Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
DANE INFORMACYJNE ID grupy: B4 Lokalizacja: Białystok Opiekun: mgr Iwona Skrodzka Kompetencja: matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Dostałem wypłatę Semestr/rok szkolny: semestr V/ rok 2011/2012
PRACA możliwość budowania relacji międzyludzkich źródło dochodów możliwość samorealizacji źródło zadowolenia i satysfakcji sposób organizacji czasu
źródło dochodów Podejmujemy pracę, aby zdobyć środki do życia. Za zarobione pieniądze możemy kupić to, co jest nam niezbędne do życia, możemy zaspokoić swoje potrzeby.
sposób organizacji czasu Praca wypełnia nam wiele godzin naszego życia. Jeżeli pracujemy, staje się ona osią organizacji naszego dnia. Wstajemy rano, wykonujemy zadania zawodowe, po południu odpoczywamy, w weekendy mamy czas na relaks. Jeżeli podejmujemy pracę w systemie zmianowym, inaczej wygląda organizacja naszego dnia. W przypadku zawodów, które nie wymagają sztywnych godzin pracy, to na nas spoczywa obowiązek organizacji własnego czasu pracy.
źródło zadowolenia i satysfakcji Praca, szczególnie taka, która jest zgodna z naszymi zainteresowaniami, może być nie tylko źródłem dochodów, ale również źródłem przyjemności oraz okazję do poznawania nowego i ćwiczenia posiadanych umiejętności. Jeżeli człowiek robi to, co lubi, chętnie chodzi do pracy, a wysokość wynagrodzenia często nie jest w takim wypadku najważniejsza.
możliwość budowania relacji międzyludzkich Większość zawodów wymaga współdziałania z innymi ludźmi. Właściwe relacje międzyludzkie w pracy mogą zwiększyć zadowolenie z wykonywanego zawodu. Podobnie jak w szkole, jeżeli masz dobre kontakty z kolegami, chętnie przychodzisz do szkoły, współdziałasz z nimi, przebywasz w ich towarzystwie.
możliwość samorealizacji Powodem, dla którego ludzie poszukują i podejmują konkretną pracę, jest często przekonanie, że właśnie w takiej pracy mogą najlepiej wykorzystać zwoje umiejętności i predyspozycje. Jeżeli praca nie spełnia ich oczekiwań, poszukują innej, w której mogliby osiągnąć sukces. Osiągnięcie wcześniej założonego celu lub sukcesu w pracy nazwane jest samorealizacją.
OBSZARY DZIAŁALNOŚCI ZAWODOWEJ CZŁOWIEKA ZASOBY NATURALNE I OCHRONA ŚRODOWSKA ROLNICTWO BUDOWNICTWO PRODUKCJA ŁĄCZNOŚĆ I ŚRODKI PRZEKAZU PRACA BIUROWA USŁUGI DLA LUDNOŚCI FINANSEHANDEL KULTURA I SZTUKA NAUKA SŁUŻBA ZDROWIA OŚWIATA TURYSTYKA I REKREACJA TRANSPORT SŁUŻBA PUBLICZNA
1.mężczyźni 2.kobiety Wykres 1. Pracujący według płci w roku 2009 Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS, www. stat.gov.pl
Wykres 2. Pracujący według sektorów ekonomicznych w roku sektor rolniczy 2.sektor przemysłowy 3.sektor usługowy Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS, www. stat.gov.pl
Wykres 3. Bezrobotni według płci w roku 2009 Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS, www. stat.gov.pl 1.mężczyźni 2.kobiety
Wykres 4. Bezrobotni według wykształcenia w roku 2009 Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS, www. stat.gov.pl 1. wyższe 2. policealne, średnie zawodowe 3. średnie ogólnokształcące 4. zasadnicze zawodowe 5. gimnazjalne i poniżej
Wykres 5. Pracujący według płci w roku 2009 Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS, www. stat.gov.pl KOBIETY MĘŻCZYŹNI
Wykres 6. Pracujący według wykształcenia w roku 2009 Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS, www. stat.gov.pl WYŻSZE POLICEALNE ORAZ ŚREDNIE ZAWODOWE ŚREDNIE OGÓLNOKSZTAŁCĄCE ZASADNICZE ZAWODOWE GIMNAZJALNE, PODSTAWOWE I NIŻSZE
Wykres 7. Bezrobotni według płci w roku 2009 Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS, www. stat.gov.pl KOBIETY MĘŻCZYŹNI
Wykres 8. Bezrobotni według wykształcenia w roku 2009 Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS, www. stat.gov.pl WYŻSZE POLICEALNE, ŚREDNIE ZAWODOWE ŚREDNIE OGÓLNOKSZTAŁCĄCE ZASADNICZE ZAWODOWE GIMNAZJALNE I PONIŻEJ
Wykres 9. Bezrobotni według wieku w roku 2009 Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS, www. stat.gov.pl 24 LATA I MNIEJ LATA LATA LATA 55 LAT I WIĘCEJ
Źródło:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie