych punktach trasy oraz przy ruchliwej drodze w Mielenku Drawskim. Część uczniów badała również wybrane wskaźniki fizyko-chemiczne wody pobranej z jeziora Lubie (pH, twardość wody, NO₂¯, NO₃¯)
Sprawdzanie zanieczyszczenia powietrza metodą porostową RAJD PIESZY Czas na myślenie… Sprawdzanie zanieczyszczenia powietrza metodą porostową
RAJD PIESZY-BADANIE CZYSTOŚCI WODY
RAJD PIESZY – ognisko Po ciężkiej trasie nastąpił czas na odpoczynek i podsumowanie wyników badań przeprowadzonych podczas rajdu.
DOŚWIADCZENIA W PRACOWNI CHEMICZNEJ Podczas rajdu pieszego pobraliśmy próbki wody, które następnie mogliśmy zbadać w pracowni chemicznej. Okazało się, że woda w jeziorze Lubie jest twarda, ale nie ma w niej niebezpiecznych związków .
Z UNIWERSYTETU SZCZECIŃSKIEGO WYKŁAD I WARSZTATY Z UNIWERSYTETU SZCZECIŃSKIEGO A to nasze prace, które później omawialiśmy. Wykład i warsztaty dotyczył marketingu. Były prowadzone przez Panią Sylwię Bąk
Z UNIWERSYTETU SZCZECIŃSKIEGO WYKŁAD I WARSZTATY Z UNIWERSYTETU SZCZECIŃSKIEGO Poprosiliśmy Panią z Uniwersytetu Szczecińskiego aby pomogła nam przy realizacji naszego tematu, czyli „Ochrony środowiska”. Podzieliliśmy się na grupy. Następnie metodą projektów ustaliliśmy nasze kolejne działanie – przedstawienie teatralne dla uczniów naszej szkoły „Las naszym wspólnym dobrem”.
KONKURS TESCO DLA SZKÓŁ O konkursie dowiedzieliśmy się w ostatniej chwili. Bardzo szybko nagraliśmy ekofilmik. Filmik dotyczył ochrony środowiska, a przede wszystkim segregacji odpadów, oszczędzania energii elektrycznej i wody oraz dbania o swoje zdrowie. Głównym naszym zadaniem było promowanie tego filmiku. No i się zaczęło: tworzenie ulotek, ogłoszenia na stronach internetowych itp. A to nasza ulotka
Prezentacja ekofilmiku dla naszej szkoły Na korytarzu naszej szkoły zorganizowaliśmy małe przedstawienie naszego filmiku. Każdy uczeń gimnazjum mógł obejrzeć nasz film. Zachęcaliśmy również do oddawania głosów .
PODSUMOWANIE KONKURSU TESCO DLA SZKÓŁ No i udało się... Nasz filmik wygrał w konkursie „Tesco dla szkół”. Ekofilmik miał na celu uświadomić naszą lokalną społeczność, jak ważne jest zbieranie surowców wtórnych i ich odzyskiwanie. Nagrany przez naszą grupę film miał dotrzeć do społeczeństwa, by je zachęcić do dbania o najbliższe otoczenie, zbierania i segregowania odpadów oraz oszczędzania energii elektrycznej i wody.
Przedstawienie teatralne „Las naszym wspólnym dobrem” Z pomocą Pani Barbary Łukasz (pani polonistka) udało nam się przygotować przedstawienie teatralne.
Przedstawienie teatralne „Las naszym wspólnym dobrem” Przedstawienie teatralne miało zachęcić uczniów naszej szkoły do dbania o środowisko naturalne, a przede wszystkim o nasze lasy.
PODSUMOWANIE Nasze działania miały zachęcić nasze społeczeństwo do ciągłego doskonalenia i zdobywania wiedzy z różnych dziedzin również z zakresu ochrony środowiska naturalnego, w którym żyjemy i które chcemy zachować dla następnych pokoleń. Dzięki udziałowi w projekcie uczniowie zaprezentowali swoje umiejętności aktorskie, organizacyjne i wykazali się znajomością technologii informacyjnych. Projekt stworzył młodym ludziom możliwość zdobywania wiedzy w sposób pozaszkolny, a więc nietypowy, zachęcił do wykazania się innowacyjnością oraz pomysłowością. Dbajmy o to co nam zostało dane – ekologie i to co dla każdego najważniejsze na ziemi - własne zdrowie i zdrowie naszych rodzin